Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Dinsdag wordt mijn accu van mijn Zoë vervangen (Intens 2015 - 40.000km) - 129,00 euro.
Na melding oranje sleutel + electronisch systeem nakijken (op dashbord).
Linker vering schokdember afgebroken + 2 nieuwe banden voor vervangen...na 4 jaar eerste keer naar keuring...Gent....
Beste mensen, ik had dit topic dus al eens eerder gelezen. En nu stelde onlangs de dealer voor de 12V accu te vervangen a € 220,- Dat zou om de 3 jaar moeten en onze Zoe was daar dus aan toe. Nu zei ik dat ik dat zelf wel kan voor minder dan €80,- dus wees ik dat advies af. Daarop werd me verteld dat dan de garantie zou komen te vervallen omdat het een "heel speciale accu" moet zijn die op de aandrijfaccu moet worden ingeleerd. Nu denk ik dat dat larie is. In een 12V accu heb ik nog nooit enig circuit kunnen ontdekken. Zomaar een zwaardere accu (54 Amh) erin tillen zou de boel zwaarder belasten en ik zou erop moeten letten dat de aandrijfaccu deze 12V accu niet voldoende zou kunnen laden wat de levensduur van deze accu sterk zou kunnen verkorten. Dat laatste zou misschien nog wel eens enige kern van waarheid kunnen bevatten. Ik weet immers niet met hoeveel prik die 12V accu bijgeladen wordt.
Wie kan hier iets nuttigs over zeggen?
Toegevoegd in 19 minuten 1 seconde:
Hiernaast dacht ik de 12V accu met een zonnepaneeltje bij te laden, zodat de accu nooit plat kan gaan.
MacManiac78 schreef: ↑05 jul 2020 12:41
Beste mensen, ik had dit topic dus al eens eerder gelezen. En nu stelde onlangs de dealer voor de 12V accu te vervangen a € 220,- Dat zou om de 3 jaar moeten en onze Zoe was daar dus aan toe. Nu zei ik dat ik dat zelf wel kan voor minder dan €80,- dus wees ik dat advies af. Daarop werd me verteld dat dan de garantie zou komen te vervallen omdat het een "heel speciale accu" moet zijn die op de aandrijfaccu moet worden ingeleerd. Nu denk ik dat dat larie is. In een 12V accu heb ik nog nooit enig circuit kunnen ontdekken. Zomaar een zwaardere accu (54 Amh) erin tillen zou de boel zwaarder belasten en ik zou erop moeten letten dat de aandrijfaccu deze 12V accu niet voldoende zou kunnen laden wat de levensduur van deze accu sterk zou kunnen verkorten. Dat laatste zou misschien nog wel eens enige kern van waarheid kunnen bevatten. Ik weet immers niet met hoeveel prik die 12V accu bijgeladen wordt.
Wie kan hier iets nuttigs over zeggen?
Ik snap dat die beste man graag wat wil verdienen, maar dat de garantie zou vervallen, of dat een zwaardere accu de boel zou overbelasten is natuurlijk larie.
Daarbij hoeft je accu echt niet elke 3 jaar vervangen te worden. Ze kunnen een accu gewoon testen (met een soort broodrooster) om te kijken hoeveel capaciteit deze nog heeft. Zo heb ik de accu na 5 jaar vervangen, inclusief beschrijving van alle handelingen.
Een grotere accu heeft in een ZOE ook helemaal geen zin. Er zit geen startmotor in, dus hoeft ie ook geen grote stroom te leveren.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)
Ik dacht, een accu met net even wat meer vermogen houd het dan qua uren ook wat langer vol. Ik heb namelijk een dashcam die 24/7 draait.
Weet iemand van jullie hoe de ZOE een externe lader op de 12V accu vind? Normaal gesproken prik je die bij een ICE op de 12V plug in, dat kan natuurlijk ook direct op de accupolen.
Ik heb een Blackvue met Power Magic Pro die ook 24/7 draait in de ZOE ZE50, dat werkt helemaal prima voor al 6 maanden. Nog niet meegemaakt dat hij opname heeft moeten stoppen voor een de dip onder de 12 volt.
Kan niet op de "aansteker", die stopt na een paar minuten. Als je het echt heel graag aan de interieur-kant wilt moet je het op de ODB2 stekker doen, die blijft altijd gevoed. Accuspolen is prima. Werkt en de ZOE zit er niet mee.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
@ macmaniac
Ff voor mij of ik je goed begrijp,
Je heb een camera die 24/7 stroom pakt en daarom wil je de 12 accu van de zoe continu bijladen met een externe acculader waarvan het snoer dan door je ?raampje naar binnen gaat? Of met de motorkap open? Heb je dan de camera dan wel nodig want de zoe staat dan op eigen terrein?
Fossiele brandstof rijden is net als roken,
als je er mee gestopt bent, snap je niet dat je er ooit aan begonnen bent.
Vanmorgen Zoe weggebracht voor een beurtje. Vertelt de dealer me dat de accu vervangen moet worden. Want dat staat in het onderhoud programma en anders heb ik kans op storingen, volgens de medewerker.
Auto 3 jaar oud met 37 Mm (≈ 37000km) op de teller. Volgens de Canze app heeft de accu 14,1V met 11,5V 'under load' en replacement advice None.
Is dat niet gewoon geldklopperij? En verspilling van 12V accu's?
Renault Zoe Q90, bouwjaar 10-2017
Renault Megane E-Tech EV60 Techno, bouwjaar 06-2022
Iets genuanceerder: lege/defecte accu is erg vervelend, want niets werkt meer, ondanks volle batterij en laadkabel. (ask me how I know......)
Het drie jaars schema is een verstandig schema als je een "hij mot het gewoon doen" attitude hebt. Niet zeuren, vervangen. Lood accus's zijn een "shit-show" wat betreft levensduur. En geloof me, ZOE's systemen gaan zeer optimaal om met de accu.
Als je meer in de categorie "handige Harrie" zit is er geen aanleiding om nu de accu te vervangen. Het is ook een advies, geen onderhouds-noodzaak.
Zelf vervangen kost minder dan de helft en is een kwartiertje werk. Mijn persoonlijke kritiek is meer op de prijs die Renault voor deze vervanging vraagt, want die is, opnieuw m.i., buitensporig. Ik had een Varta c22 op de deurmat (lees: bezorgd) voor 69 euro.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer
Mijn eerste accu uit 2013 heeft het 3,5 jr uitgehouden. Als je de auto echt nodig hebt niet heel fijn, want hij doe idd niets meer. Vorige maand op 7 jaar gewoon weer laten vervangen bij het reguliere onderhoud. Voor 100 Euro wil ik het risico niet lopen, hoewel de vervangende accu het 'op papier' langer zou moeten volhouden vanwege een hogere kwaliteit. Auto staat altijd buiten 'aan de straat'.
HarmOtten schreef: ↑18 mei 2018 21:39
Bij de 5e onderhoudsbeurt kreeg ik nu toch het advies om de 12V accu te vervangen...
[mention]HarmOtten[/mention] Bedankt voor je uitvoerige en goede beschrijving. Na een paar waarschuwingen over het elektrische systeem heb ik toch maar besloten om een nieuwe accu te kopen. Het vervangen van de accu is geen rocket science, maar toch is het handig om jouw verhaal eerst te lezen.
Ik heb nog wel een opmerking over het dicht doen van de motorkap zonder accu erin: Het hoeft helemaal geen probleem te zijn. In je sleutelkaart zit een mechanische sleutel. Hiermee kan je gewoon het slot van de bestuurdersdeur mee openmaken en de motorkap ontgrendelen. Ik heb het niet getest, maar volgens mij heb je dus geen koevoet nodig om je deur weer open te krijgen.
Renault Zoe Q90, bouwjaar 10-2017
Renault Megane E-Tech EV60 Techno, bouwjaar 06-2022
Als je de auto langere tijd niet gebruikt, dan toch regelmatig de deur van de bestuurder even openen en sluiten. Hierdoor wordt de 12 v accu weer bijgeladen en verschijnt er geen melding meer. NB tijdens het laden van de grote accu wordt de 12 v accu niet geladen, vreemd genoeg. In Canada kun je altijd zien hoe de status van de 12 v accu is en voorkom je onverwachtse problemen.
Heeft iemand ook al een beschrijving voor het vervangen van de 12v accu van de Zoe ZE50 135?
Hierbij is de accu nl een kwartslag gedraaid en zit er tevens wat metalen plaatwerk op/omheen gemonteerd.
En dit is behoorlijk afwijkend van de eerdere versies en omschrijvingen welke ik kan vinden.
Alvast mijn hartelijke dank!
Renault Zoe R135 Intens 50 uit aug 2020 (koopaccu)
Toyota Starlet P9
Eerdere auto's:
Audi A2 1.4 TDI
Renault Megane model 1996-1999 5-Deurs hatchback
Renault 19 model 1994-1996 5-Deurs hatchback
Opel D Kadett
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
mijn Zoe ZE50 wordt binnenkort 4 jaar oud, en volgens voorschrift van Renault dient dan de 12V accu vervangen te worden.
Graag zou ik jullie advies en opinie willen over het volgende. Ik heb verlengde garantie bij de auto, en...
Ik heb het idee om een Renault Zoe te kopen en dan het liefst een 2017/2018 ivm de accugarantie. Ik wil namelijk een koopaccu omdat ik een hekel heb aan maandelijkse kosten :lol: Voorlopig geen of een lage houderschapsbelasting en...
We hebben voor een paar weken terug een accu gereviseerd van een Twizy 80 uit 2012. Het accupakket is vergroot van de originele 6,1kWh naar 8 kWh. We hebben de accu twee keer leeg gereden tot helemaal leeg. Eigenlijk constant op...
Sinds februari heb ik issues met mijn Clio IV 1.5 DCI uit 2017. Na een paar dagen stilstand startte hij niet meer, leek mij de accu, met de booster sprong hij direct aan. De laatste beurt had de monteur aangegeven dat de accu minder werd,...
Wij willen een Zoë aanschaffen als tweede auto. Voorkeur een ZE50 intens, daarvan staan er een aantal met modeljaar 2020. Maar door het verschil in Zoë's met huur- en koopaccu is het lastig prijzen te vergelijken. Weet iemand wat de...
Ik heb een verongelukte Renault Zoe gekocht waarbij de motor en versnellingsbak vervangen moesten worden. Tot nu toe ging dat best voortvarend, alleen ik kan de 400V-accu niet oproepen. Alles is verbonden en toch wordt er geen accupercentage...
Ik wil graag de huuraccu van mijn Zoe overkopen. Heb inmiddels ongeveer een maand geleden een offerte gekregen van de partij die dat regelt (Mobilize FS), maar sindsdien zijn ze niet meer bereikbaar. Telefoonnummer werkt niet, mail reageren ze...