3 cilinders en stotteren

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Bas1980
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 sep 2014 04:09
Actief als: particulier

3 cilinders en stotteren

Bericht door Bas1980 »

Model/uitvoering : Renault Scenic 1 ( 2.0 16v ) automaat
Bouwjaar : 2000
Brandstof : Benzine / LPG G3

Heren en/of dames:

Mijn Renault Scenic heet iets vreemds. Een poosje geleden begon deze stationair en in de eerste 2000 toeren op 3 cilinders te lopen en te stotteren. Ik dacht toen aan de bobines en/of de bougies. Deze heb ik toen vervangen echter loste dit het probleem niet op. Het gebeurde zowel in de vrij als in de drive stand. Echter in de achteruit had ik helemaal nergens last van. Maar om nu constant achteruit te rijden.... :?

Vervolgens heb ik de auto uit laten lezen bij de dealer en er kwamen een aantal foutcodes omhoog. Dit waren injector 3 en 4, inlaatspruitstuk en lambda sonde. Na reset computer bleef alleen de injector op 4 constant terug komen. Deze vervangen en probleem leek in eerste instantie weg.... voor een dag.

Daarna het gehele inlaattraject gereinigd. Probleem wederom voor 1 dag opgelost. Maar nu draait de wagen stationair perfect. Alleen de eerste 250 toeren bij het optrekken gaat ie op 3 cilinders lopen. Daarna in het gehele toerenbereik wat stotteren. Eenmaal op snelheid rijd de wagen weer perfect. Stationair in de vrij stand gas geven geeft geen enkel probleem. Achteruit ook weer niet.

Ik begon te denken aan een lekkende of verbrande klep maar dan zou het probleem toch constant aanwezig moeten blijven? Wat zou dit kunnen zijn? Olie en koelvloeistof verbruik is normaal.

Alle hulp is welkom.

Groet,

Bas

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: 3 cilinders en stotteren

Bericht door WillemS »

Ik neem aan dat de storing er is als de motor op LPG loopt.
Loopt de motor op benzine wel goed? Zien alle 4 de bougies er hetzelfde uit?
Koelvloeistof verbruik is normaal schrijf je, maar dat mag er helemaal niet zijn met een gesloten systeem!!
Is er toch kvs verlies, dan is er ergens een lekkage, kan voorkomen bij een wagen op LPG.(koppakking lekje).
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Bas1980
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 sep 2014 04:09
Actief als: particulier

Re: 3 cilinders en stotteren

Bericht door Bas1980 »

Hallo WillemS

De auto doet het op zowel lpg als op benzine. Het geeft geen verschil. Koelvloeistof heeft Altijd al wat genomen maar is niet veel.
Bougies zijn allemaal hetzelfde en zien er goed uit.
Ik heb vorige week compressie gemeten. Renault geeft een waarde van 9:1. Bij mij was het 9.5 bar, 9.5 bar, 9.25 bar en 8.50 bar.
Geen vreemde uitslagen dus.

Groet Bas.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: 3 cilinders en stotteren

Bericht door WillemS »

Toevallig cilinder 4 de 8,5 bar?
Heb je ook de BDP-sensor en eventuele nokkenas sensor en map sensor/lmm gereinigd?
Als de wagen het zowel op benzine als LPG zo doet, ligt het dus niet aan de brandstof toevoer.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Bas1980
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 sep 2014 04:09
Actief als: particulier

Re: 3 cilinders en stotteren

Bericht door Bas1980 »

Hallo WillemS,

deze sensoren heb ik nog niet gereinigd. Zal ik nog doen. Cilinder aan de bakzijde was 8.5 bar. Dit is geloof ik bij renault cilinder 1.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: 3 cilinders en stotteren

Bericht door WillemS »

klopt.
succes

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Bas1980
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 sep 2014 04:09
Actief als: particulier

Re: 3 cilinders en stotteren

Bericht door Bas1980 »

Volgens mij probleem gevonden. Alle sensoren inmiddels schoon gemaakt. Probleem was wel minder geworden. Echter kwam ik tot de conclusie dat de bobine op cilinder 4 een halve centimeter omhoog gekomen was. Na controle bleek de bout te zijn dolgedraaid. Opnieuw getapt met dezelfde maat en met een iets langere bout vast gezet en de problemen lijken over. Voor de volledigheid zal ik jullie op de hoogte houden zodat dit ook een forum met oplosiingen kan zijn.

Het was troywens de bobine met de nokkenassensor er op vast.

groet,

Bas.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Bas1980
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 sep 2014 04:09
Actief als: particulier

Re: 3 cilinders en stotteren

Bericht door Bas1980 »

Toch wederom even terug. Eerste probleem, het hele erge stotteren is in ieder geval opgelost. Nu vlak daarachteraan het volgende probleem:

Wanneer ik 80 rij staat het toerental op 2100 toeren. Als ik dan gas geeft schiet het toerental zo door naar 3000 toeren. Dit gebeurt overigens bij alle snelheden. Ik ken dit bij een gewone schakelwagen dat dan de koppelingsplaten bijna op zijn. Maar hoe zit het bij een automaat? Ik hoorde dat dan de bakolie bijgevuld diende te worden. Hoe doe ik dat?

Als ik dit "slip" probleem heb dan stottert de auto / motor niet. Wanneer ik even flink gas geef en de kick down in komt en er daarna vervolgens naar de laatste versnelling geschakeld word, is het "slip" probleem over maar stottert de motor weer bij constante snelheid.

Wie o wie?

Dank alvast.
Groet,

Bas

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

de mon
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 939
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: 3 cilinders en stotteren

Bericht door de mon »

Welke garage ga jij ? Bij vermogen vragen stottert hij.Klinkt als een lekke egr.
Voor een garage is het toch geen probleem om automaat bij te vullen(ook met de verzegelde stop).Ook een egr test en en co2 meting.Of moet dat eigenlijk een Renault garage zijn?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Bas1980
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 sep 2014 04:09
Actief als: particulier

Re: 3 cilinders en stotteren

Bericht door Bas1980 »

Hallo,

nee, niet met vermogen vragen. Alleen constant rijdende stottert deze.

wanneer ik 80 rij en ik geef gas schiet het toerental eerst omhoog om daarna vermogen te leveren. Dus slipt er iets. Met de slip er nog in heb ik geen problemen met stotteren en gaat ie perfect rijdende op een vast toerental. Alleen als ik hetgaspedaal aanraak zie je dat dus eerst de toeren dik omhoog gaan. Net of heb je de koppeling een beetje ingedrukt.

als ik de kickdown in laat komen en tot 5000 toeren optrek, volgas dus, merk je bij 5000 toeren een kleine verlaging in toeren. Net of schakelt ie ergens tussen. Dan krijgt de versnelling zijn grip terug en dan is het verhoogde toerental bij gas geven over. Maar dan begint ie bij constante snelheden te stotteren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: 3 cilinders en stotteren

Bericht door WillemS »

De automaatbak werkt op oliedruk, de koppelingen worden aangedrukt door oliedruk, het schakelen gebeurt middels kleppen die de olie op de juiste wijze sturen. Er dient beslist voldoende olie van de exact juiste soort in de bak te zitten. Het peilen van het olie niveau gaat op een speciaal voorgeschreven wijze bij de juiste temperatuur van de olie(de olie zet behoorlijk uit als deze warm wordt). Teveel olie kan schuimvorming tot gevolg hebbeb en dan gaat de bak slippen, lucht in de olie is samendrukbaar. Te weinig olie levert onvoldoende druk op en de bak wordt te heet, de olie is ook eem koelmiddel.
Samenvattend, ga naar een automaat specialist en laat de zaak kontroleren/verversen.
De olie gaat ongeveer 80.000 km mee, geloof de lifetime vulling niet!!!
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Bas1980
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 sep 2014 04:09
Actief als: particulier

Re: 3 cilinders en stotteren

Bericht door Bas1980 »

De procedure van vullen weet ik. Temperatuur meten is ook geen probleem. Alleen waar zitten die verrekte aftap en pijlplug.

en waar zit de vulplug. Daar gaat het om. Voor de rest heb ik gelukkig ervaring genoeg. Olie aftappen. Hervullen met de voorgeschreven hoeveelheid, 60 graden laten worden en vervolgens peilplug openen. Er moet meer dan 0.2 ltr uitkomen en dan is het correct gevuld. Indien minder af laten koelen. Bijvullen met een halve liter en procedure herhalen.

gaat dus om het feit waar ik de vul, peil en aftap nippel exact kan vinden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 5
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: 3 cilinders en stotteren

Bericht door WillemS »

Ja, en op een horizontale vloer met draaiende motor.
Mechanic heeft in je andere topic de plek al gewezen.
succes

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Bas1980
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 sep 2014 04:09
Actief als: particulier

Re: 3 cilinders en stotteren

Bericht door Bas1980 »

Ik ga morgen kijken :-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Bas1980
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 sep 2014 04:09
Actief als: particulier

Re: 3 cilinders en stotteren

Bericht door Bas1980 »

Ok... volgende conclusie kunnen trekken: de drukapparaatjes zijn bijna overleden. Nieuwe bestellen a 85 euro per stuk. Er in zetten en nieuwe software laden moet de problemen oplossen. Kun je trouwens zonder nieuwe software naar de garage rijden om deze, na plaatsen nieuwe drukapparaatjes, software er in te laten zetten?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Bas1980
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 sep 2014 04:09
Actief als: particulier

Re: 3 cilinders en stotteren

Bericht door Bas1980 »

Even een kleine update:

De stotter problemen zijn helaas nog niet verholpen. Het is momenteel zo dat wanneer de wagen stationair in de vrij, achteruit of p stand draait er helemaal niets aan de hand is. Gas geven in p en vrij stand gaat soepel en netjes. Achteruit rijden en vlot achteruit totaal geen problemen. Wanneer de wagen in de D stand, 1 of 2 is gezet gaat de motor stationair op 3 poten lopen. Bij wegrijden merk je bij gas geven dat het daarna direct over is en rijd de auto normaal op 4 cilinders.

Met gas bij geven hapert de motor. Gewoon 1 snelheid aanhouden is alles goed.

Vraag 1:
Met een lekke en/of verbrande klep komen deze problemen toch ook stationair en in de achteruit voor?

Vraag 2:
Aangezien de distributie riem vervangen dient te worden doe ik ook direct het nokkenas tandwiel aangezien deze echt heel erg dieselt. Kan het eventueel ook aan dit tandwiel liggen? Waardoor misschien de timing niet helemaal lekker meer is?

Dank alvast,

Groet,

Bas

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Bas1980
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 sep 2014 04:09
Actief als: particulier

Re: 3 cilinders en stotteren

Bericht door Bas1980 »

Na heel erg lang zoeken is eindelijk de boosdoener gevonden. Er zitten 2 stekkertjes onder de accubak en die lopen vervolgens over een stuk ijzer van deze accubak naar de computer etc. Door wrijving van deze kabelboom tegen de accubak zijn deze aardig versleten. Vervolgens de wagen laten lopen, op de handrem gezet en in de versnelling ( D ) gezet en aan de draadjes lopen prutsen. Beetje op en neer etc. Vervolgens liep de wagen perfect! 10 keer achter elkaar geprobeerd. Prutsen aan de draadjes en weer slecht lopen. Prutsen aan de draadjes en weer goed lopen! Ik kon mijn oren niet geloven maar was zo blij als een kind wat een snoepje kreeg. Vervolgens bedrading strak gelegd en vanmiddag 100 km naar mijn werk probleemloos afgelegd. Wat een genot dat een wagen dan weer goed rijdt! Morgen alle draadjes nakijken in betreffende kabelbundel en iets langer maken zodat ik de kabel ergens anders vast kan zetten!

Dank voor het meedenken! Al waren er geen laatste reactie's meer! De oplossing heb ik ff neer gekalkt :-)

Groetjes,

Bas

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

de mon
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 939
Lid geworden op: 17 mar 2010 23:09
Actief als: particulier

Re: 3 cilinders en stotteren

Bericht door de mon »

DANK VOOR DE FEEDBACK ! Houden zo.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht