Pagina 1 van 1

Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Geplaatst: 15 apr 2011 08:02
door gemser3
Hallo

Nou moet over 13.000 km me distributieriem vervangen worden van mijn renault epace III 3.0 V6 24v,
Wie weet er een adres die het voor een normaal bedrag wil en kan vervangen incl: waterpomp ,bougies de prijs opgavens die ik heb gekregen waren HEEEEELLLLL hoog allemaal 2000,- euro :cry2: :cry2:

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Geplaatst: 15 apr 2011 09:41
door Pleiades
Een van onze sponsoren heeft nu een actie speciaal voor Renaults. Ik heb de Espace er niet bij zien staan, maar het heeft wellicht zin ze een berichtje te sturen voor een prijsopgave. :thumb:

ps: Het vervangen van de distributie van een Renault met een V6 zonder ketting is gewoon duur omdat het hele blok eruit moet voordat er ook maar aan gewerkt kan worden. Het is zo duur omdat het gewoon een dag werk is.

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Geplaatst: 15 apr 2011 18:15
door mechanic
Het is ook mogelijk de riem te vernieuwen zonder het blok te demonteren, echter is dit niet fijn werken en duurt het meestal langer dan wanneer je het blok wel demonteerd.
Laat het wel doen door een specialist! €2000 kost het bij een dealer volgens mij geen eens. De bougies zijn makkelijk te vernieuwen met het blok eruit dus de meerpijs is een half uurtje wellicht en bougies.

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Geplaatst: 10 jul 2011 22:41
door Paulhugers
eigelijk valdt het best wel mee het is vrij in voudig als je het maar weet :)
ik heb het vandaag gedaan bij mijn eigen v6 24v (Automaat)

was 2 dagen bezig omdat ik ookmaar meteen mij automaat heb laten reviseren,

met 223 op de teller en een automaat waar de centersupport uit lag nog al een herrie bij 120 KM

ik was in totaal kwijt voor de spullen 750 euro het gaat dan om een distributieriem + Water Pomp + V-riem + Luchtfilter + bougies + Olie + olie Filter + en nog wat kleinen dingen die me opvallen ow ja en emmers vol geduld

ow ja en een tubbe kopervet voor de schoefen is handig voor als er na 120.000 er nog een keer uitmoeten

in totaal 1500 € wil ik dit ook bij jou espace toe passen

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Geplaatst: 11 jul 2011 09:46
door WillemS
Ik mis de "looprollen" in jouw verhaal.
SUC6

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Geplaatst: 11 jul 2011 17:46
door Mathijs
en ik de garantie ... :roll:
Wanneer ik een riem/ketting vervangt, is een (span)rol voor mij geen discussiepunt meer, die vervang ik dan gelijk mee.
Zekerheid voor alles, zelfs V-snaren herbruik ik niet meer, gaan er ook gelijk nieuw op dan. :thumb:

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Geplaatst: 14 jul 2011 16:32
door Paulhugers
ow ja de looprollen als de looprollen goed zijn en geen spelling op zit doe ik die meestal niet.
Maar als de klant daar op staat kan dat wel natuurlijk
ik heb er vandaag weer 2 gedaan en dat allemaal zonder de motor te demonteren

MvG Paul

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Geplaatst: 20 jul 2011 22:14
door frespace
Moet bij het vervangen van de distributieriem van een 2.0T ook het hele blok eruit ?
Wat kost een losse riem ongeveer ?
De mijne komt uit 2006 en heb h'm net over de ton gezet.
Er staat 5 jaar voor of 120.000 km voor. Het wordt zeker een duur geintje qua arbeidsloon.
Wie kan mij er meer over vertellen. alvast bedankt , Frespace.

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Geplaatst: 21 jul 2011 22:42
door Pleiades
Bij een 2.0T kan het zonder het blok eruit te halen.

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Geplaatst: 22 jul 2011 23:07
door Paulhugers
frespace schreef:Moet bij het vervangen van de distributieriem van een 2.0T ook het hele blok eruit ?
Wat kost een losse riem ongeveer ?
De mijne komt uit 2006 en heb h'm net over de ton gezet.
Er staat 5 jaar voor of 120.000 km voor. Het wordt zeker een duur geintje qua arbeidsloon.
Wie kan mij er meer over vertellen. alvast bedankt , Frespace.
4 uurtjes en het is gebeurt koste 750,00 Forum leden krijgen 10% korting op het Paket

dat is dan een grote onderhoud

MvG

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Geplaatst: 23 sep 2011 12:12
door roadrash
Mijn 1999 Espace 3.0 V6 24V heeft inmiddels 205000 gelopen, en is eigenlijk aan nieuwe distributieriem toe.

Maar ook heb ik een probleem met de automatische bak. Als hij koud is, dan klapt hij hard in de lagere versnellingen.
Als ik dan door een korte scherpe bocht ga, lijkt het wel alsof hij "even de koppeling in trapt".
Bij warme motor is dat eigenlijk helemaal over.
Moet dan de bak gereviseerd worden?
Iemand anders riep dat er nieuwe olie in moet, of dat ik het moet bijvullen.

Wie kan er wat over zeggen?

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Geplaatst: 23 sep 2011 22:16
door WillemS
Ik zou zeker de olie laten verversen en het oliefilter vervangen, voeg dan voor je gaat afvullen een tube Forté Automatic Transmission Treatment toe, vul dan af met de juiste olie en rijden, een wereld van verschil.
SUC6
p.s. en voorteen iedere 80.000 km verversen, doen :D

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Geplaatst: 23 sep 2011 22:24
door Paulhugers
roadrash schreef:Mijn 1999 Espace 3.0 V6 24V heeft inmiddels 205000 gelopen, en is eigenlijk aan nieuwe distributieriem toe.

Maar ook heb ik een probleem met de automatische bak. Als hij koud is, dan klapt hij hard in de lagere versnellingen.
Als ik dan door een korte scherpe bocht ga, lijkt het wel alsof hij "even de koppeling in trapt".
Bij warme motor is dat eigenlijk helemaal over.
Moet dan de bak gereviseerd worden?
Iemand anders riep dat er nieuwe olie in moet, of dat ik het moet bijvullen.

Wie kan er wat over zeggen?
je kan 2 dingen proberen dat is Olie van de automaat vervangen bij een temperatuur van 70 C olie er uit en nieuwe olie er in ( dit is vrij pittig werkje )

dat klappen van zijn een heeft met de schakelklok te maken olie dus het zijn allemaal kleppen
als dat het niet is is mogelijk je bak niet goed en zou die voor inspectie uit elkaar moeten om een diagnose te stellen

Verder zou ik de auto moeten zien voor diagnose en eventueel moeten horen

MvG paul

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Geplaatst: 24 sep 2011 09:28
door WillemS
Even wat uitleg, achter de koppelomvormer zit een oliepomp die voor de druk in het systeem zorgt.
Een kleppenblok zorgt voor het schakelen en wordt aangestuurd door elektromagnetische zuigers, die worden getriggerd door de diverse sensoren. Door slijtage en vervuiling kunnen die zuigers gaan klemmen, ook de veroudering vd olie door temperatuur speelt een rol. Wordt de bak en olie warm dan kan de storing tijdelijk opgeheven worden(uitzetting).
Reinigen is DE manier om de boel weer gangbaar te maken. Doen dus.
SUC6

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Geplaatst: 24 sep 2011 12:45
door Paulhugers
WillemS schreef:Even wat uitleg, achter de koppelomvormer zit een oliepomp die voor de druk in het systeem zorgt.
Een kleppenblok zorgt voor het schakelen en wordt aangestuurd door elektromagnetische zuigers, die worden getriggerd door de diverse sensoren. Door slijtage en vervuiling kunnen die zuigers gaan klemmen, ook de veroudering vd olie door temperatuur speelt een rol. Wordt de bak en olie warm dan kan de storing tijdelijk opgeheven worden(uitzetting).
Reinigen is DE manier om de boel weer gangbaar te maken. Doen dus.
SUC6
Sorry voor me typfoute er liep een kat in de weg…:-)

ik zal kijken of een tekening kan vinden voor je hoe het moet en welke olie er in moet,
ook zou ik er de originele olie in doen van het merk ZF 4HP20

als je hulp wenst stuur me een PM dan zal ik je helpen

maar als je het zelf wil doet. Zorg dat je hitte bestendige handschoenen aan hebt je moet namelijk vlak bij de uitlaat de olie af tappen en vullen waneer de auto op 50 / 70c is dus HEET

MvG Paul & Jourie < me kat

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Geplaatst: 25 sep 2011 17:05
door roadrash
Jongens, geweldig bedankt voor de informatie en adviezen.

Ik ben echt ongelooflijk tevreden met deze heerlijke auto en hij moet nog even mee.
Er werd mij steeds verteld (inmiddels door 2 garages) dat je de olie niet kan verversen en dat ik de bak moet vervangen..
Duh.
Dus als iemand informatie of handleiding heeft over hoe ik de olie kan vervangen, dan zou dat zeer welkom zijn.

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Geplaatst: 25 sep 2011 17:48
door Paulhugers
roadrash schreef:Jongens, geweldig bedankt voor de informatie en adviezen.

Ik ben echt ongelooflijk tevreden met deze heerlijke auto en hij moet nog even mee.
Er werd mij steeds verteld (inmiddels door 2 garages) dat je de olie niet kan verversen en dat ik de bak moet vervangen..
Duh.
Dus als iemand informatie of handleiding heeft over hoe ik de olie kan vervangen, dan zou dat zeer welkom zijn.
Naarteurlijk wille die oplichters dat krijgen ze meer geld

als je voor me wilt kijken of de automaat een pel stok heeft zal ik je uitleggen hoe je de olie moet vervangen

MvG Paul

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Geplaatst: 25 sep 2011 20:44
door WillemS
Van de totale inhoud van zo'n 8 liter komt er maar ong.3 uit. Ik doe het altijd zo dat ik de uitlopende olie opvang want dan kan ik a)meten hoeveel het is en, b)zien of er gruis of metaaldeeltjes zijn meegekomen.Ik beschik over een pdf.-file (Citroen) van 250 pagina's met een beschrijving van de ZF4 ph20 bak. maar weet niet hoe die hier toe te voegen, wil je hem hebben stuur dan een mail of PB.
mvg
WillemS

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Geplaatst: 25 sep 2011 22:12
door Paulhugers
roadrash schreef:Jongens, geweldig bedankt voor de informatie en adviezen.

Ik ben echt ongelooflijk tevreden met deze heerlijke auto en hij moet nog even mee.
Er werd mij steeds verteld (inmiddels door 2 garages) dat je de olie niet kan verversen en dat ik de bak moet vervangen..
Duh.
Dus als iemand informatie of handleiding heeft over hoe ik de olie kan vervangen, dan zou dat zeer welkom zijn.
uit welk jaar komt de auto ?

1995- 1999 dan heeft hij een pelstok
2000 - 2002 dan heeft deze dat niet dan moet je hem achter bij vullen dat kun je doen met een trechter en een slang de slang maak je aan de trechter vast achter op de bak waarnormaal de snelheids meter zit dit nu een klepje dit klepje kun je met een dopje 10 en klein rateltje losmaaken aan de zij kant vindje een inbus boutje deze haalje er uit aan de onderkant van de bak zit een aftak plug zorg dat de auto warm is ongeveer 50 ~ 70 C dat maakt de olie dun daar na als er ongeveer een litter of 5 uit is 3 liter blijft in de kopelomvormer zitten dit is vrij normaal als dat gedaan is doe je de aftap plug er trug in zorg dat deze goed vast zit je zou niet willen dat er onderweg met rijden de plug er uit trilt als je dat gedaan hebt vul je de automaat bij met ZF olie (deze kan ik wel leveren aan je als je dat wil) begin iederekeer met een litter zo lang dat er olie uit de overloop komt (dat inbusje) als dat is dan draai je dat inbusje er weer in en doe je het vul klepje er op dan laat je de auto effe lopen zo ongeveer een minuut of vijf dan maak je het vul klepje open en dan doe je er weer een litter bij dan heb je zeker genoeg in zitten tot de eerst volgende grote beurt dat is ongeveer iedere 70.000 KM ik raat aan om dit iedere grote beurt te doen het is een minuut of 30 werk en scheeld een hoop geld en gedonder

(Bij de Dealer Zeggen dat de 4HP20 een onderhouds vrije bak is NOT zo lang ik auto's maak heb ik nog nooit een onderhouds vrij je bak gezien)

Als je wild kan ik je foto's laaten zien van een bak die te weinig olie heeft gehad omdat ze de bak nooit pelde


MvG Paul

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Geplaatst: 26 sep 2011 09:14
door WillemS
Let wel heel goed op, deze ZFbakken mogen nooit teveel olie hebben dus houd je exact aan de fabrieksvoorschriften.
Teveel olie is funest, deze olie zet enorm uit en bij teveel gaat dat ten koste van de keerringen n raakt de bak zo lek als een vergiet.
SUC6
p.s. ben je niet zeker van je zaak ? Ga dan naar een automatenspecialist en laat het doen.

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Geplaatst: 26 sep 2011 10:02
door Paulhugers
WillemS schreef:Let wel heel goed op, deze ZFbakken mogen nooit teveel olie hebben dus houd je exact aan de fabrieksvoorschriften.
Teveel olie is funest, deze olie zet enorm uit en bij teveel gaat dat ten koste van de keerringen n raakt de bak zo lek als een vergiet.
SUC6
p.s. ben je niet zeker van je zaak ? Ga dan naar een automatenspecialist en laat het doen.
deze automaat heeft een overloop dus wat teveel is gooit hij er uit
mijn automaat had het zelfde de bak is een ZF 4HP20 daar moet 8.7 liter in bij een lege automaat en bij een afgetapte de hoeveel heid afgetapt plus een litter staat in de Service Manual van Renault zelf

ik heb de compleete Service Handboek voor me

dus wat piep je nou

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Geplaatst: 26 sep 2011 21:50
door WillemS
Nou zo doe ik het zeker niet.
Teveel olie zorgt voor te hoge temperaturen van de olie en grote kans op lekkage's.
Zie ook de Autobox ZF4 HP20 training van Citroen pag. 25 en 26.
SUC6

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Geplaatst: 29 sep 2011 13:43
door Paulhugers
WillemS schreef:Nou zo doe ik het zeker niet.
Teveel olie zorgt voor te hoge temperaturen van de olie en grote kans op lekkage's.
Zie ook de Autobox ZF4 HP20 training van Citroen pag. 25 en 26.
SUC6
Ga bij een auto dealer werken als je het allemaal zo goed weet
ik werk iedere dag met deze automaten en ik zal het niet weten ga toch met je grote teen spelen en laat mensen gewoon met rust met je onzin

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Geplaatst: 29 sep 2011 14:58
door Pleiades
Niet op de man spelen aub. Discussies zijn prima, maar probeer niet te provoceren. Hou het gezellig.

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Geplaatst: 29 sep 2011 21:59
door WillemS
@ Paul Hugers,
Heb nog even nagezien hoe je de bak vult. Kijk ook in Service mededeling 3249A mbt tot de motor L7X met LM0 (ZF4 HP20) bak.
Instructie is : vul de bak met net zoveel olie als er afgetapt is, en de voorgeschreven olie! Wagen uiteraard horizontaal.
Laat motor stationair draaien, als temp vd olie 55graden is +/- 1gr., open dan de peilkontroleplug, plaats er een opvangbak onder om evt uitstromende olie op te vangen, wacht tot de olie uit de transmissie druppelt, de temp. mag niet boven de 60 graden komen. Komt er geen olie uit vul dan met 0,5 liter bij, laat de transmissie afkoelen en herhaal de procedure.
Deze procedure geldt voor wagens zonder peilstok. Met peilstok is het eenvoudiger.

Krijg de laatste tijd regelmatig klanten met schakelproblemen, vandaar dat ik voor mijn werk een workshop heb gedaan bij Autrans in Lunteren, maar ik ga je natuurlijk niet wijzer maken, vraag dat maar aan je baas.
Kan ik je aanbevelen, dan zie je meteen wat de schade's zijn bij onoordeelkundige behandeling van automaten, zij hebben er een dagtaak aan.

En in algemene zin, mensen vergeet die "lifetime" vulling van je automaat, want 1x te heet en je werkzame dope's in de olie zijn nagenoeg verdwenen, ik adviseer iedere 60/80.000 km. gewoon verversen bij een specialist, kost een paar centen maar is altijd voordeliger dan een bak revisie.
met vriendelijke groet,
WillemS

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Geplaatst: 29 sep 2011 23:05
door Paulhugers
WillemS schreef:@ Paul Hugers,
Heb nog even nagezien hoe je de bak vult. Kijk ook in Service mededeling 3249A mbt tot de motor L7X met LM0 (ZF4 HP20) bak.
Instructie is : vul de bak met net zoveel olie als er afgetapt is, en de voorgeschreven olie! Wagen uiteraard horizontaal.
Laat motor stationair draaien, als temp vd olie 55graden is +/- 1gr., open dan de peilkontroleplug, plaats er een opvangbak onder om evt uitstromende olie op te vangen, wacht tot de olie uit de transmissie druppelt, de temp. mag niet boven de 60 graden komen. Komt er geen olie uit vul dan met 0,5 liter bij, laat de transmissie afkoelen en herhaal de procedure.
Deze procedure geldt voor wagens zonder peilstok. Met peilstok is het eenvoudiger.

Krijg de laatste tijd regelmatig klanten met schakelproblemen, vandaar dat ik voor mijn werk een workshop heb gedaan bij Autrans in Lunteren, maar ik ga je natuurlijk niet wijzer maken, vraag dat maar aan je baas.
Kan ik je aanbevelen, dan zie je meteen wat de schade's zijn bij onoordeelkundige behandeling van automaten, zij hebben er een dagtaak aan.

En in algemene zin, mensen vergeet die "lifetime" vulling van je automaat, want 1x te heet en je werkzame dope's in de olie zijn nagenoeg verdwenen, ik adviseer iedere 60/80.000 km. gewoon verversen bij een specialist, kost een paar centen maar is altijd voordeliger dan een bak revisie.
met vriendelijke groet,
WillemS

Ja dat Klopt

Maar ik heb geen baas werk voor me zelf

2 de is als je olie bij vult als deze warm is zet hij uit dus vandaag die liter extra er kan ook nog lucht in de kopel omvormer zitten beetje extra kan geen enkele kwaad geloof me ik heb er dit jaar bijna 100 gedaan nieuwe olie en revisie

een LM0 gaat ongeveer 120.000 Mee dan is deze op zou je eigelijk de center support moeten vervangen en de poeder koppeling

de citroen en de renault Automaat verschillen van elkaar de renault is groter en de citroen is kleinen qua inhoud

maar de Fabriek olie is extreem belangrijk bij deze Bakken gaan snel kapot door verkeerde olie

ik wens je veel suc6 en als je hulp nodig hebt met de bak hoor ik het wel

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Geplaatst: 30 sep 2011 22:59
door WillemS
Ja, de enige olie die geschikt is voor de LMO/ZF4 HP20 = ESSO ATF LT 71141.
En na het vullen toch maar het teveel aflaten bij 55graden, voorkomt doorslaan van keerringen en overmatige schuimvorming(waardoor slechter schakelen).
Mijn motto is; overal waar "te" voorstaat is fout.
SUC6

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Geplaatst: 16 dec 2011 13:53
door roadrash
Ik ben even een poosje uit de roulatie geweest....
Maar heb nu een afspraak gemaakt bij een garage in het dorp die vaker de olie van Espace's heeft ververst.
Eindelijk dus iemand met enige ervaring. :D
Ik hou jullie op de hoogte.

Re: Distributieriem vervangen Espace III 3.0 V6 24V

Geplaatst: 01 jan 2012 14:10
door roadrash
Nou, het was al te laat hoor.
Jullie tips kloppen perfect, maar de olie die uit mijn bak kwam.... Niet best.
Het was net metallic lak.
Verder had ik een massaprobleem met mijn achterlichten gerepareerd: wou hij niet meer starten !
Dus toen was ik er echt wel flauw van tijdens de feestdagen. Ik ga hem verkopen:
viewtopic.php?f=64&t=11233