achterruitverwarming
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 11 jul 2025 20:13
- Actief als: particulier
achterruitverwarming
Sinds kort werkt de achterruitverwarming van mijn Vel Satis uit 2002 niet meer. De achterruitverwarming kan worden ingeschakeld op het paneel van de climate controll, waarna de symbolen voor de achterruit- en buitenspiegelverwarming oplichten. De spiegels worden wel warm. De zekeringen (10 amp. voor de spiegelverwarming en eveneens 10 amp. voor de achterruitverwarming) zijn allebei goed. Op het moment van inschakelen hoor je links onder het dashboard een klik dus ik neem aan dat het relais werkt. Vreemd eigenlijk dat er twee zekeringen zijn en één relais.
De kabeldoorvoer in de achterklep is onbeschadigd. Als ik de motor laat draaien met ingeschakelde achterruitverwarming meet ik op de twee dikke draden in de achterklep die links en rechts op de achterruitverwarming zijn aangesloten geen spanning. Wie kan mij een tip geven in mijn zoektocht.
De kabeldoorvoer in de achterklep is onbeschadigd. Als ik de motor laat draaien met ingeschakelde achterruitverwarming meet ik op de twee dikke draden in de achterklep die links en rechts op de achterruitverwarming zijn aangesloten geen spanning. Wie kan mij een tip geven in mijn zoektocht.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, Captur limited 0.9, Kadjar 1.3 intens
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - lid
Re: achterruitverwarming
na weer enkele uren zoeken lijkt het probleem puur door toeval opgelost. Ten einde raad beide 10 amp. zekeringen vervangen door andere exemplaren van ook 10 amp. Tot mijn verbazing meet ik nu op de achterruitverwarming in de achterklep 14.1 volt. De "oude" zekeringen doorgemeten en deze zijn allebei goed! Voorlopig lijkt het probleem opgelost alleen een echte oorzaak heb ik dus niet gevonden.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, Captur limited 0.9, Kadjar 1.3 intens
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 13 jul 2025 23:06
Aan het einde van de ruit meet je als het goed is heel weinig voltage, meet je daar nog steeds 14V heb je een massa probleem.
Hide post links |
-
Topic author - lid
ik meet inderdaad overal op de ruit 14.1 volt met de carosserie als massa. Ik ga de aansluiting van de massadraad op de achterruitverwarming controleren. Ter plaatse van de scharnieren ziet alles er in ieder geval perfect uit. Desnoods maak ik een nieuw massapunt op de carosserie. Bedankt voor de reactie!
Hide post links |
-
Topic author - lid
vandaag de kunststof beplating rond de achterruit weggehaald en beide stekkers van de achterruitverwarming losgehaald. Met draaiende motor en achterruitverwarming aan meet ik tussen beide stekkers geen spanning, wel tussen de + stekker en de carosserie: 14 volt. Met carosserie bedoel ik niet de achterklep, want die is bij deze auto van aluminium en is volgens mij niet geaard aan de rest van de carosserie. De - stekker maakt duidelijk geen massa. Beide draden die via een rubber de carosserie ingaan heb ik doorgemeten en zijn wel goed. Ik neem aan dat het probleem dus in de zekeringkast zit of de UCH.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut