Vervangen distributieriem Avantime 2.0 16V Turbo

Stel hier de vragen die technisch uitsluitend met de Avantime te maken hebben
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
MIN2MAX
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 okt 2010 19:56
Actief als: particulier
Locatie: Heerlen

Vervangen distributieriem Avantime 2.0 16V Turbo

Bericht door MIN2MAX »

Ik heb vrijdag mijn Avantime naar de Renault dealer gebracht voor de grote beurt (km stand 142.500). De dealer gaf aan dat er geen bijzonderheden waren, echter uit de historie van mijn wagen is niet duidelijk te achterhalen wanneer de distributieriem is vervangen. Mijn Avantime is altijd in onderhoud geweest bij Renault. Mijn dealer heeft contact gezocht bij de dealer waar mijn Avantime (ik ben 3e eigenaar) in onderhoud is geweest. Aldaar zijn de gegevens van voor 2009 gewist uit hun computersysteem. Mijn dealer gaf aan dat "het verdacht" bestaat dat in 2008 de distributieriem is vervangen. Uit de gegevens van de NAP blijkt dat mijn Avantime op 09-05-2008 bij tellerstand 128.298 is geregistreerd in de databank.
In dat geval is vervanging pas nodig over een jaar. Mijn Avantime wordt volgende maand 10 jaar. Volgens de dealer moet om de 120.000 km danwel om de 5 jaar de distributieriem worden vervangen. Is de distributieriem vervangen in 2007 dan zou die klus dus volgende maand al moeten gebeuren.
Wat is wijsheid? Ik heb de Avantime bij de Renault dealer gekocht bij Km stand 133.852 op 12 november 2010 (zeg twee jaar geleden). Ik rij weinig of geen stadverkeer.

Op het forum lees ik dat ik er met het vervangen van de distributieriem alleen niet ben. Het beste is het volgende dan allemaal te vervangen:
- Multiriem
- automatiche spanner multiriem
- meelooprol
- Distibutieriem
- automatiche spanrol
- meelooprol
- waterpomp
Dan nog een aanbeveling zou zijn
- nieuwe krukaspoelie multieriem
- Vrijloop poelie monteren op de dynamo

De Renault dealer gaf aan dat het vervangen van de distributieriem ongeveer 700 Euro kost. Dit is dan zonder het vervangen van de krukaspoelie.

Ergens op het forum heb ik gelezen dat het vervangen van de distributieriem bij de Avantime (2.0 16V Avantime) een eenvoudige klus is voor de dealer. Dit in tegenstelling tot de V6 modellen.

Heeft iemand ervaringen bij het laten vervangen van de distributieriem? :pray:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Vervangen distributieriem Avantime 2.0 16V Turbo

Bericht door mechanic »

Als je bereid bent 100km te rijden vraag ik een stuk minder voor de reparatie :lol:
Het is een vrij eenvoudige motor om de riem te vervangen. Krukas poulie is niet altijd nodig, afhankelijk van indice nummer van de motor. De oude dempingspoulies van de krukas hoeven niet vervangen te worden, de nieuwe types wel.
De vrijloop poulie van de dynamo hoeft ook niet vervangen te worden, alleen als je een oud type dempings poulie van de dynamo hebt is het slim deze te vervangen voor een vrijloop.
Dus:
-distributie riem set ( incl loop en spanrol )
-multiriem set ( incl loop en spanrol )
-waterpomp
-eventueel krukas poulie

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Vervangen distributieriem Avantime 2.0 16V Turbo

Bericht door mechanic »

Voor de distributiriemset incl waterpomp, multiriemset, krukas poulie en water arbeid kom ik net niet aan de 500euro.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
MIN2MAX
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 okt 2010 19:56
Actief als: particulier
Locatie: Heerlen

Re: Vervangen distributieriem Avantime 2.0 16V Turbo

Bericht door MIN2MAX »

Via internet heb ik een offerte voor het vervangen van de distributieriem voor mijn RENAULT AVANTIME 2.0 16V TURBO opgevraagd en ontvangen.

Inbegrepen in deze offerte:
Arbeidsloon
Kwaliteitsdistributieriem van het merk Gates
Kwaliteitsloop- en spanrollen van het merk SKF
Milieutoeslag
BTW

Offerteprijs: € 529,86.

Dikwijls dienen ook de balansas-riem, de multi V (rib) riemenset, de nok-nokkenasriemen, de waterpomp en het koelvloeistof vervangen te worden. Dit zijn kosten die er nog bijkomen, deze zijn niet in de offerte meeberekend.

Kwaliteitsonderdelen
In de prijsberekening zijn kwaliteitsonderdelen opgenomen van de grote onderdelenfabrikanten die ook aan de autoproducenten leveren. Op die manier bent u verzekerd van onderdelen van “originele kwaliteit”. Dit houdt in dat zij voldoen aan de eisen die de fabrikant van de auto daaraan stelt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Vervangen distributieriem Avantime 2.0 16V Turbo

Bericht door mechanic »

Vind het niet goedkoop voor het geen wat ze vernieuwen.
De 2.0 16v Turbo motor heeft geen balans as, dus die riem kun je niet vernieuwen.
Je bent zeker gebaat bij het vervangen van de multiriemSET en de krukas poulie, mits dit het bekende type is wat regelmatig sneuvelt. Rotzooi riemen en bijbehorende rollen verkopen ze bij de onderdelen leverancier eigenlijk niet meer, dus vrijwel elk merk is goed. Continental is ook een goede speler op die markt.
Kijk eens op www.mister-auto.nl wat de spullen aan de hand van je kenteken kosten of bel eens een locale onderdelenhandel, dan heb je een idee wat er aan arbeid gerekend wordt in je offerte.
Voor jou model auto zou ik 150e arbeid vragen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
MIN2MAX
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 okt 2010 19:56
Actief als: particulier
Locatie: Heerlen

Re: Vervangen distributieriem Avantime 2.0 16V Turbo

Bericht door MIN2MAX »

De partsmanager van de Renault dealer geeft aan dat het vervangen van de distributieriem voor mijn Avantime incl. toebehoren volgens voorschrift €1074,- incl. BTW kost. Let op, dit is incl. vervangen waterpomp en koelvloeistof, maar excl. dynamo-(vrijloop)poelie. Deze laatste staat zonder voorschrift, en wordt normaliter niet automatisch mee vervangen. Indien ik deze toch wens te vervangen moet ik rekenen op een meerprijs van ca. € 110,-. Afhankelijk van het soort poelie dat op de dynamo gemonteerd zit. De totaalkosten zijn dan €1184,- incl. BTW.

Wetende dat elke 5 jaar deze riem moet worden vervangen (danwel om de 120.000 km) zijn dit toch behoorlijke kosten per kilometer (voor mensen die weinig kilometers maken per jaar). In de afgelopen 5 jaar is met mijn Avantime minder dan 15.000 kilometer gereden (> 0,08 cent per kilometer).

Ik droom nog een beetje van mijn klassieke MG, die had nog een distributiekettingketting (in 25 jaar geen onderhoudskosten aan gehad).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

plorie
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 173
Lid geworden op: 04 jul 2012 14:48
Actief als: particulier
Locatie: Papendrecht

Re: Vervangen distributieriem Avantime 2.0 16V Turbo

Bericht door plorie »

Voor een dealer vind ik die prijs nog niet eens zo verkeerd.
Als je weinig rijdt moet je onderhoud ook niet gaan terugrekenen naar kilometertarieven, dat valt dan altijd vies tegen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 4
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Vervangen distributieriem Avantime 2.0 16V Turbo

Bericht door mechanic »

Met de distributie termijn zou ik niet bezuinigen. Die gaan vaker defect bij niet tijdig vervangen, ook al is er weinig mee gereden.
Een waterpomp is bij de dealer 250e incl loon extra bovenop de prijs, een waterpomp kost wellicht 50-60euro en is incl ontluchten een half uurtje meer werk. Die prijs is dus belachelijk hoog. Waterpompen gaan in prijs bij de dealer meestal 3x over de kop. Dynamo poulie is bij jou auto niet meer nodig bedenk ik me, ga er vanuit dat je een watergekoelde dynamo hebt die vrijwel alle 2.0T motoren van de 1e generatie hebben. Daar zit een vrijloop poulie op.
Het kan ook veel goedkoper, die km-prijs kan naar 0.4ct worden terug gebracht.
Een distributieketting kan ook kapot hoor, en dat gebeurt vaak. Kijk maar naar vw.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
MIN2MAX
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 okt 2010 19:56
Actief als: particulier
Locatie: Heerlen

Re: Vervangen distributieriem Avantime 2.0 16V Turbo

Bericht door MIN2MAX »

Dank voor alle reacties. Ik was vergeten te melden dat ik in gesprek ben gegaan met mijn Renault dealer en hem heb gevraagd een scherpe aanbieding te doen (ultimo 2012) voor het vervangen van de distributieriem van mijn Avantime 2.0 T 16V. We hebben elkaar de hand kunnen geven. De totale kosten voor het vervangen van de distributieriem (waterpomp; distributieset; afdekdoppen nokkeas; poelie en multieriem set) waren 900 Euro.
Dat valt dus best nog mee. De motor van de Avantime 2.0 T 16V in combinatie met de strakke bak met 6-versnellingen blijft bevallen. Natuurlijk is deze motor minder krachtig dan de V6 versie, maar zeker niet minder aangenaam. Reeds bij lage toerentallen kun je soepel optreden. Het maximum vermogen wordt op 5000rpm afgegeven en een koppel van 250Nm is beschikbaar op een breed scala van toeren (2000-4250rpm). Ook is het verbruik met 9,2 liter/100km een goed resultaat. De 2.0T 16V is dus een stuk minder hebzuchtig dan de V6.
Let op: voor het vervangen van de distributieriem bij de V6 moet je rekening houden met zeker 1800 Euro!

Wat waren nu de totale onderhoudskosten van de Avantime 2.0 T 16V de afgelopen jaren?

Zie mijn bericht rubriek 'Algemeen Avantime': "Ervaringen na 3 jaar". :-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht