Ik geef hier even kort verslag van onze Zoe-Winter-Wellnesstour en dat na de Zoe-Zomer-Zentour van vorig jaar.
Vertrekpunt is onze woonplaats nabij Leuven in België en de bestemming van de trip is een kuuroord in Bad Neunahr, op ongeveer 220 km afstand.
De Zoe werd aangekocht op 31/12/2013 en de batterij heeft een SOH van 83% na ongeveer 47.000 km.
Vertrek thuis: batterij volledig opgeladen en voorverwarmd. Met 110 km/u over de snelweg naar
Ikea Heerlen gereden. Daar na 100 km toegekomen, met bijna de hele reis de melding "bestemming niet bereikbaar", met 16% SOC. Kort (15' tot 40% SOC) geladen om zeker te zijn de gratis snellader
Aachener Land Sud te halen. Dat is 25 km verder. Achteraf bekeken had dit allicht gelukt met wat lagere snelheid en af en toe wat vrachtwagensurfen, maar ik heb liever altijd een bereikbaar plan B, zeker voor een nieuw en onbekend laadpunt.
Daar aangekomen met een SOC van 19%. 40' laden tot vol,ondertussen een uitstekende kaffee mit kuchen gegessen.
Verder langs de snelweg, opnieuw "bestemming niet bereikbaar" en aangekomen met een SOC van 29%.
Via
Goingelectric had ik kunnen vaststellen dat Ahrweiler nabij Bad Neunahr ook een gratis laadpaal aanbiedt. Deze site en de overeenkomstige App Waatfinder, zijn erg gebruiksvriendelijke en ideaal voor een reis door Duitsland. Het laden startte onmiddellijk met de TNM-laadpas: 22 kW: het historische centrum was te groot om voor het einde van het laden terug te zijn. Ik houd een slag onder de arm: laadpaal zou gratis zijn, maar de laadbeurt duikt wel op in het overzicht op Mythenewmotion. Af te wachten.
Op een uitstapje naar de Rijn, ook nog even gratis geladen in Andernach.
Ondertussen uiteraard flink genoten van het culinaire en het wellnessaanbod, maar dat is voor een ander forum...
De terugreis was eigenlijk leerrijk: mijn Zoe slaapt altijd binnen in een niet niet verwarmde garage, maar waar het toch zelden kouder is dan 13°C. De nacht van de terugreis was koud en de batterij was maar 5°C warm. Het plan was om nog kort bij te laden zodat de snellader in
Aachener Land Nord bereikbaar zou zijn. Maar zelfs bij 80 SOC was het laadvermogen beperkt tot 4,5 kW. Dat schoot dus niet op. Na 20' hadden we 5% SOC bijgekregen. Dus besloten we te vertrekken, aan maximale snelheid naar
Swisttal. Maar ook daar, bij een SOC van 55% en een batterijtemperatuur van 11°C viel het laadvermogen wat tegen. Wel opnieuw gratis, deze keer met de TankE-kaart.
Verder naar de snellader
Aachener Land Nord: keurig 40 kW geladen: die snelladers zijn allemaal "beperkt" tot 59A, zo leert CanZe mij. CanZe is trouwens (bijna) perfect stabiel sinds de laatste update. Erg bruikbaar vind ik die.
Bevestigde les, want we weten het uiteraard allemaal: laad bij voorkeur als de batterij opgewarmd is.
Op de terugweg nog even gestopt in
Hasselt, met
een vreemd laadverschijnsel. Full speed verder naar Leuven. Tegen 130 km/u (op teller) wordt het bereik toch snel kleiner.
Alles samen: 530 km puur genot, gereden met 92 kWh aan energie, allemaal gratis geladen in Duitsland en België, behalve die bij Ikea Heerlen.
We zijn stilaan klaar voor het echte werk en een echte verre bestemming, vind ik. Nu mijn echtgenote nog.