Scenic 2002 vaak oververhit

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Plaats reactie

Topic author
sceniczeeland
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mei 2015 11:00
Actief als: particulier

Scenic 2002 vaak oververhit

Bericht door sceniczeeland »

Model/uitvoering : Renault Scenic Mégane _
Bouwjaar : 2002 _
Brandstof :Benzine _
Hallo allemaal!
Ik maak me wat zorgen over mijn Renault. Enkele weken geleden kwam ik in een file terecht. Duurde ongeveer een half uur, waarin de temperatuur heel hoog opliep. In eerste instantie leek me dat normaal, door al dat optrekken en afremmen op lage snelheid. Totdat het op een punt kwam dat de motor gewoon afsloeg en ik deze niet meer aankreeg. Na ~5/10 minuten wachten op de snelweg was de temperatuur nog steeds hoog, maar kon ik hem wel starten. Bij het eerstvolgende benzinestation de koelvloeistof bijgevuld, die was wel ver leeg. Er moest zeker 2 liter in meen ik. Een week later grote beurt gegeven, opdracht gegeven om naar de waterpomp te kijken, of iets anders wat met koelen te maken heeft, daar was niks mis mee. Nu paar dagen terug, stond ik weer in de file, steeg de temperatuur weer en sloeg hij dus af. Ook al was de temperatuur nog niet tegen de 'gevaarlijke streepjes' zoals vorige keer. Na een tijdje wachten, startte hij weer. Het lijkt me niet dat dit normaal is, of toch wel? Koelvloeistof is trouwens niet meer gedaald nadat ik het had bijgevuld. Wel start de auto elke keer moeizaam wat voorheen niet was, nu duurt het ongeveer 6 seconden voordat hij start, terwijl hij voorheen altijd in een seconde was gestart. Maak ik mij zorgen om niks of kan er iets aan de hand zijn? Ik heb niet heel veel verstand van autotechnische zaken, dus uw mening/advies wordt zeer op prijs gesteld! :) Alvast bedankt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2011
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Scenic 2002 vaak oververhit

Bericht door nikk »

Zorgen om niks zal het sowieso niet zijn als de naald van de temperatuurmeter hoog oploopt.

Gok dat tekort koelvloeistof al het geval was en niet eerder opgemerkt is
Nr 1 verdachte lijkt me de thermostaat. Als je de kachel voluit op warm laat blazen, zakt de temperatuur dan?
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



kaleido 1
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1604
Lid geworden op: 18 mar 2015 10:16
Actief als: particulier

Re: Scenic 2002 vaak oververhit

Bericht door kaleido 1 »

Slaat de koelventilator achter de radiateur wel aan , als de temperatuur zo hoog is.
Bdp sensor zou een verdachte in het afslaan en slecht aanslaan kunnen zijn.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
sceniczeeland
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mei 2015 11:00
Actief als: particulier

Re: Scenic 2002 vaak oververhit

Bericht door sceniczeeland »

Als de kachel volle bak blaast,dan zakt de temperatuur wel iets, niet veel maar wel goed genoeg om hem te starten en draaiende te houden. Zo heb ik de rest van de file uit kunnen rijden.

Als de temperatuur zo hoog is, zie ik de ventilator niet aanslaan. Heb het laatst thuis geprobeerd, tijd lang laten draaien en de motor begon behoorlijk op te warmen, best wel ver boven het 'normale streepje' maar zie of hoor geen ventilator draaien. Toch wordt hij dan wel warm maar slaat hij niet af. Hoe kan ik erachter komen dat het de bdp sensor is?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



kaleido 1
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1604
Lid geworden op: 18 mar 2015 10:16
Actief als: particulier

Re: Scenic 2002 vaak oververhit

Bericht door kaleido 1 »

Je hebt volgens mij 2 problemen , ten eerste dat de ventilator niet aanslaat als de temperatuur te hoog op loopt.
Dit zou ik eerst gaan oplossen , controleer de betreffende zekering , meet of je spanning krijgt op de ventilator , en de temperatuursensor die voor de aansturing zorgt.
Ten tweede zal de storing van het afslaan bij hoge temperatuur een beveiliging kunnen zijn of de bdp sensor wordt zo heet dat deze dan niet goed meer werkt.
probleem van het afslaan zou maar zo weg kunnen zijn als probleem 1 is opgelost.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2011
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Scenic 2002 vaak oververhit

Bericht door nikk »

Laat em voor de deur stationair lopen en geef de fan 12Volt zodat ie in ieder geval draait. Loopt je temperatuur dan nog te hoog op dan heb je niet alleen de aansturing van je fan als probleem.

Bij onze Scenic komt de naald een stukje boven het midden te staan als we lang geen rijwind hebben.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2011
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: Scenic 2002 vaak oververhit

Bericht door nikk »

"vroeger" zette we er een schakelaartje tussen als de fan niet meer op temperatuur aansloeg. Was de goedkoopste oplossing, hadden we meer geld over voor bier :->
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
sceniczeeland
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mei 2015 11:00
Actief als: particulier

Re: Scenic 2002 vaak oververhit

Bericht door sceniczeeland »

Bedankt voor alle reacties! De zekeringen waren doorgemeten en die waren allemaal goed bevonden! Daar ik verder absoluut niet handig ben, ben ik toch maar naar de Renault garage gegaan. Bleek dat de thermostaat defect was en de koelvloeistofpakking lekte. Allebei vervangen in 1,5 uur en hij rijdt weer geweldig + de fan slaat aan :thumb: Enkel 150 euro armer, maar ach dat hoort erbij. Dit was het eerste probleem na 35000 km dus ik ben nog steeds best tevreden. Alleen binnenkort een afspraak maken voor distributieriem te vervangen, aangezien er verteld werd dat dat best wel hard nodig was. Zie alleen op tegen de kosten :fp:
Allemaal hartstikke bedankt voor het meedenken!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Scenic 2002 vaak oververhit

Bericht door WillemS »

Goed dat het is opgelost!
Voor het vervangen van de Distributie zou je eens wat kunnen shoppen hier en daar. Er zijn wel wat grote verschillen in prijs.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht