ICU Compact met vaste kabel


Topic author
krisv5
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 45
Lid geworden op: 13 dec 2015 09:42
Actief als: particulier

ICU Compact met vaste kabel

Bericht door krisv5 »

Wie heeft er ervaring met de ICU Compact met vaste kabel in combinatie met de Zoe? Ik heb bij installatie een laadpunt gevraagd dat 7,4Kw kan leveren, monofase aangesloten. Hoofdzekering in meterkast is 63A, dus dat zou OK moeten zijn. De installateur heeft met verzekerd dat de ICU dit levert. Echter nu na enkele dagen gebruik merk ik echter dat de Zoe op een uur slechts 4,4Kw opneemt. Na 2 uur laden is er amper 8,5Kw geladen. Het laden is telkens gestart nadat het batterij-% rond 20% stond, de auto warm was na een flinke rit. De ICU heeft een teller, dus ik kan duidelijk zien hoeveel Kw er door gegaan is na 1 u. Zou dit punt dan slechts 3,7 leveren? In de technische specs zie ik nml. ook nergens iets staan van 7,4, maar installateur heeft me verzekerd dat dit punt 7,4 laadt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 15
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: ICU Compact met vaste kabel

Bericht door zoe2goe »

CanZE (zie deze en deze link) kan ophoesten hoeveel het laadpunt zegt te kunnen leveren. Wellicht woont er iemand die een dongle heeft dichtbij?
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
krisv5
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 45
Lid geworden op: 13 dec 2015 09:42
Actief als: particulier

Re: ICU Compact met vaste kabel

Bericht door krisv5 »

ik heb een dongle, ooit gekocht bij autowolf.nl. Supports all OBDII protocols. Zou deze werken. Ik heb het nog niet kunnen/durven proberen. Heb de auto nog maar 3 dagen...Straks eventjes proberen :-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Proton
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 feb 2015 10:47
Actief als: particulier

Re: ICU Compact met vaste kabel

Bericht door Proton »

De Zoe kan op één fase minder dan op drie fasen, ik dacht zelfs dat hij op éénfase begrensd was op 16A.
De allereerste versie kon zelfs uitsluitend op drie fasen laden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

landfort
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 148
Lid geworden op: 06 dec 2015 20:32
Actief als: particulier

Re: ICU Compact met vaste kabel

Bericht door landfort »

Ik heb een ICU Compact met vaste kabel, deze is echter max 3,7kW...maar ach doet het wel altijd en ik heb pas een keer tekort tijd gehad. Daarnaast is het ook wel prettig dat de zonnepanelen het bijna helemaal zelf kunnen ;-)
De Zoe (4/2014) geladen met zonnepanelen 8)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
krisv5
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 45
Lid geworden op: 13 dec 2015 09:42
Actief als: particulier

Re: ICU Compact met vaste kabel

Bericht door krisv5 »

Dank je Landfort, mijn vermoeden zal dus wel kloppen, monofase enkel 3,7, net zoals in de beschrijving staat. De ICU compact met plug en start werkt inderdaad wel erg makkelijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 15
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: ICU Compact met vaste kabel

Bericht door zoe2goe »

Yep. Het kan ook nog zo maar zijn dat de laadcontroller keurig op bijvoorbeeld 25A staat, maar dat de coderings-weerstand van de kabel 16A is.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: ICU Compact met vaste kabel

Bericht door fivari »

Op zich wel vreemd dat men het laadvermogen op 3,7 kW beperkt. De meerkosten voor 32A of 7,6 kW zijn miniem.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
krisv5
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 45
Lid geworden op: 13 dec 2015 09:42
Actief als: particulier

Re: ICU Compact met vaste kabel

Bericht door krisv5 »

Sterker nog, het model wat geplaatst is kan ook 3fasig aangesloten worden zodat we 11 of 22kw kunnen laden. Maar blijkbaar ondersteund de unit enkel 3,7 monofase. Heb een obd dongle besteld zodat ik van de week kan checken met canze.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 15
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: ICU Compact met vaste kabel

Bericht door zoe2goe »

Als het een 22kW (32A) model is, is zijn het niet de kabel-codering weerstandjes. 11kW wel, want dat is 16A gelimiteerd. Maar ja, dat is als het klopt, en ergens klopt er dus iets niet lijkt het.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
krisv5
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 45
Lid geworden op: 13 dec 2015 09:42
Actief als: particulier

Re: ICU Compact met vaste kabel

Bericht door krisv5 »

Nog wat verder gekeken en gebeld, ICU heeft de laadunit nagetrokken a.d.h.v. serienummer, en zou dus wel degelijk 7.4 ondersteunen. Vandaag heb ik voor de eerste keer kunnen kijken met CanZE. Deze geeft aan dat de maximum Pilot Charge 20A bedraagt. De ICU is afgezekerd op 40A, monofase. Waarom valt dit dan toch terug op 20A in de Pilot Chargee? Is het de auto die knijpt of is het de ICU Compact? Nu laadt de auto dus met een vermogen van 4,2KW AC, wat toch veel minder is dan de 7,4 die ik verwacht had. Ik heb vandaag getest tewrijl de batterijtemp rond de 17graden zat en bij een restlading van ongeveer 25%. Iemand een idee?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 15
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: ICU Compact met vaste kabel

Bericht door zoe2goe »

Ik weet niet of de Zoe monofase 32A ondersteunt. Dat zou ik gewoon eens bij Renault (al of niet via de dealer) vragen.

Er zijn drie factoren die de laadstroom "knijpen":
- de auto zelf (lees: staat van de batterij)
- de lader
- de kabel

ad auto: lijkt me triviaal. Temperatuur en SOC die je aangeeft zullen zeker niet beperken.

ad lader: dat is dus inderdaad een instelling in de lader. Dat is overigens iets anders dan wat de lader zou kunnen. Mijn lader bijvoorbeeld is geschikt voor 3 x 32A, maar staat afgesteld op 16A en is eenfasig aangesloten.

ad kabel: de kabel heeft aan beide einden een indicatie-weerstand waarmee de maximale stroomsterkte (per ader) is gecodeerd. Als de indicatie-weerstand in de kabel aan de laderkant een lagere maximale stroomsterkte aangeeft dan de afstelling in de lader, zal de controller in de lader het minimum van de afstelling en die indicatie doorgeven aan de auto. op dezelfde wijze zal als de indicatie-weerstand in de kabel aan de autokant een lagere maximale stroomsterkte aangeeft dan de auto zou willen afnemen, zal de auto knijpen tot die waarde.

Als je de meegeleverde blauwe kabel gebruikt is die afgeknepen op 32A en kun je op basis daarvan maximaal die 7 kW laden. Als je een vaste kabel gebruikt kan het een probleem in die kabel zijn (moet nog steeds twee weerstanden hebben, ook al zit er een ingebouwd in de lader).

Wat CanZE aangeeft bij pilot komt rechtstreeks uit de auto en heet de "Maximum Charging Negotiated Curent".

Om een lang verhaal kort te maken, het kan nog steeds overal in zitten:
- Zoe ondersteunt 32A mono laden niet. Ik zou niet weten waarom, maar goed. Oplossing: Renault vragen
- Lader is geen 32A exemplaar. Oplossing: heb je eigenlijk al uitgesloten via de leverancier.
- Lader is wel een 32A exemplaar, maar ze hebben een verkeerde kabel of interne weerstand gemonteerd: Oplossing meten is weten of terug naar de leverancier.
- Lader en kabel zijn WEL 32A "capable", maar de lader staat binnenin op 20 afgesteld.

Als ik een gokker was, gokte ik op de laatste.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
krisv5
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 45
Lid geworden op: 13 dec 2015 09:42
Actief als: particulier

Re: ICU Compact met vaste kabel

Bericht door krisv5 »

Hoi Jeroen, bedankt voor je uitvoerige omschrijving! Ik leer er enorm van bij. Ik zal maandag nog eens bellen met de installateur. Bij de garage kunnen ze me niet verder helpen, heb hen vanmiddag ook de resultaten van CanZE laten zien, maar het verbaasde hen al dat ik aan die info kwam leek het wel. Ook in de de technische handleiding van de ICU zie ik niks staan van een bepaalde instelling, noch heeft men me vanuit ICU (of Alphen) daarop gewezen.
Dus ik hoop dat de installateur hiermee raad weet... eventueel hangt hij maar een andere lader om verder te testen...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: ICU Compact met vaste kabel

Bericht door fivari »

Die 20A komt perfect overeen met de 4,4 kW die je waarneemt.
Verder: de Zoe kan wel degelijk 32A monofasig laden. Ik doe het hier dagelijks. Het is zeker niet de auto die knijpt. Vermits pilot volgens CanZe zegt max 20A, mag de auto niet meer dan 20A onttrekken.
De laadkabel zou kunnen. Wanneer ik mijn Fivari-charger op een maximale stroom van 34A instel, maakt CanZe er toch 32A van en dat is logisch want die beperking komt dan niet van het laadstation, maar van de standaard losse laadkabel.
Meet even bij de kabel de weerstand tussen aarding en PP. Voor 32A bedraagt deze 220 Ohm, voor 20A 680 Ohm.
Je kan misschien ook de kabeldiameter even checken. 32A is 6mm2 en 20A is 2,5mm2.
Ik gok eerder op de laadkabel.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 15
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: ICU Compact met vaste kabel

Bericht door zoe2goe »

@Fivari: fijn dat ten minste een open vraag is opgelost (mono 32A), die kan dus van het lijstje. Punt is dat het volgens de leverancier een 32A (22kW) systeem (lader PLUS kabel, vast) is. Dus of het is een vergissing, of ze jokken, of het is een interne instelling.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
krisv5
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 45
Lid geworden op: 13 dec 2015 09:42
Actief als: particulier

Re: ICU Compact met vaste kabel

Bericht door krisv5 »

Bedankt Fivari en Zoe2goe. Ik heb mijn bevindingen doorgegeven aan de installateur. Benieuwd wat zijn bevindingen zullen zijn... Indien meer nieuws laat ik het weten!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
krisv5
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 45
Lid geworden op: 13 dec 2015 09:42
Actief als: particulier

Re: ICU Compact met vaste kabel

Bericht door krisv5 »

Een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn volgens de installateur dat mijn omvormer van de zonnepanelen de storende factor is. Om praktische redenen is de lader op dezelfde lijn aangesloten als de omvormer. Het is een Platinum 5300TL omvormer, afgezekerd op 32A. De ICU zelf is afgezekerd op 40A. Mogelijks bepaalt de omvormer dus dat er slechts 20A over de lijn mag waardoor de ICU ook de 20A instelt. Dat is kort omschreven wat men mij vertelt heeft. Hoe dit kan en of dit klopt weet ik niet. Hij ging het in alle geval verder uitzoeken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 15
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: ICU Compact met vaste kabel

Bericht door zoe2goe »

Hmmmm, 's-nachts is dat toch een non-issue? Hoe dan ook wel fijn dat er actie ondernomen wordt.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
krisv5
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 45
Lid geworden op: 13 dec 2015 09:42
Actief als: particulier

Re: ICU Compact met vaste kabel

Bericht door krisv5 »

Maar volgens mij zelfs overdag ook niet, Stel dat de panelen vollen bak draaien, dan gaat de stroom toch rechtstreeks naar het laadstation als deze aangesloten zou zijn,. In het andere geval over het net. Of zie ik dat te simpel?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 15
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: ICU Compact met vaste kabel

Bericht door zoe2goe »

Je ziet het goed. Het LIJKT me ook onzin, maar soms gebeuren er rare dingen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: ICU Compact met vaste kabel

Bericht door fivari »

krisv5 schreef:Een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn volgens de installateur dat mijn omvormer van de zonnepanelen de storende factor is. Om praktische redenen is de lader op dezelfde lijn aangesloten als de omvormer. Het is een Platinum 5300TL omvormer, afgezekerd op 32A. De ICU zelf is afgezekerd op 40A. Mogelijks bepaalt de omvormer dus dat er slechts 20A over de lijn mag waardoor de ICU ook de 20A instelt. Dat is kort omschreven wat men mij vertelt heeft. Hoe dit kan en of dit klopt weet ik niet. Hij ging het in alle geval verder uitzoeken.
Dat lijkt mij weinig waarschijnlijk. De ICU krijgt op geen enkele manier informatie van de omvormer. Zelfs al wordt de ICU gevoed door een luidsprekerdraadje dat het bij 5A al heet zou krijgen, dan nog kan de ICU dat op geen enkele manier weten . Die voelt namelijk enkel dat er 230V AC aanwezig is.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
krisv5
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 45
Lid geworden op: 13 dec 2015 09:42
Actief als: particulier

Re: ICU Compact met vaste kabel

Bericht door krisv5 »

Leek me ook al een raar verhaal, maar goed, ik denk dit eenvoudig te kunnen testen. Ik zet de zekering af van de omvormer zodat deze uit staat. Vervolgens start ik het laden en dan zou dit 32A moeten opleveren.
Als ik de stekker van de ICU wil doormeten tussen aarding en PP haal ik dan ook best de spanning er af?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 15
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: ICU Compact met vaste kabel

Bericht door zoe2goe »

Altijd verstandig. Electriciteit: niet vrezen, wel respect voor hebben.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: ICU Compact met vaste kabel

Bericht door fivari »

krisv5 schreef:Als ik de stekker van de ICU wil doormeten tussen aarding en PP haal ik dan ook best de spanning er af?
Op zich zou er geen spanning mogen op staan, maar je weet maar nooit.
Ik heb al verschillende multimeters "opgeblazen" door een weerstandsmeting uit te voeren op een systeem waar spanning blijkt op te staan. :oops:
Ik meet nu altijd eerst de spanning tussen de twee contacten alvorens de weerstand ertussen te meten. En wanneer er een spanning over de contacten staat, doe ik wijselijk geen weerstandsmeting meer.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
krisv5
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 45
Lid geworden op: 13 dec 2015 09:42
Actief als: particulier

Re: ICU Compact met vaste kabel

Bericht door krisv5 »

Gisteren is de installateur van het laadpunt langs gekomen. Nadat we eerder al uitsluitsel hadden van ICU dat de compact wel degelijk 7,4Kw ondersteund hebben we vervolgens de weerstandswaarde van de stekker gemeten zoals Fivari aangaf, dit was correct en gaf 220Ohm, vervolgens hebben we de ganse laadkabel vervangen met nieuwe stekker (vaste kabel losgehaald en vervangen), daarna hebben we de voedingskabel naar het laadpunt nu rechtstreeks in de meterkast aangesloten (om de invloed van de zonnepanelen uit te schakelen). Ondanks alle pogingen blijft de Pilot op 20Ampere (CanZE) staan en is de afgenomen stroom telkens iets van een 19A.
Men vermoed nu dus toch dat het de auto is die telkens instelt op 20A, dus de Zoe laadt niet op 32A monofase. Dit in tegenstelling tot wat Fivari al aangaf, want bij hem lukt het dus wel. Misschien komt het omdat ik het nieuwe model heb? De R240, productiedatum februari 2016. De vraag wordt nu doorgespeeld naar Renault Belgie en Frankrijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Nivve
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 524
Lid geworden op: 27 nov 2014 14:27
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Re: ICU Compact met vaste kabel

Bericht door Nivve »

Heb je al eens een andere Zoe (een QC variant en om het uit te sluiten een R variant daarnaast) laten laden om te zien of het idd de auto is?
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
krisv5
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 45
Lid geworden op: 13 dec 2015 09:42
Actief als: particulier

Re: ICU Compact met vaste kabel

Bericht door krisv5 »

De vraag is doorgespeeld aan Renault Belgie en Renault Nederland. Niemand die het er weet of de Zoe R240 kan laden monofasig 32A. De vraag is nochtans gesteld aan de verantwoordelijken voor het ZE gamma...

ziehier enkele antwoorden van de ''kenners"!

"Ik denk het wel maar weet het niet 100% zeker, in NL gaan de thuis installaties voor 1 fase tot max 16A, ik heb er dus ook geen ervaring mee.
(als je het 100% zeker wilt weten kan je het even vragen aan Adres weggehaald)

Maar ik zie ook nog dat het een R240 (5AQ) is… die kan sowieso niet meer dan 22KW laden…."" (de vraag was of de R240 kan laden met 32A bij monofase!!)

"Aangezien jij meer ZE ervaring hebt, heb jij hierop een antwoord?
Ik vermoed dat inderdaad de wagen op een monofasige aansluiting zelf begrenst op 20A, maar kan jij dat bevestigen?"

"Heren,

Wat moet ik hierop antwoorden?

Het zal wel kloppen wat hier staat maar ik denk dat de meeste mensen thuis toch niet meer hebben dan 20A."

De experts van het ZE gamma weten het dus zelf niet. Triest voor zo'n bedrijf denk ik dan...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 15
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: ICU Compact met vaste kabel

Bericht door zoe2goe »

Kris,

Het VERSCHIL tussen dealers voor wat het de kennis over het Z.E. gamma betreft is ten hemel schreiend. Ik kan het uit eigen ervaring bevestigen. In het VK verkopen niet-ZE dealers Zoe's, en als je dan een storing hebt ben je helemaal aan de beurt. Ik ben er dan zo een die het zelf maar gaat proberen uit te zoeken. Fivari is er ook zo eentje ;-) Hij heeft inmiddels bevestigd dat de Q210 absoluut 32A monofase laadt. Dat geeft wel een hint, maar geen uitsluitsel over de R240. Als ik zo brutaal ("Dutch") mag zijn: maak samen eens een afspraak, dan kun je het met eigen ogen bepalen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
krisv5
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 45
Lid geworden op: 13 dec 2015 09:42
Actief als: particulier

Re: ICU Compact met vaste kabel

Bericht door krisv5 »

Hoi Jeroen, ter verduidelijking: het betreft hier niet de dealer, wel de verantwoordelijke voor het ZE gamma van Belgie... Die vervolgens ook de vraag heeft doorgespeeld aan after sales mensen uit Nederland. Ik ga binnenkort de Zoe van de dealer ophalen om die te testen aan mijn laadstation, da's een Q210. Als die wel laadt met 32A kunnen we het laadstation volledig uitsluiten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 15
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: ICU Compact met vaste kabel

Bericht door zoe2goe »

Ah OK, helder. Klinkt inderdaad prutserig.

Goede actie, de 210 even aanpikken. Ik ben wel benieuwd eerlijk gezegd.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: ICU Compact met vaste kabel

Bericht door fivari »

Het zou me erg verwonderen mocht de R240 niet enkelfasig aan 32A kunnen laden. Die versie kan niet langer snelladen: de mogelijkheid om aan 43 kW te laden wordt op dat model niet aangeboden. Maximaal laadvermogen bedraagt 22 kW. Dat is 3-fasig 32A. Dus waarom zou dat model niet enkelfasig 32A kunnen laden. Het is toch vooral een kwestie van sectie van de stroomvoerende geleiders.
@ krisv5: waar woon je ergens? Zelf ben ik uit de buurt van Leuven. Dan kunnen we eens bekijken wat het geeft: met jouw laadstation, jouw wagen, mijn wagen en de Fivari-charger en dat dan allemaal nog eens gecontroleerd met CanZe.
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
krisv5
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 45
Lid geworden op: 13 dec 2015 09:42
Actief als: particulier

Re: ICU Compact met vaste kabel

Bericht door krisv5 »

Hoogstraten, da's best een eindje van Leuven... Maar altijd welkom mocht je in de buurt zijn! :-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

fivari
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 676
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:23
Actief als: particulier
Locatie: Herent (Leuven, België)
Contacteer:

Re: ICU Compact met vaste kabel

Bericht door fivari »

Ik stel voor dat jij tot bij mij komt: bij mij kan je tenminste 32A laden :lol:
Renault Zoe Life, vanaf 31/12/2013
km-stand: 74.400 km op 20/06/2018 dus gemiddeld 16.400 km per jaar
Afbeelding zonder ladingsverliezen
www.fivari.be

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
krisv5
Lid
Lid
Posts in topic: 20
Berichten: 45
Lid geworden op: 13 dec 2015 09:42
Actief als: particulier

Re: ICU Compact met vaste kabel

Bericht door krisv5 »

@Fivari, hartelijk bedankt voor je aanbod! Voorlopig ga ik Renault, ICU en de installateur het nog verder laten uitzoeken. Momenteel kan ik de tijd toch niet vrij maken om richting Leuven te komen.

Wel kan ik meegeven dat ik vanochtend de Zoe van de garage (Q210) heb geprobeerd aan mijn laadstation. Tegen mijn verwachting in gaf ook hier CanZE aan dat de Pilot Charge op 20A stond ingesteld. Het opgenomen vermogen bedroeg 4,5Kw tijdens het laden. Dus terug bij af, want nu kan ik dus het laadpunt niet langer uitsluiten...

Voor de cijferfreaks: deze Zoe had net geen 9000km op de teller en de SOH bedraagt 90% (gemeten via CanZE, dus niet de /131 formule).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 15
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: ICU Compact met vaste kabel

Bericht door zoe2goe »

Ik heb vandaag voor de leut, of zoals ze het hier zeggen "omdat het kan", een schakelingetje gemaakt met een ATtiny85 microcontroller die kijkt wat de lader nu eigenlijk echt aangeeft als maximale af te nemen laadstroom. Ziet er op zo'n breadboardje natuurlijk maximaal geek-chaotisch uit, maar het principe is simpel. Krokodilletjes in de stekker aan Aarde (middenpen) en CP (linksboven). Doe net alsof je een auto bent (de twee meest rechtse onderdelen doen dat), maak het signaal geschikt voor de microcontroller (dat doen de volgende drie onderdelen naar links), meet de pulsbreedte, vertaal dat in een stroom-sterkte en laat het rode LEDje via een knipper-patroontje het resultaat weten (dat is allemaal het werk van de microcontroller).
20160528_165812.jpg
Mijn lader gaf . ..... aan, (15 ampere), en dat zegt CanZE ook. Beetje jammer van die ene ampere. Ik zoek nog wel eens uit met een scoop wie er nu echt fout zit, de lader of CanZE en mijn prutsdingetje.

Als je er nou echt niet meer uitkomt met de "deskundigen" soldeer ik het wel op een printje en gooi het in een envelopje.

ps: grrrrr, foto gedraaid. Van boven naar beneden lezen dus.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht