Pagina 1 van 1

ATF-olie-peil te laag?

Geplaatst: 02 apr 2010 22:33
door fgrooten
De automatische versnellingsbak van mijn Espace IV 3.5 V6 schakelt de laatste tijd raar. Hij gaat veelste snel van de 3e naar de 4e versnelling waardoor het blok begint te sputteren vanwege een te laag toerental. Een flink duw op het gaspedaal zorgt er wel weer voor dat hij vlot doortrekt maar helemaal jofel lijkt het me niet. Ook schakelt de bak regelmatig te laat terug, dwz bij het aanrijden van een bocht blijft de bak bijvoorbeeld in de 4e versnelling hangen, en pas bij het gasgeven bij het verlaten van de bocht schrikt 'ie en schakelt hij terug naar de 2e versnelling.

Mijn idee is dat de ATF-olie te laag peil heeft. Weet iemand hoe ik dit kan controleren en of ik het eventueel zelf kan bijvullen (en met wat voor ATF-olie)?

Geplaatst: 03 apr 2010 13:56
door Corno
Dat is vrij lastig zelf te doen. Er zit n.l. geen peilstok in.
De aftapplug bestaat uit 2 delen en de buitenkant van deze plug is een buis die omhoog je bak inloopt.
Om te peilen moet de temperatuur van de olie precies op 60 graden zijn en dan mag (als je de binnenplug eruit draait) er geen olie uit lopen. Als er wel olie uitloopt zit er te veel in. Wat de garage normaal doet is er een halve liter inspuiten, dan de bedrijfstemp. naar 60 graden brengen en dan kijken hoeveel olie er uit loopt.
Ik vond dit allemaal teveel werk en heb 2 weken geleden de olie laten verversen bij Autrans in Lunteren (volgens mij hebben ze nog meer vestigingen).
Dit koste me 175 euro ex. BTW, maar ik weet wel zeker dat er niets met mijn bak aan de hand is.
Als er wat aan de hand is met je bak stinkt de olie en zit er veel ijzerschraapsel bij.
Bij jou lijkt mij dit de moeite wel waard gezien je problemen.

Succes ermee!!!

Geplaatst: 03 apr 2010 15:28
door WillemS
Moderne automaatbakken zijn een stukje high tech. Werken hieraan is specialistenwerk.
Ik zou je willen adviseren de bak te laten uitlezen(heeft een eigen computer). En vervolgens de olie te laten bijvullen/verversen(evt. incl.filters v.v.). SUC6

Geplaatst: 04 apr 2010 08:42
door fgrooten
Hmm, toch maar eens laten doen dan.

Kan ik beter naar de Renault-dealer gaan of naar een specialist?

Geplaatst: 04 apr 2010 17:11
door thomassen7
Ga naar de specialist.
Scheelt behoorlijk in de portemonee, met verversen ben ik ondertussen achter zo'n 60% .
En als je bak toch een defect heeft, dan wordt dat gerepareerd of de bak wordt volledig gereviseerd.
Ze weten waar ze mee bezig zijn, en volgen niet blindelings de uitwissel procedure die Renault voorschrijft en hanteert als er wat aan een bak mankeert.
Met dat uitwisselen zal de rekening bij Renault tussen de €3500,- en €4000,- liggen.
Bij de specialist, waar Renault ook zijn bakken laat reviseren zal je met ongeveer de helft rekening moeten houden.

Gr.
Peter

planetair tandwielstelsel

Geplaatst: 04 apr 2010 23:27
door de mon
Als er te weinig olie aanwezig is zal het volgende voordoen:bij koude motor is dit het vlugst zichtbaar of voelbaar,men gaat van N naar D,treuzelen en bij meer gas geven vliegt de wagen in gang bruusk.Bij warme olie en op peil dan doet de wagen normaal.Men zal er nooit teveel indoen tov lekken voorkomen.In deze automaten zit meer elektronika en is combineerbaar met tiptronic.Zij kunnen ook uitgelezen worden dacht ik.

Geplaatst: 04 mei 2010 22:09
door Rojo69
Gegroet, medestanders........
Erg herkenbaar deze berichten omtrent te laag olie nivo in de bak.
Rijd net 3 maanden in andere Espace type III 3.0 24V automaat uit 2001 en vorige week een rookwolk achter de auto gekregen.
Zit een beetje een zoete lucht aan, niet de geur van motorolie.
Onder de auto gekeken en druppels olie tussen de bak en de motor vandaan en inderdaad geen motorolie.
Oorzaak: te lang gereden met een te laag nivo.
Ben redelijk handig, dus blok eruit( de 1nige manier om er normaal aan te werken)
Blijkt dat er een babbitlager droog heeft gedraaid, ingaande as van de versnellingsbak.
Oliekeerring verbrand en de rest kun je raden.
Ben nu bezig op te bouwen, gaat heel veel tijd in zitten.
Kan me voostellen dat je leegloopt op de kosten van de monteur bij de garage.
Hopelijk zijn jullie er sneller bij dan mijn persoontje, bij kuren als in voorgaande reactie's omschreven, direct olienivo van de bak (laten) controleren.
Zit nogal een procedure aan.
En eeeeehhhhh garantie, tot de hoek van de straat..................

M.v.g. Johan

Re: planetair tandwielstelsel

Geplaatst: 04 mei 2010 23:58
door CPTR
de mon schreef:Als er te weinig olie aanwezig is zal het volgende voordoen:bij koude motor is dit het vlugst zichtbaar of voelbaar,men gaat van N naar D,treuzelen en bij meer gas geven vliegt de wagen in gang bruusk.Bij warme olie en op peil dan doet de wagen normaal.Men zal er nooit teveel indoen tov lekken voorkomen.In deze automaten zit meer elektronika en is combineerbaar met tiptronic.Zij kunnen ook uitgelezen worden dacht ik.
Zelf heb ik ook automaatproblemen, maar dan inderdaad alleen als het koud is. Eenmaal op temperatuur gaat alles prima.

Heb al aan de dealer laten weten dat zij het niet hoeven te doen, maar ben wel op zoek naar een specialist in de omgeving van A'dam. Iemand een suggestie?

Geplaatst: 05 mei 2010 22:01
door WillemS
Ja, in Amsterdam zit Ganzeboom (www.ganzeboom.net), zijn ook goed bekend met Renaultbakken. SU6