Laguna II 20 nov 2005; Elektrische raambediening linksvoor doet niets meer.

Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, etc.
Plaats reactie

Topic author
Lagunarijder2
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 2
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 aug 2017 23:18
Actief als: particulier

Laguna II 20 nov 2005; Elektrische raambediening linksvoor doet niets meer.

Bericht door Lagunarijder2 »

Hallo,
Ben wel langer forumlid, maar nu met een vernieuwd account.
Ik heb intussen mijn vierde Laguna (deze dus) al weer een tijdje.

Omdat ik problemen heb met mijn raam bediening links-voor ben ik op zoek gegaan naar antwoorden op het probleem met mijn Laguna. Volgens Autodata gaat het om een Laguna II 2.0 Phase 2 (2005 - 2007) met motorcode F4R 714.

Probleemomschrijving:
De raam bedienings motor links-voor doet niets meer. Hoorde wel twee tikjes (van relais ? / onder dashboard ?) als ik de open/sluit-knop bedien.
Bij meten bij de bedieningsknop meet ik maar zo'n 3,6 volt wat wegvalt zodra ik het raam bedien.
Nu blijkt dat ik voor de raam bediening rechts-voor blijkbaar ook sluiting heb gemaakt.
Leek dat ik een zekering hoorde doorbranden, en de 12v spanning die ik voorheen meette bij de schakelaar voor raam rechts-voor (op linker portier) is nu 0 volt.
Op het eerste gezicht kan ik geen defecte zekering vinden.
(Dit zijn dus eigenlijk twee losstaande problemen, linker en rechter raam die niet meer werken)

Om bedrading te gaan volgen kun je ontzettend moeilijk bij onder het dashboard.
Of je je dashboard gedeeltelijk kunt verwijderen is mij een raadsel want ze hebben alles wel op de Franse Renault manier bevestigd (wel mooi en glad maar vraag me niet waar de schroeven zitten. Niet echt onderhouds vriendelijk voor de hobby-ist dus)

De vragen:
- Wie weet waar ik een werkplaats handboek kan vinden. Intussen gevonden hier maar meer links of info zijn welkom.
- Zijn er nog meer zekeringen dan degene achter linker klepje dashboard ?
- Hoe kun je makkelijker bij zekeringen en de bedrading onder dashboard om te meten ? De relais-plaat kun je een stuk draaien/wegklappen, maar dan zal je toch eerst het voorpaneel van het dashboard moeten kunnen verwijderen ?
- Beide ramen staan nog half open en kan zo niet rijden.
Kan ik de ramen op een of andere manier met de hand sluiten ? De motor kun je blijkbaar niet loshalen maar is het 1 geheel met de raambediening ?

Alvast ontzettend bedankt aan degenen die me tips kunnen geven.

Gr, Hennie

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Lagunarijder2
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 2
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 aug 2017 23:18
Actief als: particulier

Re: Laguna II 20 nov 2005; Elektrische raambediening linksvoor doet niets meer.

Bericht door Lagunarijder2 »

Lagunarijder2 schreef:Hallo,
Ben wel langer forumlid, maar nu met een vernieuwd account.
Ik heb intussen mijn vierde Laguna (deze dus) al weer een tijdje.

Omdat ik problemen heb met mijn raam bediening links-voor ben ik op zoek gegaan naar antwoorden op het probleem met mijn Laguna. Volgens Autodata gaat het om een Laguna II 2.0 Phase 2 (2005 - 2007) met motorcode F4R 714.

Probleemomschrijving:
De raam bedienings motor links-voor doet niets meer. Hoorde wel twee tikjes (van relais ? / onder dashboard ?) als ik de open/sluit-knop bedien.
Bij meten bij de bedieningsknop meet ik maar zo'n 3,6 volt wat wegvalt zodra ik het raam bedien.

Om bedrading te gaan volgen kun je ontzettend moeilijk bij onder het dashboard.
Of je je dashboard gedeeltelijk kunt verwijderen is mij een raadsel want ze hebben alles wel op de Franse Renault manier bevestigd (wel mooi en glad maar vraag me niet waar de schroeven zitten. Niet echt onderhouds vriendelijk voor de hobby-ist dus)

De vragen:
- Wie weet waar ik een werkplaats handboek kan vinden. Intussen wat gevonden maar meer links of info zijn welkom.
- Zijn er nog meer zekeringen dan degene achter linker klepje dashboard ?
- Hoe kun je makkelijker bij zekeringen en de bedrading onder dashboard om te meten ? De relais-plaat kun je een stuk draaien/wegklappen, maar dan zal je toch eerst het voorpaneel van het dashboard moeten kunnen verwijderen ?
- Beide ramen staan nog half open en kan zo niet rijden.
Kan ik de ramen op een of andere manier met de hand sluiten ? De motor kun je blijkbaar niet loshalen maar is het 1 geheel met de raambediening ? Edit: inderdaad, een geheel.

Alvast ontzettend bedankt aan degenen die me tips kunnen geven.

Gr, Hennie

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht