Egr

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Plaats reactie

Topic author
Oscar203
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 okt 2016 15:06
Actief als: particulier

Egr

Bericht door Oscar203 »

Renault Megane Scenic 1.9 Dci
2002
Diesel

Na plotseling geen vermogen meer te hebben en het gaspedaal niet meer reageert heeft de Wegenwacht de auto uitgelezen en geconstateerd dat de Egr niet meer functioneert.
Internet bied vele mogelijkheden waaronder afdoppen, stekker uittrekken en schoonspuiten met remreiniger.
Ik had de stekker uitgetrokken en gehoopt dat het lampje uitbleef, echter er gebeurd niets, zelfs geen melding van MM.
Alleen boven de 100km/u gaat het lampje als vanouds branden en is mijn vermogen weer weg.
Ik ben niet van plan een paar honderd euro uit te trekken en hoop hier een oplossing te vinden, die ik als niet automonteur gemakkelijk kan uitvoeren. De stekker uittrekken kon ik zelf ook nog wel. Mijn vraag is ook, waarom blijft de lamp aanspringen en reageert de Egr als ik de stekker heb getrokken? Ik zou het niet vreemd vinden als motormanagment aan gaat.

Graag jullie mening hierover.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Egr

Bericht door mechanic »

Een nieuwe egr klep kost ongeveer €45 euro,excl verzenden. Als er een diagnose is dat de klep defect is,is dat een goede oplossing die met basisgereedschap en kennis vrij eenvoudig te vervangen is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

lagerwaard
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 apr 2011 13:12
Actief als: particulier

Re: Egr

Bericht door lagerwaard »

ik had het zelfde probleem en heb hem gewoon afgeblind met een plaatje.
De wagen loopt hierop gewoon normaal.
Maar ik vraag mij eigelijk af hoe mechanic op 45 euro komt ?
Wat wordt er dan vernieuwd?
Als ik kijk op de onderdelen kom ik op dik 200 euro.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Egr

Bericht door mechanic »

Als je het www goed doorzoekt,kom je bijv bij onze oosterburen de egr klep voor dat bedrag tegen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Oscar203
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 okt 2016 15:06
Actief als: particulier

Re: Egr

Bericht door Oscar203 »

Ik heb inmiddels een tweedehandse gekocht voor 50 Euro, en is inmiddels gemonteerd.
Wat blijkt, hij heeft nog steeds geen vermogen en het lampje springt weer aan bij plusminus 90 km/u

Mijn monteur dacht nu dat het aan een klein kastje ligt waaraan 2 luchtslangetjes aan vast zitten en een stekkertje die het geheel van spanning voorziet.
Ik heb even gegoogled en denk dat het een magneetventiel betreft.
Deze zou de intercooler aansturen of zoiets?
In ieder geval zegt mijn monteur dat als deze ventiel stuk is, de Egr klep ook niet wordt aangestuurd.
Ik denk dat het weer een ritje naar de sloop wordt.
Ik vind het nog steeds vreemd dat telkens als ik de stekker lostrek van de EGR, het motormanagment lampje niet aanspringt.
Het lampje is trouwens niet stuk.

En nu nog de problemen met het lekke slangetje van de rembooster, een vermoeden dat dit het probleem is. En een ventiel is niet meer zichtbaar op het display. Vermoedelijk stuk of batterijleeg, is deze te vervangen indien leeg?

Groetjes, Oscar

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16012
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Egr

Bericht door mechanic »

De interkoeler kan niet worden aangestuurd,daar stroomt de lucht enkel doorheen. wellicht bedoelt de monteur een turbodruksensor?
Een ventiel batterij is niet te vervangen,dat wordt een nieuw ventiel. Ook mogelijk om het ventiel opnieuw aan te leren,wil ooit helpen.
Heb je een hard rempedaal? De slang op je bekrachtiger is vacuum,als die lekt werkt de bekrachtiger niet op niet optimaal.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Oscar203
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 okt 2016 15:06
Actief als: particulier

Re: Egr

Bericht door Oscar203 »

Wanneer ik start en houd daarbij het rempedaal ingedrukt dan zakt hij langzaam weg, dus de rembooster is wel ok.
Bij een normale snelheid dan remt hij wel prima, het luchtgeluid neem ik wel voor lief. Alleen bij hele lage snelheden dan schijnt de druk niet goed te worden opgebouwd en moet ik als jewelste op de remmen staan. Maar zodra ik weer gas geef dan werken ze weer prima.

De turbodruksensor? Klinkt wel heel aannemelijk. Zou in ieder geval verklaren dat ik geen vermogen meer heb. Zitten daar die twee slangetjes aan vast? Hij heeft het me het apparaat laten zien. Hij zit naast de EGR tegen de achterwand gemonteerd, Het is zo'n rubberachtig dingetje. Als de turbodruksensor stuk is dan zou de wegenwacht het toch moeten kunnen uitlezen? En het motormanagment zou dan toch ook aan gaan. Een vreemde auto heb ik toch. Vooralsnog is volgens het uitlezen de conclusie dat de EGR niet schakelt. En we hebben al drie kleppen in de aanbieding waarvan we al twee hebben gemonteerd. Dus bedankt voor je suggestie. Ik sta open voor alle ideetjes.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Oscar203
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 okt 2016 15:06
Actief als: particulier

Re: Egr

Bericht door Oscar203 »

Update.

Het ventiel vervangen maar het probleem bleef. Toen werd er geopperd dat het de vacuümpomp wel kon zijn.
Nu had de monteur de slang losgetrokken van de vacuümpomp en de opening van de pomp afgedicht.
Ga maar even rijden zegt ie, maar let op, je rembooster werkt niet meer.
Na rustig weg te zijn gereden, eventjes de provinciale weg op. GEWELDIG, hij rijd als een tierelier, een grote zwarte pluim uit mijn uitlaat, maar hij rijdt uitstekend. Volgend mij monteur ligt het dus aan de rembooster. Over een paar dagen wordt hij gemonteerd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Oscar203
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 5
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 okt 2016 15:06
Actief als: particulier

Re: Egr

Bericht door Oscar203 »

Hallo allemaal.

Het is opgelost.
Het was de rembooster, toch, ondanks dat de wegenwacht me te kennen heeft gegeven dat hij in orde was.
Jammer, want dan gaat veel tijd verloren in het zoeken naar een ander probleem.
Intercooler stuk, EGR, ventielen, kleppen en sensoren. Zelfs al aan het brandstoffilter gedacht.
Maar na lang denken en overwegen wat de auto doet, inhouden, geen turbo, af en toe wel turbo als ik het hoor blazen. En als je de vacuumpomp dicht stopt, dan is er wel weer turbo power. Dus....op de sloop een rembooster op de kop getikt en ingebouwd, en rijden als een tierelier. Bedankt voor alle tips en groetjes, Oscar

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in