Chiptuning Laguna III 2.0T AUTOMAAT

Alles wat met de motor van de Laguna te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Jeroenvw
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 okt 2012 13:58
Actief als: particulier

Chiptuning Laguna III 2.0T AUTOMAAT

Bericht door Jeroenvw »

Hallo allemaal, ik heb sinds kort een Laguna Estate 2.0T Dynamique met een automaat.
De auto is uit juli 2008 en heeft 52000 km, lekker nieuw dus nog.
Het is mijn eerste renault en voorheen reed ik Volvo, en ik moet zeggen dat die Laguna echt fan-tas-tisch rijdt. Wat een genot. Nu wil de auto met deze motor best wel van z'n plek, maar toch denk ik erover om te chiptunen naar 200pk.

Dit is mijn eerste auto met een automaat en ik ben er eerlijk gezegd een betje bang voor dat de automaat stuk gaat... misschien een vooroordeel, maar ik heb altijd gedacht dat de automaten die Renault gebruikt niet zo heel goed zijn?
Kan het helemaal mis hebben hoor, maar misschien is het wel algemeen bekend dat je een 2.0T met automaat beter niet kunt chippen. Zo las ik bv dat bij een audi A6 2.0 TDI de automaat het niet lang gaat houden als je chipt... je zal het maar niet weten...

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft, of hier iets zinnigs over kan zeggen.
Alvast bedankt voor de reacties :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

spacious
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Berichten: 117
Lid geworden op: 22 mar 2012 20:43
Actief als: particulier

Re: Chiptuning Laguna III 2.0T AUTOMAAT

Bericht door spacious »

Kijk eens op het lagunaforum in het volgende Topic
Staat niet op de site van tunex, maar bel ze maar eens op naar de mogelijkheden. Winst t.o.v. Een diesel zal misschien iets minder zijn, maar er is vast wel iets te halen, qua pk of souplesse

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Jeroenvw
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 okt 2012 13:58
Actief als: particulier

Re: Chiptuning Laguna III 2.0T AUTOMAAT

Bericht door Jeroenvw »

Er is zeker wat te halen; vermogen gaat van 170 naar 200pk en koppel van 270 nm naar 343 nm.
Maar de vraag is dus of de automaat dat gaat trekken... dus als iemand daar iets over te melden heeft dan hoor ik het graag :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Chiptuning Laguna III 2.0T AUTOMAAT

Bericht door WillemS »

Informeer eerst maar eens wat voor koppel de omvormer aankan! De laatste Safrane's v6 b.v. hebben een ZF bak die een koppel van 300Nm. aan zou kunnen(dat heeft die motor niet!!) en die gaan toch allemaal stuk bij zo'n 180.000 km. Dus koppelverhoging kan niet zonder prijs, maar wat te denken van je aandrijfassen?
Het is maar net wat je wilt, snel weg bij het stoplicht?= snel nieuwe aandrijfassen! Snel inhalen wanneer je al op snelheid bent= OK . De keus is aan jou.
mvg
WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Jeroenvw
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 okt 2012 13:58
Actief als: particulier

Re: Chiptuning Laguna III 2.0T AUTOMAAT

Bericht door Jeroenvw »

Ja, dat is precies mijn vraag (zie voorgaande posts), kan de automaat het aan (als leek denk ik dat de koppelomvormer een onderdeel van de automaat is).
Nu heb ik ondertussen een pdf bij Renault gevonden met wat specificaties van de automaat: AJ0 six-speed automatic transmission.

AJ0 automatic transmission – Technical Characteristics
Type: Automatic
Number of gears: 6
Number of shafts: 3
Shaft axis centreline distance: 197mm
Casing: Pressure-cast aluminium
Position: Transversal
Length: 385mm including converter casing
Lock-up possibility: 2nd, 3rd, 4th, 5th, 6th
Spread: 6.12
Oil: 8 litres
Weight (without fluids): 93kg
Torque capacity (Nm) Petrol: 330. Diesel: 360
Renault engines to which it is coupled Diesel: 2.0 dCi and forthcoming engines
Petrol: 2.0 16V, 2.0 T, V6 3.5 and forthcoming engines
Place of manufacture: JATCO's Yagi factory (Japan)

Deze bak gaat dus tot 330 Newton meter. Volgens ziptuning gaat het kopel naar 343Nm bij het chippen, eigenlijk iets teveel dus.
Nu ben ik zeker geen stoplicht sprinter, maar wat extra "punch" zou best lekker zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Chiptuning Laguna III 2.0T AUTOMAAT

Bericht door WillemS »

Als je besluit het toch te doen, pas dan wel je rijstijl aan.
Eerst rollen tot zo'n 20 km p/u en dan pas meer vermogen op de koppelomvormer.
SUC6 met je aandrijfassen.
mvg
WillemS
p.s. je ziet dus ook dat er een aangepaste koppelomvormer voor de diesel wordt gebruikt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Jeroenvw
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 okt 2012 13:58
Actief als: particulier

Re: Chiptuning Laguna III 2.0T AUTOMAAT

Bericht door Jeroenvw »

Ja, diesel heeft een zwaardere koppelomvormer idd.
Ik denk dat ik het chiptunen maar achterwege ga laten en in plaats daarvan het geld besteed aan een ipod/usb aansluiting voor mijn Carminat Bluetooth DVD navi systeem :)
http://www.navinc.nl/webshop/renault-ma ... -1881.html

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 3306
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: Chiptuning Laguna III 2.0T AUTOMAAT

Bericht door RichTrip »

Mmm, voor een fractie van deze prijs ben je hier goedkoper en makkelijker klaar:

https://sites.google.com/site/ricmarlozoya/

Genoeg ervaringsdeskindigen op dit forum. Je hebt type TIPO F nodig voor IT SYSTEM III

De Maestro interface zet de AUX om naar een radiofrequentie welke je weer ontvangt op je radio inclusief RDS tags. Het schijnt wel te werken, maar ik heb er het geld niet voor over. Ik heb zelfs het kabeltje van Ricardo (nog) niet in mij auto.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Jeroenvw
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 okt 2012 13:58
Actief als: particulier

Re: Chiptuning Laguna III 2.0T AUTOMAAT

Bericht door Jeroenvw »

Ik had begrepen dat dat ding van navinc alleen FM gebruikt om via RDS track informatie op het display te tonen.
De audio gaat volgens mij ook via de aux ingang.
Je kunt je stuur bediening blijven gebruiken om je ipod/iphone/etc. te bedienen.
Dus de integratie met het bestaande audio systeem in de auto is erg goed, enige beperking die ik kan vinden is dat het systeem het volgens mij niet door heeft als je gebeld wordt en dus de muziek niet mute/stopt... maar misschien mute de radio zelf de aux wel als er gebeld wordt. Dat is mij nog niet duidelijk in ieder geval.

Wel een erg onduidelijke site hoor, die van Ricardo... Volgens mij is de kabel van Ricardo slechts het doorlussen van je aux, dus zonder enige andere interfacing met je radio systeem dus niet helemaal te vergelijken met het duurdere systeem van navinc.
Ik zie dat Ricardo naast kabels ook een boxlink heeft, maar mijn spaans is te slecht om te kunnen begrijpen wat die boxlink allemaal voor features heeft.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Jeroenvw
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 okt 2012 13:58
Actief als: particulier

Re: Chiptuning Laguna III 2.0T AUTOMAAT

Bericht door Jeroenvw »

Hmm inderdaad, die maestro werkt inderdaad via FM modulatie... helaas.
Jammer, gemiste kans van die fabrikant want verder is het een mooi systeem dat heel mooi integreerd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

dennisruisch
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 feb 2013 19:02
Actief als: particulier

Re: Chiptuning Laguna III 2.0T AUTOMAAT

Bericht door dennisruisch »

heb je wel nagedacht of je automaat wel genoeg koeling kijgt als je dat doet mijn ervaring met aut.bakken is toch in de stad dat ze snel te warm worden als je meer vermogen erop gooit dan volgens de specs.bv met een aanhanger of veel optrekken

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht