Dit is de aatste posting van de vorige pagina:
Als beloofd zou ik hier een update plaatsen zodra meer bekend.Het is een langslepend proces, ondermeer omdat we e.e.a. eerst aan de geschillencommissie hebben willen voorleggen maar daar uiteindelijk niet ontvankelijk verklaard werden. Reden is dat de auto aanvankelijk vanuit werkgever is gekocht en gereden en pas later in privé overgenomen.
Dat laatste betekende vervolgens ook dat we niet de Renaultdealer aansprakelijk moesten stellen, maar Renault Nederland. Daarbij een beroep op non-conformiteit - met dien verstande dat daarbij dan de bewijslast bij ons ligt. Geen eenvoudige zaak.
Inmiddels is door een externe expertisebureau de motor geheel gedemonteerd en is er een duidelijke oorzaak vastgesteld.
De uitslag luidt:WillemS schreef: Ben wel heel benieuwd wat er als oorzaak uitkomt.
" Dit motordefect is het gevolg van een productfout en kan niet worden gerelateerd aan onderhouds- of gebruiksomstandigheden"
meer uitgebreid:
"Naar aanleiding van het vervolgonderzoek is een duidelijk beeld ontstaan, waardoor er een blokkade van de motor is ontstaan. Doordat in de lagerkap en motorbehuizing de beide lagerschalen van het tweede hoofdlager over elkaar zijn gaan draaien, kon de krukas niet meer vrij ronddraaien. De krukas heeft geklemd tussen het onderblok en de hoofdlagerkap. Door de wrijving welke hierdoor is ontstaan, is de onderste lagerschaal vastgelast op de kruktap.
Op zowel de hoofdlagers als de drijfstanglagers is een scheef schadebeeld zichtbaar, wat is veroorzaakt doordat de krukas niet geheel in lijn heeft gedraaid. In de motor zijn geen sporen aangetroffen, welke zouden zijn ontstaan als gevolg van een smeergebrek door een afname van de oliekwantiteit en/of oliekwaliteit. Wij zijn van mening dat de schade aan de motor het gevolg is van een onjuiste uitlijning van de krukas in de motor. De schade is niet ontstaan als gevolg van gebruik of onjuist onderhoud en/of nalatigheid in onderhoud van het voertuig. Evenmin is er sprake van het gebruik van een niet-voorgeschreven oliesoort en oliekwaliteit.
In verband met de vervorming van de krukas en het meedraaien van de lagers in het onderblok is het niet meer mogelijk de huidige motor te reviseren. Het is noodzakelijk de huidige motor compleet te vervangen.
"
Enfin; deze conclusie wordt nu voorgelegd aan Renault Nederland. Ik heb de hoopvolle verwachting dat Renault haar standpunt op grond van deze duidelijke uitkomst zal herzien; zoniet dan zullen we de gang naar de rechter maken..