Verbruik Captur

Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 40
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Verbruik Captur

Bericht door Axel57 »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Ik heb ooit op 1 tank, 740km gedaan van de vakantie terug naar huis.

ca 240km (cc 84km en 104km) nationaal en de rest 500km snelweg (cc 114km) met 2 volw + 2 kinderen en de dakkoffer. (wind mee) De laatste 20km was vooral file.

Moet we eerlijk bekennen dat ik het laatste gedeelte met het zweet in mijn handen zat omdat de meter nog steeds niet in het rood stond. Heb toen ook voor de zekerheid ook maar even 5 liter getankt voordat we de file ingingen maar bij het volgooien ging er nog geen 40 liter in en ik had hem tot de rand gevuld, prijs in Frankrijk is toch wat voordeliger dan hier.

Ja is een tik, vakantie voorpret :D zelfs mijn tankstops zijn uitgerekend.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 107
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Verbruik Captur

Bericht door Huite »

Zuunige Zeeuw toch? :lol:
Tank op mijn Duitsland ritjes ook altijd bij de zelfde goedkope pompjes hoor.
Aldaar al een tijd lang prijzen zo rond de 90 cent voor een liter diesel.
Met m'n 62 liter tank en een verbruik aan de goede kant van de 1 op 20 tank ik dus maar weinig in NL!
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 40
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Verbruik Captur

Bericht door Axel57 »

Ja zeker. Maar onze Captur doet na 23000km gemiddeld 1 op 14.4 dat is niet de 1 op 16.5 die ik gehoopt had maar wel beter dan onze Megane (1 op 12 daar zat weinig stadsverkeer in).
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

K007
4-posting-stubborn
4-posting-stubborn
Posts in topic: 2
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 aug 2013 19:26
Actief als: particulier

Re: Verbruik Captur

Bericht door K007 »

Hier mijn verbruik na 109x tanken en 86000 km.

http://www.autoweek.nl/verbruik/11218/r ... mique-2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

rikr4
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 apr 2014 18:53
Actief als: particulier
Locatie: Tilburg

Re: Verbruik Captur

Bericht door rikr4 »

Als ik de eco aanzet en woon-werk verkeer heb rij ik ongeveer 5.7-6.1, bij gebruik zonder eco en lekker doorrijden kom ik op 7.1. Over alle 40.000km tot heden kom ik op een gemiddelde van 6.4.
Renault Captur tce 90 Dynamique 2014
Renault Twingo GT 2017
Renault 4 gtl 1985
Citroen Acadiane 1982

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 40
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Verbruik Captur

Bericht door Axel57 »

@rikr4 is dat boordcomputer of aan de pomp gemeten?
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

rikr4
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 apr 2014 18:53
Actief als: particulier
Locatie: Tilburg

Re: Verbruik Captur

Bericht door rikr4 »

Boordcomputer, pomp gaat er soms iets meer in, maar ik ben tevreden rijder :wink:
Renault Captur tce 90 Dynamique 2014
Renault Twingo GT 2017
Renault 4 gtl 1985
Citroen Acadiane 1982

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 40
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Verbruik Captur

Bericht door Axel57 »

Boordcomputer is bij mij althans veel te positief.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Scenicized
Lid
Lid
Posts in topic: 31
Berichten: 695
Lid geworden op: 20 sep 2013 19:53
Actief als: particulier
Locatie: in de buurt van Arnhem

Re: Verbruik Captur

Bericht door Scenicized »

Als ik de boordcomputer moet geloven zit ik op 6,7l/100km, in het echt is het al snel 7,4l/100km.
2018 Scenic 160 TCe EDC Initiale Paris

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Grad
Donateur
Donateur
Posts in topic: 2
Berichten: 177
Lid geworden op: 31 jan 2016 00:31
Actief als: particulier
Locatie: Born lb

Re: Verbruik Captur

Bericht door Grad »

Ik heb nu ca 5000 km gereden en zit op een verbruik van 7,3 ltr/100 km. Over het algemeen is dit wat woon werk verkeer op 80 km wegen. De airco staat altijd aan op auto.
De eco knop heb ik nog niet gebruikt, op een paar 100 mtr na, je voelt het vermogen meteen verminderen.
Als ik hier lees welke lage verbruiken gerealiseerd worden dan vrees ik dat je toch van alle kanten voorbij gegaan wordt en dat je bij elk stoplicht iemand achter je ziet duwen.
Mijn verbruik op de snelweg bij ca 130 km is zo tussen de 7,4 en 8 ltr /100 km
Op de snelweg rijdt de auto inderdaad als een zonnetje, vlot en stil en in de vijfde versnelling zit nog best veel pit
Alle verbruiken hier genoemd zijn afgelezen via de boordcomputer
Captur 2 EDC 1.3 intens, blue iron noir etoile, easy driving pack, Pack easy link navigatie met 9,3 “ scherm, parkeer sensoren voor en achter met achteruitrij camera, Pasadena 18" lichtmetalen velgen met vredestein Quatrac 5 all weather banden, luxe kentekenplaten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 107
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Verbruik Captur

Bericht door Huite »

Dat iemand je bij het wegrijden duwt is wél goed voor je verbruik hoor! :dance:
Het zit hem vooral in de wijze van optrekken, hoe je bochten neemt en je snelheid op de snelweg.
Eco helpt iets, merk en type banden ook. Laat ook overbodige kilo's in de auto achterwege.
Ik had altijd een erg laag verbruik met de 0,9, maar zelfs mijn vrouw blijft nog ruim onder de 7 liter en die let nergens op... :snooty:
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

FrankV
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 305
Lid geworden op: 27 jan 2014 00:17
Actief als: particulier
Locatie: Geldrop

Re: Verbruik Captur

Bericht door FrankV »

We hebben na twee jaar bijna 45.000 km op de TCe 120 gezet. Verbruik schommelt tussen de 6,2 en 6,4 l/100 km (volgens de boordcomputer). Redelijke mix van snelwegen en 80 km wegen. Op de snelweg rijden we meestal nét onder 120 km/u. Relatief weinig stadsverkeer (dat doen we meest op de fiets...).
Groeten,
Frank

Captur TCe 120 EDC Dynamique, Bleu Pacifique/Noir Etoile; geproduceerd op 26/3/2014; afgeleverd 2/5/2014; ingeruild 12/10/2018
BMW X1 2.0isDrive Mediterran Blau (Nov. 2015); v.a. 12/10/2018

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 40
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Verbruik Captur

Bericht door Axel57 »

Ja die boorcomputer is meestal wat positief ingesteld....zou het eens aan de pomp berekenen.

Mocht het wel kloppen is het heel netjes denk ik zo. (6x Tce 120 op Autoweek zitten gemiddeld op 13,1 (7.6))

Wij rijden wel 50% stad 30% doorgaande wegen en 20% snelweg en zitten met de 90 Tce op 1 op 14.5 dat is 6.8 gemeten vanaf de eerste km en aan de hand van de werkelijk getankte liters.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Brakb
lid
lid
Posts in topic: 22
Berichten: 1288
Lid geworden op: 03 mar 2013 09:12
Actief als: particulier

Re: Verbruik Captur

Bericht door Brakb »

Hoi,
Hier de captur, nummer 2, nu een jaar in bezit en gemiddeld 1op 13.
10.000 km nu en 30% stad, 50 % 80 km wegen en 20% snelweg.
Tce 120 en volgens mij gebruikt elke auto hetzelfde bij stads gebruik ,gemiddeld voor elke benzine auto denk ik 1op 10
Al die opgaven van de fabriek doe ik niets op uit, want onze automaat trekt best pittig op en dat is af en toe best leuk om te doen maar daar is het verbruik dan ook na :lol: en weer een"petje" zwaar gefrustreerd :lol: :lol:
Eco gebruiken wij nooit want dan doet de airco ook maar half, die knop mag er wel uit van mij.

Maar dit is mijn mening en ervaring. :thumb:
Scenic TCe 140 Bose, Two tone Blanc Nacre / Noir, Easy Life Pack, Lane Keep Assist, Pack Cruising
Kadjar Tce 130 EDC Bose Blanc Nacre
Captur Tce120 Ivoor wit met zwart dak EDC
Captur Tce 120 ivoor wit EDC
Scenic 3 TCe 130 Eclips Griis
Grand Modus 1.2 zwart
Scenic 1 zwart metalic LPG Dynamic 1.6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Gogol
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 nov 2014 22:08
Actief als: particulier

Re: Verbruik Captur

Bericht door Gogol »

Brakb schreef: Tce 120 en volgens mij gebruikt elke auto hetzelfde bij stads gebruik ,gemiddeld voor elke benzine auto denk ik 1op 10
Ik ben erg tevreden over het verbruik. Mijn vorige Clio Initiale verbruikte ongeveer inderdaad 1 op 10 in de stad, maar met de Captur kom ik in de stad toch uit op 1 op 12,5. Dat is toch 25% beter.
Op de snelweg en op buitenwegen kom ik ongeveer op 6 liter per 100 km.
Het gemiddelde verbruik (sinds Febr 2015) kun je zien in mijn signature.
Captur Helly Hansen 120 Tce
Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarryR
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Berichten: 17
Lid geworden op: 13 jul 2016 11:55
Actief als: particulier

Re: Verbruik Captur

Bericht door HarryR »

Tijdens de zomervakantie 8000 km afgelegd in een gehuurde 1.2 automaat, verbruik liep uiteen van 7,4 tot 5,4 l/100km en was gemiddeld 6,2 l. Boven de 120 km/h loopt het verbruik sterk op. Al met al vond ik het een keurig verbruik voor een auto van ca 1150 kilo. Veelal geaccidenteerd terrein (Zweden) en geen erg rustige rijstijl.

Offtopic, was zeer tevreden over comfort en rijgedrag, wat minder over de verlichting en sommige electronica die de bestuurder het leven onnodig lastig maakt
Captur 1.2 Limited handgeschakeld

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 107
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Verbruik Captur

Bericht door Huite »

@HarryR
Graag wat uitleg bij:
"sommige electronica die de bestuurder het leven onnodig lastig maakt"
:thumb:
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarryR
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Berichten: 17
Lid geworden op: 13 jul 2016 11:55
Actief als: particulier

Re: Verbruik Captur

Bericht door HarryR »

Huite schreef:Graag wat uitleg bij:
"sommige electronica die de bestuurder het leven onnodig lastig maakt"
:thumb:
Dat kan :)
Allereerst was ik van andere automaten gewend dat je de auto niet alleen in stand R maar ook in stand N kon starten. Specifiek bij het onderweg stoppen van de motor (voor een openstaande brug etc) kun je dan toch wat sneller reageren. Maar goed, hier wen je wel aan. Idem aan de waarchuwingspiep die klinkt wanneer je uitstapt bij lopende motor met de hendel in stand N en de handrem vast.
Lastiger wordt het wanneer de motor gestopt is:
- korte tijd kun je dan nog de elektrieke ramen openen of sluiten. Maar na een paar minuten kan dat niet meer zonder de motor te starten. Zeker als de auto al weer een tijd stilstaat (op de camping bijvoorbeeld) en je 's avonds nog even de ramen wilt sluiten is dat niet echt gezond voor de motor op langere termijn. Je zou toch verwachten dat het voldoende was als je de auto op contact zet.
- Het programmeren van een wat gecompliceerdere route in de navigatie kun je beter doen met lopende motor. Want een minuut of tien na het stoppen van de motor stopt het systeem er ook mee, ongeacht of je er dan mee bezig bent.
- En het voor mij lastigste punt, zo'n vijf minuten na het stoppen van de motor gaat ook de binnenverlichting uit. En is dan op geen enkele manier meer aan te doen, tenzij je het contact inschakelt of een deur opent. Dan start je weer een nieuwe cyclus. Nog nooit eerder heb ik een auto meegemaakt waarin ik 's avonds niet kan zitten lezen terwijl ik op iemand sta te wachten. Ze mogen er wel een zaklamp bijleveren :roll:

Nog iets opvallends wat hier verder los van staat, de motorwarmte dringt relatief sterk door in de cabine. De airco moet daarom vaker gebruikt worden dan ik had verwacht.
Captur 1.2 Limited handgeschakeld

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Verbruik Captur

Bericht door DHL »

Kan je bij Captur de ruiten niet vanop afstand sluiten met de sleutel?

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 40
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Verbruik Captur

Bericht door Axel57 »

nee dat gaat niet,

Alleen met de kaart in de sleuf of de motor draaien. Als je de kaart in de sleuf plaats blijft het contact ook aan volgens mij.

Heb gelukkig nooit meer dan 10 min nodig om mijn navi in te stellen :lol:

En nu weer terug naar de topic? Verbruik sinds we hem hebben 1 op 14.5.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 107
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Verbruik Captur

Bericht door Huite »

@Axel
Als je steeds de motor moet starten om bepaalde zaken voor elkaar te krijgen is dat natuurlijk niet goed voor het verbruik. In die zin is het (door mij gestimuleerde) uitstapje naar de elektronica van de Captur niet geheel off-topic. :lol:
@HarryR
Jij bent duidelijk gehecht geraakt aan bepaalde features in vorige auto's die je in de Captur mist.
Zo zal de Captur wel weer handige dingen hebben die je juist bij andere merken zou willen.
De zaken die jij opsomt kerken ik deels maar hebben mij, als langjarige Renault rijder, nooit gestoord. Veelal zijn het dingen die proberen te voorkomen dat de accu te ver leeg raakt. Daar is wel iets voor te zeggen uiteraard.

De tip van Axel al geprobeerd? Ofwel de kaart in de kaart in de kaartgleuf stoppen bij het langer zaken op de accu willen doen?
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarryR
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Berichten: 17
Lid geworden op: 13 jul 2016 11:55
Actief als: particulier

Re: Verbruik Captur

Bericht door HarryR »

Huite schreef:Zo zal de Captur wel weer handige dingen hebben die je juist bij andere merken zou willen
Daar zijn we het geheel over eens :). Het automatisch inschakelen van de verlichting bijvoorbeeld. De x-mod functie, wellicht uniek in deze klasse (?). En het volledig sleutelloze gebruik is geweldig! De sleutelkaart heeft dan ook alleen maar daglicht gezien wanneer ik een andere broek aantrok, verder zat hij steeds in de broekzak. De tip van Axel dus ook niet geprobeerd, nooit de kaart in de kaartgleuf gehad.

En, on-topic :wink: , het brandstofverbruik vond ik keurig voor een auto met dit gewicht en deze vlotte prestaties. Ik heb wel in zuiniger auto's gereden maar die waren vaak niet vooruit te branden. Deze 1.2 turbo doet alles met speels gemak
Captur 1.2 Limited handgeschakeld

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 107
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Verbruik Captur

Bericht door Huite »

OK! :thumb:
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



avsboz
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 aug 2016 20:16
Actief als: particulier

Re: Verbruik Captur

Bericht door avsboz »

Sinds twee maanden een 1.5DCI. Gemiddeld 5 l/100km met een rustige rijstijl (mix van snelweg en lokale wegen).
Renault Captur 1.5DCI Dynamique / Pack City Camera / Gris Cassiopée
Andries

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

ALBU
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 okt 2007 16:46

Re: Verbruik Captur

Bericht door ALBU »

1e keer getankt, verbruik 6.5 l/100 km verbruik komt overeen met wat ik getankt heb.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

ALBU
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 okt 2007 16:46

Re: Verbruik Captur

Bericht door ALBU »

Gisteren een zuinigheidsrit gemaakt, gemiddelde snelheid 90 km/h verbruik 5.1 ltr op 100km. Zou dus met hogere temperaturen nog beter kunnen.
Renault Captur TCe 120 EDC Xmod. Two tone Gris Casiopée/Noir. 29-09-2016/18-02-2022
Renault Captur Edition One E-TECH Plugin Hybrid 18-02-2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 40
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Verbruik Captur

Bericht door Axel57 »

Bij een snelheid van 80/84 is de Captur redelijk zuinig boven de 100 km/uur gaat het verbruik hard omhoog.

Ben wel benieuwd wat de 120TCE met handbak gaat doen.

Mijn vrouw rijdt veel kortere stukjes, vanaf nu gaan we dat meer met onze kleine auto doen en de Captur eens meer gebruiken voor de wat langere stukken. Voor onze zoon gaan we nu elke zaterdag naar Den Bosch (300km) dan rijdt ik 114km op de teller waar 120/130 is toegestaan en 104 waar 100 mag enz. Kijken of ik hem dan zuiniger kan krijgen.

Wij zitten nu over een kleine 40000km op 14.58 per 100km, met een 0.9Tce die eigenlijk altijd in Eco staat.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarryR
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Berichten: 17
Lid geworden op: 13 jul 2016 11:55
Actief als: particulier

Re: Verbruik Captur

Bericht door HarryR »

Inderdaad, boven de 100 km/h stijgt het verbruik snel. Heb zelf zowel met de 0.9 als met de 1.2 (automaat) aardig wat gereden inmiddels, het lijkt alsof de 1.2 op hogere snelheden zuiniger loopt dan de 0.9. Toerental is ook lager dan. Met de 1.2 + handbak heb ik geen ervaring, heeft die dezelfde eindoverbrenging als de automaat?
Captur 1.2 Limited handgeschakeld

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 40
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Verbruik Captur

Bericht door Axel57 »

Geen idee naar de overbrengen eigenlijk, kan alleen vinden dat hij een 6bak heeft. De "automaat" heeft ook een 6 bak achter de dubbele koppeling.
Volgens RN is de automaat qua verbruik te vergelijken met de handbak

Hoe dat in de praktijk gaat zijn? Weet niet of er al 1.2 TCe met handbak zijn geleverd?

Zou op de snelweg dus een voordeel kunnen zijn met een iets zwaardere motor. Maar of dat weer opweegt tegen de meerprijs...ons bevalt de 0.9Tce prima.

Ik houd onze 0.9tce altijd op 3000 toeren in zijn 5 (CC) dan rijdt hij op de teller 114km (werkelijk 110km).
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Paultje1965
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 sep 2016 20:16
Actief als: particulier

Re: Verbruik Captur

Bericht door Paultje1965 »

Ik heb, volgens de BC, nu eindelijk 6.3/100km gehaald. Komende van 6.7 van de vorige eigenaar. Dat is met een 120TCe EDC en 80% lange afstanden (>50km) met ca. 110km/h. Toen ik nog 120km/h aanhield, met af en toe een piek naar 130km/h om in te halen, lag dat op 6.7l/100km. Qua reistijd scheelt het niets (want de vertragingen zitten in de files) maar het geeft meer rust tijdens het rijden. Helaas zitten we in het zuiden met 2-baans snelwegen waar je dus met 110km/h aan de 'truck-slalom' moet. Telkens aan de kant duiken als weer iemand met 130+ aankomt en dan proberen om niet klem gezet te worden achter een vrachtwagen. Of dat maar gewoon accepteren en met 90km/h nog een stuk zuiniger worden :) .
Achteraf had ik dan beter een 90TCe kunnen kopen maar helaas is daar geen EDC van.

Het is niet slecht maar ook niet echt bijzonder. Mijn conclusie is dan ook dat downsizen niet helpt voor een laag verbruik. Het is meer voor de testcyclus in het lab bedoeld. Voor de luchtkwaliteit was het waarschijnlijk eens stuk efficienter geweest om de snelheidslimiet niet naar 130 te verhogen maar dat levert weer minder accijns op.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 40
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Verbruik Captur

Bericht door Axel57 »

ja Paultje doen wij (ik) ook op de snelweg 114 op de teller, moet je wel goed opletten inderdaad dat je niet klemgezet wordt maar valt redelijk mee, maar qua tijd scheelt het nagenoeg niks en je stapt veel relaxter uit.

Bij inhalen en achterop komend verkeer geef ik dan wel wat gas bij.

Maar dan haal ik gemiddeld over alle km nog maar 1 op 14,6 dat is niet de 1 op 18 die de dealer ooit haalbaar achte. De vrouw rijdt dan wel veel stad maar ook veel 80km wegen maar die denkt dat ze bij het verkeerslicht iedereen eruit moet trekken, wat dan meestal nog redelijk lukt :lol:
maar voor het gemiddelde verbruik is dat niet echt goed.
Dan moet je inderdaad 100 of zelfs 90 op de snelweg gaan rijden. Ik durf ook nog wel eens een stuk binnen door te pakken met 84 op de teller dat scheelt volgens de boordcomputer enorm en qua tijd valt het vaak wel weer mee.

De 0.9Tce heeft bij veel snelweg gebruik misschien als nadeel dat het maar een 5 bak heeft ipv 6 bak bij de Tce1.2

Aan de andere kant met onze Megane Grand Tour 1.6 uit 2004 haalde ik maar 1 op 12,5 gemiddeld over bijna 100.000km dus als je het zo bekijkt wel beter.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 107
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Verbruik Captur

Bericht door Huite »

Eens met de conclusie dat downsizen niet helpt als je de auto normaal gebruikt.
Rij tussen de 6,5 a 6,7/100 km met onze Volvo V70 die een 2 liter motor heeft met 190pk, 300nM koppel én een automaat.
Op de snelweg probeer ik 120 op de teller aan te houden. En zo'n V70 is bepaald geen stroomlijnwonder én weegt wel een paar kilo. :lol:
Onze 0,9 TCe Captur is (met mijn vrouw achter het stuur...) niet of nauwelijks zuiniger.
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Verbruik Captur

Bericht door DHL »

Downsizen... ik geloof er totaal niks meer van. Mijn BMW heeft 260 pk uit een drieliter diesel. Verbruik gemeten over tot nu toe 13000 km: 7,1 l op 100. En ik gebruik die echt wel. Scenic van mijn vrouw 95 pk uit 1500cc diesel: verbruik idem ongeveer. Dat komt omdat je het vermogen van de Scenic altijd volledig moet gebruiken wil je een klein beetje opschieten en met de BMW moet je maar een vlimmetje gas geven. Zelfde ervaring met mijn Espace 2.0 dCi. De laatste phase 4 die ik had verbruikte ook maar 7,8 liter. Dus iets meer dan de Scenic.
Van de Espace V benzine die ik had kan ik weinig zeggen, behalve dat die toch een liter tot 2 liter meer dronk dan mijn huidige wagen. Maar dat was benzine..
Die kleine motoren zijn enkel goed voor de testen waarbij een zo laag mogelijk verbruik en uitstoot op papier gezet moet worden. Maar in de praktijk ben je met een grotere motor even zuinig.
Lees je ook van die driecilinders die nu meer en meer verkocht worden. Die verbruiken ook stevig naargelang hun prestaties. En je hebt de nadelen van een driecilinder er bovenop.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Gl1800
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 163
Lid geworden op: 07 dec 2016 09:32
Actief als: particulier

Re: Verbruik Captur

Bericht door Gl1800 »

Heb mijn Captur 120 TCe met handbak net 8 dagen nu, mijn eerste ervaring met het verbuik is niet echt gunstig. Eerste keer tanken verbuik van 8,2 L op 100 km. Zit nu met de 2e tank halverwege en staat mijn boordcomputer op 7 8 L op 100 km.
Ik rij heel erg rustig, te rustig naar mijn zin :D , schakel altijd in de groene balk en meestal voordat de opschakel aanduiding op het display verschijnt. Zelfs in de stad bij de 2e tank meestal de Eco knop aan gehad. Op de snelweg zeker niet sneller dan 120 km/h gereden.
Wat mij wel opvalt dat op de snelweg het actuele verbuik duidelijk hoger ligt dan met mijn vorige auto. Rij nl iedere dag hetzelfde stuk snelweg.
Maar begrijp ook wel dat ik na 1,5 tank er eigenlijk nog niets van kan zeggen.
Met mijn vorige auto Peugeot 208 met 1,6 motor over 40000km 7,0 Liter gehaald op 100 km met een zeer sportieve rijstijl.
Captur TCe 120 5 april 2017 handgeschakeld, Dynamique Rouge Flamme/Noir Etoilé met Pack City Camera

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Paultje1965
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 sep 2016 20:16
Actief als: particulier

Re: Verbruik Captur

Bericht door Paultje1965 »

Klopt, op snelheid op de snelweg, is het verbruik bij mij ook hoger dan het gemiddelde. Bij de meeste auto's is het verbruik bij het accelereren vreselijk hoog en, eenmaal op snelheid, vrij laag. Bij de Captur ligt het verbruik bij accelereren wel hoger maar niet zo veel als bij andere auto's. Ik haal mijn 6.3 overigens zonder ECO en een slakkengangetje hoeft ook weer niet. Traag optrekken hoeft ook niet. Maar, zoals geschreven, ik rij wel veel lange afstanden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 107
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Verbruik Captur

Bericht door Huite »

@Gl180

Brandstofverbruik gaat na een paar duizend kilometer heus wel dalen. Het is en blijft echter wel een "windvanger" wat je op hogere snelheden merkt.
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht