12V Accu van de ZOE vervangen


ffonz
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 dec 2018 16:48
Actief als: particulier

Re: 12V Accu van de ZOE vervangen

Bericht door ffonz »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Vanmorgen Zoe weggebracht voor een beurtje. Vertelt de dealer me dat de accu vervangen moet worden. Want dat staat in het onderhoud programma en anders heb ik kans op storingen, volgens de medewerker.

Auto 3 jaar oud met 37 Mm (≈ 37000km) op de teller. Volgens de Canze app heeft de accu 14,1V met 11,5V 'under load' en replacement advice None.

Is dat niet gewoon geldklopperij? En verspilling van 12V accu's?
Renault Zoe Q90, bouwjaar 10-2017
Renault Megane E-Tech EV60 Techno, bouwjaar 06-2022

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Knarf93
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 93
Lid geworden op: 14 nov 2017 22:51
Actief als: particulier

Re: 12V Accu van de ZOE vervangen

Bericht door Knarf93 »

HarmOtten schreef: 05 jul 2020 21:44 Daarbij hoeft je accu echt niet elke 3 jaar vervangen te worden. Ze kunnen een accu gewoon testen (met een soort broodrooster) om te kijken hoeveel capaciteit deze nog heeft.
Zo heb ik de accu na 5 jaar vervangen, inclusief beschrijving van alle handelingen.
Leaf

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: 12V Accu van de ZOE vervangen

Bericht door zoe2goe »

Iets genuanceerder: lege/defecte accu is erg vervelend, want niets werkt meer, ondanks volle batterij en laadkabel. (ask me how I know......)

Het drie jaars schema is een verstandig schema als je een "hij mot het gewoon doen" attitude hebt. Niet zeuren, vervangen. Lood accus's zijn een "shit-show" wat betreft levensduur. En geloof me, ZOE's systemen gaan zeer optimaal om met de accu.

Als je meer in de categorie "handige Harrie" zit is er geen aanleiding om nu de accu te vervangen. Het is ook een advies, geen onderhouds-noodzaak.

Zelf vervangen kost minder dan de helft en is een kwartiertje werk. Mijn persoonlijke kritiek is meer op de prijs die Renault voor deze vervanging vraagt, want die is, opnieuw m.i., buitensporig. Ik had een Varta c22 op de deurmat (lees: bezorgd) voor 69 euro.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Roy-ZOE
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 137
Lid geworden op: 24 okt 2013 21:11
Actief als: particulier

Re: 12V Accu van de ZOE vervangen

Bericht door Roy-ZOE »

Mijn eerste accu uit 2013 heeft het 3,5 jr uitgehouden. Als je de auto echt nodig hebt niet heel fijn, want hij doe idd niets meer. Vorige maand op 7 jaar gewoon weer laten vervangen bij het reguliere onderhoud. Voor 100 Euro wil ik het risico niet lopen, hoewel de vervangende accu het 'op papier' langer zou moeten volhouden vanwege een hogere kwaliteit. Auto staat altijd buiten 'aan de straat'.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ffonz
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 dec 2018 16:48
Actief als: particulier

Re: 12V Accu van de ZOE vervangen

Bericht door ffonz »

HarmOtten schreef: 18 mei 2018 21:39 Bij de 5e onderhoudsbeurt kreeg ik nu toch het advies om de 12V accu te vervangen...
[mention]HarmOtten[/mention] Bedankt voor je uitvoerige en goede beschrijving. Na een paar waarschuwingen over het elektrische systeem heb ik toch maar besloten om een nieuwe accu te kopen. Het vervangen van de accu is geen rocket science, maar toch is het handig om jouw verhaal eerst te lezen. :thumb:

Ik heb nog wel een opmerking over het dicht doen van de motorkap zonder accu erin: Het hoeft helemaal geen probleem te zijn. In je sleutelkaart zit een mechanische sleutel. Hiermee kan je gewoon het slot van de bestuurdersdeur mee openmaken en de motorkap ontgrendelen. Ik heb het niet getest, maar volgens mij heb je dus geen koevoet nodig om je deur weer open te krijgen. :wink:
Renault Zoe Q90, bouwjaar 10-2017
Renault Megane E-Tech EV60 Techno, bouwjaar 06-2022

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 11
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: 12V Accu van de ZOE vervangen

Bericht door HarmOtten »

ffonz schreef: 17 dec 2020 04:48 @HarmOtten Bedankt voor je uitvoerige en goede beschrijving.
Heel graag gedaan! :)
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



aarthodo
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 12
Lid geworden op: 18 mei 2019 12:32
Actief als: particulier

Re: 12V Accu van de ZOE vervangen

Bericht door aarthodo »

Als je de auto langere tijd niet gebruikt, dan toch regelmatig de deur van de bestuurder even openen en sluiten. Hierdoor wordt de 12 v accu weer bijgeladen en verschijnt er geen melding meer. NB tijdens het laden van de grote accu wordt de 12 v accu niet geladen, vreemd genoeg. In Canada kun je altijd zien hoe de status van de 12 v accu is en voorkom je onverwachtse problemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



NielsO
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 jun 2018 18:59
Actief als: particulier

Re: 12V Accu van de ZOE vervangen

Bericht door NielsO »

Dank voor de beschrijvingen en tips in dit forum. Vandaag de accu vervangen en met de foto's en bijbehorende teksten was het een makkie.
Renault Zoe Q210 uit 2015

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

CvP-Zoe
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 jun 2022 14:30
Actief als: particulier

Re: 12V Accu van de ZOE vervangen

Bericht door CvP-Zoe »

Heeft iemand ook al een beschrijving voor het vervangen van de 12v accu van de Zoe ZE50 135?

Hierbij is de accu nl een kwartslag gedraaid en zit er tevens wat metalen plaatwerk op/omheen gemonteerd.

En dit is behoorlijk afwijkend van de eerdere versies en omschrijvingen welke ik kan vinden.

Alvast mijn hartelijke dank!
Renault Zoe R135 Intens 50 uit aug 2020 (koopaccu)
Toyota Starlet P9
Eerdere auto's:
Audi A2 1.4 TDI
Renault Megane model 1996-1999 5-Deurs hatchback
Renault 19 model 1994-1996 5-Deurs hatchback
Opel D Kadett

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht