Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om Javascript aan te zetten. Hier vind je instructies over hoe je Javascript activeert in je web browser.

Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Berichtdoor gemser3 » 15 Apr 2011 08:02

Hallo

Nou moet over 13.000 km me distributieriem vervangen worden van mijn renault epace III 3.0 V6 24v,
Wie weet er een adres die het voor een normaal bedrag wil en kan vervangen incl: waterpomp ,bougies de prijs opgavens die ik heb gekregen waren HEEEEELLLLL hoog allemaal 2000,- euro :cry2: :cry2:
Laatst gewijzigd door RichTrip op 15 Apr 2011 08:17, in totaal 1 keer gewijzigd.
Reden: Onderwerptitel aangepast
Reneult Espace III 3.0 V6 24v
gemser3
Nieuw lid
Nieuw lid
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 18 Jan 2011 20:04
Woonplaats: Barendrecht
Actief als: particulier

Advertentie

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Berichtdoor Pleiades » 15 Apr 2011 09:41

Een van onze sponsoren heeft nu een actie speciaal voor Renaults. Ik heb de Espace er niet bij zien staan, maar het heeft wellicht zin ze een berichtje te sturen voor een prijsopgave. :thumb:

ps: Het vervangen van de distributie van een Renault met een V6 zonder ketting is gewoon duur omdat het hele blok eruit moet voordat er ook maar aan gewerkt kan worden. Het is zo duur omdat het gewoon een dag werk is.
'04 Renault Grand Espace 2.0T 16v Initiale Gris Hollogramme
'06 Renault Mégane CC 2.0 16v Tech Line Vert Abysse
'07 Renault Grand Espace 3.5 V6 24v Initiale Noir Nacré
'12 BMW 640i High Executive Rubinschwarz
Gebruikers-avatar
Pleiades
Global Moderator
Global Moderator
 
Berichten: 2191
Geregistreerd: 08 Jun 2008 19:05
Woonplaats: Zuid-Holland
Actief als: particulier

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Berichtdoor mechanic » 15 Apr 2011 18:15

Het is ook mogelijk de riem te vernieuwen zonder het blok te demonteren, echter is dit niet fijn werken en duurt het meestal langer dan wanneer je het blok wel demonteerd.
Laat het wel doen door een specialist! €2000 kost het bij een dealer volgens mij geen eens. De bougies zijn makkelijk te vernieuwen met het blok eruit dus de meerpijs is een half uurtje wellicht en bougies.
mechanic
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
 
Berichten: 5609
Geregistreerd: 24 Apr 2008 20:47
Woonplaats: Brabant
Actief als: particulier

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Berichtdoor Paulhugers » 10 Jul 2011 22:41

eigelijk valdt het best wel mee het is vrij in voudig als je het maar weet :)
ik heb het vandaag gedaan bij mijn eigen v6 24v (Automaat)

was 2 dagen bezig omdat ik ookmaar meteen mij automaat heb laten reviseren,

met 223 op de teller en een automaat waar de centersupport uit lag nog al een herrie bij 120 KM

ik was in totaal kwijt voor de spullen 750 euro het gaat dan om een distributieriem + Water Pomp + V-riem + Luchtfilter + bougies + Olie + olie Filter + en nog wat kleinen dingen die me opvallen ow ja en emmers vol geduld

ow ja en een tubbe kopervet voor de schoefen is handig voor als er na 120.000 er nog een keer uitmoeten

in totaal 1500 € wil ik dit ook bij jou espace toe passen
Paulhugers
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 10 Jul 2011 22:29
Woonplaats: Eindhoven
Actief als: professional

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Berichtdoor WillemS » 11 Jul 2011 09:46

Ik mis de "looprollen" in jouw verhaal.
SUC6
WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
 
Berichten: 4816
Geregistreerd: 04 Okt 2009 11:49
Woonplaats: Heemstede
Actief als: particulier

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Berichtdoor Mathijs » 11 Jul 2011 17:46

en ik de garantie ... :roll:
Wanneer ik een riem/ketting vervangt, is een (span)rol voor mij geen discussiepunt meer, die vervang ik dan gelijk mee.
Zekerheid voor alles, zelfs V-snaren herbruik ik niet meer, gaan er ook gelijk nieuw op dan. :thumb:
Don't promise, when you're happy
Don't reply, when you're angry
Don't decide, when you're sad
Gebruikers-avatar
Mathijs
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
 
Berichten: 1548
Geregistreerd: 27 Aug 2004 00:16
Woonplaats: 森の中で
Actief als: particulier

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Berichtdoor Paulhugers » 14 Jul 2011 16:32

ow ja de looprollen als de looprollen goed zijn en geen spelling op zit doe ik die meestal niet.
Maar als de klant daar op staat kan dat wel natuurlijk
ik heb er vandaag weer 2 gedaan en dat allemaal zonder de motor te demonteren

MvG Paul
Paulhugers
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 10 Jul 2011 22:29
Woonplaats: Eindhoven
Actief als: professional

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Berichtdoor frespace » 20 Jul 2011 22:14

Moet bij het vervangen van de distributieriem van een 2.0T ook het hele blok eruit ?
Wat kost een losse riem ongeveer ?
De mijne komt uit 2006 en heb h'm net over de ton gezet.
Er staat 5 jaar voor of 120.000 km voor. Het wordt zeker een duur geintje qua arbeidsloon.
Wie kan mij er meer over vertellen. alvast bedankt , Frespace.
frespace
Nieuw lid
Nieuw lid
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 15 Jan 2009 22:52

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Berichtdoor Pleiades » 21 Jul 2011 22:42

Bij een 2.0T kan het zonder het blok eruit te halen.
'04 Renault Grand Espace 2.0T 16v Initiale Gris Hollogramme
'06 Renault Mégane CC 2.0 16v Tech Line Vert Abysse
'07 Renault Grand Espace 3.5 V6 24v Initiale Noir Nacré
'12 BMW 640i High Executive Rubinschwarz
Gebruikers-avatar
Pleiades
Global Moderator
Global Moderator
 
Berichten: 2191
Geregistreerd: 08 Jun 2008 19:05
Woonplaats: Zuid-Holland
Actief als: particulier

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Berichtdoor Paulhugers » 22 Jul 2011 23:07

frespace schreef:Moet bij het vervangen van de distributieriem van een 2.0T ook het hele blok eruit ?
Wat kost een losse riem ongeveer ?
De mijne komt uit 2006 en heb h'm net over de ton gezet.
Er staat 5 jaar voor of 120.000 km voor. Het wordt zeker een duur geintje qua arbeidsloon.
Wie kan mij er meer over vertellen. alvast bedankt , Frespace.


4 uurtjes en het is gebeurt koste 750,00 Forum leden krijgen 10% korting op het Paket

dat is dan een grote onderhoud

MvG
Paulhugers
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 10 Jul 2011 22:29
Woonplaats: Eindhoven
Actief als: professional

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Berichtdoor roadrash » 23 Sep 2011 12:12

Mijn 1999 Espace 3.0 V6 24V heeft inmiddels 205000 gelopen, en is eigenlijk aan nieuwe distributieriem toe.

Maar ook heb ik een probleem met de automatische bak. Als hij koud is, dan klapt hij hard in de lagere versnellingen.
Als ik dan door een korte scherpe bocht ga, lijkt het wel alsof hij "even de koppeling in trapt".
Bij warme motor is dat eigenlijk helemaal over.
Moet dan de bak gereviseerd worden?
Iemand anders riep dat er nieuwe olie in moet, of dat ik het moet bijvullen.

Wie kan er wat over zeggen?
1999 Espace Initiale Paris (Duitse import) V6 24valves automaat.
roadrash
Nieuw lid
Nieuw lid
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 02 Okt 2010 00:17
Woonplaats: Wolvega
Actief als: particulier

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Berichtdoor WillemS » 23 Sep 2011 22:16

Ik zou zeker de olie laten verversen en het oliefilter vervangen, voeg dan voor je gaat afvullen een tube Forté Automatic Transmission Treatment toe, vul dan af met de juiste olie en rijden, een wereld van verschil.
SUC6
p.s. en voorteen iedere 80.000 km verversen, doen :D
WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
 
Berichten: 4816
Geregistreerd: 04 Okt 2009 11:49
Woonplaats: Heemstede
Actief als: particulier

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Berichtdoor Paulhugers » 23 Sep 2011 22:24

roadrash schreef:Mijn 1999 Espace 3.0 V6 24V heeft inmiddels 205000 gelopen, en is eigenlijk aan nieuwe distributieriem toe.

Maar ook heb ik een probleem met de automatische bak. Als hij koud is, dan klapt hij hard in de lagere versnellingen.
Als ik dan door een korte scherpe bocht ga, lijkt het wel alsof hij "even de koppeling in trapt".
Bij warme motor is dat eigenlijk helemaal over.
Moet dan de bak gereviseerd worden?
Iemand anders riep dat er nieuwe olie in moet, of dat ik het moet bijvullen.

Wie kan er wat over zeggen?


je kan 2 dingen proberen dat is Olie van de automaat vervangen bij een temperatuur van 70 C olie er uit en nieuwe olie er in ( dit is vrij pittig werkje )

dat klappen van zijn een heeft met de schakelklok te maken olie dus het zijn allemaal kleppen
als dat het niet is is mogelijk je bak niet goed en zou die voor inspectie uit elkaar moeten om een diagnose te stellen

Verder zou ik de auto moeten zien voor diagnose en eventueel moeten horen

MvG paul
Paulhugers
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 10 Jul 2011 22:29
Woonplaats: Eindhoven
Actief als: professional

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Berichtdoor WillemS » 24 Sep 2011 09:28

Even wat uitleg, achter de koppelomvormer zit een oliepomp die voor de druk in het systeem zorgt.
Een kleppenblok zorgt voor het schakelen en wordt aangestuurd door elektromagnetische zuigers, die worden getriggerd door de diverse sensoren. Door slijtage en vervuiling kunnen die zuigers gaan klemmen, ook de veroudering vd olie door temperatuur speelt een rol. Wordt de bak en olie warm dan kan de storing tijdelijk opgeheven worden(uitzetting).
Reinigen is DE manier om de boel weer gangbaar te maken. Doen dus.
SUC6
WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
 
Berichten: 4816
Geregistreerd: 04 Okt 2009 11:49
Woonplaats: Heemstede
Actief als: particulier

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Berichtdoor Paulhugers » 24 Sep 2011 12:45

WillemS schreef:Even wat uitleg, achter de koppelomvormer zit een oliepomp die voor de druk in het systeem zorgt.
Een kleppenblok zorgt voor het schakelen en wordt aangestuurd door elektromagnetische zuigers, die worden getriggerd door de diverse sensoren. Door slijtage en vervuiling kunnen die zuigers gaan klemmen, ook de veroudering vd olie door temperatuur speelt een rol. Wordt de bak en olie warm dan kan de storing tijdelijk opgeheven worden(uitzetting).
Reinigen is DE manier om de boel weer gangbaar te maken. Doen dus.
SUC6


Sorry voor me typfoute er liep een kat in de weg…:-)

ik zal kijken of een tekening kan vinden voor je hoe het moet en welke olie er in moet,
ook zou ik er de originele olie in doen van het merk ZF 4HP20

als je hulp wenst stuur me een PM dan zal ik je helpen

maar als je het zelf wil doet. Zorg dat je hitte bestendige handschoenen aan hebt je moet namelijk vlak bij de uitlaat de olie af tappen en vullen waneer de auto op 50 / 70c is dus HEET

MvG Paul & Jourie < me kat
Paulhugers
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 10 Jul 2011 22:29
Woonplaats: Eindhoven
Actief als: professional

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Berichtdoor roadrash » 25 Sep 2011 17:05

Jongens, geweldig bedankt voor de informatie en adviezen.

Ik ben echt ongelooflijk tevreden met deze heerlijke auto en hij moet nog even mee.
Er werd mij steeds verteld (inmiddels door 2 garages) dat je de olie niet kan verversen en dat ik de bak moet vervangen..
Duh.
Dus als iemand informatie of handleiding heeft over hoe ik de olie kan vervangen, dan zou dat zeer welkom zijn.
1999 Espace Initiale Paris (Duitse import) V6 24valves automaat.
roadrash
Nieuw lid
Nieuw lid
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 02 Okt 2010 00:17
Woonplaats: Wolvega
Actief als: particulier

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Berichtdoor Paulhugers » 25 Sep 2011 17:48

roadrash schreef:Jongens, geweldig bedankt voor de informatie en adviezen.

Ik ben echt ongelooflijk tevreden met deze heerlijke auto en hij moet nog even mee.
Er werd mij steeds verteld (inmiddels door 2 garages) dat je de olie niet kan verversen en dat ik de bak moet vervangen..
Duh.
Dus als iemand informatie of handleiding heeft over hoe ik de olie kan vervangen, dan zou dat zeer welkom zijn.


Naarteurlijk wille die oplichters dat krijgen ze meer geld

als je voor me wilt kijken of de automaat een pel stok heeft zal ik je uitleggen hoe je de olie moet vervangen

MvG Paul
Paulhugers
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 10 Jul 2011 22:29
Woonplaats: Eindhoven
Actief als: professional

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Berichtdoor WillemS » 25 Sep 2011 20:44

Van de totale inhoud van zo'n 8 liter komt er maar ong.3 uit. Ik doe het altijd zo dat ik de uitlopende olie opvang want dan kan ik a)meten hoeveel het is en, b)zien of er gruis of metaaldeeltjes zijn meegekomen.Ik beschik over een pdf.-file (Citroen) van 250 pagina's met een beschrijving van de ZF4 ph20 bak. maar weet niet hoe die hier toe te voegen, wil je hem hebben stuur dan een mail of PB.
mvg
WillemS
WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
 
Berichten: 4816
Geregistreerd: 04 Okt 2009 11:49
Woonplaats: Heemstede
Actief als: particulier

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Berichtdoor Paulhugers » 25 Sep 2011 22:12

roadrash schreef:Jongens, geweldig bedankt voor de informatie en adviezen.

Ik ben echt ongelooflijk tevreden met deze heerlijke auto en hij moet nog even mee.
Er werd mij steeds verteld (inmiddels door 2 garages) dat je de olie niet kan verversen en dat ik de bak moet vervangen..
Duh.
Dus als iemand informatie of handleiding heeft over hoe ik de olie kan vervangen, dan zou dat zeer welkom zijn.


uit welk jaar komt de auto ?

1995- 1999 dan heeft hij een pelstok
2000 - 2002 dan heeft deze dat niet dan moet je hem achter bij vullen dat kun je doen met een trechter en een slang de slang maak je aan de trechter vast achter op de bak waarnormaal de snelheids meter zit dit nu een klepje dit klepje kun je met een dopje 10 en klein rateltje losmaaken aan de zij kant vindje een inbus boutje deze haalje er uit aan de onderkant van de bak zit een aftak plug zorg dat de auto warm is ongeveer 50 ~ 70 C dat maakt de olie dun daar na als er ongeveer een litter of 5 uit is 3 liter blijft in de kopelomvormer zitten dit is vrij normaal als dat gedaan is doe je de aftap plug er trug in zorg dat deze goed vast zit je zou niet willen dat er onderweg met rijden de plug er uit trilt als je dat gedaan hebt vul je de automaat bij met ZF olie (deze kan ik wel leveren aan je als je dat wil) begin iederekeer met een litter zo lang dat er olie uit de overloop komt (dat inbusje) als dat is dan draai je dat inbusje er weer in en doe je het vul klepje er op dan laat je de auto effe lopen zo ongeveer een minuut of vijf dan maak je het vul klepje open en dan doe je er weer een litter bij dan heb je zeker genoeg in zitten tot de eerst volgende grote beurt dat is ongeveer iedere 70.000 KM ik raat aan om dit iedere grote beurt te doen het is een minuut of 30 werk en scheeld een hoop geld en gedonder

(Bij de Dealer Zeggen dat de 4HP20 een onderhouds vrije bak is NOT zo lang ik auto's maak heb ik nog nooit een onderhouds vrij je bak gezien)

Als je wild kan ik je foto's laaten zien van een bak die te weinig olie heeft gehad omdat ze de bak nooit pelde


MvG Paul
Paulhugers
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 10 Jul 2011 22:29
Woonplaats: Eindhoven
Actief als: professional

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Berichtdoor WillemS » 26 Sep 2011 09:14

Let wel heel goed op, deze ZFbakken mogen nooit teveel olie hebben dus houd je exact aan de fabrieksvoorschriften.
Teveel olie is funest, deze olie zet enorm uit en bij teveel gaat dat ten koste van de keerringen n raakt de bak zo lek als een vergiet.
SUC6
p.s. ben je niet zeker van je zaak ? Ga dan naar een automatenspecialist en laat het doen.
WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
 
Berichten: 4816
Geregistreerd: 04 Okt 2009 11:49
Woonplaats: Heemstede
Actief als: particulier

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Berichtdoor Paulhugers » 26 Sep 2011 10:02

WillemS schreef:Let wel heel goed op, deze ZFbakken mogen nooit teveel olie hebben dus houd je exact aan de fabrieksvoorschriften.
Teveel olie is funest, deze olie zet enorm uit en bij teveel gaat dat ten koste van de keerringen n raakt de bak zo lek als een vergiet.
SUC6
p.s. ben je niet zeker van je zaak ? Ga dan naar een automatenspecialist en laat het doen.


deze automaat heeft een overloop dus wat teveel is gooit hij er uit
mijn automaat had het zelfde de bak is een ZF 4HP20 daar moet 8.7 liter in bij een lege automaat en bij een afgetapte de hoeveel heid afgetapt plus een litter staat in de Service Manual van Renault zelf

ik heb de compleete Service Handboek voor me

dus wat piep je nou
Paulhugers
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 10 Jul 2011 22:29
Woonplaats: Eindhoven
Actief als: professional

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Berichtdoor WillemS » 26 Sep 2011 21:50

Nou zo doe ik het zeker niet.
Teveel olie zorgt voor te hoge temperaturen van de olie en grote kans op lekkage's.
Zie ook de Autobox ZF4 HP20 training van Citroen pag. 25 en 26.
SUC6
WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
 
Berichten: 4816
Geregistreerd: 04 Okt 2009 11:49
Woonplaats: Heemstede
Actief als: particulier

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Berichtdoor Paulhugers » 29 Sep 2011 13:43

WillemS schreef:Nou zo doe ik het zeker niet.
Teveel olie zorgt voor te hoge temperaturen van de olie en grote kans op lekkage's.
Zie ook de Autobox ZF4 HP20 training van Citroen pag. 25 en 26.
SUC6


Ga bij een auto dealer werken als je het allemaal zo goed weet
ik werk iedere dag met deze automaten en ik zal het niet weten ga toch met je grote teen spelen en laat mensen gewoon met rust met je onzin
Paulhugers
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 10 Jul 2011 22:29
Woonplaats: Eindhoven
Actief als: professional

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Berichtdoor Pleiades » 29 Sep 2011 14:58

Niet op de man spelen aub. Discussies zijn prima, maar probeer niet te provoceren. Hou het gezellig.
'04 Renault Grand Espace 2.0T 16v Initiale Gris Hollogramme
'06 Renault Mégane CC 2.0 16v Tech Line Vert Abysse
'07 Renault Grand Espace 3.5 V6 24v Initiale Noir Nacré
'12 BMW 640i High Executive Rubinschwarz
Gebruikers-avatar
Pleiades
Global Moderator
Global Moderator
 
Berichten: 2191
Geregistreerd: 08 Jun 2008 19:05
Woonplaats: Zuid-Holland
Actief als: particulier

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Berichtdoor WillemS » 29 Sep 2011 21:59

@ Paul Hugers,
Heb nog even nagezien hoe je de bak vult. Kijk ook in Service mededeling 3249A mbt tot de motor L7X met LM0 (ZF4 HP20) bak.
Instructie is : vul de bak met net zoveel olie als er afgetapt is, en de voorgeschreven olie! Wagen uiteraard horizontaal.
Laat motor stationair draaien, als temp vd olie 55graden is +/- 1gr., open dan de peilkontroleplug, plaats er een opvangbak onder om evt uitstromende olie op te vangen, wacht tot de olie uit de transmissie druppelt, de temp. mag niet boven de 60 graden komen. Komt er geen olie uit vul dan met 0,5 liter bij, laat de transmissie afkoelen en herhaal de procedure.
Deze procedure geldt voor wagens zonder peilstok. Met peilstok is het eenvoudiger.

Krijg de laatste tijd regelmatig klanten met schakelproblemen, vandaar dat ik voor mijn werk een workshop heb gedaan bij Autrans in Lunteren, maar ik ga je natuurlijk niet wijzer maken, vraag dat maar aan je baas.
Kan ik je aanbevelen, dan zie je meteen wat de schade's zijn bij onoordeelkundige behandeling van automaten, zij hebben er een dagtaak aan.

En in algemene zin, mensen vergeet die "lifetime" vulling van je automaat, want 1x te heet en je werkzame dope's in de olie zijn nagenoeg verdwenen, ik adviseer iedere 60/80.000 km. gewoon verversen bij een specialist, kost een paar centen maar is altijd voordeliger dan een bak revisie.
met vriendelijke groet,
WillemS
WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
 
Berichten: 4816
Geregistreerd: 04 Okt 2009 11:49
Woonplaats: Heemstede
Actief als: particulier

Volgende

Terug naar Espace



Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten