Bougie s vervangen ?

Alles wat met de motor van de Megane maken heeft.
Forumregels
Let op: Kijk ook even bij de forum afdeling Scenic als u een Megane-Scenic rijder bent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
jeroentune
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 mar 2010 16:14
Actief als: particulier
Locatie: Sassenheim
Contacteer:

Bougie s vervangen ?

Bericht door jeroentune »

Ik vraag me af of het zin heeft om mijn Megane 2L 16V te voorzien van een set nieuwe bougie's ?
Ik heb altijd begrepen dat een bougie ook een verslijtonderdeel is en dat je ze zo af en toe moet vervangen ..
Ik denk dat mijn megane al een jaar of 3 met de zelfde bougie.s rijdt.

Setje doen vervangen of klinklare onzin ?

Jeroen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Princeofgermany
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 157
Lid geworden op: 02 aug 2006 19:38

Re: Bougie s vervangen ?

Bericht door Princeofgermany »

Hoi,

Ik geloof dat de normale interval voor het wisselen 60.000 km is, maar ik denk dat het na drie jaar zeker wel zinvol is. Bovendien ben je voor 4 boegies een keer 10-15 euries kwijt :)

En het is een makkelijk klusje als je een lange bougiedop/sleutel hebt.

Succes in ieder geval als je er nieuwe indraait!
Huidig: Clio IV Estate 1.5 dci 2015 Dynamique
Twingo 1 1.2 2001

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

plorie
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 173
Lid geworden op: 04 jul 2012 14:48
Actief als: particulier
Locatie: Papendrecht

Re: Bougie s vervangen ?

Bericht door plorie »

Normale bougies gaan zo'n 20-25k mee, longlife ongeveer 60-80k.
Zonder momentsleutel en ervaring zet je ze al snel te hard vast, let daar op! En eerst met 't handje (dop + verlengstuk) erin draaien, dan pas met een sleutel vastdraaien.

Succes!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Bougie s vervangen ?

Bericht door DHL »

Ja da's juist. Bougies vervangen is een makkelijk werkje, maar als je echt nooit sleutelt moet je toch beetje oppassen. Als je bvb de bougie scheef indraait kan de draad kapot zijn. Ooit verving ik gloeikaarsen en draaide ik 1 kaars af... resultaat was dat de culasse eraf moest. Veel geld gekost. Ik laat het nu wijselijk doen door de garage of m'n schoonbroer die technieker is. Zelfs eenvoudige zaken vragen soms ervaring:).
Bvb hoe hard mag je ze aanspannen, moet er beetje olie rond de draad of niet om ze volgende keer makkelijker te lossen, moet de electrode nog gecontroleerd worden qua afstand,...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Bougie s vervangen ?

Bericht door WillemS »

Bougies zijn een slijtage onderdeel en dienen regelmatig vervangen te worden. Ezelsbruggetje= gelijk met het luchtfilter. Afhankelijk van het type gaan ze tussen de 30 en 120.000 km mee. MAAAR je dient het juiste type voor de motor te monteren, verkeerde kunnen tot grote motorschade leiden. De kracht(moment) waarmee ze aangedraaid dienen te worden hangt ook af van het type zo tussen de 20 en 30 Nm. Op het doosje staat vaak een grove richtlijn die kan helpen als je niet over een passende momentsleutel beschikt.
Als de bougie eenmaal gemonteerd is geweest dan dien je hem bij weer monteren niet zo strak aan te draaien want de afdichtingsring is dan al gebruikt(ingedrukt). Ik monteer altijd NGK bougies en bij de V6 motoren altijd iridium of platina's , die zijn schreeuwend duur maar besparen op termijn geld omdat je soms een deel van het inlaatspruitstuk moet verwijderen om erbij te kunnen. De Espace, Vel Satis en Avantime rijders met een 6 pitter kunnen je wel vertellen wat het vervangen door de garage kost. Beunhazen vervangen vaak voor de verkoop van zo'n wagen alleen die van de voorste rij. :mrgreen:
Kijk op de site van NGK voor het juiste type!!
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

plorie
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 173
Lid geworden op: 04 jul 2012 14:48
Actief als: particulier
Locatie: Papendrecht

Re: Bougie s vervangen ?

Bericht door plorie »

Ik neem aan dat andere beurtonderdelen (filters, olie, remvloeistof) in die afgelopen jaren wel zijn vervangen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
jeroentune
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 mar 2010 16:14
Actief als: particulier
Locatie: Sassenheim
Contacteer:

Re: Bougie s vervangen ?

Bericht door jeroentune »

WOW !

wat een boel en leerzaam respons.

stel dat ik ze ga laten vervangen ... ik lees overal dat er verschillende soorten zijn zoals deze van BERU..

http://www.ebay.de/itm/4x-original-BERU ... 2298wt_906

Zijn er wellicht bougie s die de prestatie van mijn auto verbeteren of "beter "zijn voor mijn auto ?

Ik hoor het graag.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

plorie
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 173
Lid geworden op: 04 jul 2012 14:48
Actief als: particulier
Locatie: Papendrecht

Re: Bougie s vervangen ?

Bericht door plorie »

Nee dat kun je vergeten. Een kwaliteitsmerk doet wat het moet doen. De duurdere versies gaan langer mee, dat scheelt je tijd (of geld als je het uitbesteed).
Een enkele electrode moet je even afstellen met een voeler. De maat kun je in tabellen vinden, bijna belangrijker nog is dat ze allemaal hetzelfde staan.

Beru neem ik zelf liever niet, erg dunne porseleinen mantel. Blijft niet (goed) hangen in een dop met een rubber. Dop met klem bovenop heeft er geen last van. Ik neem altijd NGK, nooit gedoe mee en ook normaal geprijsd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Bougie s vervangen ?

Bericht door WillemS »

Er is wel degelijk verschil in prestaties van de diverse bougies!!
Bougie fabrikanten proberen de huidige kwaliteit brandstof te compenseren door steeds slimmere bougies te ontwerpen.
Vroeger had je een bougie met een platte 1mm brede massa en een ronde van boven platte electrode. Nu zie je bougies met meerdere massa's 2, 3 of zelfs 4 stuks die naast de electrode uitkomen zodat de vonk een meer open front heeft tov het te ontbraden brandstof/lucht mengsel, dit noemen we bougies met een glijvonk, de vonk glijd over het porselein . Ook zijn er bougies die een smal toelopende massa hebben of bij de platinatip bougies een heel kleine(dunne) electrode. Allemaal om het mengsel gemakkelijker te laten ontbranden. Ook het materiaal waarvan de electrode is gemaakt verschilt wel, Bosch gebruikt bv. een koperkern, allemaal specifieke eigenschappen die per merk en soort verschillen. De fabrikant van de motor heeft bepaald welk type het meest geschikt is voor de motor, heb je er geen verstand van blijf dan dat advies volgen. Soms kan het monteren van een ander merk maar met dezelfde warmtegraad toch een slechter lopende motor veroorzaken. Renault heeft "eigen merk" bougies maar die komen van NGK, dus ik monteer alleen die.
O, ja en wanneer je wagen op LPG draaid dan is het slim om van NGK LPG bougies te monteren, (zijn wel een stuk duurder) Er zijn nu al 6 verschillende soorten van dacht ik.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

plorie
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 173
Lid geworden op: 04 jul 2012 14:48
Actief als: particulier
Locatie: Papendrecht

Re: Bougie s vervangen ?

Bericht door plorie »

En dat is in de praktijk het verschil tussen normale en longlife bougies.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Bougie s vervangen ?

Bericht door DHL »

Ok, maar behalve het feit dat sommige bougies langer meegaan, waar zit dan een eventuele extra winst? Bij mijn weten start elke wagen goed op de voorgeschreven fabrieksbougies. Zal er door duurdere bougies geen vermindering zijn qua verbruik, zal er geen prestatiewinst zijn, geen vermindering van de uitstoot...
Ik persoonlijk heb de indruk dat hier heel veel marketing achterzit. Mocht het zo eenvoudig zijn een wagen minder te laten verbruiken, dan zouden de constructeurs dit al lang hebben toegepast op al hun seriewagens. Zeker er nu een maximum uitstoot geldt per invoerder.
Is zo'n beetje als al die additieven die je van alles beloven, maar waar geen echt meetbaar resultaat is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

plorie
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 173
Lid geworden op: 04 jul 2012 14:48
Actief als: particulier
Locatie: Papendrecht

Re: Bougie s vervangen ?

Bericht door plorie »

Het scheelt dat je ze minder vaak hoeft te vervangen, wat dus qua arbeid lagere kosten met zich meebrengt. De ontwikkeling is toch dat er meer richting longlife-beurten gewerkt wordt (minder vaak in de garage) of dat de auto zelf aangeeft wat er moet gebeuren (efficienter/goedkoper).
Met name die longlife bougies zijn voor sommige motoren erg interessant, als er bv. bij de V6 in de Espace/Avantime/Vel Satis nogal wat gedemonteerd moet worden. Zo'n bougie kost het dubbele maar gaat 3-4x zolang mee, en scheelt je dus een aantal keren arbeidskosten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16011
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Bougie s vervangen ?

Bericht door mechanic »

Gewoon volgens voorschrift elke 60.000km ( geen leeftijd ) nieuwe bougies monteren. Origineel heb jij een bougie met 1 massa punt. Mijn eigen auto krijgt elk jaar nieuwe bougies, omdat ik geen gezeik wil onderweg en omdat ze nog geen 2euro per stuk kosten met wat korting. Weliswaar geen renault.
Jou type megane heeft geen bekende problemen mbt de bougies, de 1.2 16v motor daar en tegen wel, maar die is nooit in de megane geleverd. Dus weet je verder niks van de historie, gewoon vervangen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
jeroentune
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 mar 2010 16:14
Actief als: particulier
Locatie: Sassenheim
Contacteer:

Re: Bougie s vervangen ?

Bericht door jeroentune »

Heren wederom bedankt voor de uiteenzetting. Ik denk dat ik een setje Iridium bestel voor de Megane. ik verwcht dat ze wellicht iets beter van kwaliteit zijn en langer mee kunnengaan , performance of besparing geloof ik niet zo in maar je weet nooit . zijn er nog maten of kenmerken die nodig zijn voor de 2 l motor ? hebben de bougies een naam die ik nodig heb (qua tab / dikte / lengte / enz .. ) >??

Jeroen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Princeofgermany
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 157
Lid geworden op: 02 aug 2006 19:38

Re: Bougie s vervangen ?

Bericht door Princeofgermany »

Hoi,

Het draad moet M14 x 1.25 zijn. Draadlengte 19mm!

Van NGK is het nummer BKR6EZ met 1 elektrode en van Bosch is het FR7DC(+). Daar moet je een heel eind mee komen :D

Aandraaimoment 25 Nm.

Succes!
Huidig: Clio IV Estate 1.5 dci 2015 Dynamique
Twingo 1 1.2 2001

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16011
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Bougie s vervangen ?

Bericht door mechanic »

Als je langsgaat bij een onderdelen leverancier met je kenteken kan die precies opzoeken welke mogelijkheden er zijn. Via internet bestellen ben ik wat huiverig voor. Laat iemand ze vallen zijn ze wss al kapot voor je ze monteert!
Merk komt niet zo heel nauw, maar neem niet de goedkope motrio bougies van renault.
Vergelijk de nieuwe altijd ff met de oude die je eruit haalt, je zal niet de eerste zijn die verkeerde bougies monteert.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
jeroentune
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 415
Lid geworden op: 11 mar 2010 16:14
Actief als: particulier
Locatie: Sassenheim
Contacteer:

Re: Bougie s vervangen ?

Bericht door jeroentune »

a BIG thank you ! :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht