Aanjager/ventilator vertoont vreemd gedrag met koude motor

past het niet in de andere Captur rubrieken, dan is hier nog ruimte voor je vraag

Topic author
Gl1800
lid
lid
Posts in topic: 12
Berichten: 163
Lid geworden op: 07 dec 2016 09:32
Actief als: particulier

Re: Aanjager/ventilator vertoont vreemd gedrag met koude motor

Bericht door Gl1800 »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Afgelopen 20 december eindelijk de software update van de climate control laten installeren door de dealer. Tot eergisteren geen vuiltje meer aan de lucht, leek perfect te werken tot gisteren, shit weer helemaal mis dus. Ik word er onderhand moedeloos van, heb mijn Captur sinds april en niets dan ellende met die ventilator, de eerste 4 maanden vreselijk gestonken naar brand de eerste 5 minuten van de rit wat nu nooit meer voorkomt. En dus heel vaak in de ochtend een ventilator die aan en uit gaat. Mogelijk heeft het toch iets met elkaar te maken denk ik nu. Nu mijn dealer maar weer informeren, die wordt er intussen ook behoorlijk moe van schat ik zo in. Hoe me aanbevolen voor tips en ideeen. :cry:
Captur TCe 120 5 april 2017 handgeschakeld, Dynamique Rouge Flamme/Noir Etoilé met Pack City Camera

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

edan2124
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 47
Lid geworden op: 07 aug 2017 21:56
Actief als: particulier

Re: Aanjager/ventilator vertoont vreemd gedrag met koude motor

Bericht door edan2124 »

Gl1800 schreef:Afgelopen 20 december eindelijk de software update van de climate control laten installeren door de dealer. Tot eergisteren geen vuiltje meer aan de lucht, leek perfect te werken tot gisteren, shit weer helemaal mis dus. Ik word er onderhand moedeloos van, heb mijn Captur sinds april en niets dan ellende met die ventilator, de eerste 4 maanden vreselijk gestonken naar brand de eerste 5 minuten van de rit wat nu nooit meer voorkomt. En dus heel vaak in de ochtend een ventilator die aan en uit gaat. Mogelijk heeft het toch iets met elkaar te maken denk ik nu. Nu mijn dealer maar weer informeren, die wordt er intussen ook behoorlijk moe van schat ik zo in. Hoe me aanbevolen voor tips en ideeen. :cry:


bij ons het zelfde update even goed nu weer uitval climate control bij koud weer :(
Captur 2 INITIALE PARIS Two-tone Bleu Iron / Noir Etoilé Bekleding rundleder 'Initiale Paris Noir, voorruitverwarming ,10,25 TFT scherm, Highway and Traffic jam companion ,Dakrails, Draadloze oplader voor smartphone,Semi- elektrisch wegklapbare trekhaak 13-p,Sportpedaalset

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Gl1800
lid
lid
Posts in topic: 12
Berichten: 163
Lid geworden op: 07 dec 2016 09:32
Actief als: particulier

Re: Aanjager/ventilator vertoont vreemd gedrag met koude motor

Bericht door Gl1800 »

Om moedeloos van te worden, we zouden eigenlijk een gezamenlijke klacht bij Renault neer moeten leggen met iedereen die hier ook last van heeft. Maarja hoe kom je er achter wie alle gedupeerden zijn.
Captur TCe 120 5 april 2017 handgeschakeld, Dynamique Rouge Flamme/Noir Etoilé met Pack City Camera

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Burg
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 287
Lid geworden op: 19 mei 2008 17:46
Actief als: particulier

Re: Aanjager/ventilator vertoont vreemd gedrag met koude motor

Bericht door Burg »

Vanmiddag bij mijn dealer geweest en hij gaf aan dat er nog geen nieuwe software of update beschikbaar is maar dat RENAULT er mee bezig is.
De dealer van Gl1800 heeft waarschijnlijk de (foute) software die er voor is opnieuw geïnstalleerd. Mijn dealer zij daar niet aan te beginnen omdat niets oplost en zij moeten zich aan een procedure van RENAULT houden. Als er t.z.t. en oplossing voor is word ik er door de dealer over geïnformeerd.

Prettige jaarwisseling gewenst.
20 oktober 2022, Renault Captur Intens E-Tech hybrid 145, Two-tone White/noir,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Gl1800
lid
lid
Posts in topic: 12
Berichten: 163
Lid geworden op: 07 dec 2016 09:32
Actief als: particulier

Re: Aanjager/ventilator vertoont vreemd gedrag met koude motor

Bericht door Gl1800 »

Burg, volgende mijn dealer is er helemaal geen procedure en krijgen de dealers ook helemaal geen bericht over beschikbare updates, behalve als het de veiligheid betreft of risico op grotere schade (voor Renault). Ook navraag door de dealer bij Renault zou geen antwoorden opleveren.
Mijn dealer sluit de computer aan en pas dan ziet hij dat er evt nieuwere software beschikbaar is vanuit Frankrijk en wordt deze geïnstalleerd. En dat was vorige week het geval dus. Maar inderdaad zonder dat het probleem is verholpen. Dus wat de reden is geweest voor deze nieuwere versie weet ik niet. Of inderdaad een update voor dit probleem zonder dat het heeft geholpen. Dus verkeerd aangepaste software.?
Bijzonder irritant deze storing vooral in de winter.
Captur TCe 120 5 april 2017 handgeschakeld, Dynamique Rouge Flamme/Noir Etoilé met Pack City Camera

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Burg
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 287
Lid geworden op: 19 mei 2008 17:46
Actief als: particulier

Re: Aanjager/ventilator vertoont vreemd gedrag met koude motor

Bericht door Burg »

@Gl1800, Ik heb in mijn reactie niet gezegd dat de dealers een melding krijgen van RENAULT van een eventuele update. Zij moeten zelf van tijd tot tijd middels de computer kijken of er nieuwe software is update beschikbaar is. Mijn dealer heeft dat vanmiddag gedaan en gaf aan dat er nog geen nieuwe software of update beschikbaar is.
Met vriendelijk groet,
Burg
20 oktober 2022, Renault Captur Intens E-Tech hybrid 145, Two-tone White/noir,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Gl1800
lid
lid
Posts in topic: 12
Berichten: 163
Lid geworden op: 07 dec 2016 09:32
Actief als: particulier

Re: Aanjager/ventilator vertoont vreemd gedrag met koude motor

Bericht door Gl1800 »

Ik heb er bij gestaan en voor mijn auto was er dus wel degelijk een update beschikbaar maar mijn dealer weet ook niet wat of waarvoor die update is masr zet hem erop in de hoop dat dat het probleem oplost. En jouw dealer zegt dat de update niet het probleem oplost en dat men bezig is met een oplossing te zoeken als ik jouw bericht goed lees.
Dus jouw dealer weet dat mijn update die er voor jou niet is niet werkt. Opmerkelijk.
Captur TCe 120 5 april 2017 handgeschakeld, Dynamique Rouge Flamme/Noir Etoilé met Pack City Camera

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Burg
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 287
Lid geworden op: 19 mei 2008 17:46
Actief als: particulier

Re: Aanjager/ventilator vertoont vreemd gedrag met koude motor

Bericht door Burg »

Nog even dit en dan sluit ik het af. Het moet geen strijd tussen ons worden. Jouw dealer geeft aan dat er wel een update is en de mijne van niet. Het zij zo en ik lig er verder nier wakker van. Ik heb alleen maar willen aangeven wat mijn bevindingen vanmiddag bij mijn dealer is geweest. En verder heb in mijn reactie dit aangegeven: Citaat: De dealer van Gl1800 heeft waarschijnlijk de (foute) software die er voor is opnieuw geïnstalleerd.
Met waarschijnlijk gaf ik aan dat het een veronderstelling is. Mijn dealer heeft ook niet aangegeven dat jouw z.g. update bij jouw auto niet zou werken, alleen dat hij er niet aan begint en dat hij zich aan een al of niet verplichte procedure houdt.
20 oktober 2022, Renault Captur Intens E-Tech hybrid 145, Two-tone White/noir,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Gl1800
lid
lid
Posts in topic: 12
Berichten: 163
Lid geworden op: 07 dec 2016 09:32
Actief als: particulier

Re: Aanjager/ventilator vertoont vreemd gedrag met koude motor

Bericht door Gl1800 »

Strijd??
Succes, hoop dat het snel is opgelost
Captur TCe 120 5 april 2017 handgeschakeld, Dynamique Rouge Flamme/Noir Etoilé met Pack City Camera

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Grad
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 177
Lid geworden op: 31 jan 2016 00:31
Actief als: particulier
Locatie: Born lb

Re: Aanjager/ventilator vertoont vreemd gedrag met koude motor

Bericht door Grad »

Beste Burg en GI1800, in het 2 keer drukken draadje waren jullie nog zo eensgezind vwb het door mij zoeken naar een andere (betere) dealer.
Ik constateer nu toch enige onenigheid mbt de diverse updates die het wel of niet doen en ook jullie beider dealers zitten niet op een lijn.
ik neem aan dat jullie nu allebei op zoek gaan naar een dealer die het probleem wel weet op te lossen.
Sorry moest het toch effe kwijt
Ps mijn aanjager/ventilator doet het prima en ik druk nog altijd 2x om de deuren te openen, eigenlijk tot volle tevredenheid. :D
Captur 2 EDC 1.3 intens, blue iron noir etoile, easy driving pack, Pack easy link navigatie met 9,3 “ scherm, parkeer sensoren voor en achter met achteruitrij camera, Pasadena 18" lichtmetalen velgen met vredestein Quatrac 5 all weather banden, luxe kentekenplaten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



RenaultCaptur
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 328
Lid geworden op: 12 jun 2015 17:53
Actief als: particulier
Locatie: Numansdorp

Re: Aanjager/ventilator vertoont vreemd gedrag met koude motor

Bericht door RenaultCaptur »

Ook ik heb diverse updates gekregen. 2x drukken: opgelost. Nu weer tripcomputer in rlink. Allemaal goed.

Probleem van ventilator is helaas niet opgelost. Ergo, kleine stapjes, maar komen er wel :fp:
Renault Captur Initiale Paris (Two-tone Blanc Nacré / Noir Etoilé QNC+GNE / Panoramisch glazen dak)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Burg
lid
lid
Posts in topic: 5
Berichten: 287
Lid geworden op: 19 mei 2008 17:46
Actief als: particulier

Re: Aanjager/ventilator vertoont vreemd gedrag met koude motor

Bericht door Burg »

Als er nog geen update of nieuwe software is kan geen enkele dealer het oplossen.
Overigens is er voor het twee keer drukken al geruime tijd een update bij de dealer voorhanden. Doe er je voordeel mee.
20 oktober 2022, Renault Captur Intens E-Tech hybrid 145, Two-tone White/noir,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Gl1800
lid
lid
Posts in topic: 12
Berichten: 163
Lid geworden op: 07 dec 2016 09:32
Actief als: particulier

Re: Aanjager/ventilator vertoont vreemd gedrag met koude motor

Bericht door Gl1800 »

Probleem met ventilator waarschijnlijk opgelost. :D :D :)
Vorige week vrijdag door de dealer teruggeroepen, ze hadden op hun aandringen van de technische dienst van RN een oplossing doorgekregen. :dance:
Er moest een kachelweerstand worden vervangen onder het dashboard aan de bestuurderszijde. :fp:
Dus deze was al besteld en zo gezegd zo gedaan en ik durf nog niet echt te juichen, maar tot op heden Is het probleem niet meer opgetreden :clap: :D :P :lol:
Was een half uurtje werk, het lastige was dat de monteur er moeilijk bij kon. :doh: :discuss:
De monteur dacht ook gezien te hebben dat hier een technisch bulletin voor was uitgekomen wat echter in het Frans was en door RN nog vertaald moest worden voordat het naar de dealers wordt verstuurd
Captur TCe 120 5 april 2017 handgeschakeld, Dynamique Rouge Flamme/Noir Etoilé met Pack City Camera

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 7
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Aanjager/ventilator vertoont vreemd gedrag met koude motor

Bericht door Axel57 »

Zou vooral aan de schroefjes liggen waar deze mee vast zit volgens RN. Dat vond de dealer wat vreemd maar ook voor onze een nieuwe relais/weerstand besteld.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 9
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Aanjager/ventilator vertoont vreemd gedrag met koude motor

Bericht door Huite »

Dank voor het proefkonijn spelen allemaal. :lol:
Tegen de tijd dat onze IP zijn 30K beurtje krijgt zullen alle updates en upgrades wel duidelijk/beschikbaar zijn.
Hoop ik... :think:
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Gl1800
lid
lid
Posts in topic: 12
Berichten: 163
Lid geworden op: 07 dec 2016 09:32
Actief als: particulier

Re: Aanjager/ventilator vertoont vreemd gedrag met koude motor

Bericht door Gl1800 »

Axel57 schreef:Zou vooral aan de schroefjes liggen waar deze mee vast zit volgens RN. Dat vond de dealer wat vreemd maar ook voor onze een nieuwe relais/weerstand besteld.
Axel57, is inderdaad een heel vreemd verhaal van die schroefjes.
Bij mij zijn ook gewoon dezelfde oude schroefjes er weer in gedraaid hoor.
De nieuwe weerstand ziet er ook precies hetzelfde uit als degene die eruit is gehaald.
Maar het fabrieksnummer is wel anders, en dat is goed want anders zou er een ingezet kunnen zijn met hetzelfde probleem waarschijnlijk.
Mijn dealer had dit bestelnummer ook expliciet doorgekregen van RN voor bestelling.
En inmiddels weer een aantal dagen verder en hij doet het nog steeds prima.
Ik heb wel de indruk dat het toerental van de ventilator op stand auto nu hoger is als de auto op temperatuur is. Als ik dan overschakel op hand bediening van de ventilator om te kijken hoe hoog hij daadwerkelijk staat, staat hij op 1,5 klaverblad.
Maar goed ik ben blij, na 8 maanden lijkt het erop dat eindelijk alle probleempjes zijn opgelost. :D
Captur TCe 120 5 april 2017 handgeschakeld, Dynamique Rouge Flamme/Noir Etoilé met Pack City Camera

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdb55
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 338
Lid geworden op: 19 jan 2014 20:22
Actief als: particulier
Locatie: Waddinxveen

Re: Aanjager/ventilator vertoont vreemd gedrag met koude motor

Bericht door avdb55 »

Al een aantal weken (eigenlijk sinds de temperaturen op winterniveau zijn ipv herfstniveau) heb ik er last van dat de verwarming niet echt zijn best doet. Als je de temp op max zet blijkt er wel warmte te komen, dus het is iets met de regeling.
Gisteren (buitentemp 0) zette ik de verwarming in standje voorruitontwaseming en ontdekte ik dat de ventilator niet voluit blies. In standje handmatig bleek de ventilator vervolgens een onregelmatig toerental te leveren. Na lezen van dit verhaal heb ik zomaar een vermoeden dat ik mogelijk ook slacjtoffer ben van eeen slecht werkende weerstand. Eens naar laten kijken.
Captur 1.5 dCi Dynamique Orange Arizona/Ivoire
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 9
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Aanjager/ventilator vertoont vreemd gedrag met koude motor

Bericht door Huite »

@Axel
Bij jou het aanjager probleem al opgelost (met die weerstand)?
Vandaag heeft Wil onze Cappie voor een 30K beurt bij de dealer gehad (niet bij Carlos...) maar de auto zonder modificatie terug gekregen. Zou allemaal normaal zijn voor een ACC... :naughty:
We mochten wél 607 euries aftikken (incl. 2 banden). :shock:
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 7
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Aanjager/ventilator vertoont vreemd gedrag met koude motor

Bericht door Axel57 »

@Huite, nee ze hebben die weerstand in back order staan ofzo. Ze gaan me bellen, alleen daar laten ze momenteel wat steekjes vallen zowel verkoop als werkplaats. Ja ik weet best ben een .... maar als ik alleen antwoord krijg als ik een leesbevestiging vraag dan raak ik wat....

Had bij de laatste keer voor de wintercheck en de andere kleine dingen iets over mijn ruitenwissers gezegd, nu zit er ineens een op die 10cm korter is en krijg ik als antwoord. Je kan ze niet uitwisselen tussen Phase 1 en Phase 2? Ben ik nu zo dom of denk ik dat de werkplaats chef het niet helemaal begrepen heeft. Heb na hem om die mail (zonder leesbevestiging) geen antwoord meer gehad behalve dat ze me bellen voor een afspraak als het relais binnen is, eens kijken of ze dan ook over de ruitenwissers, stuur dat nog steeds scheef staan en over de condens in mijn koplamp beginnen.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Gl1800
lid
lid
Posts in topic: 12
Berichten: 163
Lid geworden op: 07 dec 2016 09:32
Actief als: particulier

Re: Aanjager/ventilator vertoont vreemd gedrag met koude motor

Bericht door Gl1800 »

Nog even een laatste update. Het vervangen van de weerstand is voor 110% zeker de oplossing. Mijn dealer heeft mij er ook over gebeld om te vragen of het probleen inderdaad verholpen is. Dus dit bevestigd. Hij kon nu verder om de andere Captur rijders waaronder ook fase 2 deze oplossing aan te bieden.
Captur TCe 120 5 april 2017 handgeschakeld, Dynamique Rouge Flamme/Noir Etoilé met Pack City Camera

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 9
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Aanjager/ventilator vertoont vreemd gedrag met koude motor

Bericht door Huite »

Dank voor de aanvullende info GI1800!
Wie is trouwens jouw dealer?
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Grad
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 177
Lid geworden op: 31 jan 2016 00:31
Actief als: particulier
Locatie: Born lb

Re: Aanjager/ventilator vertoont vreemd gedrag met koude motor

Bericht door Grad »

Ook ik ervaar dit fenomeen nu regelmatig.
Het komt bij mij alleen s’ochtens vroeg voor als het erg koud is en ik de ontwaseming en achteruit verwarming middels toets linksboven de aircobediening gebruik.
Ik heb ook nog een bonus die jullie niet hebben denk ik. :D
Bij mij lijkt het als de ventilator op hoge toeren start of hij iets aanloopt of niet heel soepel loopt, duurt maar 1 sec en dan Klinkt hij normaal.
Ik denk dat het gewoon weer beter weer moet worden :lol:
Captur 2 EDC 1.3 intens, blue iron noir etoile, easy driving pack, Pack easy link navigatie met 9,3 “ scherm, parkeer sensoren voor en achter met achteruitrij camera, Pasadena 18" lichtmetalen velgen met vredestein Quatrac 5 all weather banden, luxe kentekenplaten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 7
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Aanjager/ventilator vertoont vreemd gedrag met koude motor

Bericht door Axel57 »

Morgen naar de garage voor de nieuwe weerstand.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

joop captur
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 nov 2015 21:25
Actief als: particulier

Re: Aanjager/ventilator vertoont vreemd gedrag met koude motor

Bericht door joop captur »

:thumb: a.s. woensdag naar de dealer voor nieuwe kachel weerstand :dance:
:fotoplease2: per 13-9-2017 CAPTUR TCe 1.2 EDC Intens :dance:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 9
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Aanjager/ventilator vertoont vreemd gedrag met koude motor

Bericht door Huite »

Axel57 schreef:Morgen naar de garage voor de nieuwe weerstand.
Probeer je ff wat extra info los te krijgen Axel?
Onderdeelnummer/recallnummer van Renault of iets dergelijks?
Kan ik de dielurt in Roermond misschien ook het licht laten zien... :pray:
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 7
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Aanjager/ventilator vertoont vreemd gedrag met koude motor

Bericht door Axel57 »

@Huite het onderdeel nummer is 271501819R

OTS-ICM Mededeling > 0CU7 Captur Snelheidsregelmodule ventilateurmotor interieur

en 2x nieuwe ruitenwisser met Renault erop.....
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 9
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Aanjager/ventilator vertoont vreemd gedrag met koude motor

Bericht door Huite »

Super bedankt voor de info Axel! :thumb:
En hopelijk heb je je nieuwe ruitenwissers voorlopig niet nodig. :lol:

Groeten vanuit Limland naar Zeeland, Huite
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdb55
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 338
Lid geworden op: 19 jan 2014 20:22
Actief als: particulier
Locatie: Waddinxveen

Re: Aanjager/ventilator vertoont vreemd gedrag met koude motor

Bericht door avdb55 »

Is bij al die Capture met vreemd gedrag van de interieurventilator dat probleem nu opgelost?

Zelf heb ik een 4 jaar oude Captur die tot voor kort geheel storingsvrij was, maar inmiddels al vanaf de winter een slecht werkende fan heeft.
Normaal gesproken regelt de ACC het fantoerental zodanig dat de gewenste temperatuur wordt bereikt en gehouden. Moet de fan harder dan gaat deze harder. Bij mij blaast de fan in het begin wel lekker mee, maar als je eenmaal goed en wel op pad bent heb je alleen nog maar een zacht windje ipv een stormbries. En als je begint met 30+ graden dan is dat niet fijn. Als je dan vervolgens over gaat op handmatige bediening van het toerental hoor en voel je dat het niet helemaal lekker gaat. Hij wil niet lekker naar het maximum toerental of blijft eronder hangen en het toerental is ook niet stabiel, het varieert met horten en stoten. Ook komt het voor dat de fan een brommend geluid maakt.
Het ergste van alles is, dat zodra ik bij de dealer ben er niets aan de hand is.
De regelweerstand is al vervangen omdat dat de boosdoener leek te zijn, maar helaas. En om nu zomaar allerlei componenten te vervangen is ook niet de methode. Er zijn bij mij vermoedens richting kabelboom (corrosie, overgangsweerstanden of draadbreuken) of borstels.
Beschikt iemand over technische documentatie t.a.v. het ventilatiesysteem? Ik wil graag vermijden dat een monteur een paar dagen op mijn kosten gaat zoeken à raison van 100 eurootjes per uur.
Captur 1.5 dCi Dynamique Orange Arizona/Ivoire
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 9
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Aanjager/ventilator vertoont vreemd gedrag met koude motor

Bericht door Huite »

Ons probleem met de vreemd werkende ventilator bij koud weer is bij de 30K beurt niet opgelost. Dealer die het niet helemaal begrijpt helaas. Komt bij de 60K beurt wel, die is toch wel voor de winter.
Helaas kan ik je niet helpen aan de gevraagde info Ad. Hoop dat je het probleem kunt oplossen voor weinag.

Hoeveel KMS zijn het bij jou ondertussen?

Ciao, Huite
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Axel57
Donateur
Donateur
Posts in topic: 7
Berichten: 1670
Lid geworden op: 08 aug 2014 12:40
Actief als: particulier
Locatie: Middelburg

Re: Aanjager/ventilator vertoont vreemd gedrag met koude motor

Bericht door Axel57 »

Wij hebben na het vervangen van het relais geen problemen meer gehad.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdb55
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 338
Lid geworden op: 19 jan 2014 20:22
Actief als: particulier
Locatie: Waddinxveen

Re: Aanjager/ventilator vertoont vreemd gedrag met koude motor

Bericht door avdb55 »

@Huite: deze week passeren we de 127.000. Heb in het afgelopen jaar de SAAB wat vaker ingezet (vakantie met de sleurhut!) en een paar weken geleden zijn we drieeneenhalve week niet op kantoor en werkplaats mogen verschijnen. Scheelt bij elkaar toch de nodige km'tjes.
Tot deze storing absoluut storingvrij. Maar begint nu wel een klein beetje meer te nagelen dan in het begin. Misschien wat vaker injectorreiniger toevoegen.
Captur 1.5 dCi Dynamique Orange Arizona/Ivoire
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Capture2017
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 feb 2019 11:52
Actief als: particulier

Re: Aanjager/ventilator vertoont vreemd gedrag met koude motor

Bericht door Capture2017 »

Bij mijn capture nov 2017 had ik dezelfde problemen.
De dealer heeft de weerstand van de ventilator vervangen en sindsdien geen problemen meer gehad.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdb55
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 338
Lid geworden op: 19 jan 2014 20:22
Actief als: particulier
Locatie: Waddinxveen

Re: Aanjager/ventilator vertoont vreemd gedrag met koude motor

Bericht door avdb55 »

Nog even een update:
Tijdens mijn zomervakantie 2018 de Captur bij de dealer geparkeerd voor oplossen van het probleem. Uiteindelijk is ook de kachelmotor vervangen.
Ik heb hem meegenomen en bij ons kort op de werkbank geprobeerd. Draait op 12 V volkomen normaal. Maar de vervanging lijkt het probleem wel te hebben opgelost. Als ik veel tijd over heb ga ik de motor nog eens uitproberen en dan kijken wat ´ie doet als hij langere tijd moet draaien.
Vandaag staat de Captur in de werkplaats voor vermoedelijk (en hopelijk) de duurste servicebeurt in zijn bestaan bij mij. Distributieriem, multiriem, waterpomp, koelvloeistof, rem- en koppelingsvloeistof zijn aan de beurt. Plus natuurlijk alle filters m.u.v. brandstoffilter.
Captur 1.5 dCi Dynamique Orange Arizona/Ivoire
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Huite
Donateur
Donateur
Posts in topic: 9
Berichten: 3461
Lid geworden op: 12 feb 2005 18:44
Actief als: particulier
Locatie: Nunhem

Re: Aanjager/ventilator vertoont vreemd gedrag met koude motor

Bericht door Huite »

Ja maar dan kan die nu zonder problemen (knock on wood) door naar de 3 ton!
Kinderziektes zijn er nu uit toch? :dance:
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

avdb55
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 338
Lid geworden op: 19 jan 2014 20:22
Actief als: particulier
Locatie: Waddinxveen

Re: Aanjager/ventilator vertoont vreemd gedrag met koude motor

Bericht door avdb55 »

Pensionering (van mij) is gepland over 3½ jaar.
Ik had gehoopt een wat kortere werkweek te kunnen gaan maken, maar dat wil nog niet erg lukken.
Tot die tijd zal ik dus nog wel zo´n 90.000 - 100.000 km erbij zetten.
En dan gaat ook de Captur met pensioen. Ook de Saab trouwens. De 3 ton ga ik dus niet aantikken. Tot nog toe de ventilator de enige storing geweest.
Van mij dus geen kwaad woord over deze Renault.
De beurt kwam op ca. € 1.100 incl. vervangen van koelvloeistof + pomp, remvloeistof, mistlamp. Viel dus niet tegen.
Captur 1.5 dCi Dynamique Orange Arizona/Ivoire
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



dirkje
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 nov 2021 12:58
Actief als: particulier
Locatie: gent België

Re: Aanjager/ventilator vertoont vreemd gedrag met koude motor

Bericht door dirkje »

Hallo iedereen, bij mijn captur bj.2018 is plots de aanjager voor de verluchting ermee gestopt, komt geen windje niet meer uit op eender welke stand. In het instructieboekje ook niks te vinden over een eventuele zekering . Weet iemand raad?

Toegevoegd in 58 minuten 18 secondes:
Raar maar waar , heb eens stevig op het dashboard geklopt en ja hoor ventilator werkt weer !

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht