Laadstroom defect error

Alles wat met de motor van de Scenic te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Reinald01
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 dec 2013 19:01
Actief als: particulier

Laadstroom defect error

Bericht door Reinald01 »

Beste forum leden,

Ik heb een Renault grand Scenic uit 2006/2007. Ik krijg sinds kort de melding Laadstroom defect. Het vreemde is als de melding komt en ik zet de auto uit en start hem opniuew, dan is de melding even weg. De melding van Laadstroom defect komt ongeveer altijd na +/- 10 minuten. Mijn dynamo is vorige maand al vervangen en vorige jaar is de accu vervangen, deze zijn ook al doorgemeten. Wel hebben ze de oude poelie van de dynamo terug moeten plaatsen i.v.m. het anders niet passen van de multiriem.

mvg Reinald

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Laadstroom defect error

Bericht door WillemS »

Heb je al gekeken of hieronder de oplossing van jouw probleem staat?
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Reinald01
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 dec 2013 19:01
Actief als: particulier

Re: Laadstroom defect error

Bericht door Reinald01 »

hier nog een update.

Auto is tussendoor nog een dag naar de garage geweest. Ik heb inmiddels wel wat meer info over de storing. Het vreemde is dat ondanks de error” laadstroom defect” de dynamo de accu wel blijft opladen en de auto gewoon blijft lopen. De error komt altijd na ongeveer 10 minuten. Als ik de auto uitzet en weer start, dan is de melding weer weg voor 10 minuten.

Wat is er tot nu gedaan.

- nieuwe dynamo geplaatst
- accu is 1 jaar oud
- dynamo en accu doorgemeten
- alles uitvoerig doorgemeten
- massapunten gecontroleerd

Wie heeft er nog ideeën.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Scenic2000
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 766
Lid geworden op: 02 apr 2013 22:14
Actief als: professional
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Laadstroom defect error

Bericht door Scenic2000 »

Hallo,
Als de dynamo een ander merk is dan de vorige dan MOET deze met clip 'renault' aangepast worden in de UPC.
Dit ivm BSS lijn die van de dynamo naar de UPC gaat .
deze lijn geeft de lading door naar de UPC .
configuratie aanpassen en probleem kan opgelost zijn .
Mvg Kurt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Reinald01
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 dec 2013 19:01
Actief als: particulier

Re: Laadstroom defect error

Bericht door Reinald01 »

Hallo Kurt,

De dynamo is idd van een ander merk.Heb de garage inmiddels geïnformeerd. Ze gaven aan dit nog niet eerder te hebben meegemaakt en de optie voor de configuratie van de dynamo hun niet bekend was binnen de software. Ze gaan vandaag contact opnemen met de leverancier van de dynamo of die hier meer kan over vertellen. Meer info volgt dus nog.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ryatzu
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jun 2016 21:58
Actief als: particulier

Re: Laadstroom defect error

Bericht door Ryatzu »

Sorry dat ik zomaar kom binnen vallen, heeft u het probleem kunnen oplossen?
Sinds kort ervaren wij precies dezelfde melding.

Wij hebben een Renault Scenic 2.0 uit 2006.
Ook bij ons is alles doorgemeten en klopte alles.
De Poelie is nagekeken en inmiddels was ook de v-snaar vervangen.
Van het wekend zijn wij langs geweest bij www.renault-reparatie.nl voor de melding (omdat het wellicht komt door het veelkomende probleem) maar dit mocht ook niet baten.

Groeten,
Justin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



svdspek
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 feb 2015 08:18
Actief als: particulier

Re: Laadstroom defect error

Bericht door svdspek »

Afgelopen week hadden wij ook de melding van ' laadstroomdefect'. Aan het einde van de dag wilde de auto zelfs niet meer starten. Dashboard gaf wel verlichting en alles elektrisch leek wel goed te werken, maar startmotor deed het niet.
ANWB is uiteindelijk gekomen en heeft ontdekt dat er een massa fout zat. Er is toen tijdelijk een massa kabel aangelegd tussen min-pool van accu en een plek het motorblok. Toen werkte alles weer.
Garage heeft vandaag gevonden dat er een massa probleem zat met de massa kabel die naar de versnellingsbak ging. Ik zie daar meer meldingen over op dit forum...dus....;-)
Overigens hebben we al eens eerder ene massa probleem gehad in de achterklep...dus is geen onbekend iets voor renault, blijkbaar.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Bull1970
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 jun 2017 22:40
Actief als: particulier

Re: Laadstroom defect error

Bericht door Bull1970 »

Ik heb een grand scenic 1.9 dci 131pk
Ik heb mn dynamo laten reviseren die er weer in laten en na 10 min. Weer die storing maar laad 14.2v ondanks de storing maar wat nu. Heb een nw. Accu erin gezet voor de test maar na 10 min. Hop weer dus misschien uit andere berichten toch opnieuw laten cofiguren met clip renault.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

demi
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1100
Lid geworden op: 28 dec 2008 13:59
Actief als: particulier
Locatie: Stevensweert

Re: Laadstroom defect error

Bericht door demi »

Bull1970 schreef: - Ik heb mn dynamo laten reviseren


Wat was de reden voor revissie? was de dynamo overleden en leverde hij geen stroom meer? heeft u hem gemeten voor dat u hem liet reviseren
Bull1970 schreef:-na 10 min. Weer die storing
dus de storing is bij starten weg maar na een stukje rijden komt de storing weer
Bull1970 schreef:-laad 14.2v ondanks de storing :think: wat nu.
O.K. dus de laadstroom is wel goed, dus de gereviseerde alternator is in orde, althans de waarde is wat hij levert is goed. is de dynamo getest bij het revisie bedrijf voor dat hij "gemaakt" werd en is de dynamo getest op hoeveel Ampère hij daadwerkelijk levert? Hij kan wel 14,2 volt leveren maar mss veel te weinig Ampère voor hetgeen de auto nodig heeft
Bull1970 schreef: -Heb een nw. Accu erin gezet voor de test maar na 10 min. Hop weer
Wederom....heeft u uw oude accu getest op hoeveel Start Ampère hij nog leverde? dus voor hoeveel % was deze nog in orde. En heeft u nu uw nieuwe accu ook getest op de te leveren start stroom?
Bull1970 schreef:-misschien toch opnieuw laten cofiguren met clip renault.
Dit heeft geen nut.

Wat ook nog kan zijn is dat uw krukas poelie versleten is m.b.t. de gevulkaniseerde rubber die er in zit en deze kan voor 'slip' zorgen en de melding "LAADSTROOM DEFECT" activeren. Probeer eens een krijtstreep op deze poelie te zetten en kijken of er een verplaatsing plaatsvind als u er dan mee gaat rijden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Bull1970
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 jun 2017 22:40
Actief als: particulier

Re: Laadstroom defect error

Bericht door Bull1970 »

He binnen werk van mn dynamo was echt stuk het revisie bedrijf heeft me laten zien wat en dat is er nieuw ingegaan.
Heb dus mn oude letterlijk terug gekregen en kan jullie aanraden dit ook tedoen. Omdat de fout in mijn geval de garage waar ik was de bsslijn ivm. Eerst een verkeerde dynamo de stekker had afgeknipt omdat t niet paste ennaderhand deze heeft gesoldeerd maar niet op het stekkertje maar in t plastic huis dus deze gaf geen signaal waardoor de storing terug kwam .is gister goed gemaakt en heb nu geen melding meer.
Dus eigen dynamo laten reviseren ivm.met juiste type
En controleer de stekker dan hoef je niet aan de dure renault ruil dynamo wat echt onzin is want revisie bedrijven zijn heel kundig en kunnen bijna alles reviseren.
De mijne werd gedaan door Stolk in broek in waterland
135 ex. Maar no nonsens verhaal.
Dank voor t mee denken en sterkte voor als t probleem niet weg gaat. Grtz. Richard

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ernstdullaart
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 jun 2013 12:06
Actief als: particulier

Re: Laadstroom defect error

Bericht door ernstdullaart »

Mijn GS II uit 2008 geeft op het ogenblik ook de laadstroom defect melding. Ik heb een nieuwe accu geplaatst, maar dat heeft niet het gewenste effect gehad. Als ik de multimeter op de dynamo zet bij een draaiende motor, dan krijg ik ongeveer 12,1 volt. Natuurlijk is dit te weinig, maar nu heb ik een paar vragen.
1. Het draadje dat op de dynamo zit, is dat een draadje van de computer waarmee de dynamo wordt aangestuurd? Auto's van na 2007 hebben vaak computersturing op de dynamo om vanuit de behoefte aan energie te sturen.
2.Kan het zijn dat de output van de dynamo geremd wordt door de computer?
3. Kan het zijn dat er een zekering stuk is die betrokken is bij de dynamo?

Ik denk er nu over de dynamo uit de auto te halen om hem te laten controleren en reviseren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Bull1970
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 jun 2017 22:40
Actief als: particulier

Re: Laadstroom defect error

Bericht door Bull1970 »

Laad je orginele reviseren ivm. Meerdere problemen
Dat draadje geeft alleen t signaal aan de dynamo dat ie zn werk doet 12.1v is teweinig moet tussen de 13.8 en 14.4 teladen anders blijft de storing controleer wel de werking van de BSS LIJN zo heet die draad of die nog goed is anders kom je er nooit uit

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ernstdullaart
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 jun 2013 12:06
Actief als: particulier

Re: Laadstroom defect error

Bericht door ernstdullaart »

Bull1970 schreef:Laad je orginele reviseren ivm. Meerdere problemen
controleer wel de werking van de BSS LIJN zo heet die draad of die nog goed is anders kom je er nooit uit
Stomme vraag wellicht, maar hoe controleer je zo'n lijntje? :oops:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Bull1970
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 jun 2017 22:40
Actief als: particulier

Re: Laadstroom defect error

Bericht door Bull1970 »

Ik met een fluke meter weet niet welke stand maar als je de 2polen tegen elkaar drukt geeft ie een piep en als je dus de 1 in t stekkertje doet en die ander in de draad en piept weet je dat er iig. Verbinding is.
Mvg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



koos60
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 apr 2018 18:28
Actief als: particulier

Re: Laadstroom defect error

Bericht door koos60 »

Even een vraagje. Is er een oorzaak gevonden voor het probleem zoals in dit topic beschreven?

Ik heb zelf een Renault Scenic 2.0 uit 2006 en recent zijn er allerlei vreemde zaken aan de hand met de laadstroom. Eerst was de situatie dat de dynamo in een cyclus van 5 seconden de accu laadt en dan weer 15 seconden niets doet. Het effect is dat de lichtsterkte van de lampen sterk varieert. Je ziet tijdens het laden de spanning oplopen richting de 14 V maar voordat deze spanning wordt bereikt slaat de dynamo al weer af.

Echter, soms laadt de dynamo ook gewoon normaal en continu. Dan is de laadspanning 14.1V, wat mij een normale waarde lijkt. Maar dan komt er na ongeveer 10 minuten de melding "laadstroom defect" op het dashboard. Tevens gaat het rode lampje "STOP" branden en is er een akoestisch signaal te horen. De laadspanning is en blijft gewoon 14,1V.

Recent is de accu vervangen en is de dynamo gereviseerd. De dynamo is gecontroleerd op de testbank van het revisiebedrijf en OK bevonden. Het heeft helaas niet mogen baten. Het probleem is gebleven.

Ik zie veel overeenkomsten tussen het probleem in dit topic en het probleem zoals ik dat nu ervaar. Daarom ben ik erg benieuwd of jullie al de oorzaak (en oplossing) hebben gevonden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



koos60
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 apr 2018 18:28
Actief als: particulier

Re: Laadstroom defect error

Bericht door koos60 »

De melding "laadstroom defect" na 10 minuten blijkt in mijn geval veroorzaakt te zijn door een (half) defecte spanningsregelaar.

De Renault Scenic 2.0V uit 2006 heeft een "CPU gestuurde" dynamo. In de dynamo zit een spanningsregelaar die afregelt op 14.1V. De CPU kan deze regelaar aan/uit zetten en met pulsbreedte de laadstroom/spanning, en daarmee de belasting voor de motor, regelen.
In mijn geval bleek de regelaar statisch gezien prima te werken. Dat wil zeggen: volledig "aan" en volledig "uit" waren geen probleem. Echter de dynamo volgde niet correct de dynamische sturing vanuit de CPU. De aanname is nu dat de CPU dit detecteert en na 10 minuten de bekende melding geeft. Ik heb de spanningsregelaar vervangen en de melding op het dashboard is niet meer teruggekomen.

Een kenmerk van dit probleem was de "zaagtand" vormige stuur-signalen die op de CPU ingang van de dynamo werden gemeten. Werd de plug van de CPU sturing losgekoppeld van de dynamo, dan waren de stuursignalen weer mooi blokvormig. Blijkbaar is de CPU-ingang van de spanningsregelaar defect geraakt en vormt het een capacitieve belasting voor de CPU sturing.

Ik vraag me wel af waarom dit defect niet naar voren is gekomen in de test van de dynamo zoals die door revisiebedrijven wordt uitgevoerd. Ik kan eigenlijk niets anders bedenken dan dat in die test alleen naar de statische prestaties van de dynamo wordt gekeken; max. ampere, spanning en rimpel. Het dynamische gedrag zoals "wordt de CPU sturing correct gevolgd" lijkt geen deel uit te maken van de test.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Bull1970
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 jun 2017 22:40
Actief als: particulier

Re: Laadstroom defect error

Bericht door Bull1970 »

Gm hier nog ff aanvulling voor de draad meten van de dynamo gewoon met fluke meter pen in de stekker en de andere verderop in de draad als ie piept dan is t goed

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



roeltabois
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2019 17:33
Actief als: particulier

Re: Laadstroom defect error

Bericht door roeltabois »

Zit m in het dashboard (klokpartij)
Heb het bij de Laguna ook gehad en zat m in het luxe tellerbak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Batenic
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 188
Lid geworden op: 08 feb 2014 20:39
Actief als: particulier

Re: Laadstroom defect error

Bericht door Batenic »

Jaja, ook ik ben inmiddels lid van deze club. Laadstroom defect. Piekte tijdens het rijden naar 15,1V en was dan binnen een halve seconde weer terug naar 14,3V . Daarna de melding met alle toeters en bellen. Moest toch naar huis, dus nogmaals starten en... meldingen weg. Tot ik thuiskwam: laadstroom defect.
Iemand had wel ff mogen zeggen dat de dynamo er uit halen een crime is. Koplamp, bumper, wiel, stuk ijzer en 4278 boutjes/moertjes/schroefjes. Spanrol eraf en dan eindelijk de twee lange bouten. Daarna veel vloeken, razen en bloedspetters....maar tis gelukt.
Gaf nog maar 38Amp ipv de 110. En 13,21V....
Morgen alles teruggooien, plakbandje erover en klaar...;-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 15971
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Laadstroom defect error

Bericht door mechanic »

Als je weet hoe het zit is het een relatief eenvoudig klusje.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Batenic
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 188
Lid geworden op: 08 feb 2014 20:39
Actief als: particulier

Re: Laadstroom defect error

Bericht door Batenic »

"relatief eenvoudig" ... Neen. In m'n eentje toch nog 3 uurtjes over gedaan, van begin tot eind. Binnen een half uur had ik de dynamo los. De rest was "minder grappig tijdverdrijf".

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 15971
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Laadstroom defect error

Bericht door mechanic »

Als je weet van te voren hoe het zit is het in de helft van die tijd gedaan.
Heb er dan ook vele gedaan.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Batenic
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 188
Lid geworden op: 08 feb 2014 20:39
Actief als: particulier

Re: Laadstroom defect error

Bericht door Batenic »

Jaaaah, maar jij deed dat professioneel. Ik klus maar wat aan de Grand Scenic. Omdat ik dat leuk vind, al geef ik toe dat ik dat tijdens het werk niet zo zie...lol

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Bull1970
Lid
Lid
Posts in topic: 6
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 jun 2017 22:40
Actief als: particulier

Re: Laadstroom defect error

Bericht door Bull1970 »

T is alles behalve simpel idd aircopomp en alles weg slopen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht