Demonteren interieurdelen Espace 4

Forumregels
Een kleine richtlijn waar je 'welke-vraag' zou kunnen plaatsen.

Elektronica
Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, Dynamo, etc.

Motorisch
Alles wat met de motor van de Espace te maken heeft.

Onderstel
Aandrijving, wielophanging, (lucht-)vering, schokdempers, stuurinrichting, remmen, velgen, banden, versnellingsbakken

Carrosserie en interieur
Stoelen, Deuren, Schuifdak(en), Bumper, Airco, Raammechanieken etc, dat soort dingen
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Ronaldp
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 134
Lid geworden op: 29 dec 2010 17:00
Actief als: particulier

Demonteren interieurdelen Espace 4

Bericht door Ronaldp »

Weet iemand hoe en waar ik informatie kan vinden over het demonteren van interieurdelen?
Ik wil de bekabeling voor een carkit wegwerken en daarvoor moeten een aantal delen verwijderd worden.
- achterpanelen
- dorpels
- dashboard (t.p.v. de ventilatieroosters, en het stukje boven het middelste opbergvak.)

Ik zou graag willen weten hoe de delen vastzitten en hoe ik ze zonder ze te mollen kan verwijderen.

Ik wil daar dan een "how to" van maken, met foto's zodat anderen daar ook wat van hebben.
Espace 3.5 V6 '04 Initiale automaat
EX: Espace 2.0T '04 Privilege automaat


bij vlagen ben ik geniaal.... Op het moment is het echter windstil.....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Ronaldp
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 134
Lid geworden op: 29 dec 2010 17:00
Actief als: particulier

Re: Demonteren interieurdelen Espace 4

Bericht door Ronaldp »

Intussen heb ik de carkit ingebouwd.

Ik ben daar bijna de hele dag mee bezig geweest. Lekker op mijn gemak, en eerst goed kijken hoe e.e.a. vastzit....
Hieronder volgt een stap voor stap uitleg van de te demonteren delen, en hoe deze bevestigd zitten.
De demontage van het dashboard heb ik nog even laten zitten, aangezien ik hier zelf nog geen antwoord op heb.
-Rode pijlen geven aan waar schroeven zitten (Torx).
-Groene pijlen geven geklikte bevestigingen aan.
- gele pijlen en paarse wolken geven aandachtspunten aan.

Voordat je met het installeren begint is het goed om het volgende te regelen:
- tijd..... :D
- torx schroevendraaier
- dunne platte schroevendraaier, voor het loswippen van dopjes
- grote platte schroevendraaier of iets anders dat als hefboom kan dienen. Voornamelijk voor de dorpelafdekkappen is wat voorzichtige kracht nodig. Dit is beter te regelen met een metalen plaat/schroevendraaier, dan met je blote vingers. :D
Ik heb op de foto's het volgende reeds gedemonteerd:
- de afdekking van de radio en wisselaar achter
- de zijafdekkap achter. (losklikken, LET OP: doe dit met beleid.....)
- een zwart metalen plaatje, deze zit onder de bekerhouder, en deze zit met torxschroeven vast aan het bakje, en aan de auto.)

Op de onderstaande foto is de radio gemonteerd te zien. De rode pijlen geven aan waar schroeven zitten (torx) die verwijderd moeten worden. De aansluitingen voor de kabel zitten onder de radio. Daarvoor moet de wisselaar gedemonteerd worden, en daarna de radio. Dit wijst zich verder vanzelf.
WP_000242.jpg
Op de onderstaande foto is aangegeven waar de kabels ingevoerd zijn. Dit is het eenvoudigste te doen door deze vanaf de achterzijde (bij de bocht in de binnenbekleding) te starten. Als de stekkers voorbij de wielkast zijn, kun je deze verder naar voren verplaatsen.
WP_000243.jpg
Om wat ruimte te maken om de stekkers en de kabel door te voeren kun je het beste de in de volgende foto aangegeven schroeven losdraaien. Dan heeft de kap wat meer speling.
WP_000245.jpg
Aan de voorzijde van de wielkast zit een soort bekerhouder. Achter 2 dopjes zitten torx schroeven, als die verwijderd zijn kun je de kap losklikken, en naar boven toe wegtrekken. Let op: deze kap zit met een lipje achter de zijafdekking geschoven.
WP_000244.jpg
Wat verder naar voren, achter de achterdeur dient de zijafdekking gedemonteerd te worden. Deze kun je gewoon losklikken. Let op: ook deze zit van bovenaf in de kap over de onderdorpel geschoven, dus naar boven toe los/wegtrekken.
Ik heb verder hier het eerder genoemde zwarte metalen plaatje gedemonteerd, om wat meer werkruimte te krijgen.
WP_000246.jpg
Hierachter zit de blauwe bekleding, daarin zit 1 schroef. Deze kan ook verwijderd worden, zodat de kabel daar achter langs gelegd kan worden naar beneden.

Het is het beste om dan eerst de middelstijlkappen rond de gordels te demonteren, deze zitten geklikt op de houders. Ze zijn van bovenaf in de onderkappen geschoven. Je kunt ze dus het beste naar boven toe verwijderen, als je ze voorzichtig losgeklikt hebt.
Nadat dit gedaan is, zie je twee schroeven (zie foto hieronder). De voorkap en de achterkap zitten in elkaar geschoven, dus voorzichtig verwijderen. (paarse wolk).
WP_000250.jpg
De onderdorpelkappen zijn erg lastig te verwijderen. Ga voorzichtig te werk, en werk de delen met beleid los. het terugmonteren van de achterste kap vond ik het lastigste werk, aangezien de punten moeilijk in de gaten te krijgen zijn.
WP_000249.jpg
Bij de ontgrendeling van de motorkap dient de kap naar onder toe verwijderd te worden. (hendel zit in de weg).
Door de plastic schroef aan het plaatwerk los te draaien kan de bekleding verwijderd worden, zodat daar de kabel netjes langs de bestaande bekabeling aangelegd kan worden.
De bekleding zit verder om een zwarte buis/kanaal geklemd, daar kun je hem zo af klikken.
Het gele dopje is een klikbevestiging voor de bekleding.
WP_000251.jpg
WP_000252.jpg
Via een gat waar ook de bestaande bekabeling door gaat, kun je vervolgens de kabels naar boven doorvoeren. Ik heb ervoor gekozen om de kabels hoog langs de pedalen te leggen (langs de bestaande bekabeling) om problemen te voorkomen. Deze kun je dan vastzetten met een tiewrap of tape.
WP_000253.jpg
Ik heb daarna de kabels achter langs de middenconsole gelegd, tot de passagierszijde. Daar heb ik de bluebox achter de grote kast gelegd.
De stoffen bekleding onder de middenconsole (overgang console/dashboard) zit ook weer geklikt aan weerszijden van de console. Deze kun je losklikken, waardoor je wat meer werkruimte hebt. Hier heb ik ook de overtollige kabels en de stekkerblokken weggewerkt. Deze kun je mooi achter de witte klemplaat drukken. Zo zitten ze vast, en niet in de weg van de afwerking.

Ik heb de kabels daarachter gelegd, zodat het display naast de keycardhouder kan komen. Ik heb de kabel achter over de plastic console geleid, waarna hij onder de stoffen bekleding verdwijnt.
De Ipodkabel heb ik vanaf de passagierszijde achter de scharnieren van de klep van het dashboardkastje gelegd. Zo hoefde ik geen gaten te boren, en kon de kabel boven de voeten van de passagiers tegen het schutbord worden weggewerkt.
De bluebox heb ik tegen de de middenconsole boven de voeten van de passagiers weggedrukt. Daar zit hij mooi geklemd. en kan hij geen kant op.
De bekleding onder het dashboardkastje kun je verwijderen door de metalen klemveertjes van de pennen af te schuiven. Daarna kun je de bekleding naar voren (richting motor) van de haken afschuiven.

Voor het monteren van de microfoon (tegen de plafondconsole) heb ik alleen de kap waar de alarmlichtschakelaar zit verwijderd. De kabel kun je dan richting voorruit doorvoeren, en daarna via de voorruit naar de bestuurderszijde leggen.
Bij de zijkant moet je deze even langs de twee kappen trekken. Met beleid is dit goed te doen zonder iets te hoeven demonteren.
Naar beneden toe heb ik de kabel tussen het deurrubber en plastic gedrukt (aan de binnenzijde), daar is ruimte genoeg.
Op deze wijze kom je weer onder bij de voeten uit, waar ook de grote kabelboom is doorgevoerd.
Van daaraf kun je de kabel van de microfoon op dezelfde wijze naar de middenconsole leiden.

Hopelijk is dit voor jullie een aanvulling op de reeds eerder verstrekte info over het installeren van een carkit in een Espace. Samen met de info uit andere post is het installeren goed zelf te doen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Espace 3.5 V6 '04 Initiale automaat
EX: Espace 2.0T '04 Privilege automaat


bij vlagen ben ik geniaal.... Op het moment is het echter windstil.....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Demonteren interieurdelen Espace 4

Bericht door WillemS »

Mijn complimenten :clap:
Je kunt heel goed zien welke draden deel uit maken van het multiplex netwerk(getwiste kabels), een paar algemene opmerkingen nog; laat de dradenbundels zoveel als mogelijk intact en behandel ze zeer voorzichtig de draadjes zijn tegenwoordig heel dun (0,3 mm2) en breekbaar, vooral ook niet te strak aantrekken met Tie-raps. Bij het monteren van de panelen heel goed opletten dat er geen draden afgekneld worden, je krijgt daardoor de gekste storingen. Nogmaals het is allemaal heel teer spul tegenwoordig. Vind je ergens vocht, zoek dan meteen naar de oorzaak en verhelp die, want corrosie in een bundel of stekker wil je niet hebben.
mvg WillemS
p.s. de bundels zijn tegenwoordig niet meer "ingepakt" om de warmte in de kabels beter af te kunnen voeren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Ronaldp
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 134
Lid geworden op: 29 dec 2010 17:00
Actief als: particulier

Re: Demonteren interieurdelen Espace 4

Bericht door Ronaldp »

Helemaal mee eens.
Ik heb de kabel voor de carkit alleen achterin met enig duw- en trekwerk achter de bekleding door moeten trekken.
De rest ging eenvoudig.

De kabels worden met tiewarps inderdaad losjes vastgezet, om te voorkomen dat je er met je voeten in stapt, of ze in de pedalen komen.

Tot slot nog een tip van mij: test eerst de installatie als alles ligt, voordat je alles weer dichtbouwt. :D :D
Anders loop je de kans dat je alles weer los moet halen.

Ik heb eerst alles getest (kabel was toch lang genoeg) door de kabels aan te sluiten en los door de auto te leggen.
Daarna heb ik alles opengehaald, en de kabels gelegd. Daarna nogmaals een test gedaan.
En toen pas alles weer dichtgebouwd.
Espace 3.5 V6 '04 Initiale automaat
EX: Espace 2.0T '04 Privilege automaat


bij vlagen ben ik geniaal.... Op het moment is het echter windstil.....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Demonteren interieurdelen Espace 4

Bericht door WillemS »

En nu lekker sturen in je Espace :D
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

spacious
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Berichten: 117
Lid geworden op: 22 mar 2012 20:43
Actief als: particulier

Re: Demonteren interieurdelen Espace 4

Bericht door spacious »

Mooie beschrijving! Handig voor iedereen die dit wil doen. Ik zit zelf nog met de achterklep waar ik de plastic panelen van los wil halen vanwege een rammeltje, maar ben bang dat ik de clipjes kapot trek of iets vergeet los te schroeven..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Demonteren interieurdelen Espace 4

Bericht door DHL »

En dit filmpje maakt het misschien compleet. Dash board demonteren wordt hier mooi uitgelegd...


Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Ronaldp
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 134
Lid geworden op: 29 dec 2010 17:00
Actief als: particulier

Re: Demonteren interieurdelen Espace 4

Bericht door Ronaldp »

Daar staat echter alleen het demonteren van het bovendeel op.
Het gaat mij juist om het deel waar de klep in zit (in het midden).
Ik kan me niet voorstellen dat je daarvoor het complete dashboard moet verwijderen.
Espace 3.5 V6 '04 Initiale automaat
EX: Espace 2.0T '04 Privilege automaat


bij vlagen ben ik geniaal.... Op het moment is het echter windstil.....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

demi
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1100
Lid geworden op: 28 dec 2008 13:59
Actief als: particulier
Locatie: Stevensweert

Re: Demonteren interieurdelen Espace 4

Bericht door demi »

Het gaat mij juist om het deel waar de klep in zit (in het midden).
Ik kan me niet voorstellen dat je daarvoor het complete dashboard moet verwijderen.
Ik denk dat de reden dat je die klep wil loshalen is omdat mss de bovenliggende "bekleding" aan het loslaten is ???

Maar in ieder geval, om die klep te demonteren moet het gehele dashboard gelicht/verweiderd worden :shock:

Dit onderwerp is al meerdere keren aangehaald (zie onderstaande link )

http://www.renaultforum.nl/forum/viewto ... los#p44612

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Ronaldp
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 134
Lid geworden op: 29 dec 2010 17:00
Actief als: particulier

Re: Demonteren interieurdelen Espace 4

Bericht door Ronaldp »

Ik wil die klep en kast demonteren om een kabel voor het display van de carkit door te voeren.
Espace 3.5 V6 '04 Initiale automaat
EX: Espace 2.0T '04 Privilege automaat


bij vlagen ben ik geniaal.... Op het moment is het echter windstil.....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht