Technische achtergrond:
Correct genomen gaat het in dit geval eigenlijk niet om een Cosinus Phi (φ), dat het faseverschil tussen spanning en stroom aanduidt, maar om een powerfactor. Zie dit plaatje van de spanning en stroom gemeten van 1 fase, terwijl mijn ZOE met 3 fasen aan het opladen is. De sinusvorm is de spanning, en de hakkelige lijn is de stroom. Daar de stroomcurve uit meerdere frequenties is opgebouwd, kun je niet meer spreken van een Cos φ, maar van wel van een Powerfactor.
ZOE - Volt, Amp.jpg
Verder is het zo dat het blindvermogen niet verloren gaat. Het wordt als het ware teruggekaatst. (Kleine verliezen in de kabels daargelaten). Dus voor het rendement van het opladen maakt het niet uit. Er moet alleen rekening worden houden dat de blindstromen daarwerkelijk stromen, en dus ook door de zekering gaan! Daardoor kan de ZOE dus het vermogen van 11kW van de laadpaal dus niet volledig benutten. De oorzaak daarvoor zit in de Caméléon lader van de ZOE. Deze is zeer flexibel. Hij kan laden van 3 tot 43kW (quickcharger versies), maar hij is voornamelijk afgestemd om de powerfactor zo laag mogelijk te houden bij het laden op hogere vermogens.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.