Turbo doet het niet

Zit er een stroomdraadje aan ? Dan is dit de juiste rubriek
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Plaats reactie

Topic author
jeroenhaan
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 mei 2015 16:47
Actief als: particulier

Turbo doet het niet

Bericht door jeroenhaan »

Model/uitvoering : Grand Espace
Bouwjaar : 2003
Brandstof : Diesel
Ik heb net deze auto gekocht van buur, nette auto, tweede eigenaar, alle bonnen, echt perfect op eerste gezicht. Ging weg want vrouw des huizes vond em te groot.
Alles zou werken echter na enkele weken zag ik een oranje lampje af en toe branden met zigzagje erin.
Ne enig zoekwerk zou het gaan om een electrisch defect. Geen service of stop melding dus doorrijden maar.
Viel me op dat bij schakelen weer verdween. Tot na paar weken ook heel even andere melding verscheen en even hard weer verdween. Zo uit mijn hoofd iets met Injectie defect. Lijkt me sterk want zelfde klokkende geluid, heel regelmatig, rijdt zuinig, geen schokken of bijgeluiden.... Ik had toevallig bijrijder die in bouw werkt en voor hobby met scheepsmotoren werkt. Die zei dat geen kwaad kom met contact spray eea. te reinigen.... Heb ik nog niet gedaan trouwens. Hij zei wel dat het leek alsof auto even kracht verloor toen dat lampje weer oplichte. Ik rij als een ouwe lul achter de vrachtwagens dus dat merkte ik niet eens. Dat merkte ik pas bij 120 toen hij echt terugviel. In lagere versnelling kom je ook niet boven de 3.000 toeren. Snel opschakelen dus en dan voel je wel even een beetje kracht. Sneller dan ca 110 gaat ie sowieso niet. Toeval wil dat het pas sinds vrijdag niet meer sporadisch is maar permanent. Toen liet ik iemand kijken naar de airco die niets doet. Lage druk en de monteur kreeg hem niet bijgevuld. Zou eea. met elkaar te maken hebben? Dat verhaal over de airco is volgende topic, eerst die turbo maar es aan de praat krijgen. Ik ben geen totale newbie als het gaat over autos, ik wissel zelf de winterbandjes en ik heb vaak genoeg een reserve band eronder gezet. Als ik het even zelf kan doen dan doe ik dat, ook de electra. Of ik moet een echte hobbiest vinden die het samen vooor een appel en een ei wil doen. Ik help ook graag andere mensen en moet het doen van uitkeringen. Ik woon in Eelde.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16013
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Turbo doet het niet

Bericht door mechanic »

Beginnen met uitlezen. Turbodruk schakelaar,lmm oid..
De airco,als er geen koudemiddel/druk inzit zal deze lek zijn. Lijkt me 2 losse problemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jeroenhaan
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 mei 2015 16:47
Actief als: particulier

Re: Turbo doet het niet

Bericht door jeroenhaan »

Airco gaat toch niet zomaar lek? Er zat nog wat in maar de monteur kreeg hem niet bijgevuld... Ik hoefde die 69 euro ook niet te betalen. Duurde wel uren.....
Turbo deed het gister opeens weer maar op een gegeven moment was de power er weer uit.
Ik ga op zeer korte termijn een Renault dealer opsnorren hier in Schleswig waar ik nu zit of volgende week ofzo in Eelde, mijn tweede stekkie. Ik laat jullie weten!
Goed weekend alvast.
Jeroen

PS
Mechanic, waar zit jij? Als ik meer weet en ik krijg gepeperde rekening, kunnen wij wat doen met tweedehands onderdelen?
Of als je mij online begeleidt dat we dan ook iets afspreken voor jou...
Hoe gaat dat normaal gesproken in z'n werk?
Je kan me ook een email sturen op jeroenhaan APENSTAART msn.com

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16013
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Turbo doet het niet

Bericht door mechanic »

Zat er nog voldoende druk in het systeem?
Momenteel in Turkije aan het zwembad..Afhankelijk wat er mis is kan ik wellicht helpen via tips oid. Normaal ben ik in eindhoven.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jeroenhaan
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 mei 2015 16:47
Actief als: particulier

Re: Turbo doet het niet

Bericht door jeroenhaan »

Je bedoelt druk in de Airco?
Ik heb de nodige vloeistoffen gecontroleerd en de twee bakjes bovenin zijn gevuld.
Ik heb net flinke rit opzitten, heb weer de dure diesel genomen, Ultimate ofzo, ik moest volgeladen met zeker 300kg als niet meer was een van de stijlste bruggen op, hier in Duitsland, die over Noord-Oostzeekanaal, hij trok het prima en viel zelfs niet terug.
Ik snap er niks van, ook geen walm ofzo, wel soms dat ie wat moeilijk schakelt, dat moet je rustig doen anders bokt ie heel lichtjes. Dat heb je weleens bij automaten maar niet schakelbakken toch... NB Boven de 2.000 toeren heeft ie geen echte kracht meer.
Toen de turbo het nog deed viel me wel op dat ie plankgas flink rookte maar dat lijkt me normaal. Overdag viel dat niet op maar 's nachts met kou en koplampen achter me viel dat wel op.
Verbruik nu net bij 115 over flinke afstand zeker 6 op 100. Lijkt me ook normaal. Volgeladen en wat langzamer was dat nog ietsje meer, namelijk 6.5 op 100 grofweg....
Ik heb nog geen tijd gehad voor de rit naar de dealer. Misschien morgen.
PS De turbo is net voor de verkoop er nieuw opgezet, 500 euro. Vorige eigenaar zei dat olie al keer was ververst, snaren vervangen, display vervangen..... Nergens op bezuinigd. Zijn ook keurige mensen, hij ambulance chauffeur en vroeger vrachtwagenchauffeur, nog kleine kids, dus dan mag je vanuit gaan dat men met een auto weet om te gaan. Eerst keer bij koop heeft ie me nog alles uitgelegd en is met me gaan rijden om alles uit te leggen.
Soms hapert electra wel, schuifdak (het gordijn) wilde niet goed open of dicht maar met reset okay.
Het glas zelf wilde helemaal niet open en bokte ergens tegenaan leek het.
Op gegeven moment wilde zelfs dat "gordijn" niet meer open en op een dag deed alles het perfect, dat is nu al weken zo.
Gisterochtend wilde ie niet van de handrem, na paar keer helemaal uit en op slot enzo, opeens weer wel.
Middags wilde ie niet meer starten, alsof accu leeg was, paar keer uit en op slot en weer aan en hij deed het weer.
Ik heb wel idee dat de sleutels wat leeg aan het raken zijn. Die moeten uit de broekzak aanders "ziet" het "slot" em niet meer...
Verder heb ik idee dat accu okay is, flinke kracht met ventilator, ook voluit, verlichting krachtig, dimt ook niet bij starten...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16013
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Turbo doet het niet

Bericht door mechanic »

Ja inderdaad in het airco systeem. Ventiel in leiding eens indrukken,onder zwart schroefdopje.
Is de aircocompressor koppeling niet vast?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jeroenhaan
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 mei 2015 16:47
Actief als: particulier

Re: Turbo doet het niet

Bericht door jeroenhaan »

Codes 6182, 6164, 6165 (2x), na reset alleen nog de 6165 en.... Turbo doet het weer, melding dat injectie stuk is ook niet meer zichtbaar en oranje lampje met de zigzag blijft nu uit....

Indrukken ventiel geeft gesis, volgens mij staat niet veel druk meer op want gesis nam snel af.

Hoe zie ik of aircocompressor koppeling vast zit?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16013
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Turbo doet het niet

Bericht door mechanic »

Met de hand de magneetkoppeling eonddraaien.
Maar een airco loopt zoiezo altijd war leeg,eens in 4-6jaar is her beste er wel vanaf.
Dus even op lekkage controleren en indien lekkage herstellen. Anders opnieuw afvullen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
jeroenhaan
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 mei 2015 16:47
Actief als: particulier

Re: Turbo doet het niet

Bericht door jeroenhaan »

Als ie lek is dan staat er toch geen druk op?
En als je indrukt en je hoort gesis dan moet er andersom toch ook wat inkunnen?
Hoe kan het dat de monteur er niks in kreeg?
Hij kwam trouwens ook niet al te snugger over.
Type van ik weet de knoppen te bedienen, schone handjes....

Wat denk je trouwens van die foutmelding.
Op de diverse Duitse fora en volgens de monteur dorp verder (een echte met zwarte kolenschoppen) hier kan het heel goed een ventiel zijn.
Ik heb de bonnen nog van de turbo, dat was een hele dure grap (vorige eigenaar) dus met beetje geluk valt dit onder garantie.
Wat ik ook las is dat af en toe gas intrappen goed is. Gister meteen gedaan en meteen eerst keer zwarte wolk, daarna niet meer noemenswaardig. Maar bij nieuw starten weer zelfde probleem qua meldingen, lampje en geen turbo....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 16013
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Turbo doet het niet

Bericht door mechanic »

Er is een verschil tussen lek en lek. Kleine lekksge loopt er langzaam druk weg,airco werkt steeds minder goed en bij te weinig druk maar nog steeds wat in het systeem werkt het niet meer. Of een grote lekkage en in 1 klap systeem leeg. Dat laatste is bij jou wss niet aan de hand
Deze code zeggen me weinig,maar een goede technieker en goede apparatuur moet hier uit komen..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht