Pagina 1 van 1

15 inch bij Renault megane cabrio

Geplaatst: 26 mar 2012 22:46
door Esther
Hoi, ik hoop dat jullie mij hier verder kunnen helpen. :)
Ben gelukkige bezitter van een Megane Coupe Cabriolet 1.9 DCI Priv.luxe uit 2005.
Met het wisselen van de winterbanden, heeft iemand voor mij ook andere velgen erop gezet (met één van de vorige zou iets niet goed zijn geweest). Door misverstand zijn het 15 inch velgen geworden in plaats van 16 inch. Tegelijkertijd is één van de remschijven vervangen.
Mij is gezegd dat het alleen effect heeft op de km-stand (die iets te snel op zal lopen) en de snelheidsmeter die iets te weinig aan zal geven. Tja...

Wat ik nu vooral wil weten is of dit wel veilig is?
In een ander topic las ik al dat de remschijven misschien niet goed zouden passen, maar dat lijkt geen probleem te zijn.
Of kan dit toch nog mis gaan?

Welke andere onveiligheden/nadelen kunnen er zijn...?
Alvast erg bedankt voor jullie hulp!

Re: 15 inch bij Renault megane cabrio

Geplaatst: 27 mar 2012 08:46
door DHL
Het eerste wat me opvalt is dat je schrijft dat er 1 van je remschijven werd vervangen.
Voor zover ik weet worden remschijven altijd per twee vervangen. Ze slijten ongeveer gelijkmatig. Bij vervangen van de remschijven worden de remmen zelf meestal ook vervangen.

Wat betreft die banden, kijk eens op je gelijkvormigheidsattest of 15 duim ertussen staat met de band die er nu opligt.
Zo niet zou dit in Belgie iig afkeur zijn.
Anderzijds dacht ik dat 15 duim op de basismodellen gemonteerd werd. Belangrijk is dat de totale hoogte hetzelfde blijft. Zoniet heeft dit toch wel gevolgen..
Je km-teller zal afwijken, je snelheidsmeter zal afwijken. Maar ook je toerental zal veranderen. Je zal met kleinere wielen meer toeren draaien wat niet zo goed is voor je verbruik. Banden zullen sneller slijten, zeker in combinatie met een koppelrijke motor. En de wegligging zal veranderen.

Het verhaal is beetje vaag, er zou met één van de wielen iets niet goed geweest zijn. Konden ze toch beter 1 wiel veranderen? En wat nu met je winterbanden, dat zijn 16-duimsbanden en je hebt nu 15-duimswielen als ik het juist lees.
Beetje vreemde situatie. Ik zou het niet aanvaarden. Sorry hoor voor het negatieve dat ik hier schrijf, maar echt, laat ze dat oplossen.

Re: 15 inch bij Renault megane cabrio

Geplaatst: 27 mar 2012 08:57
door Pleiades
Als er op de band 195/65/15 staat is er niets aan de hand. Verwonder me wel over dat er maar een remschijf vervangen is.

Re: 15 inch bij Renault megane cabrio

Geplaatst: 27 mar 2012 09:33
door Esther
@ DHL, ik ben er ook niet blij mee... vandaar mijn vraag hier.
En ja, dat van die wegligging vroeg ik me ook al af.
Vanochtend mee gereden op de snelweg en had het gevoel dat ik wat meer 'zwabberde', kan dat kloppen?

Wat bedoel je met "gelijkvormigheidsattest of 15 duim"? Ben een leek hè? (maar wel technisch onderlegd alleen niet op dit gebied). Hoe meet ik dat?

@ Pleisades, ik zal kijken wat er op de banden staat, maar er is zeker niet voor hoogte gecorrigeerd (anders zou km-telling ook niet afwijken lijkt mij).
Eén remschijf; ja - alleen deze zou nodig zijn.
Heb het idee dat ik met remmen nu ook meer naar rechts trek (de kant waar de schijf is vervangen).
Is dat logisch, of verbeeld ik me dat?

Re: 15 inch bij Renault megane cabrio

Geplaatst: 27 mar 2012 10:17
door DHL
Zou kunnen dat hij nu scheeftrekt bij het remmen. Zou beter eens op de remtestbank gestaan hebben of nog beter, laat iemand naar de remmen kijken en zonodig (ik denk echt wel nodig), laat die andere schijf ook vervangen. Zoniet zal je die later moeten vervangen en dan moet je er weer twee vervangen...
Vermits de hoogte van je band niet is aangepast zal dit echt wel gevolgen hebben.
Die 15 duim is vooral in Belgie wanneer je naar de keuring moet. De mogelijke velgmaten en bandenmaten staan vermeld op het gelijkvormigheidsattest (conformiteitsattest) van je wagen. Hier mogen enkel de opgegeven maten gebruikt worden. In Nederland is men er soepeler in.
Was het jouw fout of die van de garage ivm met die velgen? En wat met je winterbanden die 16 duim zijn en dus niet passen op je nieuwe velgen?
Persoonlijk zou ik vragen om de wagen terug in de staat te brengen waarin ik hem binnenbracht. Bedoel de banden en velgen. Dan naar een goede bandenboer en daar het nodige, juiste materiaal kopen.
En die remschijf, vraag welk merk hij gebruikte en of de remblokken langs weerszijden vervangen werden. Dan zou ik ook de remmen in orde laten brengen in een andere garage en zorgen dat je dezelfde remschijf als de reeds vervangen remschijf koopt.
Er is nu 'gefoefeld' aan je wagen en net op het gebied van de 2 belangrijkste zaken: remmen en banden. Doe er gauw wat aan. Laat je niet doen als zij die fout maakten. Je hoeft zoiets in geen geval te aanvaarden. Eerlijk, het lijken me eigenlijk beetje klungelaars die dit deden.
Doe het snel, zodat ze zich niet kunnen verhalen op het feit dat je reeds teveel met die velgen en banden gereden hebt.
Ga vandaag zeker en vast naar die garage. En laat je niet doen he.

Re: 15 inch bij Renault megane cabrio

Geplaatst: 28 mar 2012 20:12
door Esther
Nogmaals erg bedankt.
Het is een kennis van mij die met alle goede bedoelingen e.e.a. heeft geregeld, dus ik val 'm niet al te hard af. :)
Gelukkig had ik het mis wat de remschijven betreft: die zijn beide vervangen!
Auto wordt - as we speak - in orde gemaakt. Ik wil zelf ook niet dat er met zulke essentiële dingen wordt "gerommeld'.

Wel nog even een vraag n.a.v. discussie die ik met kennis had.
DHL, jij schreef: "Maar ook je toerental zal veranderen. Je zal met kleinere wielen meer toeren draaien wat niet zo goed is voor je verbruik. Banden zullen sneller slijten, zeker in combinatie met een koppelrijke motor. En de wegligging zal veranderen."
Begrijp ik het zo goed:
- kleinere wielen draaien vaker rond voor zelfde aantal afgelegde kilometers
- doordat er meer omwentelingen nodig zijn, is het toerental ook hoger
- toerental = aantal omwentelingen per minuut, dus dit wordt inderdaad hoger.
Echter: hoe leidt e.e.a. tot een hoger verbruik? Ik probeer die link te leggen (intuïtief snap ik het, maar ik wil het graag uitleggen aan kennis).
En wat wordt dan bedoeld met een koppelrijke motor in dit geval?
Het is overigens een diesel.

Over slijtage: ik denk dat je wel kan stellen dat als snelheidsmeter ca. 10% teveel aangeeft (wat zo was), de banden dus ook 10% vaker omwentelen en dus 10% sneller slijten?

Re: 15 inch bij Renault megane cabrio

Geplaatst: 28 mar 2012 22:06
door Harm
Hallo Esther,

Het lijkt me inderdaad goed om je auto zoveel mogelijk in de originele staat terug te brengen, ze verzinnen die standaard bandenmaat niet voor niets. Voor je wegligging en je veiligheid is het gewoon goed om dat aan te houden. Met 16 inch ligt de auto inderdaad wat strakker op de weg dan met 15 inch. En het is gewoon niet echt handig als je snelheidsmeter en kilometerteller afwijken.

Over de toeren: meer toeren draaien betekent dat de motor harder moet werken en dat kost meer brandstof. Daarom is het ook zuiniger als je snel naar een volgende versnelling doorschakelt, dan draait de motor minder toeren en ben je zuiniger aan het rijden.

Onder een Megane II uit 2005 ligt standaard doorgaans 205/55 R 16 als bandenmaat, 205 is de breedte van de band in mm, 55 is de hoogte van de band (verhouding/percentage ten opzichte van de breedte) en 16 in de velgmaat: 16 inch.

Succes ermee en veel plezier met je cabrio met dit prachtige weer!
Groeten, Harm

Re: 15 inch bij Renault megane cabrio

Geplaatst: 29 mar 2012 08:34
door DHL
Harm, bedankt voor de hulp. Zo is het, door hoger toerental verbruik je meer.

Wat betreft die koppelrijke motor. Een dieselmotor heeft veel meer koppel dan een benzinemotor bij erg lage toeren al. Dat is niet het aantal pk's maar meer de 'macht' die een motor op de voorwielen kan zetten. Hoe kleiner de wielen, des te meer macht op een klein oppervlak. Ik krijg dit moeilijk uitgelegd, maar als je wielen de wagen 'in gang trekken' is de belasting op de band groter bij kleinere wielen door een andere verhouding van de overbrenging.
En je laatste conclusie is ongeveer juist denk ik. Er zullen wel nog andere factoren een rol spelen, maar laat ons kort stellen dat een band die meer ronddraait ook meer zal slijten he...
Mensen staan er niet altijd bij stil maar elke verandering aan banden kan immense gevolgen hebben. Je moet eens denken hoeveel keer een band ronddraait per minuut aan pakweg 120 km per uur. Nee, banden en remmen zijn zo belangrijk. Ik begrijp best waarom ze hier in Belgie op de keuring heel nauwgezet de bandenmaten vergelijken met het conformiteitsattest.
Blij dat het opgelost wordt voor je iig! Tja, die man zal zich vergist hebben blijkbaar, en dat kan iedereen overkomen he. Als het maar nadien rechtgezet wordt..