twijfel welke motor scenic

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
3im
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 2
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 dec 2012 08:05
Actief als: particulier

twijfel welke motor scenic

Bericht door 3im »

hallo,

ik ben me aan het orienteren op de renault scenic 2 (geloof ik: bouwjaar 2004-2006 geloof ik)
nu twijfel ik welke motor ik het beste kan nemen.
hij moet een kleine caravan (maximaal beladen 900kg) kunnen trekken en ben daarom aan het twijfelen aan de 1.6 16V of de 2.0 16V

ik heb nu een ford focus 1.6 16V met 145Nm koppel, maar wil net iets meer hebben. ik zag al dat de scenic 1.6 16V 154Nm had, dus dat is net iets meer maar vraag me af of dit merkbaar verschil maakt. dan kom je daarna dus bij de 2.0 16V maar deze is in gebruik en verzering weer duurder.

dus is er iemand die me kan vertellen of ervaring heeft met de 1.6 16V met caravan of iemand die nog andere aandachtspunten heeft tussen deze 2 motoren?

alle hulp is welkom

alvast bedankt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 3
Berichten: 3309
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: twijfel welke motor scenic

Bericht door RichTrip »

Dat is een lastige :doh: De 1.6 16V zal je caravan wel kunnen trekken, maar of het verschil erg groot is met je oude auto, dat weet ik niet. Dat hangt af van veel factoren, o.a. de versnellingsbakverhouding en het toerental waarbij het maximaal koppel beschikbaar is. Hoe lager het toerental, hoe beter. Die van de Ford is iets lager, maar als dat koppel bij 500 toeren minder al voorhanden is, dan zal het verschil met de Scenic nog weer minder zijn.

Het lastige is (of het mooie...), dat de 2.0 16V een heerlijke caravantrekker is en daarnaast een uiterst betrouwbare motor, ik spreek uit ervaring :dance: Dus mijn advies kun je al wel een beetje raden, al is dat natuurlijk wel een beetje gekleurd :mrgreen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Peter_Scenic
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 jul 2012 12:36
Actief als: particulier

Re: twijfel welke motor scenic

Bericht door Peter_Scenic »

Hallo,

Wij hebben sinds afgelopen zomer ook een 2.0-16v. Hele fijne motor om mee te rijden ook bij lage toeren.

Die van ons moet een caravan trekken van leeg 1050 kg en beladen max. 1300 kg. We hebben de caravan er nog niet beladen achter gehad, maar was onder de indruk hoe de auto er mee wegliep in onbeladen toestand. Zeer overtuigend.

Vergeet ook het gewicht van de Scenic niet. Deze zal een stukje hoger liggen dan de Focus is mijn inschatting.

Ik heb geen ervaring met de 1.6-16, maar de 2.0-16v lijkt mijn de betere keus voor deze auto.

Hij wordt bij ons gebruikt als 2e auto, waardoor het verbruik van 1 op 10 met 5000 km per jaar goed is de overzien. Al vraag ik mijn af of de 1.6-16 veel zuiniger zal zijn bij gelijke belasting.

Grt.

Peter
Renault Scenic 2.0-16v Dynamic Comfort (2004)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: twijfel welke motor scenic

Bericht door DHL »

Ik had vroeger een Grand Scenic 1.6 16V... Nooit getrokken met die wagen. Ik kan enkel zeggen dat de motor zijn handen vol had met de wagen zelf. Was echt geen plezierige auto. Weinig koppel, vermogen pas hoog in de toeren. Heb hem nieuw gekocht en na 1 jaar weer overgelaten om mijn huidige Espace te kopen...
Dezelfde motor in Megane cabrolet die mijn vrouw destijds had, was beter. Je had beetje overschot. Maar daar hield het dan ook op. Blijft vooral een toerenmotor die 1.6 16V. De 2.0 laat zich veel relaxter rijden. Hoef je niet steeds de hoge toeren gaan op te zoeken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: twijfel welke motor scenic

Bericht door mechanic »

Ben je zoals jij van plan een caravan te trekken is de 1.6 16v echt te licht, en kun je beter de 2.0 16v nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
3im
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 2
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 dec 2012 08:05
Actief als: particulier

Re: twijfel welke motor scenic

Bericht door 3im »

ga inderdaad waarschijnlijk voor de 2.0
zijn er dan nog bijzondere punten waar ik op moet/ kan letten bij aanschaf? ik weet dat sommige merken/typen auto's bepaalde zwakke punten of aandachtspunten hebben waar op gelet kan worden.

alvast bedankt voor alle hulp

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 3
Berichten: 3309
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: twijfel welke motor scenic

Bericht door RichTrip »

De Scenic II Phase I is vooral bekend door zijn kleine electronische storingen. Te denken valt aan de keyless-entry en dan vooral de sensoren en drukknopjes van alle deurgrepen. Test ze allemaal, indien natuurlijk aanwezig op jouw auto. Het is puur een comfort issue, je kan de deuren ook openen via de keycard, maar je kan het altijd even checken.
Ook wil er wel eens een raam naar beneden vallen in het portier, maar dit is via een kleine modificatie op te lossen of dit is al gebeurd.
Verder is er een bekend probleem en dat is dat het dashboardpaneel uit kan vallen, het begint met een reset van het klokje, maar al gauw valt het paneel uit. Vervanging kost 800-900 euro, maar via het forum is reparatie te regelen voor 135 euro. De kans is echter groot dat de reparatie al is uitgevoerd. Let dus ook goed op de NAP (Nationale Auto Pas). Bij vervanging staat de kilometerteller weer op 0. Als dit door de dealer is gebeurd, dan zal dit geregistreerd zijn in de NAP. Maar is de NAP niet sluitend en de kilometerstand opvallend laag, pas dan op :think:

Voor de rest net al met alle auto's, wat is de staat van onderhoud, zitten alle boekjes/rekeningen erbij. Is bekend of en wanneer de distributieriem is vervangen (120.000 km of 5 jaar, wat het eerst wordt bereikt). Zoals gezegd, is de NAP geldig.
Test alle electronische opties, zoals alle ramen, de klimaatcontrole, check de diverse luchtstromen uit alle ventilatieroosters na verandering van de stand. En het alle belangrijste is natuurlijk je gevoel bij de auto. Bij twijfel altijd laten staan.

Ik heb nu mijn tweede Scenic en ik ben zeer tevreden. De beide Scenic's hebben mij nog nooit laten staan, dit in tegenstelling tot mijn leaseauto (Das Auto....). Ben al twee keer met pech onderweg gestrand :cry2:
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: twijfel welke motor scenic

Bericht door mechanic »

Een klonkend geluid uit de voortrein bij drempels en tijdens het sturen duidt op versleten veerpootlagers. Stationair klinken als een diesel duidt op een defecte nokkenas versteller, is een complete distributie reparatie ( duur ).
Check of de airco werkt, veel voorkomend probleem.
Speling en geluid van de rechter ruitenwisser arm, nieuwe kost 150e.
Gebroken handremkabels komen ook veel voor, dure reparatie.
Motorisch degelijk bij goed onderhoud. Het zijn veelal de luxe opties die problemen geven.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



CPTR
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1049
Lid geworden op: 22 feb 2008 19:24
Actief als: particulier
Locatie: Kalslagen

Re: twijfel welke motor scenic

Bericht door CPTR »

Ik zou je ook aanraden om met een caravan de 2.0 16V te kopen. Deze is ook niet bepaald vlot en sterk, maar je hebt in ieder geval meer koppel dan de 1.6 16V.

Motorisch kan er weinig stuk aan gaan, alleen behoed je voor héél veel elektronische ellende met deze auto van de jaartallen die je noemt. Alleen daarvoor zou ik 'm al absoluut laten staan. Je weet nooit wat je koopt en wat al vervangen/gereviseerd is (dashboardpaneel, raam-mechanieken, bandenspanningsensoren, deursensoren, ... , en alles wat door anderen al hier is genoemd.). Dit is nu m'n 2e Scenic, een 3e zal er niet komen ...
Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 3
Berichten: 3309
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: twijfel welke motor scenic

Bericht door RichTrip »

Ik weet natuurlijk niet je budget, maar een Scenic II Phase II (vanaf 2006) zou het mooiste zijn.
Met mijn eerste Scenic heb ik ook wat zaken aangepakt (deursensoren, veerpootlagers) en de vorige eigenaar had het dashboardpaneel laten vervangen (voor 900 euro).

Met mijn tweede Scenic heb ik nu ruim 16.000 km probleemloos gereden met twee keer 0 euro voor de APK, ik heb alleen een beurtje laten uitvoeren. O ja, ik heb de distributieriem laten vervangen na aankoop (volgens schema, 5 jaar oud).
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht