Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Demper ziet er prima uit!!
Trouwens ook mooie velgen op deze wagen. Doe je die dan weer weg?
En wat is nou 400.000 km tegenwoordig voor een Renault, hoewel je hoort nog steeds mensen klagen over de Renault's, bij goed en regelmatig onderhoud gaan ze best lang mee tegenwoordig.
mvg
WillemS
Dank je demper staat inderdaad goed maar ben nog niet tevreden worden er 4 dus 2 links en 2 rechts dan ben ik pas tevreden.
Ik onderhoud mijn Renauls zeer goed en ben met deze Espace III meer tevreden dan de Espace IV waar ik zowat elk weekeind de EGR kon schoonmaken of andere fratsen moest doen
Gelukkig rijden wij niet veel kms met de andere Espace IV 3.0 dCi dus hoop dat de problemen weg blijven
Gisteren m,n 19 inch velgen eronder gemonteerd
Even een oud topic nieuw leven inblazen.
Ik heb gisteren met de caravan achter de Espace gereden, en toen merkte ik op de autoweg dat hij in de 4e bleef hangen.
Ik kon hem vervolgens wel handmatig in 5 zetten, maar toen ik weer naar automaat ging, schoot hij weer terug naar 4.
Bij de stalling aangekomen merkte de stallinghouder op dat de auto wat vreemd rook. Net of er iets verbrandt was.
Nu begin ik het vermoeden te krijgen dat dit aan de automaatolie ligt, als ik de bovenstaande verhalen zo lees.
Weet iemand wat het ongeveer kost om deze olie te wisselen? Moet dat perse bij de dealer, of kan een universele garage dat ook? (blijf liever bij mijn universele garage, vandaar).
Als je al wat geroken hebt is vrijwel zeker de olie verbrand !! de eigenschappen ervan zijn dan verdwenen.
De auotmaatbakken van tegenwoordig zijn slimmer dan de meeste bestuurders, daarom blijft de bak ook in 4 om overbelasting en verbranden te voorkomen. Ik hoop voor je dat er nog geen inwendige schade is opgelopen.
De meest verstandige optie nu is de bak in z'n geheel te laten spoelen en zien wat er uitkomt? Als je alleen laat verversen dan komt er maar 1/3 uit, de rest blijft achter in de koppelomvormer. Ik zou het laten doen door een Automaten specialist, reken op zo tussen de 200-250 euro.
SUC6 mvg WillemS
Kan de dealer dit ook?
Ik kan nl geen automaatspecialist vinden in de buurt van Kampen (Zwolle)
Ik heb intussen wel een afspraak bij de dealer staan om de software te controleren...
De dealer kon geen prijs afgeven voor het spoelen van de automaat.
Ik ben vandaag bij een bedrijf geweest waar de automaat volledig gespoeld is.
Na een kort ritje was de conclusie dat er in basis niet veel mis was met de automaat, maar dat hij wel onnodig schokte bij het schakelen.
Vanwege de kmstand (168000) werd aangeraden de olie te controleren, en indien nodig de gehele automaat te spoelen.
De olie bleek inderdaad pikzwart te zijn. Deze is gewisseld door nieuwe olie.
Wat een verschil!! De auto schakelt nu zijdezacht, zonder schokken...
Al met al wel een aanrader.
Ik kreeg wel het advies om ook in Nederland met de caravan achter de auto met de hand te gaan schakelen, om de automaat te ontzien.....
Heb ook m'n automaat ververst bij Autrans. Spoelen bleek helaas niet mogelijk i.v.m. Warmtewisselaar (?). Ze stelden voor om er verse olie in te doen, vervolgens klein stukje rijden en weer verse olie er in. Volgens dealer is verversen niet nodig maar het lijkt me na 140000 km toch verstandig om het wel te doen. De kleur van de olie die er uit kwam was toch wel donkerder. Groetjes Michel
Helemaal goed !! Je dient als je met de caravan erachter rijd het toerental zo rond de 3.000 tpm te houden, met een speling van 500 +/-. Hierbij loopt de combi soepel. Caravan trekken trekt een zware wissel op de koppelingen in de automatische bak en het aandrukken van die koppelingen geschiedt door oliedruk, dus als die oliepomp flink toeren maakt heb je ook een betere druk !! De automaat olie heeft dan ook diverse taken, koelen, smeren, schakelen, enz. Zodra de temperatuur ervan te hoog oploopt verliest de olie z'n specifieke eigenschappen !!!
Ik ververs de bak olie (een deel) iedere 60/80.000 km. Het kost je de kop niet en is ALTJD goedkoper dan een bak-revisie.
Mijn caravan is een tandemasser van 1350 kg.
mvg WillemS
@ Michel, ja er zit plm. 7,6 liter in en bij verversen komt er 3,3 liter uit, de rest blijft achter in de koppelomvormer. Wat ik wel doe als je het niet in een keer kunt verversen is na 1.000 km nog een keer, de hoeveelheid "oude" olie wordt zo steeds minder.
mvg WillemS
Wil er nog even op inhaken. Er wordt geschreven dat de olie een onderdeel is van de automaat constructie en dat je de voorgeschreven olie moet gebruiken. De automaat bedrijven die flushen gebruiken waarschijnlijk hun eigen olie, voldoet deze dan ook?
Grand Scenic III Ph3 Limited 1.2 Tce
Trafic III L2h1 Luxe Dci145 EU6
Voorheen;
Espace IV PH2 init 3,5V6
Laguna III sedan GT 2.0T
Trafic II Ph2 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph2 2 GT 2.0T
Megane CC Ph1 2.0 dyn
Scenic II Ph1 2.0 dyn
Trafic II Ph1 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph1 1.8 Priv
Net terug van vakantie begonnen de remmen nare geluiden te maken. Nieuwe schijven en blokken erop. Verse apk en nu weer een jaar vliegen in mijn espace-shuttle . Wat ik nog wil doen. Andere velgen. Iemand suggesties wat echt mooi staat onder een espace 3 ?.
Je dient eerst een polyester primer te gebruiken en vervolgens zijdeglans zwart.
@ GTmart, je dient exact de voorgeschreven oliekwaliteit te gebruiken!! Dus niet een "te goede" voor een bak die deze niet kan verdragen. Geef maar op welke bak eronder zit, dan kan ik je de voorgeschreven olie vertellen.
mvg WillemS
Ik heb het contactslot moeten vervangen van mijn Espace van 1985.
Jammer dat een onbekende mijn slot gemold heeft, maar het probleem is verholpen.
Van de koeling is een rubber slang vervangen. Die was hoog bejaard en ging lekken.
Om onduidelijke redenen geeft mijn Espace geen vonk bij het starten.
Daarom heb ik alles schoongepoetst, bougies vervangen en de verdeelkap. Maar dat heeft niet geholpen.
Ik hoop de oorzaak van het probleem nog te kunnen vinden en te verhelpen.
Als je zonder vervoer zit, leer je je vrienden kennen.
Nokkenas sensor vervangen. De oude Espace start nu weer en rijdt weer.
Helaas is me een model geleverd met een verkeerd stekkertje, zodat het niet echt goed ingeplugd kan worden. Ik denk dat ik beter het stekkertje er af kan knippen en met een kroonsteentje het oude stekkertje monteren. Maar ik twijfel, want dat verhoogt de weerstand tussen stekker en sensor. Ik weet niet hoe nauw dat luistert.
Als je zonder vervoer zit, leer je je vrienden kennen.
Electronica solderen, daar ben ik een beetje huiverig voor. Is dat niet temperatuurgevoelig?
Is het veilig om solderen in de auto te doen? Of moet ik het eerst uitmonteren?
Als je zonder vervoer zit, leer je je vrienden kennen.
Zo'n kroonsteentje zal véél eerder wegsmelten dan een soldeerverbinding, en bovendien gaan roesten.
Solderen is dé beste manier om een sterke en veilige verbinding te krijgen, bij voorkeur met daarna een krimpkous er om heen.
In de auto solderen is veilig, je moet alleen natuurlijk niet een hete soldeerbout op plastic leggen oid.
Solderen kan gewoon veilig in de auto. Alle hitte van het solderen zit in de bout en het spettert niet. Totaal geen probleem zolang je je soldeerbout niet op een plastic deel van de auto legt.....
Inderdaad een stuk krimpkous halen en die om een van de draden doen zodat je de soldeerplaats later met de krimpkous kunt bedekken.
Zo, dat is gedaan. De oude Espace loopt weer prima.
Nu de volgende klus:
Een set velgen met winterbanden zoeken.
Ik heb er nu de originele lichtmetalen velgen op zitten met zomerbanden:
Velgmaat is 14 inch, bevestigd met 4 moeren, bandbreedte is 175.
Er kan ook 165 of 185 breedte op.
Nu kijk ik een beetje ronden zie veel aanbiedingen, maar daarbij staat soms de maat van de naaf vermeld. Ik weet mijn naaf maat niet. Inmiddels heb ik de Haynes manual voor Renault Espace in huis, maar ook daar kan ik het niet vinden. Op internet kom ik wel tabellen tegen voor de naaf maat. Maar daarbij zie ik alleen de nieuwere Espace modellen vermeld. De nieuwere Espace modellen hebben grotere wielen dan 14 inch. Die kan ik niet gebruiken.
Wie weet de naaf maat van de oer Espace?
Als je zonder vervoer zit, leer je je vrienden kennen.
Tuurlijk kun je wel groter dan 14" gebruiken, dan wordt de hoogte van de banden gewoon lager.
Je dient tenslotte altijd dezelfde omtrek te hanteren, mag ietsjes afwijken alleen gaat dan ook je km-teller afwijken.
Ik wil vandaag de keerring bestellen voor mijn Espace 3.0 v6 bij carpartsdirect maar kom een aantal verschillende tegen.
Mijn bak lekt namelijk bij de aandrijfas (bestuurderskant).
Nu zijn er verschillende flensen en ik weet nu niet welke ik moet bestellen als het gaat om de aandrijfas.
Ik moet kiezen tussen onderstaande:
-versnellingsflens / keerring (Ik denk dat ik deze moet hebben.
-Krukas keerring
-nokkenas keerring
Wellicht een domme vraag maar met auto-onderdelen weet je het maar nooit.
Meteen nog maar een vraagje.
Waar kan je een mooi mattensetje kopen?
Is hier eventueel een groupsbuy voor of een leuke korting voor forumleden?
Mon voiture: 2001 Renault Grand Espace Initiale 3.0V6 Aut.
Ik ga proberen de fuseekogels te vervangen en kijken of er rubbers tussen zitten want ik heb speling op het voorwiel aan de bijrijders kant en voor de rest eens kijken of er nog wat vervangen moet worden bij de assen
U verteld dat de aandrijfas lekt aan de bestuurderszijde, als ik het goed heb zit aan die zijde een rubber manchet die je aan de bak monteerde.
Hij zou kunnen lekken bij de as zelf.
Aan de rechterzijde zit namelijk wel een keerkring. Aandrijfas zit daar op spiebanen gemonteerd.
Een mattenset voor een Espace III is zeldzaamheid dus bijna nergens te krijgen !!
Ik had als het goed is nog een vrij mooie originele mattenset liggen van een Espace III in mijn magazijn
En ik weet dat de Franse supermarktketen Carrefour ook mooie velours mattenset verkoopt voor 30,-Euro die had ik toen ook 3 jaar geleden gekocht kan daar aankomende vrijdag weer kijken dan rij ik richting Spanje en overnacht in Zuid-Frankrijk
Klopt zou een kijken bij Carrefour daar hebben ze ook een aparte auto afdeling en staan alle mattenset vd meeste Franse modellen en types in de schappen voor weinig geld !!
Ik had een set gekocht van voor tot achter !!
En als ze daar niet hebben kijk dan eens bij Norauto een soort Franse Halfords
Vandaag zijn alle vier de veren vervangen voor originele nieuwe en heb ik meteen de axiaal kogel stuurstang laten vervangen omdat daar een kleine speling in zat en de auto toch uitgelijnd moest worden.
Hij veert weer als een nieuwe, dacht dat het mindere comfort aan de 18" wielen lag..... niet helemaal dus
Grand Scenic III Ph3 Limited 1.2 Tce
Trafic III L2h1 Luxe Dci145 EU6
Voorheen;
Espace IV PH2 init 3,5V6
Laguna III sedan GT 2.0T
Trafic II Ph2 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph2 2 GT 2.0T
Megane CC Ph1 2.0 dyn
Scenic II Ph1 2.0 dyn
Trafic II Ph1 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph1 1.8 Priv
Weet je wat ik heel graag zou doen, maar waar ik het geld niet voor over heb... Da's een dubbele uitlaat laten maken die links en rechts zichtbaar is. heb dit ergens op internet gezien en da's echt wel mooi. Maar om hiervoor honderden euro te geven.... dat doe ik niet.
Het huidige exemplaar was nog vrij nieuw, maar een garage heeft bij het plaatsen van een paar rubbers kennelijk de dynamo los gehaald en verkeerd teruggeplaatst. De aandrijfriem gilde daarna als een gek. "Misschien een slechte dynamo" werd door de garagehouder gezegd, "Ook een nieuwe kan slecht zijn." De aandrijfriem scheurde kapot. Zelf een vervangende riem erop gezet. Ook die gilde, tot het stil werd en de accu geen laadstroom meer kreeg.
Ook urgent: Een goede garage zoeken. Zo één die weet hoe je auto onderdelen plaatst.
Als je zonder vervoer zit, leer je je vrienden kennen.
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Op zoek naar luchtinlaatslang artnr. 8200217386
Espace 4 3.5 V6.
Renault kan ze niet meer leveren en deze staat ook al op de site van de onderdelen lijn.
Iemand ‘n tip voor ‘n alternatief of degelijke reparatie?
Slang is op meerdere plaatsen...
Kan iemand mij vertellen tot welk bouwjaar de 3.5 v6 in de korte Espace zijn geleverd?
Ik kom bij de phase 2 alleen de grand Espace tegen met 3.5 motor.
Ik hoor het graag
Beste
Ik heb een espace 4 2013 facelift model vorige week op reis vertrokken. Onderweg 2maal het balgje tussen de tank en dieselfilter gesprongen. Weet iemand hier de oorzaak van
Mijn Espace IV 3.5 aut.(185.000) trilt/ resoneert ergens in onderstel (vermoed ik). De auto voelt onrustig zo tussen de 80 en 110 km/u. Vooral op vlakke wegen is dit goed merkbaar. Hij blijft wel recht rijden en trekt niet naar links of rechts.
Het...
Hallo,
Ik zou graag op mijn nieuwe Espace ‘welcome lights’ plaatsen. Dit houd in dat wanneer je 1 van de deuren opent een witte led-strip onder de auto aan gaat. Eventueel in combinatie met een oranje strip als extra richtingaanwijzer.
Espace IV phI 3.5V6 (2005) 320.000km automaat (59-RH-DJ)
Hallo allemaal, ik krijg de laatste maanden steeds vaker en hardnekkiger de melding CONTROLEER TRANSMISSIE in het dashboard.
Vlak voor de melding voel ik een lichte 'bonk' onder de auto en...