Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Gebruikersavatar

Luc Weide
Lid
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 aug 2014 14:47
Actief als: particulier

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Berichtdoor Luc Weide » 15 mei 2018 04:35

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Ik woon tegenwoordig in Delft, Slauerhofflaan 17, 2624JV.

Voor mijn deur staat een openbare oplaadpaal van 11 kW.
Daar laad ik wekelijks probleemloos op.

Ik laad altijd op op via Plugsurfing.

Op de kaart van Plugsurfing was 'mijn' oplaadpaal NIET zichtbaar.

Vandaag ontdekte ik dat dat kwam door de instelling van mijn filter (Zoë, minstens 11kW)

Na wijziging van mijn filter (Zoë, minstens 3kW) werd 'mijn' oplaadpaal WEL zichtbaar, maar ROOD.
Klicken op de paal leerde: 2 outlets, BEIDE BEZET.

Kijk ik (ter controle) uit mijn keukenraam: oplaadpaal HELEMAAL VRIJ.


'Mijn' paal is op 10 november 2017 geplaatst door Engie op mijn verzoek.
Op de website van Engie staat dat een paal voor hen economisch rendabel is bij een productie van 2000 kWh/jaar.
Als een paal (veel) minder produceert, dan bestaat de kans dat die paal weer wordt weggehaald en elders geplaatst.

Ik neem zelf (sinds ik hier woon) nog maar 500 kWh/jaar af. (Maar zodra ik mijn ruilaccu heb ga ik weer (veel) meer rijden).
Bij de paal is 1 (één) parkeerplaats gereserveerd, rechts van de paal.

Zelf sta ik meestal op een van de drie NIET GERESERVEERDE PARKEERPLAATSEN, links van de paal,
opdat gasten in de buurt zo veel mogelijk gebruik kunnen maken van 'mijn' paal,
en de productie van die paal wat meer wordt dan die schamele paar kWh's die ik (voorlopig) afneem.

Maar wie zit dat :discuss: :discuss: :discuss: :discuss: :discuss: te verzieken met NEP-informatie (3 kW en beide outlets bezet) ?????????

Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Berichten: 1118
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Berichtdoor HarmOtten » 15 mei 2018 11:43

Rustig Luc, rustig :wink:
Heb je al contact gehad met Engie en/of Plugsurfing?
ZOE rijder sinds mei 2013 (Q210). 30-AUG-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh :D.

Gebruikersavatar

Luc Weide
Lid
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 aug 2014 14:47
Actief als: particulier

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Berichtdoor Luc Weide » 15 mei 2018 13:10

Ik heb gisteren per e-mail gevraagd bij Plugsurfing hoe dit allemaal kan
en ze beloven spoedig antwoord.

Met Engie heb ik zo nu en dan zeer plezierig contact
en ze lossen eventuele problemen altijd heel soepel op.

Maar sinds Shell TNM heeft opgekocht
gebeuren er hele gekke dingen.

Gebruikersavatar

Topic starter
MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Berichten: 1546
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Berichtdoor MartijnEV » 19 mei 2018 16:46

Bij mij in Zutphen staat alles in de TNM app zoals het moet staan: 11kW = 11kW, 22kW = 22kW en 3,7kW = 3,7kW.

Afbeelding
Google Maps kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Twitter: @MartijnEV

Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie - December 2013

Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Berichten: 798
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Berichtdoor Hachy » 25 mei 2018 01:36

Ik krijg de indruk dat het uit de oplaadpalen.nl database komt. Ik zie het in meerdere apps fout gaan in mijn woonplaats.
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1


Jopie66
Lid
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 apr 2017 17:10
Actief als: professional

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Berichtdoor Jopie66 » 25 mei 2018 09:13

MartijnEV schreef:Bij mij in Zutphen staat alles in de TNM app zoals het moet staan: 11kW = 11kW, 22kW = 22kW en 3,7kW = 3,7kW.

Afbeelding

Hoi Martijn,

Ik ben er een tijdje niet geweest. Maar de laadpalen aan het Runneboom (Warnsveld) en aan de Houtwal staan aangegeven als 22 kw. De laatste keer dat ik daar was (eind vorig jaar) leverde deze palen slechts 11 kw.

Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Berichten: 1118
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Berichtdoor HarmOtten » 25 mei 2018 14:17

17-mei-2017 heb ik geladen in Diemen (bij Amsterdam). Daar staat een EVBOX met een extra kastje van Liander en de tekst Smart-charging. Nadat ik de kabel had aangesloten en mijn pasje erlangs gehaald werd de led-ring blauw, ten teken dat het laden is gestart. Maar afgezien van een relais in de paal dat heel af en toe een keer klikte werd er niet geladen. De ZOE gaaf geen foutmelding en in de display stond: [Resterende tijd ---]. Dus ik bel het telnr op de paal van EVBOX. Ze vertelden mij dat het een smart-charging-paal is, en dat het even kan duren voordat het laden daadwerkelijk begint. Ok prima. Maar na een uur zag ik via de App dat er nog steeds niks in de batterij was gekomen. Dus ik bel weer. Omdat ik zelf niet bij de paal was, hebben ze nu het laden op afstand even gestopt en gestart (alsof mijn pasje er 2x langs werd gehaald). Daarna is het laden wel begonnen.
Zie hier de grafiek:
Smart charging Amsterdam.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE rijder sinds mei 2013 (Q210). 30-AUG-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh :D.

Gebruikersavatar

Topic starter
MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Berichten: 1546
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Berichtdoor MartijnEV » 26 mei 2018 21:57

Dit klinkt kij bekend als het ‘te lage startstroom’ probleem. EV-Box zou dit kunnen oplossen door een software update / setting-aanpassing.
Google Maps kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Twitter: @MartijnEV

Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie - December 2013

Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Berichten: 1118
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Berichtdoor HarmOtten » 27 mei 2018 00:49

Ja, iets (waarschijnlijk de minimale stroom) moet er anders zijn geweest nadat ik de 2e keer belde, want toen werkte het laden goed.
ZOE rijder sinds mei 2013 (Q210). 30-AUG-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh :D.

Gebruikersavatar

EV-pioneer EVerhard
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Berichten: 117
Lid geworden op: 06 apr 2016 12:11
Actief als: particulier

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Berichtdoor EV-pioneer EVerhard » 05 jun 2018 10:45

Onlangs proberen te laden bij van der Valk te Hoorn, alwaar een ANWB lader staat met dubbele aansluiting. Auto weigert daar gewoon te laden ondanks enkele pogingen en de "regendans" van enkele minuten. Constant een rode neus was het resultaat. Met onze Q90 ZE40 is actieradius nooit zo'n probleem en al helemaal niet met deze temperaturen van boven de 20 graden natuurlijk. De oplossing van een goed Fastned station is altijd dichtbij en dus even 6km verder gereden naar station Broerdijk waar het laden vanzelfsprekend van een leien dakje ging. Even een kwartiertje laden en hoppa, de baan weer op.
PS.: naast mij stond overigens een Ioniq probleemloos te laden aan de ANWB lader.
Forumlid en Zoe Zen Q210 driver sinds dec 2013, vanaf apr. 2017 Zoe Bose Edition Q90 ZE40, tevens Model S owner, having lots of fun driving EV! Twitter: #EV-pioneer #NoTailpipes : :dance:

Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Berichtdoor zoe2goe » 08 jun 2018 23:56

De "kleine" laders van de ANWB zijn EVBoxen en hoewel de meningen daarover in dit forum verschillen is de mijne: beter maar mijden. Geen slecht ding, maar ze worden zeer ZOE-onvriendelijk ingesteld. Of die specifieke paal een EV binnenwerk heeft weet ik natuurlijk niet. Kan ook gewoon een installatiefout zijn.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Gebruikersavatar

Riesbak
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Berichten: 108
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:27
Actief als: particulier

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Berichtdoor Riesbak » 09 jun 2018 10:22

Het "grootste" probleem dat ik ervaar bij van der Valk is dat bijna altijd alle plekken door Foutlander types bezet worden gehouden terwijl die krengen ook zonder stroom kunnen. Bij Shell is het me nog nooit gelukt om te laden, A L T I J D een bouwvakker bus of ICE leasebak op de laadplek :Wall:
Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015. Ik vanaf 12-2-2018

Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Berichtdoor zoe2goe » 09 jun 2018 13:40

Die zijn speciaal door Shell ingehuurd :D
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Berichten: 1118
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Berichtdoor HarmOtten » 09 jun 2018 13:47

Wie wil er nou bij Shell opladen?
Pas als ze echt het Parijse klimaatverdrag omarmen wil ik me druk gaan maken over problemen bij Shell laad-stations. Gelukkig heeft Fastned naar mijn mening WEL de juiste instelling en kan ik daar altijd opladen.
ZOE rijder sinds mei 2013 (Q210). 30-AUG-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh :D.

Gebruikersavatar

Topic starter
MartijnEV
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Berichten: 1546
Lid geworden op: 09 aug 2013 09:04
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Berichtdoor MartijnEV » 14 jun 2018 21:42

Riesbak schreef:Het "grootste" probleem dat ik ervaar bij van der Valk is dat bijna altijd alle plekken door Foutlander types bezet worden gehouden terwijl die krengen ook zonder stroom kunnen. Bij Shell is het me nog nooit gelukt om te laden, A L T I J D een bouwvakker bus of ICE leasebak op de laadplek :Wall:


Haha dan heeft Fastned op De Andel in ieder geval weinig last van de concurrentie!
Google Maps kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Twitter: @MartijnEV

Renault Zoe Intens Q210 ZE40 - Bleu Energie - December 2013

Gebruikersavatar

Luc Weide
Lid
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 aug 2014 14:47
Actief als: particulier

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Berichtdoor Luc Weide » 15 jun 2018 07:59

Jaren geleden woonde ik nog in Almere-Hout en wilde ik naar Den Helder heen en weer.
Op oplaadpalen.nl had ik vooraf een paal gezocht en gevonden bij Van der Valk te Hoorn,
waar ik op de heen en/of terugweg zou kunnen opladen.
Bij aankomst in Hoorn bleek (één outlet van) die paal bezet door een Tesla die duidelijk al vol was.
En wat ik ook probeerde: (de andere outlet van) die paal gaf GEEN stroom.
Ik ben toen maar doorgereden en heb op de terugweg na veel zoeken
(en nog net voldoende km's in de accu) in een dorp bij Den Helder kunnen opladen.

Dat was dus lang geleden.
Maar samen met dit verhaal van Riesbak denk ik:

Er zijn bedrijven die geen donder interesse hebben bij EV-rijden in het algemeen.
Shell wil veel liever benzine en/of dieselolie verkopen.
En Van der Valk heeft veel liever een Tesla-patser dan zo'n Zoë proleet.

En zelfs een club als ZER-auto's geeft in de overzichten van (in Nederland beschikbare) EV's
PRECIES het percentage BIJTELLING
MAAR NIET het LAADVERMOGEN.
(zoals bijvoorbeeld voor mijn Zoë intens Q90: AC 3,7 / 11 / 22 / 43 kW en DC - )

Kortom:
Als we het EV rijden ECHT willen bevorderen, dan moet we terugkaatsen !!!
En al die NEP oplaadpalen UIT internet gooien.
Zowel op de sites van oplaadpalen.nl etc., maar zeker op R-Link in mijn auto voor onderweg.

Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Berichten: 798
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Berichtdoor Hachy » 15 jun 2018 08:03

Je zal maar net zo’n ‘nep’ oplaadpaal nodig hebben. Er zijn steeds meer apps die je laten filteren op laadvermogen zoals TNM en Maingau.

Daarnaast worden de batterijen steeds groter evenals het aanbod snelladers. De problemen worden daarmee dus steeds kleiner.

Hierdoor verhoogt de acceptatiegraad dus volgens mij gaat het best wel goed al.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Gebruikersavatar

Luc Weide
Lid
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 aug 2014 14:47
Actief als: particulier

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Berichtdoor Luc Weide » 15 jun 2018 08:14

Voor mijn gebruik van Zoë met Caméléon (!!!)
(en zeker met een 40 kW accu)
verwacht ik NIET of nauwelijks ooit gebruik te maken van snelladers onderweg.

Daarom mijn advies:
weg met die NEP-palen.
allemaal UIT internet gooien.

Gebruikersavatar

Hachy
Donateur
Donateur
Berichten: 798
Lid geworden op: 06 apr 2016 15:17
Actief als: particulier
Locatie: Apeldoorn

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Berichtdoor Hachy » 15 jun 2018 08:56

En dan stel je voor alles onder de 11kW ofzo?

En hoe / wie gaat dat dan precies helpen als de 3,7kW laadpalen van de kaarten en de apps verdwijnen?

Ander idee. Als we deze langzame palen gewoon met het juiste vermogen vermelden kan iedereen zien of die snelheid bij zijn of haar behoefte past.

Bijvoorbeeld als je een auto hebt die maar op 1 fase kan laden.

Parallel daaraan kunnen we dan ook proberen eigenaren van trage laadpunten te overtuigen om ze te upgraden naar 11 of 22kW. Wat vind je daarvan, Luc?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoe Q210 @41kW en een Twizy Urban, goed te combineren met 13000 wattpiek aan zonnepanelen.

Kaart met 22kW/43kW AC oplaadpunten in Nederland en België: http://www.ac-lader.nl
Ik blog over goedkoop EV rijden: http://goedkoperrijden.blogspot.nl, en de http://laadpastop10.nl .
Twitter:@Hachy_1

Gebruikersavatar

OlafH
Lid
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Berichtdoor OlafH » 15 jun 2018 09:05

Ik ben het eens met Hachy, maar begrijp Luc's frustratie. Deze week had ik gepland om te laden bij Allego in Bodegraven. Staat een niet ladende BMW 325e aan de paal. Andere 11 en 22 kW palen in de buurt bleken niet te bestaan of bezet. Volledig leeg heb ik een uur aan een 3 kW paal moeten hangen om naar de dichtsbijzijnde Fastned te komen. Het gebeurt me niet vaak, maar als dan wordt je er ook gek van.
Afbeelding Q210 augustus 2014
Gratis laadpalen: http://free-ac-lader.tk

Gebruikersavatar

Riesbak
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Berichten: 108
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:27
Actief als: particulier

Re: Laadproblemen met publieke laadpalen? Meld ze hier!

Berichtdoor Riesbak » 15 jun 2018 11:44

Of bij volle accu na 30 min laten betalen omdat de plek bezet is. Of het Beverly Hills model invoeren: al die net auto's met stekker en mini accu op bepaalde plekken verbieden te laden. Ok, weet het, onmogelijk te handhaven aangezien er bijna geen handhavers zijn.....
Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015. Ik vanaf 12-2-2018


  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Opladen Zoe”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast