Controleer elektrisch systeem

Plaats reactie

Topic author
cacofant
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 2
Berichten: 117
Lid geworden op: 27 nov 2017 06:27
Actief als: particulier

Controleer elektrisch systeem

Bericht door cacofant »

Vandaag de Zoe na 1,5 week niet te hebben gebruikt, weer eens de garage uit gereden. Heb nog steeds griep, dus de auto heeft al die tijd stil gestaan (met 85% lading). Nu start ik de auto en zie ik de melding "Controleer Elektrisch Systeem", met een oranje sleutelsymbool en iets met een uitroepteken.

Wat is dit? De accu doet het nog gewoon, heb net een rondje om gereden. Nu hangt ie aan de laadpaal voor de zekerheid.
Iemand een idee? Hoe krijg ik dit weer weg? Cruiscontrole werkte ook niet.

Groet Ricardo
Renault Zoe Q210 - 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PIPOOO
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 154
Lid geworden op: 27 feb 2005 13:02
Actief als: particulier
Locatie: NOORD-HOLLAND

Re: Controleer elektrisch systeem

Bericht door PIPOOO »

cacofant schreef:Vandaag de Zoe na 1,5 week niet te hebben gebruikt, weer eens de garage uit gereden. Heb nog steeds griep, dus de auto heeft al die tijd stil gestaan (met 85% lading). Nu start ik de auto en zie ik de melding "Controleer Elektrisch Systeem", met een oranje sleutelsymbool en iets met een uitroepteken.

Wat is dit? De accu doet het nog gewoon, heb net een rondje om gereden. Nu hangt ie aan de laadpaal voor de zekerheid.
Iemand een idee? Hoe krijg ik dit weer weg? Cruiscontrole werkte ook niet.

Groet Ricardo
Heb ik ook gehad. Ging vanzelf weg. Auto staat vandaag bij de dealer.

Grt. Bert.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Controleer elektrisch systeem

Bericht door PieterZoe »

Dit kan samenhangen met een slechter wordende 12v accu. Zie elders op het forum. Snel vervangen want als de 12v accu te slecht wordt dan start de Zoe helemaal niet meer op

Sent from my SM-N950F using Tapatalk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Pjedr
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 25
Lid geworden op: 27 apr 2017 17:18
Actief als: particulier

Re: Controleer elektrisch systeem

Bericht door Pjedr »

Ik heb het zo nu en dan ook. En auto is maar een half jaartje oud.
Eerste keer ook geen cruise control, en sluiproutes gepakt voor het geval ik aan de kant moest, en nog laten uitlezen, was niks bijzonders te zien.
Daarna komt het soms nog voor, met name na heftige regenperiode, en wat vrieskou en vochtige lucht.
Of na het voorverwarmen, of na 2e keer starten.
Oplossing is bij mij. Dus doorrijden en na een uurtje uit en aan is het weg. Zodat auto weer droog en warmer is.
Komt denk ik door gevoeligheid voor vocht en aarding.
Op het forum kom ik het ook regelmatig tegen.
Hopelijk fixen ze het softwarematig nog.
:think:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
cacofant
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 2
Berichten: 117
Lid geworden op: 27 nov 2017 06:27
Actief als: particulier

Re: Controleer elektrisch systeem

Bericht door cacofant »

Mijn Zoe krijgt komende donderdag in ieder geval op voorhand een nieuwe 12V accu, geleverd door de verkopende dealer. Dan kan ik dat uitsluiten. Gezien mijn Zoe import is, kan het best eens zijn dat ie de originele 2013 accu nog heeft namelijk.

Overigens was de melding weg, na een keer vol laden, CanZe geeft dan echter maar 13,2 volt aan voor de 12V accu, volgens mij is dat toch echt weinig, zou minimaal richting 14,8 Volt mogen geven toch?
Renault Zoe Q210 - 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Controleer elektrisch systeem

Bericht door zoe2goe »

Absoluut niet. 13.4. 14.4 is een spanning die je alleen op een accu mag zetten tot hij vol is (afgenomen stroom voldoende afgenomen), daarna terug naar 13.4. 14.8 is sowieso te veel, dan gaat de accu gassen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



joselly
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 apr 2020 16:12
Actief als: particulier

Re: Controleer elektrisch systeem

Bericht door joselly »

Dat probleem had ik ook, afspraak gemaakt bij de dealer. De 12 V accu is in ieder geval vervangen, maar mij werd ook verteld dat de software opnieuw geladen moest worden omdat daar een fout in zat. Bij navraag welke fout en hoe die dan veroorzaakt werd kreeg ik een verhaal te horen dat het bijvoorbeeld aan een duo laad paal kon liggen waardoor deze storing veroorzaakt werd. Dit leek mij een heel vaag verhaal en ik heb bij de ANWB nagevraagd maar die hadden nog nooit van software storingen veroorzaakt door duo laadpalen gehoord. Een laadpaal kan wel is waar problemen veroorzaken, maar deze problemen mogen nooit van dien aard zijn dat ze voor computer storingen in de auto zorgen. (Daarbij komt, ik laad altijd thuis op en heb geen duo laadpaal) Een goede reden waarom de software opnieuw ingelezen moest worden heb ik eigenlijk niet gekregen. Ik moet er wel bij zeggen, nadat ik de garage duidelijk gemaakt had dat ik deze argumentatie niet geloofde, hebben ze het terugzetten van de software voor hun rekening genomen. Mijn vraag aan dit forum is dan ook welke fout kan er aan ten grondslag liggen dat ik de melding "Controleer Elektrisch Systeem" krijg die er voor zorgt dat de Software opnieuw ingelezen moet worden. (Ik had overigens geen enkel ander symptoom dan alleen deze melding).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



NielsO
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 jun 2018 18:59
Actief als: particulier

Re: Controleer elektrisch systeem

Bericht door NielsO »

Had deze melding ook regelmatig, zonder verdere gevolgen en nadat de auto even "echt" uit was geweest, was de melding altijd weer weg.

Op bepaald moment kwam ik erachter dat de volgorde van het ontkoppelen van de laadkabel dit veroorzaakte.
Eerst kabel ontkoppelen via sleutel en daarna met pasje op laadpaal -> storing
Eerst met pasje op laadpaal en pas als de laadpaal op "groen" staat de kabel met sleutel ontkoppelen -> nooit meer problemen
Renault Zoe Q210 uit 2015

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



EV-GEERT
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jul 2019 12:08
Actief als: particulier

Re: Controleer elektrisch systeem

Bericht door EV-GEERT »

Deze melding had ik de eerste 3 jaar nooit gezien, daarna is het plots op mijn scherm beginnen verschijnen, mijn dealer verwittigd en die vertelde mij dat de 12 volt accu de oorzaak was, deze werd dan ook vervangen en sinds dan was dit probleem opgelost...
Kheb mijn nieuwe Zoë Intens aangekocht in 2015...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanGieterveen
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Berichten: 111
Lid geworden op: 10 sep 2017 21:31
Actief als: particulier

Re: Controleer elektrisch systeem

Bericht door VanGieterveen »

EV-GEERT schreef: 05 jul 2020 18:53 Deze melding had ik de eerste 3 jaar nooit gezien, daarna is het plots op mijn scherm beginnen verschijnen, mijn dealer verwittigd en die vertelde mij dat de 12 volt accu de oorzaak was, deze werd dan ook vervangen en sinds dan was dit probleem opgelost...
Kheb mijn nieuwe Zoë Intens aangekocht in 2015...
Na 3 jaar is het niet abnormaal. Heb het met beide vorige Zoë's gehad.
Weet daar geen oorzaak voor, misschien teveel "stil gebruik" in deze periode van de 12 volt accu en gewoon slijtage.
Zoe Life Q210 van oktober 2013 -> mei 2017 (87000 km) als VanAssen op dit forum
Zoe Life Q90 van mei 2017 -> april 2020 (30700 km) als VanGieterveen op dit forum
Zoe Intens R135 Intens april 2020 -> ? :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht