sawespace schreef:Dat dicht ik dus ook.
Die paar liter die overblijft bij aftappen worden bij het flushen gemengd met ... 10-15L verse olie. Daar komt bij nog een halve liter conditioner en dat hele goedje, waarvan dus even voor het gemak 3L oude olie circuleert door de flush machine.
Als het kunstje klaar is, wordt die 15,5L afgetapt en blijft er weer een 3L over van het verdunde goedje.
Daar bovenop komt dan weer een laagje van een aantal liter verse olie. Al met al, redelijk verse olie maar echt niet 99,99% vers zoals bij motorolie.
Ik kwam dus een week later om nogmaals wat aan de bak uit te voeren (nieuwe o ring) en toen de ‘nieuwe’ olie eruit kwam leek het dus niet meer op de verse kraakheldere olie die er op het einde een week eerder was in gegaan. Op mijn verzoek werden ook die paar liters ververst, hetzij met een meerprijs per liter. En toen kwam even duidelijk aan het licht hoe zo een machine eigenlijk werkt.
Enkel bij de oudere in lijn motoren met de bak waar je de koppelomvormer kon aftappen en ook het filter met de carterpan kon weghalen, daar had je de olie grotendeels vervangen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Denk dat t bij jou op een andere manier is gedaan dan bij mij.
Via de inlaat van de koeler kwam de oude olie eruit en via de uitgang van de koeler ging de nieuwe olie de bak door. Doordat de motor draait wordt de olie door de hele bak heen gepompt, zelfde wat tijdens het rijden gebeurd. Daar wordt ook niet een deel gekoeld, en een deel niet. Door de pomp welke in de bak zit wordt de olie door de bak heen gepompt.
Hier werd de oude olie afgevoerd en nieuwe toegevoerd totdat er schone olie uit de bak kwam. Kwam ook geen reiniger aan te pas omdat dit ook niet zonder risico's is. Bakolie zal hoe dan ook vervuilen, dat is een van de eigenschappen ervan en hoort t ook te doen, daarom ververst je deze. T gebeurde ook onder bedrijfsdruk van de pomp in de bak en niet onder hoge druk. Zo heeft elke bedrijf hun eigen visie en manier van werken. Bij dit bedrijf kon ik mij hier goed in vinden.
GTMart schreef:Goed gedaan alleen vreemd dat mijn flush bij GS anders verliep. Motor moest juist warm zijn en ook het aankoppelen van de adpater was geen probleem bij een warme motor. Er loop standaard een beetje olie uit maar dat werd keurig opgevangen in een meetbeker om later de exacte hoeveelheid olie er weer in te doen. Toen moets de motor warmdraaien op de machine en werd de temp gemeten. Pas bij een hoge temp weet niet meer precies hoe heet werd er reiniger in gedaan en moest er veelvuldig handmatig worden geschakeld door alle versnellingen. na pakweg 10 minuten ging de reiniger er uit en kwam er nieuwe olie in. toen bewust gekozen voor vol synthetisch. Schakelde als een zonnetje en nooit problemen gehad. een heel andere aanpak dus.
Ik heb een andere motor en ander type automaat. Bij mij zit er een zes-traps automaat in, deze neemt iets meer ruimte in. De koeler zit ook helemaal weg gebouwd. Eerst moet de elektrische koelpomp voor de turbo en motor verwijderd worden en daarna kan de koeler van de automaat losgehaald worden met veel priegelwerk. Bij mij moet de olie ook "koud" gepeild worden, tussen de 30 tot max 40 graden.
Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk