Kleine vraagjes Renault Scenic type 1

Alle overige technische vragen over de Scenic
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
ghoti
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 mar 2011 13:45
Actief als: particulier

Kleine vraagjes Renault Scenic type 1

Bericht door ghoti »

Hey hallo allemaal,

Ik had een aantal kleine vraagjes over de renault scenic type 1 uit 1997 (benzine):

1.) Het klokje in mijn scenic doet het wel maar geeft geen licht. Alleen wanneer de zon er vol op staat kan ik het klokje lezen. Ik neem aan dat dit niet standaard is en ik vroeg me dus af of er gewoon een lampje vervangen moet worden of dat het iets anders is. Daarbij vraag ik me ook af wat dat voor moeite en geld kost om te laten doen, want heel belangrijk vind ik het niet zeg maar. Hetzelfde geld ook voor mijn kilometerstanddisplay

2.) Ik heb er nu nog oude banden onder maar ik vroeg me af wat nou goede banden zijn voor een scenic. Er zijn een hoop merken in verschillende prijsklassen maar echt wijzer wordt ik er niet van.

3.) De lichtjes achter mijn dashboard die de kilometer en toertalmeter verlichten in het donker zijn wit en oranje (als ik het me goed herinner) zijn deze ook makkelijk te vervangen voor een ander kleurtje, rood of blauw of iets in die trant?

4.) Als ik de deuren en ramen dicht heb en ook mijn dakraampje dan klinkt de auto vrij zwaar wanneer ik rijd. Als ik mijn dakraampje open doe klinkt het al een stuk minder zwaar. Het geluid is in principe gewoon normaal voor een scenic uit 1997 maar misschien zijn er toch dingen die ik er aan kan doen om met wat minder herrie in de auto te zitten?

5.) Wanneer ik in zijn 2 rijdt en ik mijn gas loslaat dan schokt hij soms een beetje een paar keer, is dit normaal of is er ergens dan iets niet goed? Als ik op de motor rijd (dus geen gas maar wel voorruit in zijn 2) dan schokt hij niet, eigenlijk echt alleen als ik wat harder rijd en dan gas loslaat.

6.) Het kleine stukje dashboard waarin het klokje zit lijkt een lost onderdeel? zijn er ook andere varianten van dat stukje dashboard (deze is namelijk een beetje nutteloos, een lege ruimte waar je eigenlijk niet echt iets in kan stoppen en een klokje dat niet te lezen is. Zijn er linkjes naar websites?


Dat waren voorlopig even al mijn vraagjes :) ik hoop dat jullie er wat van kunnen beantwoorden.

Met vriendelijke groet,

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Kleine vraagjes Renault Scenic type 1

Bericht door mechanic »

1: Het lampje in het klokje is defect. Je zult de bovenplaat van het dashbord moeten loshalen, al met al in een kwartiertje is het gemaakt.
2: Over het algemeen kan ik de michelen energy saver goed aanbevelen. In de scenic 1 zal het om 14 of 15inch gaan en dan zijn deze niet heel veel duurder dan budget banden.
3: De verlichting van de tellers is oranje, die van de temp. meter en de tankmeter zijn wit. Dit kleurverschil zit niet in de lampjes maar in de beplating van de tellers. Deze zal je dus moeten vernieuwen gezien je met een gekleurd lampje wat door oranje heen schijnt niet de kleur van het lampje te zien krijgt.
4: Is dit geluid van de uitlaat? Vaak hebben de einddempers hun dempingswol in al die jaren wat versleten en maakt de uitlaat meer herrie dan je zou willen. De motorruimte is geisoleerd. Je zal vast als je alles dichtmaakt met isolatie minder herrie hebben maar zou er niet teveel moeite aan spenderen.
5: Controleer de slang van de map-sensor naar het inlaatspruitstuk eens, deze wil wel is scheuren vertonen en schokken veroorzaken. Ook de motorsteunen goed controleren, meestal zijn deze versleten bij oudere scenics.
6: Er zijn diverse uitvoeringen geweest met volgens mij ook andere dashbord delen, maar daar kan ik je niet mee helpen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
ghoti
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 mar 2011 13:45
Actief als: particulier

Re: Kleine vraagjes Renault Scenic type 1

Bericht door ghoti »

Thanks voor de reply

1.) Moet ik dat maar eens gaan doen, leuk projectje :)
2.)Thanks, er zitten inmiddels semi nieuwe banden op van de sloop, kwam een zelfde scenic op terecht die net nieuwe banden had maar toch vanwege total loss op de sloop terecht kwam :) maar profiel was nog perfect te noemen.
3.) Dit zou ik best wel willen doen was het echter dat ik niet zou weten waar ik dat soort dingen vandaan zou moeten halen, heb jij enige idee welke webshop dat soort artikelen heeft?
4.) Nieuwe banden doen al een stuk minder herrie maken maar het geluidsverschil met een 2008 ford focus is toch wel flink, maar goed dat zal wel het verschil zijn tussen een nieuwe en een oude auto :)
5.) Motor steunen zijn toevallig een jaar voordat ik hem heb gekocht vervangen, dus ik denk dat het een kleine kans is dat die niet goed zijn. Ik zal eens goed gaan kijken naar de MAP sensor (ook vanwege andere thread/bericht), zouden twee vliegen y1 klap kunnen zijn.
6.) Jammer, het is moeilijk te vinden dit soort dingen :(

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht