Pagina 1 van 1

Automaat schakelt niet door naar hogere versnellingen

Geplaatst: 20 okt 2011 15:46
door atm2548
Hallo allemaal,

Ongeveer 2 jaar geleden een Grand Espace 3.0 Dhci uit 2003 gekocht. Fantastische reiswagen met een enorme ruimte. Ik was wat bang voor de elektronica, maar tot vorige week geen ellende er mee gehad, behoudens wat kleine puntjes. Daar is het dan ook een occassion voor... toch?

Desalnietteming: afgelopen zondag heb ik een vrij hoog stoepje over het hoofd gezien. Gevolg: met het RA wiel er overheen, band lek gereden en een flinke klap. Geen zichtbare schade. Ik heb het reservewiel onder de auto vandaan gehaald (heerlijk effectief alles opgeborgen, wat een genot) en er onder geplaatst. Ik zag dat dit een kleinere maat was, 185 in plaats van de standaard 225. Toch maar geplaatst, want je moet toch verder.

Het viel me bij het rijden daarna meteen op, dat de automaat niet meer van de 3 naar de 4 schakelt, hoeveel gas ik ook geef. In de handmatige stand (het is een halfautomaat) kan ik prima doorschakelen. Vandaag naar een specialist geweest, uit laten lezen maar de automaat doet keurig zijn werk, totdat hij door moet schakelen. Dan weigert-ie het. Bij de handmatige schakeling laat de computer keurig zien, dat er opgeschakeld wordt. Er zijn geen foutcodes, ook niet voor de overige motorzaken.

Komende zaterdag gaat er een nieuwe band op, met de orginele velg. Ik ben benieuwd of de automaat dan weer doorschakelt of niet. Eerlijk gezegd heb ik er een hard hoofd in, maar ik was benieuwd wat de kenners hier er van vonden. Enig idee waar ik (anders) aan moet denken?

Groeten, Remco

Re: Automaat schakelt niet door naar hogere versnellingen

Geplaatst: 20 okt 2011 17:52
door Renier
Als de automaat in noodloop gaat dan gaat hij niet verder dan de 3e trap, maar dan zou je toch een storingscode moeten kunnen uitlezen :think:

Heb jij hem bij een Renault dealer met originele CLIP (uitlees laptop) laten uitlezen?

Re: Automaat schakelt niet door naar hogere versnellingen

Geplaatst: 20 okt 2011 18:02
door Lagunadriver2
Wat is de km stand?!
misschien de bak eens laten reinigen :thumb:

Re: Automaat schakelt niet door naar hogere versnellingen

Geplaatst: 20 okt 2011 22:25
door WillemS
Het zou zo maar kunnen dat de ABS of ESP ingrijpt en de bak in noodloop gaat, want dat ene wiel draait sneller dan de andere 3.
De elektronica "ziet" dat en grijpt in.
Als het een voorband betrof dan krijg je een enorme belasting van je differentieel, en ga dan niet te hard, max. 70km zou ik zeggen en vooral ook niet te lang om vervolg schade te voorkomen
mvg WillemS

Re: Automaat schakelt niet door naar hogere versnellingen

Geplaatst: 22 okt 2011 11:52
door atm2548
Zojuist bij de garage geweest voor de bandenwissel (meteen de winterbandjes er maar om). De persoon die me hielp gaf hetzelfde antwoord, wat WillemS ook gaf: de electronica grijpt in omdat de maat van de band anders is. Daardoor "denkt" de electronica dat de auto in een bocht zit en wil om die reden vermogen houden. Dat is dan ook de reden, dat de automaat niet doorschakelt.

Na de bandenwissel weer gereden en hij schakelt als een zonnetje!

Bedankt voor jullie reacties...

N.B. WillemS: het betrof RA. Ik heb er nog geen week mee rond gereden en alleen woensdag een langere rit (65 km heen en 65 km terug) gemaakt. Voor de rest de auto laten staan.

Re: Automaat schakelt niet door naar hogere versnellingen

Geplaatst: 22 okt 2011 13:46
door WillemS
Toch prachtig, die elektronica tegenwoordig, er is echt over nagedacht om de inzittenden te beschermen.
Nu alleen de elektronica nog betrouwbaarder maken door bescherming door vocht, slijtage en onoordeelkundig bewerken ervan.
mvg
WillemS
p.s. zorg dat je een reservewiel krijgt met dezelfde bandenmaat !!

Re: Automaat schakelt niet door naar hogere versnellingen

Geplaatst: 23 okt 2011 01:21
door Pleiades
Weet iemand toevallig bij hoeveel % verschil in omtrek van de banden tussen links en rechts ESP vervelend wordt?

Re: Automaat schakelt niet door naar hogere versnellingen

Geplaatst: 23 okt 2011 16:20
door WillemS
@ Pleiades,
Nee, dat weet ik niet, wel dat de RDW max. 2% toestaat.
Maar waarom moeilijk doen als je gewoon 5 wielen met dezelfde rolomtrek kunt monteren?

Iets heel anders is wel dat bij bv de Volvo 4x4 van de oudere lichting de profieldiepte zelfs geen 2 mm. mocht verschillen voor en achter, want dan raakte de tussenbak defekt door het verschil in rolomtrek.
mvg
WillemS

Re: Automaat schakelt niet door naar hogere versnellingen

Geplaatst: 23 okt 2011 16:50
door Pleiades
Tja stel je hebt een redelijk versleten voorband, en je plaatst er een nieuwe naast. Dat scheelt dan al bijna 1% (tussen 5mm en 8mm op een 225/55/17 band)

Re: Automaat schakelt niet door naar hogere versnellingen

Geplaatst: 23 okt 2011 16:57
door WillemS
Klopt helemaal en dat merk je dan ook direkt op snelheid, want de satteliettandwielen in het differentieel krijgen het dan ook heel zwaar te verduren, en DAT laten ze horen ook.
Die satteliettandwielen zijn een 5@6 cm in doorsnee en moeten dan het verschil in toeren tussen links en rechts opvangen.
Dus op 1 as altijd banden met dezelfde afrolomtrek, en o,ja, de beste banden altijd achter !!!
mvg
WillemS
We dwalen af :oops:

Re: Automaat schakelt niet door naar hogere versnellingen

Geplaatst: 23 okt 2011 20:01
door MSchut
WillemS schreef:...en o,ja, de beste banden altijd achter !!!
Nu heb ik dit toevallig ook, maar waarom eigenlijk? Ik hoor juist altijd dat je het beste de nieuwste banden voor kan doen.

Re: Automaat schakelt niet door naar hogere versnellingen

Geplaatst: 25 okt 2011 12:16
door WillemS
De achterwielen zorgen voor de richtingstabiliteit de voorwielen sturen.
Je hebt onderstuur of overstuur. Bij het eerste wil de wagen meer rechtuit, bij het 2e gaan de achterwielen eerder naar buiten in de bocht. Uit veiligheidsoverwegingen wordt de wagen met onderstuur karakter gebouwd.
M.A.W. ga je te snel de bocht in dan wil deze bij onderstuur rechtuit, de natuurlijke reactie vd bestuurder is gas los en de wagen komt weer in het spoor, in het 2e geval gaat de wagen bij een te snel genomen bocht aan de achterkant uitbreken, je natuurlijke reactie is ook weer gas los en de wagen breekt nog meer uit. Je leert dit te beheersen op een uitgebreide rijopleiding op het Circuit.
Heb je nu de minste banden achter dan verandert de stuurkarakteristiek meer naar overstuur met de kans op uitbreken van de achterkant bij te snel genomen bochten, of bochten die ergens in die bocht glad zijn, de wagen is dan lastiger te beheersen.
mvg
WillemS