Handleiding distributieriem Trafic 1.9dci
-
Topic author - Nieuw lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 30 mei 2017 21:08
- Actief als: particulier
Handleiding distributieriem Trafic 1.9dci
Hallooooo!
Mijn Renault Trafic 1.9dci (FL) bwj 2005 bereikt bijna de kaap van 300.000km. Ik wil graag een riemwissel en een nieuwe spanrol / waterpomp plaatsen!
Iemand die een handleiding ter beschikking heeft of een link heeft ervan? Met eventueel afbeeldingen en spanningen van de riem etc.
Alvast bedankt!
Mvg
Mijn Renault Trafic 1.9dci (FL) bwj 2005 bereikt bijna de kaap van 300.000km. Ik wil graag een riemwissel en een nieuwe spanrol / waterpomp plaatsen!
Iemand die een handleiding ter beschikking heeft of een link heeft ervan? Met eventueel afbeeldingen en spanningen van de riem etc.
Alvast bedankt!
Mvg
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Berichten: 15972
- Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Handleiding distributieriem Trafic 1.9dci
Is een eenvoudige riem bij de 1.9dci, motorcode f9q. Op youtube staan div filmpjes hierover.
Op de nieuwe riem staan merktekens,die overeen moeten komen met die op de krukas&nokkenaspoulie.
Om extra werkruimte te hebben,is het fijn de rechter koplamp te demonteren. Het gehele voorfront niet perse nodig,wel véél ruimte en is snel los.
Vervang ook de multiriemset,dus incl loop&spanrol.
http://garagewire.co.uk/news/dayco-tech ... tallation/
Dacht dat de spanning 80hz plm moest zijn,kunt deze ook vergelijken met de oude riem.
De krukas blokkeerpin is niet nodig, zit een spie in krukastandwiel dus de krukasbout kun ne gewoon loshalen.
Op de nieuwe riem staan merktekens,die overeen moeten komen met die op de krukas&nokkenaspoulie.
Om extra werkruimte te hebben,is het fijn de rechter koplamp te demonteren. Het gehele voorfront niet perse nodig,wel véél ruimte en is snel los.
Vervang ook de multiriemset,dus incl loop&spanrol.
http://garagewire.co.uk/news/dayco-tech ... tallation/
Dacht dat de spanning 80hz plm moest zijn,kunt deze ook vergelijken met de oude riem.
De krukas blokkeerpin is niet nodig, zit een spie in krukastandwiel dus de krukasbout kun ne gewoon loshalen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Berichten: 15972
- Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Handleiding distributieriem Trafic 1.9dci
Overigens is de vervangings termijn voor dit alles 5jaar of 120.000km.
Als je een dempende krukaspoulke hebt,slim deze ook te vervangen. Kun je bij de dealer bijv navragen.
Als je een dempende krukaspoulke hebt,slim deze ook te vervangen. Kun je bij de dealer bijv navragen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Nieuw lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 30 mei 2017 21:08
- Actief als: particulier
Re: Handleiding distributieriem Trafic 1.9dci
Hallomechanic schreef:Is een eenvoudige riem bij de 1.9dci, motorcode f9q. Op youtube staan div filmpjes hierover.
Op de nieuwe riem staan merktekens,die overeen moeten komen met die op de krukas&nokkenaspoulie.
Om extra werkruimte te hebben,is het fijn de rechter koplamp te demonteren. Het gehele voorfront niet perse nodig,wel véél ruimte en is snel los.
Vervang ook de multiriemset,dus incl loop&spanrol.
http://garagewire.co.uk/news/dayco-tech ... tallation/
Dacht dat de spanning 80hz plm moest zijn,kunt deze ook vergelijken met de oude riem.
De krukas blokkeerpin is niet nodig, zit een spie in krukastandwiel dus de krukasbout kun ne gewoon loshalen.
Bedankt voor de snelle reactie.
Ik heb dus geen speciale tools nodig zoals ze zeggen?
Ik heb enkel ervaring bij het vernieuwen van een riem door de oude overlangs door te snijden en de nieuwe er op te schuiven.
Maar nu zou ik graag alles zelf willen doen. Dit omdat het een oude wagen is en voor mij een uitdaging waar ik echt naar uitkijk. Ik heb een spanrol, riem en waterpomp gekocht. Is deze klus haalbaar voor mij?
Ik werk graag aan autos en dat lukt vrij goed
Maar een riem met alle rollen is vrij delicaat lijkt mij.
Dat is niet zoiets als een alternator, schokdemper, schijfrem of blokjes steken.
Alvast bedankt
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Berichten: 15972
- Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Handleiding distributieriem Trafic 1.9dci
In principe is het zo dat het geen moeilijke klus is..
De motorruimte van de Trafíc maakt het iets tijdrovender.
Je hebt inderdaad geen speciaal timing gereedschap nodig zoals vaak beschreven staat.
Wat ik zelf altijd deed om fijn te werken,was het voorfront demonteren. Bumper,koplampen,grill,en kunstof stuk achter de koplampen. Intercooler ook even los nemen. Het is echter niet noodzakelijk,wel overzichtelijker.. Even de motorkap aan de buitenspiegel binden met een touw. Deed er zoveel,dat dit alles in 15min aan de kant was dus enkel eenvoudiger werken.
Het rv wiel,en wielkuip demonteren.
Motor met een krik en blokje hout onder carterpan ondersteunen.
Motorsteun los,multiriem eraf,distributiedeksel los.
Bout krukaspoulie los,poulie demonteren,bout terug zodat je d motor nog kan draaien met de ratel.
Merktekens krukas en nokkenas overeen laten komen,spanrol los,riem eraf..
De spanrol kun komt met de achterplaat compleet vaak,best alles omzetten. Heb je enkel een losse spanrol dan maakt het niet zoveel uit..
Teiltje onder de waterpomp,boutjes pomp losnemen en vervolgens de pomp. Dop van kvs reservoir,dan stroomt het systeem leeg. Blok goed reinigen,nieuwe pomp monteren. Let overigens op de locatie van de boutjes van de waterpomp,zijn 2 verschillende lengtes!
Nieuwe riem erop,merktekens overeen met die op de tandwielen,draairichting staat op de riem,houd daar ook rekening mee.
Spannen dmv lange m6 bout in de spanrol draaien,en terugbouwen van de de onderdelen.
Kvs systeem ontluchten dmv nippel thv thermostaat.
Als je eenmaal bij de riem bent is het een eenvoudige om te vervangen.
De motorruimte van de Trafíc maakt het iets tijdrovender.
Je hebt inderdaad geen speciaal timing gereedschap nodig zoals vaak beschreven staat.
Wat ik zelf altijd deed om fijn te werken,was het voorfront demonteren. Bumper,koplampen,grill,en kunstof stuk achter de koplampen. Intercooler ook even los nemen. Het is echter niet noodzakelijk,wel overzichtelijker.. Even de motorkap aan de buitenspiegel binden met een touw. Deed er zoveel,dat dit alles in 15min aan de kant was dus enkel eenvoudiger werken.
Het rv wiel,en wielkuip demonteren.
Motor met een krik en blokje hout onder carterpan ondersteunen.
Motorsteun los,multiriem eraf,distributiedeksel los.
Bout krukaspoulie los,poulie demonteren,bout terug zodat je d motor nog kan draaien met de ratel.
Merktekens krukas en nokkenas overeen laten komen,spanrol los,riem eraf..
De spanrol kun komt met de achterplaat compleet vaak,best alles omzetten. Heb je enkel een losse spanrol dan maakt het niet zoveel uit..
Teiltje onder de waterpomp,boutjes pomp losnemen en vervolgens de pomp. Dop van kvs reservoir,dan stroomt het systeem leeg. Blok goed reinigen,nieuwe pomp monteren. Let overigens op de locatie van de boutjes van de waterpomp,zijn 2 verschillende lengtes!
Nieuwe riem erop,merktekens overeen met die op de tandwielen,draairichting staat op de riem,houd daar ook rekening mee.
Spannen dmv lange m6 bout in de spanrol draaien,en terugbouwen van de de onderdelen.
Kvs systeem ontluchten dmv nippel thv thermostaat.
Als je eenmaal bij de riem bent is het een eenvoudige om te vervangen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Nieuw lid
- Posts in topic: 3
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 30 mei 2017 21:08
- Actief als: particulier
Re: Handleiding distributieriem Trafic 1.9dci
Dankzij zo'n reacties durf ik de uitdaging aan!mechanic schreef:In principe is het zo dat het geen moeilijke klus is..
De motorruimte van de Trafíc maakt het iets tijdrovender.
Je hebt inderdaad geen speciaal timing gereedschap nodig zoals vaak beschreven staat.
Wat ik zelf altijd deed om fijn te werken,was het voorfront demonteren. Bumper,koplampen,grill,en kunstof stuk achter de koplampen. Intercooler ook even los nemen. Het is echter niet noodzakelijk,wel overzichtelijker.. Even de motorkap aan de buitenspiegel binden met een touw. Deed er zoveel,dat dit alles in 15min aan de kant was dus enkel eenvoudiger werken.
Het rv wiel,en wielkuip demonteren.
Motor met een krik en blokje hout onder carterpan ondersteunen.
Motorsteun los,multiriem eraf,distributiedeksel los.
Bout krukaspoulie los,poulie demonteren,bout terug zodat je d motor nog kan draaien met de ratel.
Merktekens krukas en nokkenas overeen laten komen,spanrol los,riem eraf..
De spanrol kun komt met de achterplaat compleet vaak,best alles omzetten. Heb je enkel een losse spanrol dan maakt het niet zoveel uit..
Teiltje onder de waterpomp,boutjes pomp losnemen en vervolgens de pomp. Dop van kvs reservoir,dan stroomt het systeem leeg. Blok goed reinigen,nieuwe pomp monteren. Let overigens op de locatie van de boutjes van de waterpomp,zijn 2 verschillende lengtes!
Nieuwe riem erop,merktekens overeen met die op de tandwielen,draairichting staat op de riem,houd daar ook rekening mee.
Spannen dmv lange m6 bout in de spanrol draaien,en terugbouwen van de de onderdelen.
Kvs systeem ontluchten dmv nippel thv thermostaat.
Als je eenmaal bij de riem bent is het een eenvoudige om te vervangen.
Bedankt voor de top uitleg!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 4
- Berichten: 15972
- Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Handleiding distributieriem Trafic 1.9dci
Zie de afbeelding van google voor de positie van de merktekens.
Die van de krukas staat dus niet zoals je zou verwachten op '6uur',maar eerder '7uur'. Er staat een streepje op het krukas tandwiel,echter niets op het blok. Dus best zelf het blok markeren zodat je na montage kan controleren of het juist is.
Gebruik je de krukas blokkeerstift (die je niet nodig hebt) dan staat het merkteken voor het oog verkeerd!
De nokkenaspoulie is voorzien van ook een markering op de poulie,evenals een markering op het blok,dat kan niet missen.
Succes,
Die van de krukas staat dus niet zoals je zou verwachten op '6uur',maar eerder '7uur'. Er staat een streepje op het krukas tandwiel,echter niets op het blok. Dus best zelf het blok markeren zodat je na montage kan controleren of het juist is.
Gebruik je de krukas blokkeerstift (die je niet nodig hebt) dan staat het merkteken voor het oog verkeerd!
De nokkenaspoulie is voorzien van ook een markering op de poulie,evenals een markering op het blok,dat kan niet missen.
Succes,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 840 Weergaves
-
Laatste bericht door freddyonderstal
-
- 5 Reacties
- 314 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 1 Reacties
- 369 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 1 Reacties
- 129 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 1 Reacties
- 133 Weergaves
-
Laatste bericht door mission
-
- 0 Reacties
- 141 Weergaves
-
Laatste bericht door Paulcm
-
- 1 Reacties
- 263 Weergaves
-
Laatste bericht door FredS