Stationair lopen - afslaan

Fuego specifieke technische vragen
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
FuegoGTS
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 jun 2016 19:27
Actief als: particulier
Locatie: Nootdorp

Stationair lopen - afslaan

Bericht door FuegoGTS »

Hallo, net een ritje gemaakt de motor slaat bij stationair draaien (ontkoppeld, bij stoplicht, inparkeren) onregelmatig af. Starten lukt dan weer wel en ik kan verder. Motor trekt prima (snelweg, binnenweg etc); houdt tijdens het rijden niet in etc. Wat kan dat zijn? En is aan te bevelen om een supplement voor reinigen carburateur bij de benzine te doen of is dit onzin/veroorzaakt schade?

Grt.
Nootdorp

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Stationair lopen - afslaan

Bericht door WillemS »

Volgens mij heeft de carburateur 2 sproeiers 1 voor stationair en 1 voor de hogere toeren.
Reinigen wil wel helpen. heb helaas geen schema, en goed afstellen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
FuegoGTS
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 jun 2016 19:27
Actief als: particulier
Locatie: Nootdorp

Re: Stationair lopen - afslaan

Bericht door FuegoGTS »

Dank voor tip! Zal er naar kijken.
Nootdorp

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
FuegoGTS
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 jun 2016 19:27
Actief als: particulier
Locatie: Nootdorp

Re: Stationair lopen - afslaan

Bericht door FuegoGTS »

Ha,

Vandaag sproeier schoongemaakt en CO gesteld (op aanraden van garage). Blijft nu wel stationair draaien, althans niet altijd. Ontkoppelen en vooral remmen maakt dat t ie zo nu en dan afslaat. Nog meer CO of hoger stationair? Is nu 1000 - 1100.

Grtz.
Nootdorp

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Janbert
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 jul 2007 12:49
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Re: Stationair lopen - afslaan

Bericht door Janbert »

1000-1100 toeren is te hoog, tenminste bij warme motor. Normaal zou de motor zo rond de 750 - 850 stationair moeten draaien.
Maar ga niet uit van de aanwijzing van de toerenteller op het instrumentenpaneel, deze wijken bij Fuego's vaak fors af.

Je hebt een paar sproeiers gereinigd, maar heb je de vlotterkamer van de carburateur ook schoongemaakt? Hierin wil ook wel eens veel zooi blijven hangen.

Maar als de motor afslaat tijdens het remmen, dan zou het best kunnen dat je valse lucht krijgt vanaf de rembekrachtiger.
Controleer eens de slang vanaf het inlaatspruitstuk naar de rembekrachtiger op scheurtjes, de rembekrachtiger zelf en het terugslagklepje.
Check ook of de rembekrachtiger zijn onderdruk wel vasthoudt, en luister eens of je tijdens het remmen een sissend geluid bij het rempedaal hoort.
Verder kun je nog proberen met een spuitbus remmenreiniger of er ergens valse lucht bij het inlaatspruitsuk aangezogen wordt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
FuegoGTS
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 jun 2016 19:27
Actief als: particulier
Locatie: Nootdorp

Re: Stationair lopen - afslaan

Bericht door FuegoGTS »

Goedemorgen Janbert,

Dank voor je uitgebreide reactie, daar kan ik hopelijk wat mee. De carburateur was niet extreem vies dus ik voel veel voor het tweede deel van je reactie. De auto heeft vijf jaar stil gestaan en de remmen zijn vernieuwd (op de bekrachtiger na) door een Renault garage. Echter ze komen zelden echt 'los' (auto rolt niet door na het remmen, remlichten blijven branden). Sissend geluid heb ik niet echt op gelet.
Dan toch nog wat vragen:
- hoe controleer ik de rembekrachtiger?
- welk terugslagklepje bedoel je en waar zit deze?

Door al het gedraai aan stationair en CO loopt de motor stationair dan wel iets beter maar of de afstellingen nu nog 'kloppen'. Kan het kwaad als dat niet zo is?

Groet! Eric
Nootdorp

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Janbert
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 jul 2007 12:49
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Re: Stationair lopen - afslaan

Bericht door Janbert »

Hoi Eric,

De rembekrachtiger en de terugslagklep zou je zelf zonder speciaal gereedschap kunnen testen op lekkage.
Neem de slang naar de rembekrachtiger los aan de kant waar hij op het inlaatspruitstuk is aangesloten.
Zuig vervolgens aan deze slang totdat je er geen lucht meer uit krijgt. Dit zou na 10 - 15 keer zuigen zo moeten zijn en deze onderdruk zou na een paar uur nog steeds aanwezig moeten zijn.
Is dat niet het geval, dan lekt de rembekrachtiger of is het terugslagklepje defect.
Dit terugslagklepje kun je nog testen door op de slang te blazen alsof je een ballon opblaast. Als de klep in orde is, dan zou het onmogelijk moeten zijn om lucht in de rembekrachtiger kunnen blazen omdat de klep gesloten is.
Deze terugslagklep is het (meestal witte) ¨dopje¨ op de rembekrachtiger, waarop de slang is aangesloten.

Wat je opmerkt over de aanlopende remmen, heeft denk ik niets met bovenstaande te maken.
Wat is er allemaal vervangen door de Renault garage, alleen de blokken/schijven en dergelijke, of ook de hoofdremcilinder en de remslangen? Zijn de geleidingen van de remklauwen ook gangbaar gemaakt?
En komt het rempedaal wel helemaal terug na het remmen, wordt het schakelaartje voor de remlichten wel geraakt door het rempedaal?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
FuegoGTS
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 jun 2016 19:27
Actief als: particulier
Locatie: Nootdorp

Re: Stationair lopen - afslaan

Bericht door FuegoGTS »

Hoi,

Het witte dopje heb ik gezien; op het www had ik plaatjes van andere kleppen gezien. Test kan ik dus nog doen. Bij de remmerij is volgens mij veel vervangen; alle leidingen en slangen zijn nieuw, schijven, blokken en remklauwen gangbaar gemaakt. Hoofdremcilinder weet ik niet. Het feit dat de lampjes blijven branden komt doordat het pedaal heel langzaam terugkomt. Als ik weer ga rijden gaan de lampjes overigens uit. Toen ik de auto had gekocht kreeg ik het advies regelmatig tweemaal het rempedaal in te trappen. Het waarom ben ik in mijn enthousiasme vergeten te vragen.....

Grtz, Eric
Nootdorp

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
FuegoGTS
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 jun 2016 19:27
Actief als: particulier
Locatie: Nootdorp

Re: Stationair lopen - afslaan

Bericht door FuegoGTS »

Hallo,

Zou vandaag de auto naar de garage brengen maar zag gisteravond benzine druppelen uit de acceleratiepomp. Dat is een membraan. Omdat het een GTS is zit er een Weber DARA 32 carburateur op. Het blijkt verdraaid lastig om een nieuw membraam te vinden voor dit type carburateur. Iemand tips?

Grtz. Eric
Nootdorp

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Janbert
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 jul 2007 12:49
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Re: Stationair lopen - afslaan

Bericht door Janbert »

Probeer het eens bij BCCP in Gramsbergen. Die hebben revisiesetjes voor dit type carburateur, en misschien ook wel een losse membraan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
FuegoGTS
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 jun 2016 19:27
Actief als: particulier
Locatie: Nootdorp

Re: Stationair lopen - afslaan

Bericht door FuegoGTS »

Hoi,

Dank voor de tip. Had al bij BCCP gekeken, hebben nog 1 setje maar vond die nogal aan de prijs. Losse membraam is niet voor dit type carburateur. Nu via Ebay zo'n setje besteld. Hopelijk snel in huis want ik wil wel weer eens karren met de F.:-)!

Grtz, Eric
Nootdorp

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
FuegoGTS
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 jun 2016 19:27
Actief als: particulier
Locatie: Nootdorp

Re: Stationair lopen - afslaan

Bericht door FuegoGTS »

Membraam vandaag al binnen. Motor loopt wel iets beter maar afslaan blijft. Het volgende gebeurt: als de automatische choke 'afslaat' begint de motor onregelmatig stationair te lopen. Ik denk nog steeds ergens een sissend geluid te horen maar dat kan ook inbeelding zijn. Zou het toch niet iets elektrisch kunnen zijn; afstelling; vacuum (hoe test je deze)? Ik sluit zelf zoveel mogelijk zaken uit voordat hij naar de Renault garage gaat. Daar hebben ze um opgeknapt maar heb niet zo'n vertrouwen in deze garage; zien liever geld dan een oplossing
Verder 'stress' om: geen stadslicht, achterlichten, tellerplaatverlichting, zoemer......gelukkig is dit forum er met oplossingen. Morgen aan de slag. Zekeringpunten met vasaline insmeren werkt echt?

Grtz. Eric
Nootdorp

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Fuego Turbo
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 697
Lid geworden op: 23 aug 2005 21:47
Actief als: particulier
Locatie: Arnhem

Re: Stationair lopen - afslaan

Bericht door Fuego Turbo »

Hey Eric,

Heb je de Bougies en de verlengstukjes bovenop de bougies al eens gechecked?
De overige stress punten en misschien ook het afslaan zou ook een slechte printplaat vd zekeringen kunnen zijn.
Als je eens de connectoren daarvan afhaalt zie je dan ernstige inbranding op die printplaat? Mogelijk zijn grote stukken vd sporen al weggebrand

Groet

Enrico
Waar vuur is, is een Fuego
Fuego Turbo (octobre 1984) 620 gris metal
Fuego GTS (novembre 1980) 694 noir electrique
Fuego GTS (janvier 1982) 477 bleu saphir
Fuego TX automatic decouvrable (avril 1982) 490 bleu baltique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
FuegoGTS
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 jun 2016 19:27
Actief als: particulier
Locatie: Nootdorp

Re: Stationair lopen - afslaan

Bericht door FuegoGTS »

Hai F T,

Dank voor je suggesties. Omdat ik er bijna van overtuigd ben dat het niet in de ontsteking etc. zit heb ik de bougies nog niet gecheckt; ga ik na het weekend doen als de nieuwe bougies (en verdelerkap en rotor etc) binnen zijn.
Vanochtend kreeg ik de suggestie dat de klep van het filterhuis wel eens dicht kon blijven zitten, en er dus te weinig lucht binnenkomt. Dat is namelijk het geval; de klep van koude lucht is altijd dicht; alleen lucht vanaf het uitlaatspruitstuk komt binnen. Die 'koude-lucht' klep werkt via een bepaald mechanisme en gaat erg zwaar. Is dit iets?
De printplaat en connectoren bekeken; zien er prima uit. Zekeringen schoongemaakt zoals op forum beschreven. Euvel is er echter nog wel. Gek genoeg wel power op de zekering van de groep voor stadsverlichting/achterlichten/instrumentenpaneel maar niet op groep rechterachterlicht, groep linkerachterlicht en instrumenten verlichting, en groep van mistachterlicht. Nu heeft de auto een trekhaak en volgens mij zag ik een verbinding (met zekering) naar de trekhaak op de mistlamp. Ik had al de suggestie gekregen om die trekhaakelectra eraf te halen (veroorzaakt kortsluiting) en dat was ook wat de garage als eerst riep toen ik daar vanmiddag langs ging voor een plan de campagne. De idee is dat ik de auto medio augustus breng om het afslaan en de electra na te lopen door een monteur die bekend is met 'oudere Renaults'. Maar het liefst wil ik het graag zelf fixen dus vandaar mijn uitgebreide relaas en hoop dat jullie goede suggesties blijven geven!

Grtz, Eric
Nootdorp

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
FuegoGTS
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 jun 2016 19:27
Actief als: particulier
Locatie: Nootdorp

Re: Stationair lopen - afslaan- bij wegrijden

Bericht door FuegoGTS »

Hallo,

Ik hoop dat er nog iemand in het land is om advies te geven. De motor start nu prima en loopt stationair goed. Kan ook extra ga geven zonder dat de motor uitvalt. Ik heb bougies vervangen, rotor, verdelerkap. Sissend geluid kunnen herleiden; de aansluitingen op het T stuk bij de carburateur. Deze zijn nu luchtdicht. Echter, ik kan niet met de auto rijden want op het moment van het aangrijppunt van de koppeling valt het toerental weg en slaat de motor af. Ik heb er Forte in gedaan, maakt niets uit. O ja het 'ploft' een beetje in de uitlaat, de motor wordt snel warm en dieselt ietsje na. Iemand??

Grtz., Eric
Nootdorp

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Fuego Turbo
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 697
Lid geworden op: 23 aug 2005 21:47
Actief als: particulier
Locatie: Arnhem

Re: Stationair lopen - afslaan

Bericht door Fuego Turbo »

Het zou een defecte BDP sensor kunnen zijn.
Waar vuur is, is een Fuego
Fuego Turbo (octobre 1984) 620 gris metal
Fuego GTS (novembre 1980) 694 noir electrique
Fuego GTS (janvier 1982) 477 bleu saphir
Fuego TX automatic decouvrable (avril 1982) 490 bleu baltique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
FuegoGTS
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 jun 2016 19:27
Actief als: particulier
Locatie: Nootdorp

Re: Stationair lopen - afslaan

Bericht door FuegoGTS »

Dank voor de suggestie. Domme vraag; waar zit de BD sensor bij de Fuego GTS, is deze te vervangen en zo ja waar haal ik er een vandaan??

Grt! Eric
Nootdorp

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Fuego Turbo
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 697
Lid geworden op: 23 aug 2005 21:47
Actief als: particulier
Locatie: Arnhem

Re: Stationair lopen - afslaan

Bericht door Fuego Turbo »

Die loopt vanaf de renix AEI naar de versnellingsbak. En zit vooraan op de bak gemonteerd. Ja die is te vervangen. Ik weet niet of je ze nieuw nog kunt kopen. Ik heb eventueel gebruikte liggen.
Waar vuur is, is een Fuego
Fuego Turbo (octobre 1984) 620 gris metal
Fuego GTS (novembre 1980) 694 noir electrique
Fuego GTS (janvier 1982) 477 bleu saphir
Fuego TX automatic decouvrable (avril 1982) 490 bleu baltique

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
FuegoGTS
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 jun 2016 19:27
Actief als: particulier
Locatie: Nootdorp

Re: Stationair lopen - afslaan

Bericht door FuegoGTS »

Hai F.T.

Gevonden hoor! Schoongemaakt en stekker in vaseline. Dat de motor bij het aangrijpingspunt van de koppeling afsloeg was mijn eigen stomme schuld; er was een vacuumslang van de carb. af....Nu loopt de motor goed en afslaan gebeurt minder vaak dan voorheen. Omdat ik zo heb lopen hannesen met CO en stationair klopt er waarschijnlijk niet veel meer van die afstelling. Ook naar de timing moet worden gekeken. Komende dagen stukjes rijden; kijken of het beter wordt. Ik kan er nu in ieder geval mee naar de garage die ook naar het licht moeten kijken.

Grt, Eric
Nootdorp

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2825
Lid geworden op: 30 sep 2004 00:34
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Re: Stationair lopen - afslaan

Bericht door Rossy »

De bedrading van de trekhaak kan je ook eenvoudig zelf afsluiten.
Bij de achterlichten de bedrading volgen.
Je zal zien dat er extra draden aan gemaakt zijn die een draadboompje ingaan die naar midden achter de kofferbak gaat, dat is de bedrading van de trekhaak.
Deze met een kniptang zo dicht mogelijk bij de originele bedrading van de auto afknippen.
Dit aan beide zijden doen.
Voor de bedrading van de mistlamp (of is het een constante spanning? werd vroeger ook veel gedaan) alleen de zekeriing uit de houder nemen, dan is die ook onderbroken.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
FuegoGTS
Lid
Lid
Posts in topic: 13
Berichten: 35
Lid geworden op: 25 jun 2016 19:27
Actief als: particulier
Locatie: Nootdorp

Re: Stationair lopen - afslaan

Bericht door FuegoGTS »

Beste allen,

De Fuego is weer terug en rijdt prima. Hier geopperde oplossingen waren de juiste!! De vlotterkamer zat vol prut, nieuwe vlotternaald en enkele pakkingen vervangen. Het probleem met de verlichten waren toch de connectoren van de printplaat/zekeringen; deze waren vuil en de contactjes (visbekjes) moesten worden gesteld. Verder zijn de kleppen gesteld wat een betere loop van de motor heeft. Wat nog niet weg is, is dat het rempedaal heel langzaam terugkomt (en de achterremmen vast blijven). Volgens de garage moet dat weggaan of moet de hoofdremcylinder worden vervangen. Nu zag ik dat dat niet de hoofdprijs is maar kost dat veel tijd om te vervangen?

Grt. Eric
Nootdorp

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16005
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Stationair lopen - afslaan

Bericht door mechanic »

Vervangen is vrij eenvoudig,alleen goed ontluchten achteraf.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht