Pagina 1 van 1

Distributieriem of ketting?

Geplaatst: 12 mei 2008 23:10
door rekito
Sinds vrijdag ben ik in het bezit van een espace 3.0 V6 uit 1997(volgens mij is dit het eerste jaar van type 3). Ik ben werkelijk helemaal ondersteboven van het comfort en de ruimte alsmede het rijgedrag van de wagen.

Omdat ik niet precies weet wat de geschiedenis is van deze wagen en ik er toch wel nog een tijd van wil genieten wil ik een grote beurt uitvoeren inclusief de distributieriem vervangen. Echter opverschillende pagina's wordt gesproken over een distributieketting. Moet deze ook worden vervangen of niet? Nu heb ik verschillende sites bezocht en dit hele forum uitgespit, maar ik kan nergens ontdekken of er nu een snaar of een ketting inzit.

Re: Distributieriem of ketting?

Geplaatst: 06 dec 2008 23:08
door Amsen
rekito schreef:Sinds vrijdag ben ik in het bezit van een espace 3.0 V6 uit 1997(volgens mij is dit het eerste jaar van type 3). Ik ben werkelijk helemaal ondersteboven van het comfort en de ruimte alsmede het rijgedrag van de wagen.

Omdat ik niet precies weet wat de geschiedenis is van deze wagen en ik er toch wel nog een tijd van wil genieten wil ik een grote beurt uitvoeren inclusief de distributieriem vervangen. Echter opverschillende pagina's wordt gesproken over een distributieketting. Moet deze ook worden vervangen of niet? Nu heb ik verschillende sites bezocht en dit hele forum uitgespit, maar ik kan nergens ontdekken of er nu een snaar of een ketting inzit.
Ik heb sinds anderhalf jaar een Espace 3.0 v6, bouwjaar 1998, en bij aanschaf werd mij door de dealer verteld dat er een distributieketting in zit. Deze zouden zeker 200.000 km mee moeten kunnen gaan.

Geplaatst: 07 dec 2008 21:54
door Dennis25
Hey ,

Kijk anders even op mijngarage.nl toets daar je kenteken in en druk op distributieriem/ketting vervangen. Dan krijg je te zien of jou auto een ketting heeft of niet.
Ik heb een 3.0 V6 uit 98 met ketting & meer dan 2 ton op de teller en ik ben niet van plan om hem te vervangen.Een ketting gaat gemiddelt een autoleven mee maar het risico dat hij het begeeft is altijd aanwezig.Mocht dat zo zijn neem ik dat voor lief.Een nieuwe "gebruikte" motor kost ook de wereld niet. een ketting vervangen kost al gauw tussen de 1250,00/1750,00 dat vind ik toch een beetje te veel geld om voor een auto uit te geven die perfect rijd.Het is ook moeilijk om te zien of hij daadwerkelijk vervangen moet worden omdat je in tegenstelling tot een distributiesnaar zowat geen slijtage kan waarnemen en hij maar preventief vervangen word omdat de motor er toch al uit is.(kost aardig wat arbeidsloon) Het is een afweging die je zelf moet maken , er gaan namelijk ook verhalen rond op diverse fora van opels en fiat kettingen die rond de 100dkm die geest geven met de nodige gevolgen van dien.

Geplaatst: 11 dec 2008 18:26
door mechanic
er zijn 2 verschillende 3.0 V6 motoren in de espace III. Eentje met ketting, en eentje met distributieriem. De motoren met riem zijn van de eerste versie espace III, de latere hebben de ketting gekregen. De ketting hoeft nooit vervangen te worden, alleen bij een bijgeluid oid, komt zelden voor. De motoren met riem gaan om de 5jaar/120.000km. De multiriemen + toebehoren bij bijde motoren 120.000km / 5jaar.

ketting ....distributieriem.....

Geplaatst: 04 jan 2009 13:24
door demi
Hmzzz..... ik heb al bij 3 espaces 3.0 V6 de ketting vervangen nadat deze was gesprongen. Ze hadden het allen begeven zo tussen de 140.000 en 180.000 km.
Helaas heeft renault hier niet erg veel aandacht aan besteed om dit degelijker te maken. De ketting is maar een enkel schakelige ketting en ziet er ongeveer uit zoals de meeste fietskettingen. Het euvel is dat de ketting te veel gaat slijten en zo dus gaat langer worden. Ook de kettinggeleiders slijten enorm in. Het gevolg is dus dat een van de twee kettingen het eerst springt en meestal is dit de ketting aan de achterzijde oftewel de ketting van de achterste cilinderrij. Meestal springt de tweede ketting dan ook doordat er 'brokstukken' in terecht komen van de reeds eerste gesprongen ketting. Ook zijn er dan meteen 12 kromme kleppen. dus de bijden cilinderkoppen moeten dan ook onder handen genomen worden.
Met het juiste gereedschap, veel geduld en goede kennis van zaken en +/- 48 werkuren is de renault weer aan het rijden te krijgen.

De 3.0 V6 24v zijn stukken beter doordat deze een riem heeft en geen ketting. deze zijn ook makkelijker te vervangen en veel betrouwbaarder

Geplaatst: 20 mar 2009 17:50
door Dennis25
De 3.0 V6 24v zijn stukken beter doordat deze een riem heeft en geen ketting. deze zijn ook makkelijker te vervangen en veel betrouwbaarder.
Ik heb een 3.0 V6 24v versie zoals jij zegt , maar die heeft toch echt een ketting en geen riem.
Er staat nu zo'n 237.000 op de teller en de ketting is nog nooit vervangen. Ik rij er 45.000 per jaar mee (snelweg) en ik ben niet bepaald vriendelijk tegen het gaspedaal en hij vliegt regelmatig 219km/ph (Duitsland) en hij loopt nog even mooi als toen ik em kocht 8)

Geplaatst: 21 mar 2009 11:46
door mechanic
voor de riem te vervangen dient eigenlijk de motor uitgebouwd te worden, dure ingreep!
gewoon zorgen dat de motoren met ketting altijd goede smering hebben, optijd de olie verversen enz.
kijk bijvoorbeeld naar de twingo's met ketting motoren, die gaan nooit kapot. espace heb ik ook nog niet meegemaakt dat die stuklopen hierdoor.

Geplaatst: 22 mar 2009 14:37
door Rossy
Dennis25 schreef:Ik heb een 3.0 V6 24v versie zoals jij zegt , maar die heeft toch echt een ketting en geen riem.
Er staat nu zo'n 237.000 op de teller en de ketting is nog nooit vervangen. Ik rij er 45.000 per jaar mee (snelweg) en ik ben niet bepaald vriendelijk tegen het gaspedaal en hij vliegt regelmatig 219km/ph (Duitsland) en hij loopt nog even mooi als toen ik em kocht 8)
En dat klopt niet.
Deze motor heeft echt wel een riem.
Als je het niet gelooft, zoek ik het morgen voor je uit.
Moet ik wel even je kenteken hebben.
Doe maar via PM.

Of het moet in jouw geval gaan om een diesel motor, die heeft inderdaad een ketting, maar dan hebben we het ook over een Espace IV en niet over een III zoals in de rest van het topic.

Antonio.

Geplaatst: 25 mar 2009 17:40
door mechanic
er zijn wel 2 types v6 motoren in de espace 3. eentje met ketting en eentje met riem.

Geplaatst: 25 mar 2009 19:31
door Rossy
Klopt, alleen is die met ketting de oude 12 klepper.
De 24 klepper is met een riem.

Antonio.

Geplaatst: 25 mar 2009 19:49
door George Michael
Heb vorige week onze Grand Scenic ingeruild voor een Espace 2.0T uit 2005 met 118.000km. De distributieRIEM e.d. is keurig vervangen
Dus wij hebben een riem.

Geplaatst: 03 apr 2009 10:47
door ccu
Hoi,

om dan nog maar eens alles op een rijtje te zetten:

de 2.9 (3.0 ???) V6 12 V heeft een ketting
de 3.0 V6 24 V heeft een riem.

Vervangen van de riem kost nogal wat, omdat hiervoor de motor uitgebouwd moet worden (tenzij je iemand kent met wel heel beweegbare ledematen :D .

groet,
ccu

Geplaatst: 03 apr 2009 17:03
door DHL
En als het een riem is...zou ik dat zeker niet uitstellen. Vermoed dat hij op 120.000km wel zal vervangen zijn. Nu heb je bijna 240.000km dus is het weer de moment.