Ik gooi het even in dit topic erbij.
Had een tijdje terug de remmen voor en achter laten reinigen bij een 'beun'.
Gepiep was enkele ritjes weg en daarna minstens twee keer zo erg.
Ik rijd weinig met de auto, 5000km in de afgelopen 11 maanden. Wat ik eigenlijk al veel vind.
Nu dacht ik, ik ga die remschoenen eens zelf vervangen of een poging wagen.
Ik heb de boel los gehaald en vervangen. Nu waren de oude remschoenen ongeveer 1/3e van de nieuwe remschoenen qua remvoering.
Ik heb dan ook flink aan de versteller moeten draaien om te zorgen dat de remtrommel er weer op paste.
Deze paste daarna prima en bij het roteren van de remtrommel na het vastzetten merkte ik verder geen wrijving.
De vorige monteur heeft kopervet gebruikt, ik heb plastilube op alle punten tussen schoen en ankerplaat gesmeerd.
De remmen piepen nog steeds, maar ik vind het heel moeilijk om te horen of dit nou van de voorzijde of achterzijde komt.
Omdat het gepiep niet heel makkelijk op commando te genereren is wordt het ook lastig om een tweede persoon op een grote parkeerplaats te zetten en daar rondjes omheen te rijden en te remmen.
Ik zal binnenkort de voorremmen ook even los halen, reinigen, voorzien van ATE plastilube (
https://www.googleadservices.com/pagead ... EDQ&adurl= en misschien ook maar even brembo blokjes monteren i.p.v. de febi blokjes.
Voor het geld hoef ik het niet te laten.
Wat ik mij afvraag is, hoe werkt deze 'automatische' versteller nou echt?
Ik heb een deel van het Duitse werkplaatshandboek hieronder gelinkt en het gehele werkplaatshandboek voor de liefhebbers.
Moet ik met een schuifmaat de complete breedte van de remschoenen opmeten na montage en de versteller dan aandraaien tot de totale breedte een bepaalde waarde bereikt?
Of stelt de versteller tijdens het remmen vanzelf bij naar de 'juiste verstelling' ?
Werkplaatshandboek Duits:
Werkplaatshandboek pagina's betreffend trommelrem:
Foto met aanduiding welke versteller ik bedoel: