Renault Megane 1.6 classic 1998 - Elektra probleem, maar gee

Zit er een stroomdraadje aan ? Dan is dit de juiste rubriek
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Plaats reactie

Topic author
ejtheone
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 apr 2016 09:28
Actief als: particulier

Renault Megane 1.6 classic 1998 - Elektra probleem, maar gee

Bericht door ejtheone »

Model/uitvoering : Megane I Classic
Bouwjaar : 1998
Brandstof : benzine

Hallo allen,

Ik heb een probleem met mijn oude trouwe megane en weet even niet meer waar ik moet beginnen met zoeken. Hopelijk kan iemand me in de juiste richting helpen!

De laatste tijd staat hij met grote regelmaat stil. Ik gebruik hem eigenlijk niet vaker dan eens in de maand omdat ik tijdelijk een lease auto heb.
Ongeveer een week of twee geleden ben ik er nog mee naar de garage geweest voor de apk keuring. Er waren geen bijzonderheden.

Ongeveer een jaar geleden heb ik zelf de BDP sensor vervangen en, omdat hij de laatste tijd opnieuw nogal eens slecht startte en het gedrag erg leek op dat vlak voor de vervangen van deze sensor, heb ik het stekkertje eens eruit gehaald en opnieuw aangesloten (zat met kroonsteentje ertussen vast, welke ik ook vervangen heb). Hierna ben ik zonder problemen nog naar de garage en terug gereden.

Nu vandaag reageerde de afstandsbediening van de sleutel opeens niet meer bij het openen. Ik heb de auto handmatig open gemaakt en een aantal malen geprobeerd de infrarood te gebruiken maar zonder resultaat (nodig i.v.m. de startonderbreking). Om er zeker van te zijn dat de accu niet leeg was gelopen heb ik de auto even proberen te starten. De startmotor lijkt te werken (niet vertraagd, ook niet na een aantal keer proberen). De blower gaat gewoon aan en de lampjes op het dashboard ook zoals gewoonlijk. Tenminste, een aantal..

Wat mij meteen opviel was dat het rode knipper lampje van de startonderbreking totaal niet aan gaat bij contact. Normaal knippert deze als de auto niet met de sleutel op afstand geopend is.
Ik probeer de ramen open te doen (elektrisch) maar aan de bestuurderskant gebeurt niets. De ruitenwissers reageren ook totaal niet. Gek genoeg doet het raam aan de bijrijders kant het wel gewoon... Ook de knipperlichten, alarm lichten en centrale deurvergrendeling reageren nergens op.
De koplampen doen het juist weer wel! Terwijl de mistlampen aan voorzijde weer niets doen...

Ik heb de zekeringen maar eens bekeken, hoewel me dit niet het issue leek. We hebben het hier immers over diverse zekeringen die dan al door zouden moeten zijn. Toch?

Voor ze zekerheid heb ik de accu even los gemaakt onder de klep en meteen even rond gekeken of er ergens een kabel door gebeten of gesmolten was. Ik kan niets raars ontdekken. Ook de twee zekeringen in het elektra kastje rechts onder de klep zien er nog goed uit. De Massa kabel van het blok naar de accu lijkt goed (is vervangen ongeveer een jaar terug)
Accu weer aangesloten en opnieuw geprobeerd, maar helaas.. precies hetzelfde speelt nog.

Ik begrijp niet waarom sommige elektrische onderdelen ineens niet meer werken. Aangezien de motor best lijkt te willen vermoed ik dat het niet de accu is. Maar vertel me als ik onjuist redeneer!
Ik zit te denken aan een kortsluiting of onderbroken stroomkabel ergens... maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen met zoeken!

Het feit dat de auto niet start verwijt ik aan de startonderbreking die ik er nu niet vanaf krijg. Maar dit is meer een aanname uit eerdere ervaringen.

Anyone any ideas?

Mijn blokje deed het nog zo goed en ik ben niet van plan hem weg doen voorlopig, ondanks de 299k op de teller :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



kaleido 1
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 1604
Lid geworden op: 18 mar 2015 10:16
Actief als: particulier

Re: Renault Megane 1.6 classic 1998 - Elektra probleem, maar

Bericht door kaleido 1 »

Het is precies zoals je stelt , ergens zit een slechte plus of min , het is wel vreemd dat het raam rechts het wel doet en links niet , dit zit op hetzelfde systeem.
Welke lampjes branden er niet , die normaal wel branden ?
Ecu al gecontroleerd ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
ejtheone
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 apr 2016 09:28
Actief als: particulier

Re: Renault Megane 1.6 classic 1998 - Elektra probleem, maar

Bericht door ejtheone »

Bedankt voor de reactie!

Ja vreemd he. Het enige lampje dat ik echt mis is het rode knipperlampje van de start onderbreking. Verder geen lampjes die gaan branden bij mist of knipperlicht. Ik durf niet te zeggen wat er hoort te branden verder bij contact. Dimlicht wel. Airbag ook gewoon. De klok en de radio doen het ook trouwens.

Ik probeer redelijk wat zelf maar van de ecu weet ik niets af. Hoe kan ik deze controleren?

Ik zou eigenlijk een overzicht moeten hebben van alle bedrading en waar deze naartoe lopen zodat ik kan zien welke punten deze niet functionerende item gemeen hebben. Maar menige handleiding of werkplaats boek dat ik op Internet vind kom ik geen wijs uit

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



kaleido 1
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 1604
Lid geworden op: 18 mar 2015 10:16
Actief als: particulier

Re: Renault Megane 1.6 classic 1998 - Elektra probleem, maar

Bericht door kaleido 1 »

Brand je dynamo en oliedruklampje wel ?
Begin eens met meten op je zekeringkast , binnenin de auto en onder de motorkap.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
ejtheone
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 apr 2016 09:28
Actief als: particulier

Re: Renault Megane 1.6 classic 1998 - Elektra probleem, maar

Bericht door ejtheone »

Ik heb een foto toegevoegd met de lampjes bij contact.
20160410_195017.jpg
Verder heb ik de bekabeling gecontroleerd en gemeten bij de zekeringen onder de klep. Zie tweede foto.
20160410_195114.jpg
Ik heb de zekering van de klok eruit gehaald en deze heeft 12v stroom. Ook bij de tweede foto heb ik gemeten en het relais wordt gevoed met 12v. Wat zou ik nog meer kunnen meten?

Vind het typisch dat er via de zekering kast wel stroom komt maar blijkbaar niet alles? Of wordt deze unit niet centraal met 12v gevoedt?

Bedankt voor het meedenken:)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



kaleido 1
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 1604
Lid geworden op: 18 mar 2015 10:16
Actief als: particulier

Re: Renault Megane 1.6 classic 1998 - Elektra probleem, maar

Bericht door kaleido 1 »

Normaal brandt het lampje dat naast het handremlampje zit ook op contact , motormanagmentlampje volgens mij.
Dit zou duiden op een voedings/massa probleem op je ecu , controleer dit eens.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht