TCE130pk inhouden storing motor plus controleer ESP

Alles wat met de motor van de Scenic te maken heeft.
Plaats reactie

Topic author
scenicrick
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 sep 2017 11:09
Actief als: particulier

TCE130pk inhouden storing motor plus controleer ESP

Bericht door scenicrick »

Beste forumleden,

Eind september heb ik een Grand Scenic 1 4 TCE gekocht uit 2010 bij een dealer in het zuiden van het land.

Na een tijdje kwam het regelmatig voor dat de motor na de start inhield (net alsof hij stottert), gaat het motorlampje knipperen en komt de melding controleer ESP. Het gekke is dat er nooit gezegd kan worden wanneer deze melding komt. De auto is al 3 keer terug geweest naar de dealer, maar telkens kunnen ze de melding niet herproduceren, uitlezen blijkt geen foutmelding te geven. Het lijkt vooral voor te komen bij iets langere ritten, waarna de auto weer is afgekoeld (bijv rit van min 30 km en dan een aantal uren stilstand). Na ca een km of 4-5 te hebben gereden lossen beide meldingen zich altijd weer op. Uiteraard geloof ik niet dat dit goed is voor een motor, de dealer heeft echter pas over 3 weken! weer tijd om de auto te kunnen controleren.

Ondanks dat de auto al 3 keer is terug geweest en het gasklephuis al volledig gereinigd is, is het probleem nog altijd niet opgelost. Zijn er meer mensen die dit probleem herkennen en denken een oplossing te hebben? Op diverse fora lees je wel vergelijkbare meldingen bij het tanken van E10, ik tank echter altijd Euro 95.

Mvg,


Rick

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 5
Berichten: 3306
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: TCE130pk inhouden storing motor plus controleer ESP

Bericht door RichTrip »

Van deze motoren is bekend dat er af en toe problemen zijn met een lekke koppakking. Dit kan de genoemde symptomen veroorzaken. Het heeft overigens niets met het ESP zelf te maken.
Laat de dealer de bougies en injectoren controleren en evt. een compressiemeting doen. Is niet veel werk. Je kan zelf alvast het niveau van de koelvloeistof even controleren.
Ik neem aan dat het nog garantie betreft.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
scenicrick
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 sep 2017 11:09
Actief als: particulier

Re: TCE130pk inhouden storing motor plus controleer ESP

Bericht door scenicrick »

Helaas doet dit het vermoeden van mijn broertje bevestigen. Heb zojuist nogmaals samen met hem gekeken, het niveau van de koelvloeistof is gedaald tot onder het minimum.

Nu ik er verder over gelezen heb, vallen een hoop dingen op zijn plek. Begrijp alleen niet dat een erkend dealer dit niet heeft geconstateerd.
Auto is 3 keer terug geweest, eerste keer konden ze de melding niet herproduceren. De 2e keer hebben ze een slang vervangen die gescheurd was (zou volgens fora kunnen komen vanwege teveel druk).

3e keer heb ik ze gemeld dat de kachel het niet naar behoren deed (onmogelijk om het goed warm te krijgen en witte vorming op de ruit). Ze hadden dit vergeleken met waarden van een vergelijkbare Scenic en alles zou binnen de normen zijn.

Ik ga nu voor de 4e keer terug, heb ze nu gemeld dat het niveau van het koelmiddel onder niveau is, plus dat het probleem steeds vaker optreedt. Dat ik twijfel of ik hiermee nog tot 1 mei moet doorrijden. Wat zou jullie advies zijn hier, kan hiermee worden doorgereden of wordt de motor dan nog meer beschadigd?

Rick

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: TCE130pk inhouden storing motor plus controleer ESP

Bericht door mechanic »

Inderdaad bij deze tce motor zijn koppakking problemen niet zeldzaam. Met een beetje pech is de kop zelf ook niet meer te redden,dat is evt pas te zien na demontage.
Met deze klachten is het een behoorlijk matige dealer als je dit niet op zijn minst controleerd.
Zou er naar laten kijken,niet perse mee doorrijden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 5
Berichten: 3306
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: TCE130pk inhouden storing motor plus controleer ESP

Bericht door RichTrip »

Inderdaad, parkeren bij de dealer en pas weer ophalen na reparatie, weet wel vrijwel zeker dat mijn vermoeden van de oorzaak de juiste is.
Denk overigens dat de dealer zelf ook wel aan "damage control" wil doen. Zo blijven doorrijden = gelijk aan hogere kosten.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
scenicrick
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 sep 2017 11:09
Actief als: particulier

Re: TCE130pk inhouden storing motor plus controleer ESP

Bericht door scenicrick »

Heb de auto vanmiddag bij de dealer opgehaald. Ze geven aan dat het niveau wel op minimum staat, maar dat dit vrij normaal is, moet eerlijk zeggen dat ik dit op ca 6.000 km op 5 maanden tijd ook niet gecontroleerd heb (zou normaal ook niet hoeven). Ze hebben de auto uitgelezen en vastgesteld dat dat de storing werd veroorzaakt door een defecte ontstekingsunit.

Ze gaven aan nog nooit een defecte koppakking bij dit type motor gehad te hebben en konden zich niet in alle reacties vinden. Volgens hen was er totaal geen probleem met de koppakking aan de hand. Hoe zou ik zelf kunnen testen of de koppakking alsnog lek is? Is koelvloeistof bij de olie op een bepaalde manier te meten?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: TCE130pk inhouden storing motor plus controleer ESP

Bericht door mechanic »

Een defect aan een bobine geeft een foutcode,99,9% van de tijd. Evt omwisselen en de storing verhuisd van cilinder weet je het bijv ook zeker.
Zal dan wellicht een kleine dealer zijn,of gewoon onwetendheid, de h4jt motor heeft wel degelijk meer dan normaal last van defecte koppakkingen.
Het zou zomaar kunnen dat het enkel de bobine is,dan is het enkel raar dat er zoveel garagebezoeken vokr nodig zijn. Met een co snuffelaar boven het expansievat heb je vlot een uitslag,al is dat niet 100% betrouwbaar.

Het koelsysteem is gesloten,in een perfecte wereld dus niets bijvullen. Plm 0,5l op 6000km is veel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
scenicrick
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 sep 2017 11:09
Actief als: particulier

Re: TCE130pk inhouden storing motor plus controleer ESP

Bericht door scenicrick »

denk dat ik morgen mijn reguliere garage eens ernaar laat kijken, wil toch zeker weten dat het de koppakking niet is

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
scenicrick
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 sep 2017 11:09
Actief als: particulier

Re: TCE130pk inhouden storing motor plus controleer ESP

Bericht door scenicrick »

Het bleek uiteindelijk niet de koppakking te zijn, maar 1 van de 4 bobines was defect. Waarom ze dit de eerste keren niet hadden kunnen uitlezen konden ze niet verklaren. Toen ik de auto de laatste keer bracht konden ze hem aan de computer hangen en de storing "zien". Koelvloeistof bleek op niveau te zijn wanneer de auto weer was afgekoeld.

Ik vertrouwde de garage niet helemaal, dus heb nog een contra controle laten uitvoeren door mijn universele garage. Zij hebben vastgesteld dat er niets mis was en de koppakking in orde was.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 5
Berichten: 3306
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: TCE130pk inhouden storing motor plus controleer ESP

Bericht door RichTrip »

Gelukkig maar :thumb:
Toch zou ik wel adviseren om iets vaker naar het niveau van de koelvloeistof te blijven kijken. Je weet maar nooit.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
scenicrick
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 sep 2017 11:09
Actief als: particulier

Re: TCE130pk inhouden storing motor plus controleer ESP

Bericht door scenicrick »

Helaas blijkt mijn en jullie vermoeden toch juist te zijn geweest vanaf het begin. Gisteren heb ik opeens koelvloeistof moeten bijvullen, auto gaf aan dat de motor te warm was geworden. Auto uiteraard direct aan de kant gezet, zat geen koelvloeistof meer in het reservoir.

Renault Nederland gaf aan dat ik niet met pech langs de kant stond (maar net op de oprit van mijn ouders), dat ze hier niet voor kwamen. Mijn eigen garage heeft vanmorgen de auto afgesleept en als diagnose gesteld dat alsnog de koppakking defect is. Uiteraard heb ik de dealer gebeld, wil uiteraard een 2nd opinion zelf doen en geeft mij aan dat ik de auto naar hem moet brengen. Gezien de garantie afgelopen is, geeft hij aan hooguit een coulance regeling te willen treffen. Daar was nog nooit een 1.4 tce met een defecte koppakking geweest, dus ze trokken het verhaal in twijfel. Toen ik aangaf dat ik het telkens heb aangegeven (heb dit op de mail staan) dat ik vermoedde dat het toch de koppakking was, kreeg ik te horen dat het nooit zou kunnen dat het nu 4 maanden later pas echt naar boven komt.

Is het mogelijk dat dit nu pas echt als "schade" wordt gezien? Mijn eigen garage geeft aan dat dit zeker mogelijk is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 5
Berichten: 3306
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: TCE130pk inhouden storing motor plus controleer ESP

Bericht door RichTrip »

Aangezien een defecte bobine niets maar dan ook helemaal niets met koelwaterverlies heeft te maken, kan ik maar 1 conclusie trekken: de dealer heeft de boot net zo lang afgehouden totdat de auto buiten de garantie viel. Ik gaf direct al aan dat de koppakking vrijwel zeker de oorzaak was. Helaas wordt dit nu bevestigd.....
Ik hoop dat je een rechtsbijstand verzekering hebt. Wellicht tijd om die dan aan het werk te zetten.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: TCE130pk inhouden storing motor plus controleer ESP

Bericht door mechanic »

Je klacht is binnen de garantietermijn gemeld,een afdoende oplossing is nooit gekomen.
Je kunt lang rijden met een koppakking die lekt,op den duur worden de klachten wel steeds erger.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



TheSarge
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 241
Lid geworden op: 05 aug 2016 20:42
Actief als: particulier

Re: TCE130pk inhouden storing motor plus controleer ESP

Bericht door TheSarge »

Gezien de reactie van de dealer en het feit dat ondanks, de door jou aangegeven, mogelijke oorzaak is genegeerd lijkt het mij zeer verstandig om het juridisch te gaan bekijken.

Hierboven wordt het reeds aangeven. Er zijn er veel kenners en een koppakking kan steeds verder “kapot” gaan met als gevolg dat je nu helemaal een probleem hebt.
Het feit dat er nog nooit eerder een 1.4 met dit probleem is geweest doet daar niets aan af. Renault levert immers de koppakking voor dit type motorblok.

Ik zou dit direct schriftelijk (eventueel per mail en aangetekende post) verder zetten.
Dan stel je wat je eist en binnen welke redelijke termijn. Al dan niet met eventueel juridische hulp.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 5
Berichten: 3306
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: TCE130pk inhouden storing motor plus controleer ESP

Bericht door RichTrip »

Je bent echt niet de enige met hetzelfde probleem. Leuk voor de dealer dat ze er nog nooit eentje hebben gezien met dit probleem, maar als ik als niet-monteur al van het probleem af weet, dan geeft het te denken. Succes gewenst met de verdere afhandeling.
Stel de dealer in een aangetende brief aansprakelijk en vraag hierin om het probleem onder garantie op te lossen. Geef aan dat je anders juridische stappen onderneemt.
Ps. een verre bekende van mij is drie weken geleden ook gestrand met zijn 2009 Scenic III met een kapotte koppakking. Weet nog niet de afloop, maar hij zat nog wel in de garantie.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht