Scenic 1.6 16v (T1 P2) laag stationair en hoog verbruik

Alles wat met de motor van de Scenic te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
mvdoornik
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 dec 2012 21:14
Actief als: particulier

Scenic 1.6 16v (T1 P2) laag stationair en hoog verbruik

Bericht door mvdoornik »

Model/uitvoering : Scenic 1.6 16v type I phase II
Bouwjaar : 2003
Brandstof : Benzine. Veel, heel veel benzine.
Het stationair toerental is zowel bij warme als koude motor zeer laag, de motor pruttelt dan als een stoomtractor tussen de ~400 en 600 toeren. De auto slaat hierdoor ook gemakkelijk af. Ook staat stationair vaak de hele auto hevig te schudden, bij hogere snelheden (95+ km/h) is vaak een vibratie voelbaar, die soms zelfs wielen met een stevige onbalans benadert. Een volgende rit met dezelfde snelheid kan dit echter helemaal verdwenen zijn om later alsnog weer terug te komen; onbalans lijkt me daarmee wel uitgesloten. Overigens lijkt de motor ook te "zoeken" naar een stationair toerental; de naald van de toerenteller maakt pakweg iedere seconde een soort stapje naar een ander toerental.

De motor loopt onder het rijden soms mooi rond, maar vaak ook behoorlijk rauw, alsof niet alle cylinders even krachtig meewerken. De motor is dan ook behoorlijk rumoerig. Wanneer hij wel goed rond loopt is de auto ook beduidend stiller en voelt gewoon "glad" aan.

Ook het brandstofverbruik lijkt me nogal fors, zo'n 10 tot 11 l/100km (1 op 9 tot 1 op 10 :shock: ) met vrijwel uitsluitend Hollandsche vlakke snelweg zonder files en een vrij rustige rijstijl. Ter vergelijking: met een Espace 2.0 16v uit 1999 reed ik circa 1 op 12. Deze Scenic noem ik nu dan ook maar Bonnie Scenic Claire. (Beroerde grap, ik weet het! :mrgreen:)

De auto geeft verder geen melding op het dashboard. Wel zijn voor aflevering de distributieriem en de dynamopoulie vervangen. Kort hierna begon de motor op twee pitten te draaien. Dit bleek door water in de bougiekelken te komen, omdat een of ander genie de hogedrukspuit in de motorruimte had gezet. Na vervanging van twee penbobines en alle bougies bleef hij wel op vier cylinders lopen, maar het lage stationair toerental is helaas gebleven. Stationairklep reinigen en opnieuw inleren (d.w.z. accupolen beide los en gedurende 15min. tegen elkaar, daarna 15min. stationair laten draaien met alle verbruikers op levensgevaarlijk. Is dit de goeie manier?) heeft ook niks opgeleverd. Waar kan ik de garage nu het beste naar laten kijken? Zelf zat ik aan het volgende rijtje te denken:

- compressietest
- testen op valse lucht (evt. met viergasmeting?)
- controleren ontsteking
- controleren BDP-sensor
- controleren lambdasensor
- controleren TPS, MAP, temperatuur, weet-ik-wat-sensor (ben geen monteur maar gewoon een techneut) :mrgreen:

Heb ik hierin nog iets gemist? Zou het hiermee te vinden moeten zijn? Ben ik nu wartaal aan het uitslaan? Zit er stiekem een bloeddorstige geblazen lachgas-geinjecteerde 426 Hemi onder dat brave zestienhonderdje verstopt? Zal Bonnie ooit nog op de Buehne staan? Iemand?

Alvast bedankt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Scenic 1.6 16v (T1 P2) laag stationair en hoog verbruik

Bericht door WillemS »

Ik zou om te beginnen deze wagen eens laten uitlezen op aanwezige fout-code's, en wel met een Renault clip, aangezien je met andere uitleesapparatuur niet diep genoeg in de systemen kunt komen.
Adh. daarvan kan wellicht een plan van aanpak opgesteld worden.
SUC6 mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
mvdoornik
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 dec 2012 21:14
Actief als: particulier

Re: Scenic 1.6 16v (T1 P2) laag stationair en hoog verbruik

Bericht door mvdoornik »

@WillemS: Bedankt voor de reactie!

Vandaag is de auto bij de officiele Renault-dealer uitgelezen. Geen foutcodes, wel geconstateerd, dat de lambda keurig heen en weer pendelt, die zou dus vlgs. de dealer goed moeten zijn. Smoorklep is gereset, maar stationair blijft rond de 550~600 rpm hangen. Verbruik van 1:9 a 1:10 vond de dealer niet vreemd :shock:, hoe kan ik nou met een 240 kg zwaardere Espace met een tweeliter op 8.5l/100km zitten en met zo'n relatief lichte en kleine Scenic met een zestienhonderdje tussen de 10 en 11 l/100km? Verbruikt die Scenic echt 20 tot 30% meer dan een Espace? Wil er bij mij niet echt in. Maar goed, resumerend:
  • Geen storingscodes
  • Pittig verbruik
  • Laag en soms onregelmatig stationair
  • Regelmatig afslaan (vooral bij koude motor)
In het kort dus mijn vragen:
1. Iemand ideeen in welke richting te kijken? Valse lucht? Toch stiekem een sensortje? Compressie? Nokkenastiming misschien net niet helemaal goed gezet bij het vervangen van de D-riem?
2. Wat is eigenlijk een gangbaar verbruik voor dit type Scenic? Redelijk licht voetje, vrij gelijkmatige rijstijl, veel snelweg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2010
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Scenic 1.6 16v (T1 P2) laag stationair en hoog verbruik

Bericht door nikk »

Zie link voor een vergelijkbare auto. Deze berijder geeft aan een zuinige rijstijl te hebben.

http://www.autoweek.nl/verbruik/7927/re ... sport-2003

Zou me vooralsnog niet focussen op het verbruik maar zorgen dat ie goed gaat lopen.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2010
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Scenic 1.6 16v (T1 P2) laag stationair en hoog verbruik

Bericht door nikk »

Wellicht is de 2.0 simpelweg zuinigger dan de 1.6

http://www.autoweek.nl/verbruik/2153/re ... 0-16v-2000
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Scenic 1.6 16v (T1 P2) laag stationair en hoog verbruik

Bericht door DHL »

Heb nog een grand scenic 1.6 16v gehad, 5 versnellingen. Verbruik zat rond de 8, maximum 9 liter. Werden ook vele korte afstanden mee gereden. Voor zover ik me herinner moest je al rare dingen doen om boven de 10l uit te komen, bvb de wagen laten warmdraaien in de winter, gevolgd door een rit van 8 km... (Doen dat dikwijls, wagen laten warmdraaien en dat resulteert in een litertje extra op 100 km)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht