Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek

Topic author
HansV
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 17
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 sep 2016 13:13
Actief als: particulier

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door HansV »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

WillemS schreef:Lagerschalen zijn plm.1@2mm. dik en hebben "keep" die voorkomt dat de schaal kan draaien
Yep, in het rapport is sprake van "In de lagerkap troffen wij het restant van de blokkeernok van de onderste lagerschaal aan (foto 4). "

alsook "De krukas is, behoudens de tweede hoofdlagertap geheel intact. Er zijn geen gebreken aangetroffen in de olietoevoerleidingen. Het is duidelijk zichtbaar dat het tweede hoofdlager heeft meegedraaid in de motorbehuizing. Hierdoor is het niet meer mogelijk de motor te reviseren."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 7
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door WillemS »

Hans, de vraag die bij mij opkomt is; de 2e motor is dat een complete originele geweest of heeft de garage een nieuw blok opgebouwd met de nog bruikbare onderdelen van de 1e defekt geraakte motor. In het laatste geval "kan"het zijn dat die betreffende lagerkap "vergeten" is goed aan te trekken. Zoiets kan gebeuren als de betreffende monteur gestoord werd in zijn werkzaamheden.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Zuma
lid
lid
Posts in topic: 6
Berichten: 265
Lid geworden op: 18 mar 2009 17:50

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door Zuma »

Tsja vaak weet je dat niet als consument of erbij onderdelen van de oude motor op de vervangende motor zijn gezet. Men kan daar zelfs gewoon geen melding van maken. Wie kan of gaat dit nu visueel controleren? Alleen als alles nagelnieuw erin wordt gezet kan je dat misschien nog spotten. Maar zelden gaat alles nagelnieuw erin.

Getypt met veegtelefoon

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door mechanic »

Rn zal voor garantie niet overgaan voor revisie binnen de dealer organisatie. Maar een kaal motorblok leveren. Aanbouwdelen natuurlijk omzetten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 3
Berichten: 3871
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door Renier »

Wat een verhaal. Hoop voor je dat je eruit komt met Renault NL.
Zoals ik het lees is jullie als eigenaar sowieso niets te verwijten.
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
HansV
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 17
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 sep 2016 13:13
Actief als: particulier

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door HansV »

We zijn weer een maand verder, tijd voor een update:

Renault stelt nu 'niet uit te kunnen sluiten dat het een fabrikagefout is' (terwijl de expert letterlijk zegt dat dat wél het geval is).

De kosten van reparatie werden becijferd op een dikke 10.000 euro en Renault biedt aan daarvan de helft te betalen.

Ik heb vervolgens aangegeven te willen weten of daarbij sprake is van een nieuwe motor. In dat geval is een 'eigen bijdrage' immers verdedigbaar; de waarde van de auto zal daarmee immers stijgen. Maar bovendien aangegeven dat kosten van arbeidsloon e.d. logischerwijs voor rekening van Renault dienen te komen (daar heb ik immers geen voordeel van).

Reactie van Renault is dat het inderdaad een nieuwe motor betreft en dat zij inderdaad alsnog de kosten van arbeidsloon voor hun rekening willen nemen. Echter: gelijktijdig verhogen ze de totaal-factuur naar 12.000. Voor de motor wordt een bedrag van 9200 euro gerekend. De factuur voor mij zou uiteindelijk op 4905,- uitkomen.

An sich is dat laatste niet per se een onacceptabel voorstel. Maar er spelen twee andere zaken een rol:
a. de dagwaarde van de auto bedraagt ca 10.000. Daar ga je geen reparatie van 12.000 tegenaan gooien, dan zoek je naar goedkopere alternatieven. Volgens Renault zijn die er niet, volgens mij wel (zie verderop)
b. de kostencalculatie wekt, mede vanwege de verhoging met 2000 euro, de indruk dat sprake is van een coulance-sigaar uit eigen doos.

Ik ben zelf op zoek gegaan naar wat een vervangende motor zou kosten. In eerste instantie zoekend naar een gereviseerd model. Maar daarbij heb ik ontdekt dat Renault kennelijk 'overstock' van deze motor aan de handel verkoopt. Ik kan een compleet nieuwe motor uit overstock, met een jaar garantie, kopen voor 1100 euro. Ergo: Renault brengt 9200,- in rekening voor sec het motorblok, stellend dat er geen alternatief is maar verkoopt ondertussen datzelfde blok kennelijk aan de handel voor ca 10% van dat bedrag.

Links of rechtsom: Renault is niet bezig met het corrigeren van een door haar gemaakte fabricagefout maar met een strategie om hier zonder verdere kosten uit te komen cq zelfs op te verdienen. Dat kan ik met zakelijke pet op wel begrijpen, maar toont tegelijk hoe weinig serieus Renault haar klanten neemt.

Ik kan me voorstellen als je, bovenstaand lezend, een beetje het gevoel heb dat ik 'het onderste uit de kan' wil halen. Ik stel mezelf die vraag ook wel: ben ik nu aan het zeuren of de, terecht, mondige klant. Immers: zo'n fabrikant rekent er ook op dat je als klant op enig moment 'eieren voor je geld' kiest in plaats van vast te bijten in waar je recht op hebt.

Bottom line: de motor is, aantoonbaar, door een fout van Renault kapot gegaan; uitgangspunt moet zijn een oplossing te vinden die mij geen geld kost.
Ik draag die oplossing nu feitelijk zelf aan en vind dat Renault daar iets mee moet doen. Zoniet, dan zal ik de rechter vragen wat hij er van vindt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 7
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door WillemS »

Ik heb een vergelijkbare ervaring gehad met mijn 1e Espace(1985) waarvan de lak na 6 jaar laasjes begon te vertonen. Na het vormen van een groep eigenaren met dezelfde klachten bood Renalut Nederland een compromis aan. Bij de dealer kwam het overspuiten van de gehele wagen op 5.000 guldens waarvan ik de helft zou betalen. Tijdens het gesprek(ik kan op z'n kop lezen) zag ik dat een bedrag van 2.500 gulden stond vermeld voor het volledig overspuiten van een Espace. Eind van het verhaal was dat ik 1.250 ging betalen en nooit meer bij die dealer ben teruggeweest.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 5
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door mechanic »

Een keer een motor die defect raakt is al vervelend genoeg,twee keer is eigenlijk onacceptabel.
Aantoonbaar een fabricagefout zou imo beteken geheel kostenloos,echter is dit al de 2e keer. Hoe dat juridisch zit weet ik ook niet.
Mocht je fors bij moeten betalen weet je waar je goedkoper uit kunt zijn nu.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
HansV
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 17
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 sep 2016 13:13
Actief als: particulier

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door HansV »

WillemS schreef:Ik heb een vergelijkbare ervaring gehad
Inderdaad heel vergelijkbaar. Met als verschil dat je allicht geen 'gereviseerde lak' kon kiezen en dus wel moest gaan voor opnieuw spuiten (waarvan je dan ook voordeel hebt). De overeenkomst is vooral dat Renault coulance doet voorkomen, maar je feitelijk de helft van de dubbele prijs wilde laten betalen.
mechanic schreef: Mocht je fors bij moeten betalen weet je waar je goedkoper uit kunt zijn nu.
Klopt. Als ik Renault helemaal 'links' liet liggen zou ik voor 2000 a 3000 euro zelf elders een nieuwe motor kunnen laten inbouwen; daar waar Renault spreekt over 12.000 euro met 'uit coulance' een eigen bijdrage van 5000. Vergelijkbaar met het gevalletje lakschade hierboven.
Maar het inmiddels ook een principepunt geworden. Renault is de oorzaak en Renault moet het maar oplossen. Bovendien kan ik ze dan ook aanspreken mocht het in tweede instantie toch niet in orde zijn (wat extra relevant is doordat de auto inmiddels een half jaar stil staat).

Ander principe-aspect is dat ik echt vind dat Renault uit eigen beweging in reeds veel eerdere fase zelf een initiatief had moeten nemen. In plaats van achter hun product cq klantrelatie te staan proberen ze gewoon uit hoe ver ze kunnen gaan.

Ik ga nu een voorstel doen waarbij ze een nieuwe motor plaatsen en ik, incl alle bijkomende kosten, een bedrag van 2500,- wil bijdragen; de helft van wat ze nu voorstellen. Dat voorstel zal ook m'n positie voor de rechter versterken, verwacht ik.

Maar ik vermoed dat het niet zover zal komen en dat Renault eieren voor z'n geld zal kiezen. To be continued..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 7
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door WillemS »

HansV, mijn dochter heeft een Espace4 type JKOF, de de 3,5liter motor daarvoor staat voor ca. 6.200, in de boeken (prijs van 2003).
Wellicht heb je hier iets aan.
Je kunt proberen eens bij een andere Renaultdealer te vragen voor hoeveel deze motor geprijsd staat in hun onderdelen systeem.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
HansV
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 17
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 sep 2016 13:13
Actief als: particulier

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door HansV »

WillemS schreef: Je kunt proberen eens bij een andere Renaultdealer te vragen voor hoeveel deze motor geprijsd staat in hun onderdelen systeem.
Dat was allicht een prima suggestie. Maar helaas: daar blijkt het blok toch voor 7600,- ex BTW in het systeem te staan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 7
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door WillemS »

Goh, wel een forse stijging in bijna 14 jaar.
Waar heb je die motor uit "overstock"gevonden.
Weet van vroeger dat er in Rotterdam een bedrijf zat die had nogal wat nieuwe Renault motoren op pallet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
HansV
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 17
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 sep 2016 13:13
Actief als: particulier

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door HansV »

WillemS schreef: Waar heb je die motor uit "overstock"gevonden.
Bij resp. VEGE (950,- ex) en Jonker-Huisen (2750,- ex). In beide gevallen is daarnaast sprake van 'statiegeld' op de oude motor.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 7
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door WillemS »

VEGE ken ik nog van de Boxers voor de kevers.
Dank voor de info.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
HansV
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 17
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 sep 2016 13:13
Actief als: particulier

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door HansV »

Weer even een kleine update:

We zijn er uit gekomen!

Uiteindelijk bood Renault twee opties:
a. danwel een eigen bijdrage van 4000 euro voor vervanging van de motor door Renault
b. danwel een uitkering door Renault van 4000 euro, onder 'finale kwijting'.

Ik heb voor optie b gekozen, met voornemen gebruik te maken van een nieuwe motor uit Renault overstock.

Helaas bleek het blok van VEGE niet beschikbaar cq niet het juiste type. Het is het blok van Jonker Huisen geworden.

Inmiddels heeft mijn dealer (voormalig Renault-dealer) de auto plus het blok opgehaald en is ermee aan de slag. De definitieve kosten moeten nog blijken, maar ik reken op een kleine 5000 euro (waarvan Renault dus 4000 betaalt). Als het goed is hebben we over ca een week weer een perfecte Laguna coupé, met een motorblok met 0 km!

Zodra we zeker weten dat alles 100% in orde is.... gaat de auto in de verkoop.

Niet vanwege bovenstaande, maar simpelweg omdat we behoefte hebben aan meer ruimte achterin plus een trekhaak.

Dus..... mocht er iemand belangstelling hebben in een hele mooie laguna coupé met (motorisch) 0 km op de teller: stuur me een PB en ik laat je weten zodra hij beschikbaar is voor proefrit. De auto is full options, incl. Bose audio en sportspoilers voor en achter.

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 3
Berichten: 3871
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door Renier »

Wat een goed nieuws!
Weet je al wat ervoor in de plaats gaat komen?

Laguna III Estate? :lol:

Blijf het jammer vinden dat Renault die machtige 3.5 V6 niet in de Estate heeft geleverd :cry2:
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
HansV
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 17
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 sep 2016 13:13
Actief als: particulier

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door HansV »

Renier schreef: Weet je al wat ervoor in de plaats gaat komen?
Ik vrees dat dat eerder richting de Volvo V70 gaat ;) Sorry!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 3
Berichten: 3871
Lid geworden op: 23 feb 2007 13:45
Actief als: particulier
Locatie: Groningen

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door Renier »

Gaat erom waar jullie je prettig in voelen, V70 is ook geweldig mooi en wat je zegt: een enorme boel ruimte!
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

lagunaphIII
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 154
Lid geworden op: 20 jun 2010 23:00
Actief als: particulier

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door lagunaphIII »

Flinke vooruitgang in kwaliteit en veiligheid, goede keuze!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
HansV
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 17
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 sep 2016 13:13
Actief als: particulier

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door HansV »

Update:
De laguna was heel snel verkocht. Nieuwe eigenaar is notabene zelf Renault-dealer en ging er privé in rijden.

Intussen staat er een volvo xc70 op de oprit..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mvho.
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 19
Lid geworden op: 24 aug 2012 16:18
Actief als: particulier

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door mvho. »

Fijn dat je er goed uit bent gekomen. Wie heeft de kosten van het onderzoek naar de oorzaak vh vastlopen in eerste instantie betaald?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
HansV
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 17
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 sep 2016 13:13
Actief als: particulier

Re: Laguna Coupe 3.5 - motor vastgelopen

Bericht door HansV »

mvho. schreef:Fijn dat je er goed uit bent gekomen. Wie heeft de kosten van het onderzoek naar de oorzaak vh vastlopen in eerste instantie betaald?
Die kosten zijn door mij betaald; althans door mijn rechtsbijstandsverzekering.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht