Pagina 1 van 6

Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Geplaatst: 04 mar 2014 19:15
door electronaut
Vanaf vandaag wordt de Zoe standaard geleverd met een kabel waarmee ze aan een gewoon stopcontact geladen kan worden.

http://insideevs.com/new-2014-renault-z ... ent-391514

Early adopters betalen 590 euro. :(

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Geplaatst: 04 mar 2014 20:38
door renault15.17
Ik heb zo'n kabel nog nooit gemist, en ik denk dat de meerderheid van de Zoe rijders zal beamen dat je heel goed zonder kunt. Maar toch..... ik denk dat ik er toch een ga halen. :D

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Geplaatst: 05 mar 2014 17:09
door electronaut
Nee, 590 euro is mij teveel. En bovendien: over iets meer dan 2 jaar moet ik mijn Zoe al weer inleveren.... En je kunt prima zonder, heb er nog nooit om verlegen gezeten.

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Geplaatst: 05 mar 2014 18:20
door renault15.17
Over twee jaar inleveren? Van wie "moet" dat? Lekker duurzaam dan!

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Geplaatst: 06 mar 2014 13:33
door electronaut
Ze belandt toch niet op de schroothoop na 3 jaar?

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Geplaatst: 07 mar 2014 17:05
door avdvee
Just for the record; de situatie verschilt nogal per land, in NL zal de kabel waarschijnlijk alleen als accessoire geleverd gaan worden, in sommige andere landen krijgt men mogelijk een keuze bij de aankoop van de auto (wallbox of Schuko) .
Hierover zal zeer binnenkort een definitief besluit worden genomen.

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Geplaatst: 10 mar 2014 00:13
door HarmOtten
Als ik het goed gelezen heb in dit artikel (http://insideevs.com/new-2014-renault-z ... ent-391514), dan is er dus geen aanpassing nodig aan de bestaande Zoe's om deze zogenaamde Flexi charger te kunnen gebruiken. Dan ben ik heel benieuwd hoe ze dat technisch opgelost hebben, want bij de ELPA charger die ook op de ZOE werkt, gaat de efficiëntie drastisch omlaag als met 10 Ampère geladen wordt. Ik bedoel, wat kan er anders zijn aan 230V 10A? Als iemand hier een verklaring voor heeft, dan hoor ik dat graag.
Of is de efficiëntie bij deze Flexi charger met 10A via een gewoon stopcontact net zo slecht?
Flexi charger.jpg
ELPA charger_.jpg
Update: Zie: http://www.motornature.com/2014/03/flex ... me-socket/.
De nieuwe Flexi charger haalt dus bij 10A dezelfde (slechte) resultaten als met andere laders.

Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Geplaatst: 10 mar 2014 10:32
door MartijnEV
Zelfde efficiency.
Ik heb zelf overigens de ELPA kabel en die bevalt mij uitstekend. Is ook iets goedkoper en biedt meer aansluitmogelijkheden.

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Geplaatst: 11 mar 2014 07:52
door electronaut
harmotten schreef:ADan ben ik heel benieuwd hoe ze dat technisch opgelost hebben, want bij de ELPA charger die ook op de ZOE werkt, gaat de efficiëntie drastisch omlaag als met 10 Ampère geladen wordt.
De Zoe wordt verkocht alsof ze kan laden op 11 kW, 22 kW of 43 kW. Maar dat is niet waar. In werkelijkheid is dat 11 kVA, 22 kVA of 43 kVA. Effectief vermogen bij 11 kVA is slechts 8,8 kW, de rest is blind vermogen. Dat blind vermogen kost geen (of heel weinig) energie en daar hoef je ook niet voor te betalen.

Efficiency is daarom niet helemaal het juiste woord. Bij lage amperages neemt het blind vermogen toe. Dus 10 A bij 230 V is 2,3 kVA maar waarschijnlijk veel minder effectief vermogen (1,5 kW misschien). Dus het laden gaat superlangzaam, maar is daardoor niet inefficiënt.

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Geplaatst: 11 mar 2014 08:28
door MartijnEV
Electronaut: zeer terecht opgemerkt: de Zoe is inderdaad absoluut géén energieverspiller. Dank voor je toelichting.

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Geplaatst: 26 apr 2014 15:06
door HarmOtten
Dank electronaut voor je uitleg. Ik heb (een aantal jaar geleden) elektrotechniek gestudeerd, dus ik begrijp precies wat je zegt. Ik heb het nog even nagekeken:
Blindvermogen is vermogen dat gedurende een halve periode door de bron geleverd wordt en gedurende de andere halve periode aan de bron teruggeleverd wordt, met gemiddeld over een periode de waarde 0. De amplitude van dit vermogen
Q = Ueff x Ieff x sin(φ)
wordt het blindvermogen of reactieve vermogen genoemd. Het is een maat voor de verliezen die de bron lijdt in de inwendige weerstand, inclusief de toevoerleidingen, en waarvoor de bron in principe geen vergoeding krijgt. Ook het blindvermogen wordt niet uitgedrukt in watt, maar in de speciaal daarvoor bestemde eenheid voltampère reactief (VAr).
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrisch_vermogen
Dus het blindvermogen veroorzaakt wel energieverlies over de interne weerstand van alle toevoerleidingen! Hier hoef je niet over te betalen, maar de energieleverancier is hier meestal niet zo blij mee. Het beste zou dus zijn wanneer dit blindvermogen zo laag mogelijk is.
Dit verklaart wel heel goed waarom een oplaadpaal van bijvoorbeeld 11kW (eigenlijk dus 11kVA) maar ongeveer 9kW in de auto kan stoppen, en dat de zekering afgestemd moet zijn op 11kW. Want de blindstromen gaan wel degelijk ook door de zekering.
Het zou mooi zijn als iemand een grafiek heeft waar het blindvermogen en het werkelijke vermogen van de ZOE tegen elkaar zijn uitgezet.

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Geplaatst: 26 apr 2014 22:48
door fivari
Klopt toch niet helemaal. Zelf heb ik een KEBA P20 laadpunt dat ik momenteel éénfasig voed en waarbij ik 25A als stroomsterkte instel. Ik monteerde ook een wattmeter en die geeft alternerend stroom (25 à 26A), spanning (230V), vermogen (5,5 kW), powerfactor (0.95 of meer) aan. De powerfactor (ook cos phi genoemd), die bij een zuiver resistieve belasting 1 is, bedraagt constant 0,95 of meer. Enkel in de eindfase die bij mij vrij kort is omwille van het lage laadvermogen, valt die terug tot onder de 0,9. Het blind vermogen bedraagt dus enkele procenten gedurende het grootste deel van een laadcyclus. Dat vermogen wordt trouwens niet aangerekend.
Los daarvan zijn er wel degelijk aanzienlijke ladingsverliezen. Op het Franse forum spreekt men van een laadrendement van 80% waarbij men het uit het net onttrokken vermogen vergelijkt met wat volgens de boordcomputer in de auto wordt opgeslagen. (het percentage * 22 kWh).

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Geplaatst: 27 apr 2014 11:38
door electronaut
harmotten schreef: Dus het blindvermogen veroorzaakt wel energieverlies over de interne weerstand van alle toevoerleidingen! Hier hoef je niet over te betalen, maar de energieleverancier is hier meestal niet zo blij mee. Het beste zou dus zijn wanneer dit blindvermogen zo laag mogelijk is.
Inderdaad, hoe minder blindvermogen, des te beter. Maar over de totale lengte aan koper tussen mijn meterkast en de auto (30 m) heb ik een verlies van hooguit 1%, dus bij 20% blindvermogen is dat 0,2% extra. Daar lig ik niet wakker van.
harmotten schreef:Het zou mooi zijn als iemand een grafiek heeft waar het blindvermogen en het werkelijke vermogen van de ZOE tegen elkaar zijn uitgezet.
http://www.mysnip.de/forum-archiv/thema ... debox.html (even omlaag scrollen voor de grafiekjes)
fivari schreef:Klopt toch niet helemaal. Zelf heb ik een KEBA P20 laadpunt dat ik momenteel éénfasig voed en waarbij ik 25A als stroomsterkte instel. Ik monteerde ook een wattmeter en die geeft alternerend stroom (25 à 26A), spanning (230V), vermogen (5,5 kW), powerfactor (0.95 of meer) aan. De powerfactor (ook cos phi genoemd), die bij een zuiver resistieve belasting 1 is, bedraagt constant 0,95 of meer. Enkel in de eindfase die bij mij vrij kort is omwille van het lage laadvermogen, valt die terug tot onder de 0,9. Het blind vermogen bedraagt dus enkele procenten gedurende het grootste deel van een laadcyclus.
Ik denk dat het wel klopt. Het blindvermogen is niet afhankelijk van het afgenomen vermogen, maar het amperage. 11 kVA op 3 fase is maar 16 A, en jij hebt gemeten bij 25 A. Als je op 3x25 A zou opladen, heb je een het over 17 kVA. Dan klopt het dat er veel minder blindvermogen is. En de meter in mijn meterkast geeft toch echt maar 8,8 kW effectief aan als ik op 3x16 A (=11 kVA) laad. Kijk ook eens naar de metingen van die Duiters in het artikeltje waarnaar ik hierboven gelinkt heb.

Kun je ook het blindvermogen op 1 fase 16 A meten?
fivari schreef: Los daarvan zijn er wel degelijk aanzienlijke ladingsverliezen. Op het Franse forum spreekt men van een laadrendement van 80% waarbij men het uit het net onttrokken vermogen vergelijkt met wat volgens de boordcomputer in de auto wordt opgeslagen. (het percentage * 22 kWh).
Volgens mijn metingen is het rendement 87%. Dus volgens het dashboard geeft de accu 87% terug van wat er vanaf het net ingaat*). Als het franse forum uitgaat van 1%= 220 Wh, ligt daar al een mogelijke verklaring voor hun lagere rendement. Bij milde temperaturen (=Frankrijk) is de werkelijke capaciteit meer dan 23 kWh.

Hou bij het rendement er rekening mee dat dit het gecombineerde rendement is van de Chameleon lader en de accu. In de accu treden ook verliezen op, dus een rendement van pakweg 90% voor de lader vind ik helemaal niet slecht.

*) Dan moet ik er wel vanuitgaan dat de aanduiding in de Zoe nauwkeurig is, maar daar heb ik geen informatie over. Een afwijking van 10% zou zo maar mogelijk zijn. De verbruiksmeter in mijn Prius gaf ook 7% te weinig aan.

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Geplaatst: 20 mei 2014 18:53
door volkertb
Wie weet er iets over de mogelijkheid van de Flexi Charger om op een speciaal verzwaard stopcontact (niet CEE) 14A te laden? Als je met Google zoekt, vindt je persberichten over een Green’up Access stopcontact van Legrand, waarmee Renault (althans in Frankrijk) het laden met een Flexi Charger op 14A ondersteunt (mits een dergelijk stopcontact op de juiste vakkundige manier is geïnstalleerd, qua bekabeling, zekering, aardlek, etc). (Op normale Schuko-stopcontacten zal die nog steeds gewoon op 10A laden.) In de nieuwste versie van de officiële handleiding ("Driver's Handbook") van de Renault Zoe (te downloaden op http://www.e-guide.renault.com/portail/ ... eguide.php) wordt eveneens gewezen op deze 14A-mogelijkheid.

Echter, mijn dealer noemde slechts de mogelijkheid tot het laden op 10A op een normaal stopcontact. Voor de rest wist hij van niets, totdat ik hem vroeg om nader te graven, waarna hij ergens een voetnoot las over het "niet in Nederland aanbieden van de 14A-mogelijkheid, aangezien de klant dan beter een wallbox kan nemen".

Ja, hallo, zeg: een wallbox thuis plus een granny cable voor situaties zonder oplaadpunt waarmee ik alleen op 10A kan laden, dat is bij elkaar veel duurder dan gewoon de mobiele lader en zo'n speciaal aangelegd stopcontact! Toegegeven, zo'n wallbox kan dan weliswaar (mits correct geïnstalleerd) 16A leveren, maar 14A zit nog altijd een stuk dichterbij 16A dan 10A. Op 14A kun je tenminste nog altijd je auto in een nacht volledig opladen! Op 10A haal je dat niet in een enkele nacht als je batterij volledig leeg is. En dan is er nog het hogere verlies (of valt dat wel mee tussen 10A en 14A?).

Weet iemand hier misschien of de Flexi Charger die nu in Nederland door Renault verkocht (en met nieuwe Zoe's geleverd) gaat worden precies dezelfde Flexi Charger is als de versie die Renault in Frankrijk beschikbaar maakt? Dat ze allebei (onder de juiste omstandigheden) op 14A kunnen laden, maar dat Renault NL die mogelijkheid gewoonweg verzwijgt en niet adverteert? Of zijn de Flexi Chargers voor de Nederlandse markt moedwillig begrensd op 10A, al dan niet via firmware in de lader en/of in de auto?

Wie o wie weet er meer te vertellen over dit mysterie? Zal ik hier anders een apart topic over openen?

Hier is trouwens meer info over dat speciale 14A Green’up Access stopcontact van Legrand:

* http://www.motornature.com/2014/03/flex ... me-socket/
* http://media.renault.com/global/en-gb/r ... iaid=55305

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Geplaatst: 22 mei 2014 15:47
door renault15.17
Dit is geen mysterie. In Nederland wordt de Flexi-charger niet aangeboden. Zie ook de post van avdvee van 11 mei in dit topic:
post105395.html#p105395

daar vind je de PDF met de gebruiksvoorwaarde voor de Nederlandse laadkabel.

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Geplaatst: 23 mei 2014 15:01
door E-mission
De Elpa lader gaat voor een normaal stopcontact ook bewust niet hoger dan 10 A vanwege het risico dat hij daarboven met lange laadsessies uiteindelijk te warm kan worden, aldus Davide.

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Geplaatst: 24 mei 2014 00:19
door volkertb
Ik ben inmiddels meer te weten gekomen, dankzij een behulpzame deskundige van Renault Nederland die me terug heeft gebeld.

Kennelijk bestaan er niet één maar twee soorten mobiele 230V laders die Renault beschikbaar heeft gemakat voor de Zoe. De ene (die Renault in Frankrijk adverteert) ondersteunt dus zowel 10A op een normaal Schuko-stopcontact en 14A op een speciaal verzwaard stopcontact (volgens andere sites een Green'up stopcontacat van Legrand).

Renault Nederland heeft besloten dat de mobiele lader die zowel op 10A als op 14A kan laden niet interessant is voor de Nederlandse markt, omdat een wallbox in dat geval praktischer is. Eerst vond ik dat raar, totdat ik te horen kreeg dat de versie die ook op 14A kan laden tevens meer dan 300 euro duurder is (weliswaar inclusief dat speciale stopcontact) dan de in Nederland aangeboden lader die alleen op 10A kan laden.

Hoewel Renault Nederland de duurdere 14A-lader niet officiëel marketeert in Nederland, is deze kennelijk wel bij de dealer te bestellen.

(De reactie van renault15.17 deed bij mij overigens pas het kwartje vallen dat alleen die 14A-kabel "Flexi Charger" heet, niet de in Nederland aangeboden 10A-kabel.)

Maar goed, het feit dat die Flexi Charger dus aanzienlijk duurder is dan de 10A-only kabel gaf bij mij de doorslag om helemaal niet voor een mobiele lader van Renault te gaan, maar voor zo'n 16A-lader van Ratio. Deze heb ik de afgelopen middag bij Ratio in Nijkerk mogen testen en die deed het probleemloos met mijn Zoe. Deze kabel is het dus geworden. Inclusief BTW is die Ratio-kabel inclusief Schuko-verloopje slechts €100 duurder dan de officiële 10A noodkabel van Renault, maar dan hoef je slechts een eenfasige CEE-aansluiting te (laten) installeren om op 16A te kunnen laden, en bij elkaar genomen is dat nog altijd flink goedkoper dan een eenfasige wallbox die op dezelfde snelheid laadt. En bovendien flexibeler, want op andere plekken kan ik mooi 6A of 10A laden. :-)

Ik kwam op het idee om voor die Ratio-lader te gaan toen ik een post van iemand anders op dit forum las. Ik weet niet meer zo gauw wie, maar als diegene dit toevallig leest: hartelijk dank voor de tip! :-)

Voor de duidelijkheid, het betreft de volgende producten:

* http://www.jk-evsolutions.nl/laadstatio ... a-cee.html (mobiele lader)
* http://www.jk-evsolutions.nl/winkel/pro ... pfilter=54 (verloopkabeltje voor Schuko-stopcontacten)

Hieronder is die in actie te zien, terwijl ik hem uit probeer bij het kantoor van Ratio in Nijkerk. De reseller J&K EV Solutions heeft kunnen regelen dat ik hem daar te plaatse even kon testen en meenemen.

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Geplaatst: 24 mei 2014 00:49
door zoe2goe
@volkertb: Ratio zet tamelijk helder op de website dat deze mobiele lader niet werkt voor Renault Z.E. http://www.ratio.nl/en/catalog/articleg ... e-charging . Klopt dus overduidelijk niet met jouw test bij hun. J&K geeft van precies dezelfde laders aan dat ze alleen op 16A op de Zoë werken, en de shuko variant (volgens mij exact hetzelfde apparaat met een andere stekker en alleen de 16A stand geblokkeerd) een no-go is http://www.jk-evsolutions.nl/laadstatio ... le-laders/ . Ik ben dus wel benieuwd of het bij jou nog lekker werkt op 10A, want in dat geval is deze "oma kabel" nog best een alternatief.

Iets anders: als je auto zakelijk zou rijden lijkt het me heel verstandig je CEE stopcontact apart te bemeteren met een tussenmeter i.v.m. BTW verrekening. Ik zou er niet op vertrouwen dat de tax-man je Zoë opgave plus 20% laadverlies zo maar gelooft.

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Geplaatst: 24 mei 2014 09:09
door volkertb
@zoe2goe Ik was die waarschuwing dat die lader mogelijk niet op een Zoe werkte ook al eens tegengekomen en heb daarover contact gehad met zowel J&K als met Ratio. Ze vertelden me dat de Zoe naar hun ervaring een gevalletje "hit or miss" was, m.a.w.: sommige Zoe's deden het prima met deze lader, sommige niet. Daarom bieden ze de lader standaard dus ook een weekje op proef aan (althans, niet goed, geld terug, indien die niet met je auto blijkt te werken).

Zoals je wellicht ook al weet, werkt de officiële 10A-lader van Renault ook pas met de Zoe nadat die daarvoor een noodzakelijke software-upgrade heeft gehad om de lagere laadvermogens (onder de 16A kennelijk) te kunnen ondersteunen. Kennelijk is deze software-upgrade dus ook nodig om de Ratio-laders op dergelijke lagere vermogens te kunnen gebruiken. Zowel Ratio als J&K vertelden me dat hun ervaring met recentere Zoe's dit vermoeden lijken te bevestigen.

Mijn Zoe dateert weliswaar van zomer 2013 (en had dus oorspronkelijk een te oude firmware/software-versie voorgeïnstalleerd), maar toevallig is mijn Zoe een maand geleden in reparatie geweest, en toen heeft een ZE-technicus als onderdeel van het troubleshooten gelijk de nieuwste software-versie erop geïnstalleerd. Kennelijk was dat gelijk de upgrade die nodig was om op 6A (en ik neem aan dan ook op 10A) te kunnen laden.

Wat betreft het apart bemeteren van het CEE-stopcontact: ik was inderdaad al van plan om de elektriciën een aparte kWh-meter te laten installeren bij de CEE-aansluiting. Maar goed dat je dat even noemt. :-)

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Geplaatst: 24 mei 2014 13:37
door E-mission
Vaag. De Elpa lader deed het altijd prima.

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Geplaatst: 26 mei 2014 01:21
door volkertb
Vandaag was er een feestje bij een familielid. Ik mocht van hem laden aan het (geaarde 230V Schuko) stopcontact in zijn garage. Hij heeft zonnepanelen op het dak, en in deze tijd van het jaar blijft de zon tot ver in de avond schijnen, dus het laden gebeurde daar dus van een verantwoorde bron. :-)

Op 10A (zelfs met een helemaal uitgerolde haspel ertussen, aangezien ik een stuk van zijn garage afstond) heb ik uren lang zonder problemen stabiel kunnen laden met de mobiele lader van Ratio met het CEE/Schuko-verloopkabeltje. Later die avond mocht ik van hem ook even proberen om op 16A te laden. Zelfs dat ging (nog altijd met de volledig uitgerolde haspel ertussen) enkele minuten goed, totdat de zekering van die groep afsloeg. Toen de zekering weer was ingeschakeld, kon ik gewoon weer op 10A verder laden.

Conclusie: de Ratio-lader werkt zowel op 6A, 10A, als 16A prima op mijn Renault Zoe, vermoedelijk mede dankzij de recente software-upgrade die auto ongeveer een anderhalve maand geleden bij de dealer heeft gehad.

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Geplaatst: 26 mei 2014 13:01
door zoe2goe
Dank voor de test!!! Wel mooi. Heb je nou ook 6A getest, of lees ik daar overheen. Ik dacht dat dat een klassiek issue was.

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Geplaatst: 27 mei 2014 18:28
door volkertb
@zoe2goe Bij Ratio heb ik ook op 6A getest. Geen probleem (afgezien de zeer lange laadtijd op zo'n lage stroomsterkte, maar dat is bekend).

Ik heb trouwens iets nieuws bevonden: hoewel de Ratio-lader zelf ook de aarding controleert, is de Zoe daar strenger in dan de Ratio-lader. Gisterenavond probeerde ik ergens te laden met de ratio-lader waar de lader geen problemen gaf (normaal gesproken brandt er op de Ratio-lader bij een aardingsprobleem ook een foutlampje), maar de Zoe weigerde te laden. Het "Z.E." logo onder de laadaansluiting lichtte op mijn Zoe roze op. Dit doet de Zoe altijd indien die de aardweerstand te hoog vindt. Ik ben hetzelfde tegengekomen bij enkele publieke oplaadpunten in Amsterdam (gelukkig de meeste daar niet, maar hier en daar eentje).

Dit fenomeen kan zich bij eerdere gebruikers die problemen rapporteerden ook hebben voorgedaan. Daarbij hebben sommigen wellicht de conclusie getrokken dat de oorzaak daarvan een compatibiliteitsprobleem tussen de lader en de Zoe zou zijn, terwijl het in feite aan de aardweerstand van de elektriciteitsaansluiting lag.

Let hier dus ook op, mensen! De Zoe is nou eenmaal heel streng en kieskeurig qua aardweerstand, en daar kan je Oma (of bij wie je ook gaat noodladen) nou eenmaal niets aan doen (behalve een elektriciën laten uitrukken of een ander goed geaard stopcontact proberen, desnoods met een goede dikke haspel, mits je die volledig uitrolt).

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Geplaatst: 27 mei 2014 19:25
door zoe2goe
@volkertb Top, deze gedetailleerde info. Dan moet dus de conslusie zijn dat 6A laden met recente firmware geen punt meer is, zijn het dat door de hoge cos phi de effectiviteit heel laag is (de efficiency zal nog wel meevallen). Dan moeten we de 21e maar eens kijken of we via R-Link nog kunnen uitvinden welke versie firmware is geladen!

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Geplaatst: 29 mei 2014 01:38
door volkertb
Nog even een update over de woning waar ik niet kon laden.

Inmiddels is er de afgelopen dag een elektriciën bezig geweest. De beste man heeft in de regen voor een deel in een modderige tuin moeten werken, maar hij heeft een oerstabiele 16A-laadaansluiting voor mij weten te realiseren.

Uiteindelijk bleek de aarding nog slechter dan ik dacht: hij meette iets van 48V verschil t.o.v. 0 (als ik hem goed begrepen heb, ik ben zelf geen elektriciën). Hij heeft een nieuwe kabel moeten leggen, vanaf een nieuwe aparte groep met een aardlekschakelaar. Vervolgens heeft hij de aansluiting afgemonteerd op een CEE-stopcontact. Tevens heeft hij die aansluiting voorzien van een apart kWh-metertje.

Het geheel werkt nu als een speer! Mijn Zoe laadt met de Ratio-lader op die aansluiting al urenlang stabiel op 16A zonder uitval.

Dus nogmaals: een fatsoenlijke aarding en een aardlekschakelaar (met B-karakteristiek!) zijn een must om de Renault Zoe op te kunnen laden, ongeacht of je nou een wallbox of een mobiele lader gebruikt.

Wat foto's:
laadaansluiting_werkend.jpg
Zoe_ladend_op_16A_CEE-aansluiting_van_binnen_gezien.jpg
nieuwe_toestand_bekabeling_schuur_binnen.jpg

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Geplaatst: 29 mei 2014 10:45
door zoe2goe
Dat ziet er keurig uit zo. En dat aardpotentiaal, dat was dus echt niet goed, gewoon niet veilig. Met andere woorden, ze is rechtvaardig-kritisch ;-) En voor een hele mooie prijs zo, inclusief "oma-lader"!

Ten overvloede: wel iedereen die hiermee laadt strikt instrueren om EERST op de afstandbediening te ontkoppelen en DAN de CEE stekker er uit te trekken, en niet andersom! Een CEE stekker is niet bedoeld om onder last te (ont)koppelen, wat vonken, contactputten, en op termijn slechtere overgangsweerstand en dus ongewenste warmte-ontwikkeling geeft. Meer informatie van een hele kritische technicus hier: http://blog.widodh.nl/2013/11/waarom-ee ... n-model-s/

Het enige nadeel nadeel vind ik (maar ik ben een knutselaar, dus neem het voor wat het waard is), dat deze opstelling niet bestuurbaar is. Ik schakel zelf mee op dag en nachtstroom en later misschien peak-shaving, wat betekent dat de lader het verschil tussen de opbrengst van de PV installatie en het verbruik in huis probeert weg te werken. Zie ook zoe-en-zon-t17796.html Daarom nog één vraag alsjeblieft over de laad-kabel: kun je met deze lader, ook al is het handmatig, de laadstroom wijzigen tijdens het laden?

Nogmaals, geweldig gedaan, super prijs-prestatie verhouding en dank voor alle details-informatie en testen!

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Geplaatst: 29 mei 2014 11:21
door volkertb
@zoe2goe:

Jouw waarschuwing/instructie staat gelukkig ook expliciet in de bij de Ratio-lader geleverde handleiding. Je moet als je wilt gaan laden altijd eerst de CEE-stekker in het stopcontact steken, en na het stoppen met het laden de CEE-stekker er pas uit trekken *nadat* je de kabel hebt losgekoppeld van de auto. Met andere woorden: de CEE-stekker gaat er als eerste in, en als laatste eruit. Ik dacht zelf dat dat kwam ivm de aarding, maar bedankt voor jouw uitleg over de beperkingen van CEE-stekkers, zoe2goe!

Wat betreft je vraag over het kunnen wijzigen van de laadstroom tijdens het laden: dit is helaas niet mogelijk. Het enige moment waarop je de laadstroom kunt instellen is gedurende de "onderhandelingsperiode" tussen de auto en de lader, zodra de auto is aangesloten op de lader (die al was aangesloten op het CEE-stopcontact, omdat dat eerst moet, uiteraard). Die onderhandelingsperiode duurt zo'n 30 seconden. Gedurende die tijd kun je éénmaal op de knop aan de zijkant drukken om naar 10A-modus te schakelen en vervolgens eventueel nog een keer op die knop drukken om naar 16A-modus te schakelen. Indien je helemaal niet op die knop drukt, dan zal de lader op 6A gaan laden. De enige manier om de laadstroom te wijzigen is om het laden te stoppen, dus de auto los te koppelen en weer aan te sluiten. (Ik weet uit mijn hoofd even niet zeker of je dan zelfs ook nog eerst de CEE-stekker er uit en weer in moet steken.) Automatisch het laadproces op vooraf ingestelde tijden laten starten ivm dag- en nachtstroom en/of rekening houdende met zonnepanelen, en die gaandeweg (bijvoorbeeld op afstand) kunnen instellen op een andere laadstroom, dat zou inderdaad reuze handig zijn!

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Geplaatst: 29 mei 2014 11:41
door zoe2goe
Ah, ik snap het, dus stel dat je er een schakelaar/relais tussen zou zetten, dan zou bij inschakeling het systeem op 6A laden. Dat is niet zo heel handig. Moeten we toch maar eens zo'n Ratio lader, zoals we het hier noemen, "opereren en dichtereren" ;-)

Als het nou niet om de oma-lader functionaiteit gaat zou ik denk ik toch een type 2 lader adviseren (ik zag al een één fase 16A voor 490 euro ex installatie, en die is dan meteen schakelbaar http://www.groepenkastbestellen.nl/LS24 ... bel-type-2 ), maar als je wel "oma" wilt/nodig hebt, is dit echt helemaal super!

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Geplaatst: 29 mei 2014 12:20
door volkertb
"Oma"(nood)-laadfunctionaliteit is niet de enige reden om voor deze optie te gaan: als je op meerdere (semi)vaste locaties wil kunnen laden, dan is het ook veel goedkoper om op die locaties degelijke 16A-CEE-stopcontacten aan te (laten) leggen om vervolgens met dezelfde mobiele lader op al die locaties terecht te kunnen.

Anders zou je voor elke locatie dan zo'n wallbox moeten kopen. Dat zou €490 per locatie kosten nog afgezien van de installatiekosten (die toch al vergelijkbaar zouden zijn tussen een wallbox en een 16A-geschikte CEE-contactdoos).

Vanaf twee woningen/laadlocaties zou je dat prijsverschil tussen zo'n wallbox en bijvoorbeeld de Ratio-lader er al uit hebben.

Dus als je vaak genoeg bij Oma komt (en ik hoop het wel, want dat is wel zo lief en gezellig :wink:), loont het wellicht al de moeite om aan haar woning een 16A-aansluiting met CEE-contactdoos aan te (laten) leggen. Tenzij ze in een verzorgingshuis woont, want dan krijg je waarschijnlijk veel minder gauw toestemming voor zoiets... :wink:

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Geplaatst: 29 mei 2014 12:39
door volkertb
Woohoo! :D Ik heb mijn eerste Renault-logootje binnen op dit forum zie ik. Dat schiet op.

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Geplaatst: 29 mei 2014 12:46
door zoe2goe
Met die afweging ben ik het uiteraard weer helemaal eens (twee of meer plaatsen). Alsof dat er overigens toe doet :D Ben je er 21 juni (Utrecht)?

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Geplaatst: 29 mei 2014 12:57
door volkertb
@zoe2goe:

Waarschijnlijk niet, helaas. Ik heb dan al andere plannen. Maar veel plezier alvast! :)

Trouwens, als je toch al specifieke wensen hebt en tevens bereid bent om te knutselen, dan neem ik aan dat je al bekend was met het OpenEVSE-project?

https://code.google.com/p/open-evse/

Het is een open-source ontwerp voor een DIY lader, waarmee je zowel eenfasig als meerfasig kan opladen. De reden waarom ik daar niet voor ben gegaan is omdat ik niet genoeg ervaring heb met het bouwen van dergelijke apparaten, en bovendien ook geen garantie-, verzekerings- of aansprakelijkheidsproblemen wilde. Dan liever wat meer betalen voor een professioneel gebouwd product met garantie en ondersteuning. Maar dat hoeft een ervaren handige klusser die toch al bestaande laders overwoog open te maken natuurlijk niet tegen te houden. :wink:

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Geplaatst: 29 mei 2014 13:04
door zoe2goe
@fivari heeft zo'n ding gemaakt. Een maatje van mij gaf al aan dat de handigste strategie waarschijnlijk is: koop de allergoedkoopste "echte" laadbox voor de dure onderdelen (kabel, stekker, zwaar relais), en zet er OpenEVSE logica in, die dan volledig modificeerbaar, bestuurbaar en noem het maar op is. Ook wel een idee.

Ik heb zelf een Keba P20 via Nuon. Kost wel wat, maar is toch van een wat ander kaliber dan zelfbouw ;-)

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Geplaatst: 29 mei 2014 13:14
door volkertb
Da's wel een goeie tip, inderdaad. Of zoek af en toe op Marktplaats of eBay naar defecte wallboxes en oplaadpunten (al zie je dit nog niet zo vaak verschijnen op dit moment) en dan geef je die een nieuw leven met een OpenEVSE-bordje en wat geknutsel. :)

Wellicht ooit in de toekomst eens als ik me er wat meer mee op mijn gemak voel. Intussen voldoet de Ratio-lader prima aan mijn specifieke eisen qua laden. En standaard 3 jaar garantie erop, wat mooi overeenkomt met de resterende leaseperiode van mijn Zoe. :)

Die Keba P20 ziet er inderdaad mooi en degelijk uit. Maar inderdaad een stuk prijziger. Kun je met die Keba-lader ook driefasig laden? Wat is het maximale laadvermogen? Ratio liet mij eventjes laden op een driefasige wallbox van hen die maar liefst 22kW kan leveren. De meeste woningen zullen daar waarschijnlijk niet de juiste krachtstroom voor kunnen leveren, maar wel gaaf natuurlijk. Zoe thuis in één uur vol. Wie zou dat niet willen? Ook wel handig voor Tesla-rijders, volgens mij. :D

Re: Laadsnoer voor gewoon stopcontact nu standaard

Geplaatst: 30 mei 2014 13:32
door avdvee
Interessant; destijds heel veel getest met Ratio/ J&K (Mary) en ik had zeg maar een halve 'mis' op mijn thuislader (11kW 3fase). Meestal werkte 'ie goed maar helaas soms niet.

Inmiddels is de BCB (Chameleon) en complete motor vervangen en heb ik dat probleem niet meer. Toen is ook de software naar het laatste niveau opgewaardeerd.

Desalniettemin heb ik vandaag de officiële Renault Schuko/ 10Amp/ 230v lader gehaald om te testen; desalniettemin was er wederom een upgrade nodig van de software van 1,5 uur (!).

Mijn conclusie is dat er dus meerdere upgrades 'rondzwerven' en ik ben heel benieuwd of door deze upgrade voor 220V laden nu ook het thuisladen op 11kWh beïnvloedt wordt.

Zoals gebruikelijk kom ik hier graag tekst en uitleg geven als ik ervaringen heb opgedaan :-)