Verplicht schakelen

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Renos
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 173
Lid geworden op: 25 apr 2016 06:21
Actief als: particulier
Locatie: Vlaanderen

Verplicht schakelen

Bericht door Renos »

Aan alle benzine Kadjar rijders die hinder ondervinden door schokkend rijden van hun auto (eigenlijk bedoeld voor alle benzine Kadjar rijders) :

ondervinden jullie ook specifiek het probleem wanneer je in (zeer) druk stadsverkeer, verplicht bent om stapvoets te rijden - pakweg om en bij de 5 à 10 km/u - de auto onmogelijk in zijn tweede versnelling te houden is ?

Ik verduidelijk : door gebrek aan voldoende koppel haalt de 1,2 benzine versie het eenvoudigweg niet om een lage snelheid in z'n tweede vol te houden. Verplicht om dan nagenoeg vanuit stilstand naar eerste versnelling te schakelen, is dus onvermijdelijk.

Vinden jullie dat nu normaal ?

Ik rij sedert 1968 auto en heb dit nog nooit meegemaakt. Integendeel zelfs, vele van de auto's die ik bezat konden deze toestand gemakkelijk aan en vertrokken zelfs aan een verkeerslicht met veel gemak in tweede versnelling ...

Zou een en ander te maken hebben met het schokkende rijden op 50 en 70 km/u ? Bij koude motor ?

Wat verzwijgt Renault nu na bijna een jaar Kadjar benzine 1,2 rijden over die eerste versies ?
Warning : maybe some messages could be sent by an old timer Lenovo T500 laptop, easily and proudly using Linux Mint 20.3 Cinnamon 64 Bit "Una" operating system.
Never heard about Linux ?
Just give it a damn try if you dare. Just right now. :mrgreen:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Verplicht schakelen

Bericht door DHL »

Een turbo motor rijdt anders dan een atmo motor hee. Dat koppel wordt anders opgebouwd. Je zit dan onder het toerental van zijn koppel en dan haalt hij niet meer op. Idem met de moderne diesels. Je kan niet stapvoets in tweede rijden en dan optrekken wegens geen koppel. Zeker niet met kleine motoren. Een benzinemotor zal dit nog sterker hebben dan een dieselmotor. Alhoewel meer koppel voorhanden vanaf een bepaald toerental dan een atmo motor, zal een atmo motor bij erg lage toeren wel optrekken (zij het niet krachtig, maar die haalt dat op). De turbomotor mag je plankgas geven, er gebeurt niks.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



puccini
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 okt 2010 17:43
Actief als: particulier

Re: Verplicht schakelen

Bericht door puccini »

Kan inderdaad kloppen DHL.
Met mijn Megane HB 2016 ervaar ik hetzelfde en ook met mijn 2 vorige Estate's (ook beide turbo) had ik dat probleem, je went er eigenlijk nooit echt aan, vooral omdat die 1e versnellingen vaak zo kort zijn !

@Renos het heeft echt niets iets wat specifiek Kadjar probleem is hoor !
Nieuwe Captur II 2020 TCe 130 GPF Intens
EasyLink software: 283C34892R kaarten 2021-06

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



rvdgaag
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 592
Lid geworden op: 14 mar 2015 13:29
Actief als: particulier

Re: Verplicht schakelen

Bericht door rvdgaag »

Koop een automaat, ben je af van al dat geleuter met schakelen, meer comfort, sneller en zeker veiliger.
Jan 2019 Espace V Initiale Paris TCE 225 EDC GPF Gris Titanium full options

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Renos
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 173
Lid geworden op: 25 apr 2016 06:21
Actief als: particulier
Locatie: Vlaanderen

Re: Verplicht schakelen

Bericht door Renos »

O, wat ben ik nu ineens een stukje wijzer zie.
Dat komt er van als je nooit met een turbo aangedreven auto gereden hebt.
@DHL @puccini : dank voor je advies. :wink:
@rvdgaag : kan kloppen; mijn zoon rijdt ook een automaat BMW en zou geen handgeschakelde bak meer willen ...
Warning : maybe some messages could be sent by an old timer Lenovo T500 laptop, easily and proudly using Linux Mint 20.3 Cinnamon 64 Bit "Una" operating system.
Never heard about Linux ?
Just give it a damn try if you dare. Just right now. :mrgreen:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Verplicht schakelen

Bericht door DHL »

Nu valt dat 'turbogat' nog mee. Vroeger was dit echt zeer uitgesproken. Nu hebben we variabele turbo's, twinturbo's,... die ervoor zorgen dat er koppel beschikbaar is in vrij lage toeren. Vroeger kwam die turbo plots in gang bij de middentoeren. Sommige wagens waren toen zelfs ronduit gevaarlijk. Ik denk bvb aan een Ford Cosworth achterwiel aangedreven. Vrij lichte auto tov nu, geen esp of andere hulpmiddelen. Stond je mee gedraaid voor je het wist lol...
Automaten zullen volgens mij de toekomst worden. Die zijn nu zo goed afgesteld dat je de schakelovergangen niet meer voelt en de motor altijd in het juiste toerental doet lopen. Hierdoor verbruiken die nu zelfs minder dan handgeschakelde exemplaren.
Het verkeer wordt ook altijd drukker, dan is een automaat echt wel een verademing.
Remos, misschien de volgende auto hee? Is jammer dat het geschok niet opgelost geraakt. Zit ongeveer met hetzelfde issue...Maar ja, hoop doet leven zeker lol..

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Renos
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 173
Lid geworden op: 25 apr 2016 06:21
Actief als: particulier
Locatie: Vlaanderen

Re: Verplicht schakelen

Bericht door Renos »

Ach er zijn erger dingen in het leven, maar een half jaar (voorlopig nog) wachten naar een oplossing voor het schokkend rijden, vinden vele Renault dealers al niet meer verantwoord.
Renault houdt me aan het lijntje. :discuss:
Mijn gelijk via gerechtelijke weg afdwingen ? Niet zo evident in België en peperduur.
Ik denk er sterk aan om de auto van de hand te doen en een andere aan te schaffen. :think:
Warning : maybe some messages could be sent by an old timer Lenovo T500 laptop, easily and proudly using Linux Mint 20.3 Cinnamon 64 Bit "Una" operating system.
Never heard about Linux ?
Just give it a damn try if you dare. Just right now. :mrgreen:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Verplicht schakelen

Bericht door DHL »

Maar zover ik hier las beloven ze toch kortelings een oplossing te hebben? Niet beter even afwachten? (Ben trouwens een landgenoot zulle :) )

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Renos
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 173
Lid geworden op: 25 apr 2016 06:21
Actief als: particulier
Locatie: Vlaanderen

Re: Verplicht schakelen

Bericht door Renos »

@DHL : dat je een landgenoot bent, had ik al een tijdje in de gaten hoor. :wink:
Belgen zijn er hier veel te weinig, maar wat wil je op een Nederlands forum.

Hm, waar lees je uitdrukkelijk dat er binnenkort een oplossing komt voor het schokkende Kadjar rijders ?
Ik lees en hoor dat al maanden en als je dan informeert bij de garage vallen ze uit de lucht ...

Wat bedoel je met (citaat) : Zit ongeveer met hetzelfde issue...Maar ja, hoop doet leven zeker lol..
Ook een gelijkaardig probleem dat niet opgelost geraakt?
Warning : maybe some messages could be sent by an old timer Lenovo T500 laptop, easily and proudly using Linux Mint 20.3 Cinnamon 64 Bit "Una" operating system.
Never heard about Linux ?
Just give it a damn try if you dare. Just right now. :mrgreen:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Verplicht schakelen

Bericht door DHL »

Ik las dat hier op het forum dat er een oplossing zou komen... Maar inderdaad, dit wordt blijkbaar altijd uitgesteld.
Heb zelf een probleem met schokken in derde versnelling. Heb daar een topic over gemaakt bij Espace. De garage doet wat ze kan, maar geraakt niet opgelost. Is nu ter studie in Frankrijk... dwz dat het ook erg lang kan duren. Ik zal meer plaatsen hierover één van de komende weken. Versnellingsbak werd al vervangen, koppeling werd vervangen, tig keren reprog gedaan, brein van de automaat werd vervangen, noem maar op.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Renos
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 173
Lid geworden op: 25 apr 2016 06:21
Actief als: particulier
Locatie: Vlaanderen

Re: Verplicht schakelen

Bericht door Renos »

DHL schreef:Ik las dat hier op het forum dat er een oplossing zou komen... Maar inderdaad, dit wordt blijkbaar altijd uitgesteld.
Heb zelf een probleem met schokken in derde versnelling. Heb daar een topic over gemaakt bij Espace. De garage doet wat ze kan, maar geraakt niet opgelost. Is nu ter studie in Frankrijk... dwz dat het ook erg lang kan duren. Ik zal meer plaatsen hierover één van de komende weken. Versnellingsbak werd al vervangen, koppeling werd vervangen, tig keren reprog gedaan, brein van de automaat werd vervangen, noem maar op.
En ? Al een oplossing voor je Espace ?

Ik liet begin augustus jl. een update uitvoeren van het motormanagement bij de garage en initieel was dat een succes. De acceleratie van de auto was zo vloeiend dat het te mooi leek om waar te zijn.
Zo was het ook na enkele weken, toen het schokken geleidelijk terug kwam, eerst dacht ik aan oneffenheden in de rijbaan, maar nee het was de auto zelf.
Nagenoeg in elke versnelling/snelheid is er wel een moment dat het schokken waarneembaar is (zeker op 50 - 70 - 90 - 120 km/u en laat dat nu juist de reeks maximum snelheden toegelaten in BelgIë zijn).
Ik plan volgende maand bij een eerste onderhoudsbeurt van 10.000 km opnieuw een update en we zien wel.

O ja, het scheelde maar een haar of ik had de auto ingeruild voor een nieuwe Hyundai Tucson 1,6 benzine (bij een goed bekende "autosupermarkt" in België). Helaas was de overname prijs van de Kadjar heel wat lager dan voorzien en het budget was er (nog) niet op berekend.
Warning : maybe some messages could be sent by an old timer Lenovo T500 laptop, easily and proudly using Linux Mint 20.3 Cinnamon 64 Bit "Una" operating system.
Never heard about Linux ?
Just give it a damn try if you dare. Just right now. :mrgreen:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Verplicht schakelen

Bericht door DHL »

Er werden dezelfde testen gedaan op een nieuw voertuig en ze kwamen tot dezelfde resultaten. Dus besluit was produkteigenschap en ik die veel te kritisch ben.
Heb nu wat dieper in de portemonee getast en een zes in lijn gekocht. Dat draait tenminste mooi :)

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Verplicht schakelen

Bericht door DHL »

Renos, in die supermarkt geven ze echt weinig in overname. En die prijzen lijken mooi maar liggen bij gelijke uitvoering, erg kort bij deze van een dealer. Ook is de garantie een verzekering en geen garantie van de constructeur uit...

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Renos
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 173
Lid geworden op: 25 apr 2016 06:21
Actief als: particulier
Locatie: Vlaanderen

Re: Verplicht schakelen

Bericht door Renos »

Tsja, nochtans ...
Om met de deur in huis te vallen, de overnameprijs was exact 15.500 euro voor de Kadjar benzine e.g. op 12 oktober 2015.
Ik kreeg hetzelfde bedrag bij mijn garage (en ook andere Renault dealers in de regio) indien ik een Kadjar diesel aankocht (eender welke versie).
Zo zie je maar.
Warning : maybe some messages could be sent by an old timer Lenovo T500 laptop, easily and proudly using Linux Mint 20.3 Cinnamon 64 Bit "Una" operating system.
Never heard about Linux ?
Just give it a damn try if you dare. Just right now. :mrgreen:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Renos
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 173
Lid geworden op: 25 apr 2016 06:21
Actief als: particulier
Locatie: Vlaanderen

Re: Verplicht schakelen

Bericht door Renos »

DHL schreef:Er werden dezelfde testen gedaan op een nieuw voertuig en ze kwamen tot dezelfde resultaten. Dus besluit was produkteigenschap en ik die veel te kritisch ben.
Heb nu wat dieper in de portemonee getast en een zes in lijn gekocht. Dat draait tenminste mooi :)
Toch straf hé, die kerels van Renault Klantendienst ...
Vlakaf de opmerking dat je te kritisch bent.
Dat overkwam mij ook met het schokken van de Kadjar toen ik de opmerking kreeg dat het normaal en eigen aan de auto was, maar dat ze toch Renault France gemobiliseerd hadden om o.a. voor mij dit probleem aan te pakken.
Toen leek het erop dat ik een uniek geval was, kom nou zeg. :naughty:
Warning : maybe some messages could be sent by an old timer Lenovo T500 laptop, easily and proudly using Linux Mint 20.3 Cinnamon 64 Bit "Una" operating system.
Never heard about Linux ?
Just give it a damn try if you dare. Just right now. :mrgreen:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Verplicht schakelen

Bericht door DHL »

Ja, dat was dan wel een redelijke prijs qua overname. Misschien hadden ze interesse om die zelf te verkopen, dan krijg je wel wat meer. Zoniet bellen ze gewoon enkele handelaars die hun prijs geven. Zo was ik er eens met een Espace. Marktwaarde was 12.000 Euro, wat ik dus kreeg bij dealer, zij kwamen af met 5000 Euro.
En ook die garantie zou me tegenhouden...

De klantendienst wou me wel nog een redelijke tussenkomst doen mocht ik een diesel kopen. Maar ik was kwaad en gelijk ook koppig :) Nu ik van merk veranderde gaat er veel voor me open. Denk dat ik nu, net als voor de periode dat ik voor Renault koos, bij de drie gekende Duitsers zal blijven.

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



zandbak
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 257
Lid geworden op: 22 jan 2016 15:29
Actief als: particulier

Re: Verplicht schakelen

Bericht door zandbak »

@ DHL, en klopt mijn eerdere opmerking ook over het veel betere navigatie systeem van BMW t.o.v. R-link2? :D
Renault Talisman ph2 160tce edc Intens business, Pack drive & lane assist, 18” LM, Cosmos blue, 2021

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

DHL
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 8
Berichten: 3184
Lid geworden op: 30 mar 2009 10:34
Actief als: particulier

Re: Verplicht schakelen

Bericht door DHL »

Hij is makkelijker in gebruik (heb de professional gps). RTTI vind ik niet perfect. De diensten zijn wel wat duurder dan bij Renault. Het pad waarop je kan schrijven is heel handig . De spraakbesturing zou ook perfect werken, maar die heb ik nog niet gebruikt. Ook heel goed is dat je 7 toetsen hebt die je een snelfunctie kan geven waaronder bvb een thuisadres, een telefoonnummer,...
Als ik de balans maak, de RLink heeft het grote voordeel om Coyote aan boord te hebben en de display is erg mooi.
BMW heeft dan bovengenoemde voordelen.
Ik vind het bijna een gelijkspel. Mijn zoon die meer bedreven is in die dingen heeft een duidelijke voorkeur voor de GPS van BMW...

BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht