Slecht starten gevolgd door vastloper?

Forumregels
Een kleine richtlijn waar je 'welke-vraag' zou kunnen plaatsen.

Elektronica
Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, Dynamo, etc.

Motorisch
Alles wat met de motor van de Espace te maken heeft.

Onderstel
Aandrijving, wielophanging, (lucht-)vering, schokdempers, stuurinrichting, remmen, velgen, banden, versnellingsbakken

Carrosserie en interieur
Stoelen, Deuren, Schuifdak(en), Bumper, Airco, Raammechanieken etc, dat soort dingen
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
r-p
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 sep 2014 14:57
Actief als: particulier

Slecht starten gevolgd door vastloper?

Bericht door r-p »

Espace 3 uit 2002, 2.0 16V

Startte slecht, pendelde in stationair en viel uit (volgens omschrijving eigenaar/schoonvader). Daarna helemaal niet meer te starten, maar wel draaiende startmotor.

Auto afgesleept met mijn Prius, schoonvader probeerde hem aan te krijgen tijdens het afslepen (2e versnelling, op contact en koppeling op laten komen). Volgens mij kort ratelend geluid gehoord en de Prius viel vrijwel stil (werd dus extreem afgeremd door de Espace). Later met een Volvo V70 D5 als trekkende auto gebeurde hetzelfde.

Ook nog met hulpaccu geprobeert, maar spanning zakte totaal weg zonder dat de startmotor maar een slag maakte (60Ah Espace accu, 100Ah hulpaccu en 140A dynamo in draaiende hulp-start-auto). Lijkt een volledige kortsluiting.

Vraag: als de motor vaststaat, is dan dit inderdaad het symptoom? Kortsluiting door de niet draaiende startmotorwikkelingen?

Kan het bv. ook aircopomp zijn? Dus even testen door multiriem eraf te halen en waterpomp, aircopomp, etc even met de hand te bewegen? Danwel kijken of hij dan wel start (dwz rondddraait, lijkt me niet goed hem meer dan 1 seconde laten lopen zonder waterpomp/dynamo/etc...)?

Andere tips, ideeën, etc?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Slecht starten gevolgd door vastloper?

Bericht door WillemS »

Als de motor vast staat, zal de startmotor na enkele seconden doorbranden. Kort ratelend geluid wijst toch ook op inwendige schade van de motor.
O,ja een Prius mag toch niet trekken ! Een evt. trekhaak is alleen voor montage van een fietsendrager.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16028
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Slecht starten gevolgd door vastloper?

Bericht door mechanic »

Probeer de krukas eens te draaien,dop 18mm.
Of auto in versnelling en olievuldop eraf,en probere te duwen voor/achter. Als de nokkenas iet draait is er wat mis.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
r-p
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 sep 2014 14:57
Actief als: particulier

Re: Slecht starten gevolgd door vastloper?

Bericht door r-p »

Bedankt voor de reacties. Ratelend geluid was even tijdens het trekken, daarna is er, op wat geklik van relais na, geen enkel geluid meer uit de hele Espace gekomen. Ook niet tijdens trekken met de Volvo (die wel wat meer massa in de strijd gooit).
Zal de sleutel 18 eens proberen!

En ja, een Prius mag niet trekken, klopt. Ondanks dat ie meer koppel heeft dan de Volvo D5... ;) en dat ook nog eens vanuit stilstand.
Toyota is erg voorzichtig en als je 'm sloopt is de schade mogelijk vele duizenden euro's en ook nog eens niet herstelbaar door de gemiddelde hobbyist. Is dus puur op eigen verantwoording dat ik dat aandurf (en ik wilde alleen slepen, niet AANslepen). Overigens ken ik vele mensen in de VS die er duizenden kilometers aanhangers mee trekken (vaak >1000kg) maar wel vrijwel altijd met een scangauge of andere hardware & software die hen in staat stelt om o.a. temperatuur van de elektromotor in de gaten te houden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16028
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Slecht starten gevolgd door vastloper?

Bericht door mechanic »

Probeer 2 volledige krukasomwentelingen.
Voel je niks geks raken de zuigers iig geen kleppen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
r-p
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 sep 2014 14:57
Actief als: particulier

Re: Slecht starten gevolgd door vastloper?

Bericht door r-p »

Kwart rotatie, dan loopt ie vast... Multiriem hadden we eraf gehaald, dus is denk ik echt wel zuiger tegen kleppen.

Wat is er nu nog te redden? Wat kunnen we checken? Zal zo ook in werkplaatshandboek & google duiken voor antwoorden.

Hoe komt dit? Slechte spanrollen o.i.d.? Heeft het aantrekken ermee te maken? Riem is ~10.000km geleden door garage vervangen juist om zekerheid en betrouwbaarheid te hebben, dus ik word hier niet vrolijk van.

Past het oorspronkelijke probleem hier ook ergens in? Slecht lopen doordat distributie tandriem een tandje versprongen is? En vervolgens bij aantrekken nog meer versprongen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
r-p
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 sep 2014 14:57
Actief als: particulier

Re: Slecht starten gevolgd door vastloper?

Bericht door r-p »

Afbeelding

Dit is de oorzaak. Volgens omschrijving van schoonvader (die weer bij garage is geweest) komt dit van een gepuntlast afdekplaatje op een van de tandwielen die de nokkenassen aandrijven. Dit heeft rondgezworven rond de distributieriem.
Kan het niet helemaal thuisbrengen, maar heb het ook niet zelf gezien. Hier een foto van andere Renault blokken, maar daar kan ik niet duidelijk in vinden waar dit stripje dan vandaan komt.
Afbeelding
Riem is inderdaad wel versprongen.

Ik vertrouw het blok persoonlijk niet meer, o.a. omdat ik ergens gevonden had dat schade aan de kop (specifiek F4R blok) vaak niet zichtbaar is en later veel ellende meebrengt (brekende kleppen e.d.). Maar schoonvader dubt tussen kop (150euro), blok (600euro) of compleet 'nieuwe' Espace (800-1500euro).
Niet iedereen vindt de achterbank even lekker zitten, dus van hen mag de zoektocht ook naar andere auto's uitgebreid worden :mrgreen:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16028
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Slecht starten gevolgd door vastloper?

Bericht door mechanic »

Dit is een bekend probleem.
Meestal komt dit door onzorgvuldige montage van de bovenste distributiedeksel. Wellicht gestoten tegen het uitlaat tandwiel en dan breekt er een puntlas met dit tot gevolg.
Een kop is minder werk dan een motor,maar bij een gebruikte zou ik ook de stoters vervangen.
In 9 van de 10 gevallen zijn de zuigers nog te redden,maar je kleppen zullen krom zijn nu.
Begin met de kop te demonteren,en te zien wat de schade is.
In de garage monteerde ik altijd een ruil kop,dit was in der tijd goedkoper dan een revisie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
r-p
Lid
Lid
Posts in topic: 5
Berichten: 32
Lid geworden op: 20 sep 2014 14:57
Actief als: particulier

Re: Slecht starten gevolgd door vastloper?

Bericht door r-p »

Bedankt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht