Onregelmatig stationair en inhouden Laguna 2PH1 2003 1.6 16V

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Plaats reactie

Topic author
Scriptman
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 mar 2015 21:05
Actief als: particulier

Onregelmatig stationair en inhouden Laguna 2PH1 2003 1.6 16V

Bericht door Scriptman »

Model/uitvoering : Renault Laguna 2 PH1 1.6 16V Grand Tour
Bouwjaar : 2003
Brandstof : Benzine
Hallo,
Ik heb in juni mijn distibutieriem laten vervangen bij de plaatselijke garage. Na een paar uur kreeg ik een telefoontje, er was iets misgegaan en nu zijn de kleppen krom. Allemaal netjes vervangen e.d. maar de auto loopt stationair niet lekker. Hij schokt namelijk en houd in.
  • De garage had de MAP sensor afgebroken, deze is vervangen.
  • Uitgelezen; P0301 Misfire Cyl 1.
  • 2 penbobines blekken niet goed te vonken, alle 4 vervangen. Ietsjes verbetering gemerkt. nu valt de auto continu uit bij het intrappen van de koppeling.
  • 4 nieuwe bougies erin. Geen verbetering.
  • Inlaatluchttemperatuursensor schoongemaakt, auto valt niet meer uit, maar valt nu wel terug naar 500 toeren. Nog steeds stationair schokken en inhouden.
  • Inlaatluchttemperatuursensor vervangen. Auto gaat nu niet meer lager dan 750 toeren. Nog steeds stationair schokken en inhouden.
  • Naar de Kwikfit, controle distributieriem, na 8 uur krijg ik een telefoontje, uitlezen heeft niets naar voren gebracht, maar ik dacht dat ze de distributieriem gingen controleren voor 175 euro?! Gelukkig hoefde ik niets te betalen, ga ik ook niet meer heen.
  • Terug naar garage, controle distributieriem, bleek 1 tandje verkeerd te staan, naar zeggen is dit gecorrigeerd, al geloof ik er niets van.
  • Wynns injector cleaner in de tank gedaan. Na 30km meteen niet meer inhouden. 3 volle tanks is dit goed gegaan (naar zuid-duitsland en terug).
  • Eenmaal weer terug beginnen de problemen weer, maar nu start hij ook nog slechter en ruikt het sterk naar benzine na het starten, theorie: injector vuil, door de reiniger is het vuil verder gaan zitten waardoor de injector nu niet meer goed sluit.
  • Twee injectoren van sloop gehaald, groene rand, kom ik net erachter dat de mijne oranje zijn.
  • Injector van cilinder 2 (vanaf bakzijde bij renault toch?) los. ijzeren klemmetje afgebroken. Injector lekte hierdoor ook. Injector rail gedemonteerd, injector voorzichtig uit het blok gehaald en het ijzertje vervangen met de sloop-injectoren. Injectoren zien er nog als nieuw uit, evenals de rubbertjes zijn nog als nieuw, dus niet vervangen. Helaas geen verbetering. Ja, de auto start nu weer goed, maar nog steeds schokken en inhouden.
De foutcode P0301 blijft terug komen, overigens branden er geen (rare) lampjes op m'n dashboard.

Nu lees ik op dit forum over problemen met lambdasonde en/of benzinepomp, wat denken jullie? De dealer vind ik niet behulpzaam en Kwikfit kan me de rug op, komen hun afspraken niet eens na. Garage waar ik geweest ben reageert niet meer, ja toen ik een foto stuurde van de injector en zei: "Ijzertje is afgebroken van de injector zie ik" was het: "Ok dan".

Ik ben ten einde raad en ben me zelf aan het weerhouden om de auto naar de sloop te brengen. Het is een goeie auto, geen elektrische storingen/problemen en nooit problemen gehad, en nu, na het geblunder van de garage bovenstaande problemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 7
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Onregelmatig stationair en inhouden Laguna 2PH1 2003 1.6

Bericht door mechanic »

Als een garage niet in staat is een distributierien correct te vervangen betwijfel ik de kwaliteit van de kopteparatie.
Een goede diagnose voorkomt onnodige kosten,maar kost natuurlijk wel geld.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Scriptman
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 mar 2015 21:05
Actief als: particulier

Re: Onregelmatig stationair en inhouden Laguna 2PH1 2003 1.6

Bericht door Scriptman »

Hallo mechanic,

Bedankt voor je bericht. Ik ben het helemaal met je eens. Een goede diagnose kan zeker alleen bij Renault?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 7
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Onregelmatig stationair en inhouden Laguna 2PH1 2003 1.6

Bericht door mechanic »

Neehoor,dealer is natuurlijk goed bekend maar 'specialisten' moeten er ook mee vooruit kunnen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



kaleido 1
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 1604
Lid geworden op: 18 mar 2015 10:16
Actief als: particulier

Re: Onregelmatig stationair en inhouden Laguna 2PH1 2003 1.6

Bericht door kaleido 1 »

Laat eens een cilinder lektest doen , om uit te sluiten of er nog ergens een klep iets lekt.
Kwik-Fit , tja wat zal ik daar van zeggen ! , hadden bij de bandjes moeten blijven , voor dit soort storingen reparaties zijn ze in ieder geval niet de juiste instantie.
Een gewone universele garage kan dit normaal netjes repareren , moeten ze natuurlijk wel de "leerling" monteur begeleiden.
Een riem een tandje verkeerd is niet in 5 minuten opgelost ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Scriptman
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 mar 2015 21:05
Actief als: particulier

Re: Onregelmatig stationair en inhouden Laguna 2PH1 2003 1.6

Bericht door Scriptman »

Hallo kaleido,

Helemaal met je eens! Garage in kwestie zegt dat alle 4 de cilinders 15bar hebben, al vind ik dit aan de hoge kant.

Ik vind dat er een raar geluid van mijn d-riem af komt. als ik 1 cilinder uitschakel dmv injector los te koppelen of bobine, dan begint mijn motor iets te schudden maar is direct het geluid van de d-riem weg.

Maandag bel ik eens een andere garage op waar ik stage gelopen heb, kijken wat hij er van zegt. Wat kost zo'n uitlees apparaat? Enig idee?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



kaleido 1
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 1604
Lid geworden op: 18 mar 2015 10:16
Actief als: particulier

Re: Onregelmatig stationair en inhouden Laguna 2PH1 2003 1.6

Bericht door kaleido 1 »

Er zit denk ik een K4M motor in jou auto , een distributieriem vervangen bij deze motoren is zelfs voor een geoefende monteur soms nog een gedoe.
Alle tandwielen moeten los , de krukas is spieloos en je kunt er slecht bij.
En je hebt een handvol calibers nodig anders gaat het al zo wie zo niet.
Dus een foutje is zo gemaakt.
Bij reparatie/vervanging wordt geadviseerd , en doe het maar, om alles te vervangen incl. de waterpomp.
15bar is inderdaad een fors hoge compressie.
Als er een jankend/gierend geluid van je distributieriem af komt staat hij te strak.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 7
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Onregelmatig stationair en inhouden Laguna 2PH1 2003 1.6

Bericht door mechanic »

In een laguna 2 is dit toch een eitje.
Nokkenastandwielen hoeven niet los voor een riemwissel,als je dit fout doet ben je toch wel een beetje een brasmonteur.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



kaleido 1
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 1604
Lid geworden op: 18 mar 2015 10:16
Actief als: particulier

Re: Onregelmatig stationair en inhouden Laguna 2PH1 2003 1.6

Bericht door kaleido 1 »

K4M is gegokt , wat zit er dan in ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 7
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Onregelmatig stationair en inhouden Laguna 2PH1 2003 1.6

Bericht door mechanic »

Een k4m 1.6 16v, maar in de laguna 2 is altijd voldoende ruimte.
De nokkenaspoulies hoeven alleen los bij de 2.0t motor.
Wellicht hadden ze het speciaal gereedschap niet voorhanden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



kaleido 1
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 1604
Lid geworden op: 18 mar 2015 10:16
Actief als: particulier

Re: Onregelmatig stationair en inhouden Laguna 2PH1 2003 1.6

Bericht door kaleido 1 »

Ik heb recent bij mijn scenic 2 de distributie vervangen , K4M , daar moest ik toch echt de nokkenastandwielen los maken om de calibers er aan de achterzijde als wel aan de voorzijde er in te kunnen krijgen ?
Maar daar gaat het nu niet over , ik weet wel dat als de timing niet goed staat de auto in gaat houden , dat deed de mijne namelijk voor de wissel toen de boel niet "goed"op tijd stond.
Ik heb toen wel ook meteen vlak daarna alle penbobines vervangen , is een zwak punt bij deze motoren , meet de weerstand maar eens bij koud en bij warm , zouden allemaal ongeveer gelijk moeten zijn , bij grote afwijking van 1 tov de rest is deze meestal niet best meer en kan ook het inhouden en schokken veroorzaken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 7
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Onregelmatig stationair en inhouden Laguna 2PH1 2003 1.6

Bericht door mechanic »

Wat calibers zijn is mij onduidelijk?
Weet dat ik bij deze motoren nooit de nokkenaspoulies losmaakte bij een riemwissel.
Riemspanning verdelen gaat over krukastandwiel.
Vaak zorgt de verstellelbare inlaatpoulie voor problemen dat de riem tandje verkeerd staat.
Pas map tegengekomen waar ik vanaf 2006 elke riemwissel op had geschreven. Waren er 800..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



kaleido 1
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 1604
Lid geworden op: 18 mar 2015 10:16
Actief als: particulier

Re: Onregelmatig stationair en inhouden Laguna 2PH1 2003 1.6

Bericht door kaleido 1 »

Calibers of tewel het speciale gereedschap om de nokkenas te blokkeren , nokkenasblokkeergereedschap .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 7
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Onregelmatig stationair en inhouden Laguna 2PH1 2003 1.6

Bericht door mechanic »

Beetje offtopic wellicht,om de nokkenassen te bkokkeren aan de riemkant is alleen nodig bij vervangen inlaatversteller.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



kaleido 1
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 6
Berichten: 1604
Lid geworden op: 18 mar 2015 10:16
Actief als: particulier

Re: Onregelmatig stationair en inhouden Laguna 2PH1 2003 1.6

Bericht door kaleido 1 »

Klopt , maar controleren kon in mijn geval geen kwaad , stond dus mooi een tand verkeerd.
Maar wel info voor TS wat er bij komt kijken bij een distributie en wat er fout kan gaan.
We horen wel wat er uit komt .

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Scriptman
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 mar 2015 21:05
Actief als: particulier

Re: Onregelmatig stationair en inhouden Laguna 2PH1 2003 1.6

Bericht door Scriptman »

Beiden bedankt voor de info. Hij heeft alle tandwielen los gehad maar had geen gereedschap hiervoor. Hij had alles aangetekend. Daarom had ik de kleppen dus krom. Bij de 2e keer heeft hij naar eigen zeggen de juiste gereedschap gebruikt.

Alles is vervangen, incl waterpomp. Het is geen jankend/gierend geluid. Het is meer een dieper geluid zoals een brom of iets in die richting.

Ik zal vandaag eens de garage bellen waar ik stage gelopen heb, uit ervaring weet ik dat hij goed is in diagnoses stellen.

Motorblok wat ik erin heb weet ik niet, maar uit jullie info kan ik opmaken dat dit een K4M is, dit heb ik dan ook meteen even genoteerd.

Ik wou zelf mijn d-riem vervangen, heb dit veel gedaan bij citroën, die hebben hetzelfde systeem met die tandwielen, maar door mijn werk heb ik hier totaal geen tijd voor gehad.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 7
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Onregelmatig stationair en inhouden Laguna 2PH1 2003 1.6

Bericht door mechanic »

Het aftekenen van de nokkenas geeft normaal geen problemen,dat moet kunnen als er logisch gewerkt wordt door de garage.
Het aftekenen van de krukas is een ander verhaal. Dom dom van de garagen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht