Bougies en Multiriem 3.5 V6

Forumregels
27.3.24 :
Het Espace gedeelte van het forum ondergaat op dit moment een voorjaarsschoonmaak en een kleine metamorfose.

Svp help ons door uw nieuwe vraag in de juiste rubriek te stellen.
---
Elektronica
Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, etc.

Motorisch
Alles wat met de motor van de Espace te maken heeft.

Onderstel
Aandrijving, wielophanging, (lucht-)vering, schokdempers, stuurinrichting, remmen, versnellingsbakken

Carrosserie en interieur
Krakende stoelen, slecht sluitende deuren, lekkend schuifdak, scheve bumper, dat soort dingen
Plaats reactie

Topic author
Chase
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jan 2015 16:14
Actief als: particulier

Bougies en Multiriem 3.5 V6

Bericht door Chase »

Hallo!

Eerste post op dit forum.

Afgelopen week hebben wij onze eerste grand espace gekocht (wegens gezinsuitbreiding). Wat rijd dat heerlijk! Moet nog wel een chauffeurspet aanschaffen :D

Specs: 2006, fase 2, 3.5 v6, Initiale uitvoering.

De auto heeft 142000 op de klok maar de bougies en multiriem set zijn nog niet vervangen. Onderhoud heeft hij bij Dealers Ramshorst, Bochane en Blekkink gehad.

Nu heb ik de zoekfunctie al redelijk goed gebruikt, maar vind nog niet het antwoord.

1) De bougies dienen ergens dit jaar vervangen te worden (is nog niet gedaan bij de 120.000km). Ik heb contact gehad met twee Renaults dealers. Kost dikke €220,- voor alleen de bougies :shock: Nu vraag ik me af,draaien ze er gouden bougies in??? NGK bougie PLFR5A-11 (geschikt voor lpg) kost €20,- de stuk. Of...gebruiken zij andere bougies?

2) Net zoals de bougies moet ook de multiriem set vervangen worden. Dit is ook weer z'n reparatie die dik €200,- kost bij de dealer (alleen materiaal). We hebben het hier over een spanrol plus twee riemen. Samen op internet voor ongeveer €120,-. Klopt het dat dit gewoon dezelfde onderdelen zijn of doet de Dealer iets speciaals?

Ik heb ervoor gekozen om naar een algemene garage te gaan voor onderhoud, daar ik minimaal de helft bespaar op zowel materiaal als op arbeidskosten.

Een fotootje van la voiture!

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1628
Lid geworden op: 27 nov 2007 19:40

Re: Bougies en Multiriem 3.5 V6

Bericht door Valkenet »

Hoi Chase,

Gefeliciteerd met de aankoop van de mooie Espace, ziet er erg goed uit.

Uw verteld dat de auto door een Renault dealer is onderhouden, des te vreemder vind ik het dat de multieriem en bougies niet vervangen zijn.
om de 5 jaar of bij de 120.000 km (wat het eerste bereikt) had de distributieriem en bougies vervangen "moeten" worden.
In uw geval dus in 2011.
En als je de distributie gaat vervangen ligt de multieriem er ook af. Dus vreemd dat deze dan niet vervangen is.

Of u moet zich vergissen, en dat het ipv de multieriem de distributieriem moet zijn.
Als dat zo is, en de distributieriem is nog nooit vervangen, dan zou ik deze zo snel mogelijk laten doen.

Wat de bougies betreft, het zijn speciale bougies en gaan 120.000 km mee. Vandaar dat deze duurder zijn, en de achterste 3 stuks zijn moeilijker te monteren dan de voorste 3.

Misschien kun je via de dealer proberen te achterhalen wat er in het verleden vervangen is.

Groet Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Bougies en Multiriem 3.5 V6

Bericht door WillemS »

Als de wagen echt bij een Renault dealer in onderhoud is geweest dan kan elke Renault dealer een uitdraai van het onderhoud verstrekken.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Duudje
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 jan 2013 21:40
Actief als: particulier

Re: Bougies en Multiriem 3.5 V6

Bericht door Duudje »

De 3.5 V6 heeft een distributie ketting die niet vervangen hoeft te worden.
De multieriem om de 120000km of 5 jaar (wat het eerst komt).
Mooie wagen trouwens! Met heerlijke V6!
Groetjes Michel

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GTMart
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 844
Lid geworden op: 25 jan 2013 23:21
Actief als: particulier
Locatie: Heerlen

Re: Bougies en Multiriem 3.5 V6

Bericht door GTMart »

Yep, de V6 heeft een ketting en een fantastische machine.

Twijfel echter wel aan het dealer onderhoud, de bougies én de multi riem hadden al lang vervangen moeten zijn.Als dat nog niet gedaan kun je je afvragen wat er nog meer niet gedaan is, zijn toch wel essentiële zaken :think:
De achterste bougies zijn het probleem, zelf heb ik er voor gekozen om de dealer dit te laten uitvoeren. Als je het een vrije garage laat doen en ze weten niet hoe het werkt dan kan er mogelijk vervolg schade ontstaan en dat risico wilde ik vermijden.
Het spruitstuk moet los met de motorsteun,ze laten de motor kantelen om er bij te kunnen.
Daarbij 6 x € 20,00 ook 120,00 en dus 100,00 voor de pakking, montage, risico én garantie. Weet niet waar je vandaan komt maar er zijn dealers die korting geven in deze slechte tijden om de werkplaats gevuld te hebben.

Zie dat je over LPG schrijft... zit dat er al in of ga je dat er in laten bouwen?

Spoort de auto nog goed? Espace staat bekend om gebroken veren, heb er afgelopen zomer twee gehad bij een km stand van 120000 !

Mooie auto overigens, rijdt ook super weet ik uit ervaring :thumb:
Veel plezier er mee.
Grand Scenic III Ph3 Limited 1.2 Tce
Trafic III L2h1 Luxe Dci145 EU6

Voorheen;
Espace IV PH2 init 3,5V6
Laguna III sedan GT 2.0T
Trafic II Ph2 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph2 2 GT 2.0T
Megane CC Ph1 2.0 dyn
Scenic II Ph1 2.0 dyn
Trafic II Ph1 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph1 1.8 Priv

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Chase
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jan 2015 16:14
Actief als: particulier

Re: Bougies en Multiriem 3.5 V6

Bericht door Chase »

Ik heb de onderhoudsboekjes nog eens nagekeken en er zit een gat tussen okt 2010 en sept. 2013 ( 108.460 - 134.057 km).

Bij 134.057 km (sept. 2013) heeft Ramshorst de auto ontvangen, klaar gemaakt en verkocht. Ik wacht nog op een uitdraai van onderhoudssysteem van Ramshorst.

@GTMart, materiaal zoals pakking e.d. had ik eigenlijk niet eens overwogen. Ik ga denk toch maar naar de dealer voor deze klus. Multiriem net zo. Motor ligt dan toch al vrij.

Ik heb trouwens geen wens om op LPG te gaan rijden. Op gas moet je koken :D

Of de auto goed spoort weet ik niet. Ik heb er nog maar één keer 15 km. in gereden. Hoe zou ik dat moeten achterhalen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht