100*(27/160)=16,8kWh/100km
100*(38/16,8)=225km
160+66=226km
Klopt als een zwerende vinger
De verwachtingen van deze auto waarbij 400km bereik wordt geroepen (als is dat NEDC) zijn hoger dan de realiteit. Is het niet 400 dan op z'n minst 300 en zoals bovenstaand voorbeeld aangeeft wordt dat ook niet gehaald. Wat ook nog een beetje tegenwerkt is de werkelijke batterij capaciteit. De verwachting hier was 40kW, maar de werkelijkheid gaat eerder naar 38kW en dat scheelt weer ca. 12km bij het opgegeven verbruik. Dus de batterij is zeker niet 2 keer zo groot: het is 72% meer. En hoe apart; 1,72*131=226km (72% meer tov een standaardbereik van 131km bij 100% SoC van de 22kW versie). Check de verbruikmeter op de website van Renault en ik vermoed dat je daar ook uitkomt op je praktijkervaringen gegeven de omstandigheden.
In dat laatste zit hem de crux. 17 kWh/100km is zeker niet slecht maar kan nog beter. Rijgedrag aanpassen zal direct terugbetalen in bereik. Alleen snelweg is niet de situatie waarin NEDC is gemeten en wanneer een mix met andere wegtypen wordt gemaakt kan het bereik ook beter worden, als je de verleiding kunt weerstaan om verkeerslichtsprintjes te doen. Het resterend bereik van 66 zal meestal wat meer zijn. Maar wil je 300km bereik uit de batterij persen moet je 12,6kWh/100km rijden. Dan moet je tegen de 80 rijden vermoed ik, continue. De 69km/h is een uiteindelijk gemiddelde, ik weet niet wat je cruisesnelheid was (100 - 110?). Kou speelt op langere afstand geen rol, wind des te meer, maar als er wind had gestaan was je verbruik slechter geweest (het kan nog erger dus
)
Kortom; geen slecht cijfer als je hier op de snelweg zonder veel aanpassingen aan komt, maar we hadden op meer gehoopt. Goed om de verwachtingen realistisch te houden. Benodigd bereik is afhankelijk van de snelheid, we gaan geen rijdende chicanes zijn, maar wat minder snel rijden heeft maar zeer beperkt invloed op de rijtijd en is zeker het overwegen waard, als het nodig is. Bewust auto rijden dus. De ritten met enkele reis 225km zijn niet frequent vermoed ik, dus met een lader thuis en een lader op bestemming (de nabije toekomst), kom je fluitend en met twee vingers in de neus overal.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW