Pagina 1 van 1

Renault Senic 2009

Geplaatst: 05 jun 2016 18:23
door rbellaart
Vraagje
Sinds kort in het bezit van een Renault Grand Senic 1.4tce uit 2009, heerlijke auto.
Alleen springt te pas en onpas de koelven aan.
Dit had ik bij mijn vorige auto niet.
Enig idee of dit bij deze auto hoort ?

Re: Renault Senic 2009

Geplaatst: 05 jun 2016 19:44
door mechanic
Staat je airco aan op automatisch?

Re: Renault Senic 2009

Geplaatst: 05 jun 2016 21:58
door rbellaart
Ja dat klopt idd als ik die uitzet is het niet meer.
Maar hoort dat dan ?

Re: Renault Senic 2009

Geplaatst: 05 jun 2016 22:23
door mechanic
Als de airco aanstaat wordt de koelvin aangestuurd als de boel dreigt te warm te worden.
Dan slaat de fan even aan, niks om zorgen te maken.

Re: Renault Senic 2009

Geplaatst: 05 jun 2016 23:06
door rbellaart
Oke fijn om te horen dank voor u snelle reactie

Re: Renault Senic 2009

Geplaatst: 12 jun 2016 20:20
door rbellaart
Overigens springt hij ook direct aan als de motor nog niet eens warm is.
Zet ik de automatische airco dan uit dan stopt de ven direct weer.
Is dit een bekend verhaal bij de Renault ?

Re: Renault Senic 2009

Geplaatst: 12 jun 2016 20:22
door Thomas84
Zodra de airco aan slaat zal de fan ook gaan draaien, ook als de moror koud is.

Alles klopt dus

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk

Re: Renault Senic 2009

Geplaatst: 12 jun 2016 20:25
door mechanic
Waar dit precies door komt weet ik ook niet,zag dit elk geval wel vaak.
Scenic 2 met de 2.0dci had dit ook erg.
Zolang de airco goed werkt geen rede voor actie.

Re: Renault Senic 2009

Geplaatst: 12 jun 2016 20:35
door rbellaart
Hoort dus bij deze auto Thomas ?

Re: Renault Senic 2009

Geplaatst: 12 jun 2016 20:49
door Thomas84
Mijn Espace doet het ook en mijn 2 Passats hiervoor deden dat ook. De fan slaat aan om bij stilstand ook luchtstroom door de condensor te hebben, je mist dan ook de rijwind. Als de pomp aan slaat dan gaat de fan ook bij.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk

Re: Renault Senic 2009

Geplaatst: 12 jun 2016 20:51
door rbellaart
Oke top bedankt voor jullie snelle reacties

Re: Renault Senic 2009

Geplaatst: 12 jun 2016 20:54
door mechanic
@thomas84, klopt maar vreemd is dat niet ieder exemplaar dit heeft.

Re: Renault Senic 2009

Geplaatst: 12 jun 2016 22:11
door kaleido 1
Heeft te maken met de condensordruk in het airco koel systeem , als de condensor vervuild is , zal de druk sneller oplopen en de fan dus ook eerder aanslaan.
Staat de auto toevallig op de wind is dit soms al voldoende koeling om de fan niet aan te doen slaan.
Tevens is het afhankelijk van de druk waarbij de fabrikant bij de desbetreffende model/type de fan aan laat gaan , dit scheelt nog wel eens een paar bar.
Maar in beginsel is het dus vrij normaal , ook bij koude motor , dat de fan werkt , anders zou de druk te hoog op lopen en het systeem in storing gaan.

Re: Renault Senic 2009

Geplaatst: 12 jun 2016 22:41
door rbellaart
Oke dank overigens lijkt het wel dat de airco het minder doet, igg minder als ik het vergelijk met mijn vorige auto de Fiat Croma.
Of heeft dit hier niets mee te maken ?

Re: Renault Senic 2009

Geplaatst: 12 jun 2016 22:45
door mechanic
Uitstroom uit de roosters rond de 4-5graden met deze temperatuur is zeker haalbaar. Hoe warmer het buiten is hoe warmer de uitstroom.