Lekkage dak / voorruit

Alle overige technische vragen over de Scenic
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
henk_580
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 dec 2012 12:10
Actief als: particulier

Lekkage dak / voorruit

Bericht door henk_580 »

Hallo,

sinds kort ben ik eigenaar van een 1.6 RXE uit 2000. Aan de bestuurderskant is de hemel rondom de zonneklep helemaal doorweekt, er lekt dus iets. Bij de dealer wisten ze me te vertellen dat dit waarschijnlijk de voorruit is die niet goed sluit, maar dat is gelijk de duurste optie. Andere mogelijkheden zijn het dakraam, of de antenne. Hoe kom ik erachter waar het water naar binnen komt? De hemel zit in de weg en ik heb geen boekje om te zien hoe ik die (gedeeltelijk) kan losmaken.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

t.a.hanssen
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Berichten: 112
Lid geworden op: 15 sep 2011 21:02
Actief als: particulier

Re: Lekkage dak / voorruit

Bericht door t.a.hanssen »

Hallo

Een mogelijkeheid is dat de afvoer van je dakraam verstopt zit. Als je her dat raam openzet zie aan de voor- en achterkant kleine gaatjes zitten die voor de afvoer moeten zorgen. Als die verstopt zijn kan het water geen lant uit en komt naar binnen. De uitgang afvoer zit achter schter het spatscherm van de voorwielen en zit vaak vol met modder en andere rotzooi. Dat weg halen is vaak voldoende

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ArjanS
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 49
Lid geworden op: 05 apr 2010 13:00
Actief als: particulier

Re: Lekkage dak / voorruit

Bericht door ArjanS »

De afvoerslangen van het dak kan je proberen door te prikken met een stuk installatie (elektra) draad. Wil vaak lukken.

Om te zien of het bij de antenne vandaan komt (die zit bij jou boven de voorruit als ik het goed heb?) kan je de binnenverlichting er even uit halen, dan zie je de bevestiging van de antenne zitten. Dat is ook één van veel voorkomende lekkage oorzaken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

dimi72
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 1
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 dec 2013 15:16
Actief als: particulier
Locatie: Gemert

Re: Lekkage dak / voorruit

Bericht door dimi72 »

Goede middag, WEER terug op het forum na een paar jaar.
Na een scenic waarvan de motor kapot was de overstap gedaan naar een citroen picasso.
Heb een auto nodig met hoge instap voor mijn vrouw vandaar de picasso.
Na 2 jaar de picasso de deur weer uitgedaan en weer een Renault gekocht:
Scénic 2.0 16V RXi uit 2000 met vele opties zoals lederen bekleding en 2 schuif/kantel dakjes.
Zoals ik al eerder had meegemaakt bij mijn eerste scenic (kofferbak vol water) bleek dat de afvoer van het achterste dakje rechts verstopt zat.
Nu maak ik het zelfde mee maar dan links komt steeds met regen een hoop water binnen.
Dit euvel is eigenlijk heel snel en makkelijk op te lossen.
Zo heb ik zojuist nu het even droog is in nog geen 20 minuten probleem opgelost.
Bij lekkage links:
de plastic draaidop van de plafond bekleding achter losdraaien
dan trek je zachtjes de bekleding los, daar zie je een witte slang zitten die naar het schuifdak gaat,
Trek deze zachtjes los en blaas er een keertje doorheen, lukt dat niet neem een trechter en een fles warm water en laat de slang vollopen en dan vervolgens weer HARD blazen, zo blaas je de prop met vuil er makkelijker uit (eventueel met een compressor doorblazen) test de slang met trechter en water, loopt het water meteen bij je achterwiel weg op de grond dan is hij weer open, sluit de slang weer aan op het aansluitpunt van het dakje, bekleding terug en plastic dop er weer op en je bent klaar.
Deze handeling voer je ook aan de rechterkant uit echter moet je daar dan ook even het systeempje van de gordel in het plafond loshalen, de rest is het zelfde.
kofferbak mat er even uithalen en goed drogen de hele kofferbak droogmaken en je hebt (mits er ergens anders nog een lek zit) geen beslagen ramen meer en vooral die erge muffe lucht is weg.
Hoop dat jullie hier wat aan hebben, het is maar even werk en je hebt er lang plezier van.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



naomi2007
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 2
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jun 2015 13:04
Actief als: particulier

Re: Lekkage dak / voorruit

Bericht door naomi2007 »

hoi hier henk heb een lek water loopt via binnen paneel kofferbak in de reserve wiel bak.heb renscenic 2001 met 2 dakramen hoe panelen los ,maken of een andere oplossing grt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

t.hanssen
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 mar 2014 22:25
Actief als: particulier

Re: Lekkage dak / voorruit

Bericht door t.hanssen »

Altijd eerst even kijken of de afvoer niet dicht zit bij het achterwiel ( achter de wielkast tussen het wiel en de bumper) er zit vaak een kapje op dat niet meer goed open gaat door vuil en viezigheid. Kapje weghalen en kijken of er water uitkomt. Het helpt ook om een elektriciteitsdraad door het afvoerkanaal achter het laatste open dakje te voeren, eventuele verstoppingen gaan dan ook weg

Gr. Tom

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



naomi2007
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 2
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jun 2015 13:04
Actief als: particulier

Re: Lekkage dak / voorruit

Bericht door naomi2007 »

hier henk zal morgen direct kijken bedankt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht