Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om Javascript aan te zetten. Hier vind je instructies over hoe je Javascript activeert in je web browser.

ATF-olie-peil te laag?

ATF-olie-peil te laag?

Berichtdoor fgrooten » 02 Apr 2010 22:33

De automatische versnellingsbak van mijn Espace IV 3.5 V6 schakelt de laatste tijd raar. Hij gaat veelste snel van de 3e naar de 4e versnelling waardoor het blok begint te sputteren vanwege een te laag toerental. Een flink duw op het gaspedaal zorgt er wel weer voor dat hij vlot doortrekt maar helemaal jofel lijkt het me niet. Ook schakelt de bak regelmatig te laat terug, dwz bij het aanrijden van een bocht blijft de bak bijvoorbeeld in de 4e versnelling hangen, en pas bij het gasgeven bij het verlaten van de bocht schrikt 'ie en schakelt hij terug naar de 2e versnelling.

Mijn idee is dat de ATF-olie te laag peil heeft. Weet iemand hoe ik dit kan controleren en of ik het eventueel zelf kan bijvullen (en met wat voor ATF-olie)?
Mon voiture: 1999 Renault Grand Espace Initiale 3.0V6 Aut....

http://www.grooten.eu Photography

Sync your files online and across computers with @Dropbox. 2GB account is free! http://db.tt/WYwLe8
Gebruikers-avatar
fgrooten
lid
lid
 
Berichten: 536
Geregistreerd: 25 Nov 2009 06:38
Woonplaats: Rotterdam
Actief als: particulier

Advertentie

Berichtdoor Corno » 03 Apr 2010 13:56

Dat is vrij lastig zelf te doen. Er zit n.l. geen peilstok in.
De aftapplug bestaat uit 2 delen en de buitenkant van deze plug is een buis die omhoog je bak inloopt.
Om te peilen moet de temperatuur van de olie precies op 60 graden zijn en dan mag (als je de binnenplug eruit draait) er geen olie uit lopen. Als er wel olie uitloopt zit er te veel in. Wat de garage normaal doet is er een halve liter inspuiten, dan de bedrijfstemp. naar 60 graden brengen en dan kijken hoeveel olie er uit loopt.
Ik vond dit allemaal teveel werk en heb 2 weken geleden de olie laten verversen bij Autrans in Lunteren (volgens mij hebben ze nog meer vestigingen).
Dit koste me 175 euro ex. BTW, maar ik weet wel zeker dat er niets met mijn bak aan de hand is.
Als er wat aan de hand is met je bak stinkt de olie en zit er veel ijzerschraapsel bij.
Bij jou lijkt mij dit de moeite wel waard gezien je problemen.

Succes ermee!!!
Corno
Nieuw lid
Nieuw lid
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 01 Apr 2010 09:47

Berichtdoor WillemS » 03 Apr 2010 15:28

Moderne automaatbakken zijn een stukje high tech. Werken hieraan is specialistenwerk.
Ik zou je willen adviseren de bak te laten uitlezen(heeft een eigen computer). En vervolgens de olie te laten bijvullen/verversen(evt. incl.filters v.v.). SUC6
WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
 
Berichten: 4816
Geregistreerd: 04 Okt 2009 11:49
Woonplaats: Heemstede
Actief als: particulier

Berichtdoor fgrooten » 04 Apr 2010 08:42

Hmm, toch maar eens laten doen dan.

Kan ik beter naar de Renault-dealer gaan of naar een specialist?
Mon voiture: 1999 Renault Grand Espace Initiale 3.0V6 Aut....

http://www.grooten.eu Photography

Sync your files online and across computers with @Dropbox. 2GB account is free! http://db.tt/WYwLe8
Gebruikers-avatar
fgrooten
lid
lid
 
Berichten: 536
Geregistreerd: 25 Nov 2009 06:38
Woonplaats: Rotterdam
Actief als: particulier

Berichtdoor thomassen7 » 04 Apr 2010 17:11

Ga naar de specialist.
Scheelt behoorlijk in de portemonee, met verversen ben ik ondertussen achter zo'n 60% .
En als je bak toch een defect heeft, dan wordt dat gerepareerd of de bak wordt volledig gereviseerd.
Ze weten waar ze mee bezig zijn, en volgen niet blindelings de uitwissel procedure die Renault voorschrijft en hanteert als er wat aan een bak mankeert.
Met dat uitwisselen zal de rekening bij Renault tussen de €3500,- en €4000,- liggen.
Bij de specialist, waar Renault ook zijn bakken laat reviseren zal je met ongeveer de helft rekening moeten houden.

Gr.
Peter
:arrow: Toen Microsoft met de auto te maken kreeg is de ellende begonnen :!: :!: :!:
thomassen7
Lid
Lid
 
Berichten: 58
Geregistreerd: 10 Feb 2009 13:54
Woonplaats: Rotterdam

planetair tandwielstelsel

Berichtdoor de mon » 04 Apr 2010 23:27

Als er te weinig olie aanwezig is zal het volgende voordoen:bij koude motor is dit het vlugst zichtbaar of voelbaar,men gaat van N naar D,treuzelen en bij meer gas geven vliegt de wagen in gang bruusk.Bij warme olie en op peil dan doet de wagen normaal.Men zal er nooit teveel indoen tov lekken voorkomen.In deze automaten zit meer elektronika en is combineerbaar met tiptronic.Zij kunnen ook uitgelezen worden dacht ik.
Gebruikers-avatar
de mon
lid
lid
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 18 Mrt 2010 00:09
Actief als: particulier

Berichtdoor Rojo69 » 04 Mei 2010 22:09

Gegroet, medestanders........
Erg herkenbaar deze berichten omtrent te laag olie nivo in de bak.
Rijd net 3 maanden in andere Espace type III 3.0 24V automaat uit 2001 en vorige week een rookwolk achter de auto gekregen.
Zit een beetje een zoete lucht aan, niet de geur van motorolie.
Onder de auto gekeken en druppels olie tussen de bak en de motor vandaan en inderdaad geen motorolie.
Oorzaak: te lang gereden met een te laag nivo.
Ben redelijk handig, dus blok eruit( de 1nige manier om er normaal aan te werken)
Blijkt dat er een babbitlager droog heeft gedraaid, ingaande as van de versnellingsbak.
Oliekeerring verbrand en de rest kun je raden.
Ben nu bezig op te bouwen, gaat heel veel tijd in zitten.
Kan me voostellen dat je leegloopt op de kosten van de monteur bij de garage.
Hopelijk zijn jullie er sneller bij dan mijn persoontje, bij kuren als in voorgaande reactie's omschreven, direct olienivo van de bak (laten) controleren.
Zit nogal een procedure aan.
En eeeeehhhhh garantie, tot de hoek van de straat..................

M.v.g. Johan
Rojo69
Lid
Lid
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 04 Mei 2010 21:35
Woonplaats: onder rotterdam
Actief als: particulier

Re: planetair tandwielstelsel

Berichtdoor scenic » 04 Mei 2010 23:58

de mon schreef:Als er te weinig olie aanwezig is zal het volgende voordoen:bij koude motor is dit het vlugst zichtbaar of voelbaar,men gaat van N naar D,treuzelen en bij meer gas geven vliegt de wagen in gang bruusk.Bij warme olie en op peil dan doet de wagen normaal.Men zal er nooit teveel indoen tov lekken voorkomen.In deze automaten zit meer elektronika en is combineerbaar met tiptronic.Zij kunnen ook uitgelezen worden dacht ik.

Zelf heb ik ook automaatproblemen, maar dan inderdaad alleen als het koud is. Eenmaal op temperatuur gaat alles prima.

Heb al aan de dealer laten weten dat zij het niet hoeven te doen, maar ben wel op zoek naar een specialist in de omgeving van A'dam. Iemand een suggestie?
Grand Scenic 2.0 16v Automaat Dynamique Luxe 2005
Mijn Renault
Gebruikers-avatar
scenic
lid
lid
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 22 Feb 2008 20:24
Woonplaats: Kalslagen
Actief als: particulier

Berichtdoor WillemS » 05 Mei 2010 22:01

Ja, in Amsterdam zit Ganzeboom (www.ganzeboom.net), zijn ook goed bekend met Renaultbakken. SU6
WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
 
Berichten: 4816
Geregistreerd: 04 Okt 2009 11:49
Woonplaats: Heemstede
Actief als: particulier


Terug naar Espace



Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten