Radio Espace IV: doet het wel, maar display en stuurbediening niet

Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar

Topic author
MSchut
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 171
Lid geworden op: 26 sep 2010 23:26
Actief als: particulier
Locatie: Den Haag

Radio Espace IV: doet het wel, maar display en stuurbediening niet

Bericht door MSchut »

Vandaag helaas weer een dingetje in de auto ontdekt.... De radio. Gij doet het wel, geluid doet het, bediening op de wisselaar voorin doet het. Maar, ik zie niets in het scherm en de bediening op het stuurwiel doet het niet. Heb snel even gezocht en nog niets gevonden. Ga nog verder zoeken, al is het vaak bij dit soort dingen dat als je weet wat je zoekt, je het snel hebt gevonden. Maar dat weet ik dus nog niet....

Iemand een idee wat het kan zijn? Vind het vreemd dat het niet of het display, of de stuurbediening is, maar beiden. Wat verbindt dit met elkaar?

NB: Het is een Espace IV, 2003. Wisselaar voorin, radio achterin.
2008 Renault Grand Espace 3.5 V6 Initiale
1990 Citroen 2CV

2003 Renault Grand Espace 2.0T 16v Initiale
2003 Peugeot 406 Break Gentry Premium 2.0-16V
1999 Peugeot 406 SV 2.0-16V
1993 Volvo 440 DL 2.0i
1986 Citroen 2CV 6 Special
Citroen CX 2000 Athena

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 3306
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: Radio Espace IV: doet het wel, maar display en stuurbediening niet

Bericht door RichTrip »

Er loopt een verbinding tussen de radio/versterker en de navi-computer. Vanaf de navi-computer lopen er verbindingen naar het scherm en ook naar de stuurwielbediening. Aangezien de wisselaar gewoon is te bedienen (die hangt ook rechtstreeks achter de radio/versterker), is op dit moment de navi-computer en/of de verbinding tussen de radio/versterker en navi-computer de mogelijke oorzaak. Zijn vaak lastige zaken om uit te vinden (zeker remote) omdat het uit meerdere componenten bestaat.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
MSchut
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 171
Lid geworden op: 26 sep 2010 23:26
Actief als: particulier
Locatie: Den Haag

Re: Radio Espace IV: doet het wel, maar display en stuurbediening niet

Bericht door MSchut »

Dank voor de reactie. Lastige is dat ik niet een directe aanleiding kan bedenken, wat het starten met zoeken geen richting kan geven. Helpt wel dat ik nu een beetje de opzet van de kabels weet.

Het wel of niet werken van de navigatie, zou dat nog informatie leveren?

Enig mogelijk causale is dat ik het raammechanisme linksvoor heb vervangen. Niet dat ik zo 1 2 3 een verband zie, maar je weet maar nooit. Zal voor de zekerheid de zekeringen eens nalopen.


Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
2008 Renault Grand Espace 3.5 V6 Initiale
1990 Citroen 2CV

2003 Renault Grand Espace 2.0T 16v Initiale
2003 Peugeot 406 Break Gentry Premium 2.0-16V
1999 Peugeot 406 SV 2.0-16V
1993 Volvo 440 DL 2.0i
1986 Citroen 2CV 6 Special
Citroen CX 2000 Athena

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
MSchut
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 171
Lid geworden op: 26 sep 2010 23:26
Actief als: particulier
Locatie: Den Haag

Re: Radio Espace IV: doet het wel, maar display en stuurbediening niet

Bericht door MSchut »

Net even snel navigatie gecheckt. Beeld en geluid over speakers doen het gewoon...

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
2008 Renault Grand Espace 3.5 V6 Initiale
1990 Citroen 2CV

2003 Renault Grand Espace 2.0T 16v Initiale
2003 Peugeot 406 Break Gentry Premium 2.0-16V
1999 Peugeot 406 SV 2.0-16V
1993 Volvo 440 DL 2.0i
1986 Citroen 2CV 6 Special
Citroen CX 2000 Athena

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

demi
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 1100
Lid geworden op: 28 dec 2008 13:59
Actief als: particulier
Locatie: Stevensweert

Re: Radio Espace IV: doet het wel, maar display en stuurbediening niet

Bericht door demi »

laat het kleine rechter display wel tijd en temperatuur zien? of heb je de uitvoering met het grote 7" inch kleuren scherm?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
MSchut
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 171
Lid geworden op: 26 sep 2010 23:26
Actief als: particulier
Locatie: Den Haag

Re: RE: Re: Radio Espace IV: doet het wel, maar display en stuurbediening niet

Bericht door MSchut »

demi schreef:laat het kleine rechter display wel tijd en temperatuur zien? of heb je de uitvoering met het grote 7" inch kleuren scherm?
Hoop dat ik je goed begrijp. Mijn navigatie heeft z'n eigen scherm rechts onder een afdekkapje net als de radio. Niet geïntegreerd in het algemene display van de auto.

De tijd en temperatuur doet het (overigens: deze is los instelbaar in het display).

Het is dus net alsof er geen signaal naar het display komt en er iets in de bekabeling aan de hand is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
2008 Renault Grand Espace 3.5 V6 Initiale
1990 Citroen 2CV

2003 Renault Grand Espace 2.0T 16v Initiale
2003 Peugeot 406 Break Gentry Premium 2.0-16V
1999 Peugeot 406 SV 2.0-16V
1993 Volvo 440 DL 2.0i
1986 Citroen 2CV 6 Special
Citroen CX 2000 Athena

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

demi
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 1100
Lid geworden op: 28 dec 2008 13:59
Actief als: particulier
Locatie: Stevensweert

Re: Radio Espace IV: doet het wel, maar display en stuurbediening niet

Bericht door demi »

Oke, op onderstaande foto heb jij dus de bovenste afbeelding met "fixt" of "grafisch" display uiterst rechts.


Afbeelding


Je schrijft;
MSchut schreef: ik zie niets in het scherm en de bediening op het stuurwiel doet het niet. Wisselaar voorin, radio achterin.

Op je radio die links achterin zit zitten een aantal stekkers waarvan de rode stekker de stekker is van de stuurbedining en display weergave

Afbeelding

Ook op het instrumentenpaneel zelf zit net zo een stekker en dit is ook weer een rode en het is de rechtse stekker op het instrumentenpaneel

Afbeelding


Controleer die verbindingen even, haal een paar keer het zwarte heveltje over zodat de stekker loskomt en weer vast gaat in de contra stekker.

Controleer ook even of de radio zich laat bedienen door de afstandsbediening

Afbeelding


Maar meest waarschijnlijke op dit moment lijkt mij een slechte stekkerverbinding van de rode stekker op het instrumentenpaneel. Of dat zelfs dat zwarte beugeltje niet geheel in de "Lock" positie zit. Enigste reden hiervoor zou kunnen zijn dat het paneel er ooit is uit geweest, maar dat is allemaal maar giswerk

Haal er nog geen zekeringen uit want dan kan het zijn dat de radio er mee stopt en dan ben je je radio code kwijt.......maar dat lossen we hier ook wel weer op.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
MSchut
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 171
Lid geworden op: 26 sep 2010 23:26
Actief als: particulier
Locatie: Den Haag

Re: Radio Espace IV: doet het wel, maar display en stuurbediening niet

Bericht door MSchut »

Jemig, respect voor de enorm uitgebreide omschrijving! Klopt. ik heb het (oude) bovenste scherm.

Je verhaal doorlezend daagt me iets... De AUX aansluiting links achter was losgeschoten bij de winterbandenwissel. Zit niet heel erg goed vast, dus is iets dat vaker is gebeurd. Heb ik er weer ingezet. Maar. Je beschrijft nu de rode stekker.... Ben meten even gaan kijken, stekker er weer even uit en in, goed vastzetten, en... voila! Deed het weer!

Voel me beetje stom, maar dankzij je heldere verhaal snel weer gefixt. Was er niet zo 1 2 3 opgekomen dat het stekker helemaal achterin zou zijn ;)

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
2008 Renault Grand Espace 3.5 V6 Initiale
1990 Citroen 2CV

2003 Renault Grand Espace 2.0T 16v Initiale
2003 Peugeot 406 Break Gentry Premium 2.0-16V
1999 Peugeot 406 SV 2.0-16V
1993 Volvo 440 DL 2.0i
1986 Citroen 2CV 6 Special
Citroen CX 2000 Athena

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

demi
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 1100
Lid geworden op: 28 dec 2008 13:59
Actief als: particulier
Locatie: Stevensweert

Re: Radio Espace IV: doet het wel, maar display en stuurbediening niet

Bericht door demi »

Mooi dat het opgelost is.....en nu niet meer stukmaken :naughty:

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Iolaire
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 nov 2008 14:07
Actief als: particulier
Locatie: Venlo

Re: Radio Espace IV: doet het wel, maar display en stuurbediening niet

Bericht door Iolaire »

Dit is een mooie en heldere beschrijving van Demi :D (hier word ik blij van). Ik had (of liever heb) een soortgelijk probleem met mijn radio.
De display werkt gewoon naar behoren echter mijn stuurbediening doet niets :cry2: . Gelukkig doet de afstandbediening het wel.
Ik moet (en kan nu alleen) mijn radio bedienen met mijn afstandbediening.
Door deze topic ben ik met de rode stekker aan de slag gegaan. Deze zat goed vast maar heb hem toch even los gehaald. Als hij uit de radio is en ik hem op contact zet dan hoor ik de radio echter heb ik geen display meer en kan hem ook niet meer met de afstandbediening regelen.
De rode stekker ziet er schoon uit en heb hem weer netjes teruggeplaatst :think: .

Echter mijn stuurbediening wilt niet doen :cry2: . Deze heeft wel gewerkt en begon op enig moment te haperen. Dan werkte hij wel en dan weer niet.
Nu laat hij het compleet afweten. Kan iemand mij vertellen hoe de stuurbediening vast zit? Zit hier ook een stekker aan die eventueel losgeschoten kan zijn? Mocht deze defect zij is deze makkelijk te vervangen?

Mijn radio vertoont ook kuren .... hij verspringt zelf van radio naar CD en weer terug en/of schakelt hij zichzelf uit en dan weer aan. Mijn mening zou dit te maken moeten hebben met de niet (goed) functionerende stuurbediening.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Iolaire
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 nov 2008 14:07
Actief als: particulier
Locatie: Venlo

Re: Radio Espace IV: doet het wel, maar display en stuurbediening niet

Bericht door Iolaire »

Ik heb zojuist de kap van het stuur eraf gehad en de stuurbediening los gekoppeld. Deze schoongemaakt en weer aangekoppeld. Deze werkt nu ... voor dit moment. Echter toen ik de stuurbediening losgekoppeld had vertoonde de radio dezelfde kuren als voorheen .. (Het zelfstandig overspringen van radio-cd en aan-uit springen). Dit ligt dus niet aan de stuurbediening. Iemand nu enig idee waar ik mijn mankement kan vinden en verhelpen??

Ik heb wel een Parrot die aangesloten zit. Zou dit het probleem van de radio kunnen veroorzaken??

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

demi
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 1100
Lid geworden op: 28 dec 2008 13:59
Actief als: particulier
Locatie: Stevensweert

Re: Radio Espace IV: doet het wel, maar display en stuurbediening niet

Bericht door demi »

hmz.... :think: vervelende zoekopdracht. het zou een haperende / stuurbediening handel kunnen zijn. om het uit te zoeken zou je er een moeten zoeken op de `sloop` en die dan eens proberen, zal geen vermogen kosten en mocht het niet werken dan kun je dat tenminste uitsluiten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Iolaire
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 nov 2008 14:07
Actief als: particulier
Locatie: Venlo

Re: Radio Espace IV: doet het wel, maar display en stuurbediening niet

Bericht door Iolaire »

Klopt helemaal Demi ... :think: Ik heb nu de Parrot er tussenuit gehaald, dit heeft echter geen gewenst effect gehad. Vervolgens de stuurbediening afgekoppeld middels het stekkertje aan het stuur en toen bleef hij het ook (niet) doen. Naar mijn mening zou het daar dus niet aan kunnen liggen. Blijven er voor mij nog twee opties over ... :( Het zou de radio zelf kunnen zijn of de bekabeling zelf ... of zit er nog iets tussen waar ik geen weet van heb??
Mijn volgende stap was om een vervangende radio te zoeken op de bekende websites (marktplaats/ebay e.d.) en die dan vervolgens gaan proberen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

demi
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 1100
Lid geworden op: 28 dec 2008 13:59
Actief als: particulier
Locatie: Stevensweert

Re: Radio Espace IV: doet het wel, maar display en stuurbediening niet

Bericht door demi »

Iolaire schreef:Vervolgens de stuurbediening afgekoppeld middels het stekkertje aan het stuur en toen bleef hij het ook (niet) doen. Naar mijn mening zou het daar dus niet aan kunnen liggen.
als je de stuurbediening afkoppelt dan verstoor je het canbus signaal en dan is er inderdaad geen respons. De bekabeling is denk ik niet dat daar het probleem zit, dit is immers geen bewegend onderdeel waar je breuk of knik storing in zou kunnen krijgen, hooguit corrosie zou dit wel kunnen veroorzaken maar als de stekkers er mooi en schoon uitzien zou je dit kunnen uitsluiten. De kabel met de rode stekker is één kabel van de stuurkolom naar het display en weer terug naar de radio.

Dus er zijn nu 2 mogelijke veroorzakers (naar mijn mening dan he)
- stuurkolom bediening
- mogelijk defect aan de radio zelf

Dit soort storingen zijn vervelend en irritant en het er naar zoeken vergt tijd, geld en ergernis. als je dit moet laten doen door derden en je moet er uurloon voor betalen ben je ook nog meestal een Gods vermogen er aan kwijt.

het mooiste was als je voor te testen er een tweede naast had staan en dan spullen kon omswappen ......maar ja dat is haast niet mogelijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Iolaire
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 nov 2008 14:07
Actief als: particulier
Locatie: Venlo

Re: Radio Espace IV: doet het wel, maar display en stuurbediening niet

Bericht door Iolaire »

Vertel mij wat ... :x :x Ik heb inmiddels al een nieuwe radio naar me toe laten komen. Deze kwam vandaag aan en de code had ik middels dit forum al opgevraagd... :dance: Dus vol goede moet de oude radio eruit gehaald en de nieuwe geïnstalleerd. Ik zet de radio aan en de code ingevoerd... en het werkt :dance:
Echter de vreugde was van korte duur .. :cry2: ook deze radio sprong vanzelf over van radio naar CD.. Hetzelfde effect dus. Ook de stuurbediening deed het weer ineens niet meer. Achter de rode stekker weer eens losgehaald en met contactspray ingespoten. vervolgens weer teruggeplaatst en de radio deed het weer prima evenals de stuurbediening. Maar na twee minuten weer hetzelfde effect. :fp:
Mijn mening moet het in de rode stekker zitten en ik weet niet hoe dat het beste op te lossen is??? Alle ideeën zijn momenteel welkom.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

demi
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 1100
Lid geworden op: 28 dec 2008 13:59
Actief als: particulier
Locatie: Stevensweert

Re: Radio Espace IV: doet het wel, maar display en stuurbediening niet

Bericht door demi »

neig er steeds meer naar dat het probleem in de stuurbedining zit, via de stuurbedining kunt u namelijk de CD activeren en dat doet hij nu dus vanzelf. heeft u al eens geprobeerd om via de afstands bediening bepaalde functies op te roepen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Iolaire
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 nov 2008 14:07
Actief als: particulier
Locatie: Venlo

Re: Radio Espace IV: doet het wel, maar display en stuurbediening niet

Bericht door Iolaire »

Doordat de stuurbediening het steeds laat afweten moet ik alles via de afstandsbediening doen. Via de afstandsbediening doet de radio het volledig. Telkens als hij van de radio op cd springt, en/of aan- en uit springt dan moet ik hem herstellen (terugzetten) met de afstandbediening.Ik heb inmiddels ook al een vervangende stuurbediening gekocht en deze moet nog komen. Als ik deze in mijn bezit heb dan zal ik die nog eens proberen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Iolaire
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 nov 2008 14:07
Actief als: particulier
Locatie: Venlo

Re: Radio Espace IV: doet het wel, maar display en stuurbediening niet

Bericht door Iolaire »

Mijn vervangende stuurbediening was inmiddels binnen en vandaag de tijd gehad om alles uit te proberen... :D :)
Vol goede moed weer eens alles losgedraaid en de radio en stuurbediening vervangen. Dan het moment ... Doet hij het ... :pray:
En... helaas :cry2: geen gewenst effect. :fp: Vervolgens ook maar het dashboard losgeschroefd want daar zit immers ook een stekkertje in het display.
Nadat ik deze los had kwam ik aan het stekkertje en alles functioneerde naar behoren. :dance: Het stekkertje in de display vervolgens goed nagekeken en opnieuw erin gestoken. Voordat ik de boel weer netjes dicht wilde draaien nog een test door een stukje te rijden, kijken of de radio met stuurbediening naar behoren blijft werken. Echter nog voordat ik wegreed verviel alles weer in het oude patroon. :fp: :discuss:
Het probleem zit hem dus duidelijk in het display. Als ik de rode stekker iets omhoog til dan werkt hij naar behoren en als ik hem loslaat dan doet de stuurbediening niets meer.
@Demi - Jij hebt afgelopen jaar mijn display al eens onder handen genomen, toen had ik een totale uitval van het display. Is aan deze contacten van het rode stekkertje in het display wat aan te doen???

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

demi
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 1100
Lid geworden op: 28 dec 2008 13:59
Actief als: particulier
Locatie: Stevensweert

Re: Radio Espace IV: doet het wel, maar display en stuurbediening niet

Bericht door demi »

hmz...het chassisdeel oftewel de conector zit wel zo gruwelijk vast gesoldeerd dat deze niet de storing zou kunnen veroorzaken, maar niets is onmogelijk. Het kan natuurlijk ook een slecht contact dan wel corrosie zijn tussen de contacten van de stekkers, "mannetje / vrouwtje" maar dit komt vaker voor bij Scenic daar die meer last hebben van vocht en heb dit bij Espace nooit eerder gezien want die heeft die vocht problemen niet, maar de wonderen en de problemen zijn de wereld nog niet uit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Majky007
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 mei 2020 09:10
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Radio Espace IV: doet het wel, maar display en stuurbediening niet

Bericht door Majky007 »

Heb afgelopen 2 weken mijn gehele auto doorgemeten, ben begonnen om per zekering te kijken wat de begin waarde was en wat na er een nacht de eindwaarde zou zijn. Ook de deuren losgekoppeld etc. om zo alle stroom verbruikers per item op te sporen waarom mijn accu steeds leeg raakt. Na advies van de garage een nieuwe accu erin gezet, maar na een dag hetzelfde probleem, lege accu! Toen merkte ik na een avond dat er bij mijn radio display een soort matrix flikkerend licht ervan af kwam. (Dit zag je niet bij wat daglicht!) Toen begonnen aan het dashboard loshalen, kwam al gauw bij een site dat voor €135,00 je gehele dashboard nakeek en dat je er geen las meer van zou hebben, klaar terwijl u wacht! Ik dacht dat moet ik ook kunnen. [mention]demi[/mention] beschreef dat het kon liggen aan een slecht kabel verbinding, drukte het stekkertje even aan en hop, alles deed het! Aantal dagen later, plots dashboard weer uit en accu leeg. Na dashboard weer losgehaald te hebben, kabel aandrukken en hop alles deed het weer.

Nu heb ik 2 vragen:
Hoe heten die stekkers? Ik wil nieuwe huisjes (waar de zwarte hendel zich in lockt) aanschaffen
Eerder las ik dat [mention]MSchut[/mention] het heeft over een AUX aansluiting links achter, hoe ziet deze eruit? Ik wil er graag Bluetooth op aansluiten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht