Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Daar zit echt heel veel verschil op. Mijn vrouw rijdt veel minder kilometers met haar banden dan ik. Zij doet veel stadsverkeer, trekt harder op en remt later,... Verschil is groot.
Je zou al een gemiddelde rijstijl moeten kunnen vaststellen om een beetje een juiste indicatie te geven. Maar hoe stel je een gemiddelde rijstijl vast in een standaard?
BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014
Ik denk uit mijn ervaring met Renault in het verleden dat de afstel toleranties van de auto geometrie wel eens belangrijk kunnen zijn. 10 jaar geleden kocht ik een nieuwe megane CC met 18 inch lichtmetaal en voorzien van de Michelin pilot sport band. deze waren dus binnen 9000 km versleten !!! en nee zonder stoplicht sprintjes en een normale rijstijl.
Mijn beklag bij Renault leverde niets op, mijn eigen onderzoek met verschillende partijen leverde een verbluffend resultaat.
Ondanks dat de Megane CC op hetzelfde onderstel stond als de normale Megane bleken de toleranties van de geometrie behoorlijk af te wijken, zo ver volgens specialisten dat overmatige slijtage voor geprogrammeerd was.
Hoe dan ook ben ik een nette rijder maar die 40 en 50 k met een setje banden heb ik met een normale rijstijl nog nooit gehaald. Rij dan wel op 18 inch de laatste 14 jaar en die houden het maximaal 25k.
Grand Scenic III Ph3 Limited 1.2 Tce
Trafic III L2h1 Luxe Dci145 EU6
Voorheen;
Espace IV PH2 init 3,5V6
Laguna III sedan GT 2.0T
Trafic II Ph2 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph2 2 GT 2.0T
Megane CC Ph1 2.0 dyn
Scenic II Ph1 2.0 dyn
Trafic II Ph1 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph1 1.8 Priv
Volgens zomerbanden test Autoweek 2014 gaat een Primacy 3 ca 35000km mee. Michelin nummer 1 op slijtvastheid.
(Testauto's Peugeot 3008, die is best zwaarder dan een Captur)
Heb ook nog even nagekeken wat ik met onze vorige Renault gedaan heb.
Megane Grandtour 2004 1.5Dci (80% snelweg)
afgeleverd Conti. ca 40000 alle vier kaal.
Michelin HP ca 60000km (dacht ik)
Megane Grandtour 2005 1.6 (ander werk meer lokaal gereden)
Michelin HP 48233 en 42129 toen waren ze ook behoorlijk op.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.
Grappig hoe die "eco's" door de mand vallen. Verbaast me niet echt.
Kortom koop normale Michelins voor je brommert en wees kritisch op de te betalen prijs.
Jammer dat ze mijn 235/40/18 bandjes niet getest hebben...
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat
Heb de primacy 3 op de Espace in 245-45-18 , gaan 25000 mee!
Grand Scenic III Ph3 Limited 1.2 Tce
Trafic III L2h1 Luxe Dci145 EU6
Voorheen;
Espace IV PH2 init 3,5V6
Laguna III sedan GT 2.0T
Trafic II Ph2 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph2 2 GT 2.0T
Megane CC Ph1 2.0 dyn
Scenic II Ph1 2.0 dyn
Trafic II Ph1 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph1 1.8 Priv
Voor die auto met dat vermogen en gewicht een nette prestatie denk ik.
Grand Scenic III Ph3 Limited 1.2 Tce
Trafic III L2h1 Luxe Dci145 EU6
Voorheen;
Espace IV PH2 init 3,5V6
Laguna III sedan GT 2.0T
Trafic II Ph2 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph2 2 GT 2.0T
Megane CC Ph1 2.0 dyn
Scenic II Ph1 2.0 dyn
Trafic II Ph1 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph1 1.8 Priv
Het is een beetje hoe groter/platter de band hoe harder ze slijten.
Toen ik nog bij Volkswagen in de verkoop zat hadden we voor transporters een richtlijn(uit de praktijk) voor de koper.
Verkocht veel dikke transporters waar dan ook dito velgen onder gingen. Dan wisten ze waar ze aan toe waren.
16 inch 30/35.000km
17 inch 30/25.000km
18 inch 25/20.000km
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk
Link:
BBcode:
HTML:
" title="Click to copy post’s link in HTML format" onclick="this.focus();this.select();document.execCommand('copy');" />
Het is ook zo dat een diesel sneller banden slijt dan een benzine. Komt doordat het koppel van een diesel veel agressiever op komt. Bij een benzine gaat de vermogensopbouw veel geleidelijker.
BMW 730 D 258 pk 2014
Renault Espace IV Celsium phase 4 - 2.0 dCi 130 sept 2014
GTMart schreef:Voor die auto met dat vermogen en gewicht een nette prestatie denk ik.
Inderdaad, heb mijn Espace een keer op mijn werk op de weegbrug gezet. Tussen het kenteken gewicht en rijklaar zat 200kg verschil. Leeg is hij 1805kg op kenteken, op de weegbrug 2000kg. Zit je met wat mensen in de auto wil dat aardig doorzetten in de bocht
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk
Link:
BBcode:
HTML:
" title="Click to copy post’s link in HTML format" onclick="this.focus();this.select();document.execCommand('copy');" />
Ik vind 30.000 km voor een set Michelin Primacy´s wel weinig.
Natuurlijk, bandenslijtage kan veel variëren.
Een voorbeeld uit persoonlijke ervaring. Bij mijn andere auto ging de rechter voorband lek bij 17.000 km. Precies op een manier dat ik een nieuwe meer verantwoord vond dan reparatie. Vervolgens lette ik niet op de slijtage van die band om er bij km-stand 33.000 km achter te komen dat de nieuwste geheel versleten was, terwijl de andere met bijna 2x zoveel kilometers nog bruikbaar was! (dus de ene haalde 33.000 en de andere maar 16.000). Nader onderzoek bij Conti gaf geen uitsluitsel.
Back on topic: Mijn Primacy 3 hebben er nu 45.000 km opzitten en gaan er bij de zomerbandenmontage gewoon weer terug op. Raken wel richting einde. Achterbanden kunnen nog minstens een seizoen mee.
Captur 1.5 dCi Dynamique Orange Arizona/Ivoire
bekleding noir/orange
Pack City Camera
Pack Style
premiummatten orange
Une voiture tres agréable.
km-stand ca. 196.000
Ook in de stal: Mercedes-Benz GLC250
Thomas84 schreef:Het is een beetje hoe groter/platter de band hoe harder ze slijten.
Toen ik nog bij Volkswagen in de verkoop zat hadden we voor transporters een richtlijn(uit de praktijk) voor de koper.
Verkocht veel dikke transporters waar dan ook dito velgen onder gingen. Dan wisten ze waar ze aan toe waren.
16 inch 30/35.000km
17 inch 30/25.000km
18 inch 25/20.000km
Merkwaardig, ik zou zeggen dat een groter wiel minder omwentelingen per kilometer maakt en dus ook minder slijtage geeft.
De omtrek van de wielen blijft hetzelfde. De velg wordt namelijk groter, de band platter.
Met kilometers maken slijten de banden niet echt. Juist met bochten slijten ze. Een band met hogere wang kan meer "werken" in de bocht. Hoe platter de band is hoe minder de band dit kan(dus stabieler), hierdoor heb je meer wrijving(grip) tussen band en wegdek. De band slijt dus harder.
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk
Ik heb de Captur nu bijna 2 jaar, ruim 41.000 km mee gereden.
Ieder najaar en voorjaar bandenwissel van zomer- naar winterbanden en andersom. Ik hou de kilometerstanden van de zomer- en winterbanden niet apart bij maar de Primacy 3 (17") zomerbanden hebben voor nog zeker 4 á 5 mm profiel, dus kunnen nog wel even mee.
Groeten,
Frank
Captur TCe 120 EDC Dynamique, Bleu Pacifique/Noir Etoile; geproduceerd op 26/3/2014; afgeleverd 2/5/2014; ingeruild 12/10/2018
BMW X1 2.0isDrive Mediterran Blau (Nov. 2015); v.a. 12/10/2018
Na het terugvinden van de sleutel van de slotbouten kan ik me nu richten op de aanschaf van 4 nieuwe banden.(205/55/17) En dat is niet makkelijk merk ik alweer. Ten eerste is het een fors bedrag als je het balanceren en uitlijnen meetelt (moet dat laatste altijd?).
De "aanbieding" bij mijn, overigens prima, dealer ligt qua aanschaf alleen al € 120,- boven die van een bandenbedrijf en dan komt daar nog balanceren etc bij. Dus dan weet je het wel.
Mijn Primacy-banden hebben er nu 34k op zitten. Kijkend bij Kwitfit; Euromaster; Profile; de Sprint etc etc zijn de prijzen verschillend. En van elk bedrijf lees ik ook wel slechte ervaringen.
Nu een goeie aanbieding van Michelin dat er bij aanschaf van 4 banden €60 aan een tankpas wordt weggegeven dus toch maar bij Michelin blijven? Maar wat is wijsheid? De zelfde? Of de Energysavers of zo'n 4 seizoenenband?
Geluidsreductie (68dB) en energiebesparing daar let ik dan op.
Iemand advies?
Energy savers zou ik niet doen (als ze er al zijn in deze maat!) laatst een test gelezen en daar gingen alle typen energie zuinige banden qua verbruik door het ijs, bijna geen verschil met hun "normale" broer maar wel een hoop rijeigenschappen minder.
Mijn collega had ook de Michelin onder zijn Opel maar heeft via zijn dealer een B merk aangeschaft met bijna dezelfde rijeigenschappen maar veel goedkoper. Hij rijdt veel maar ik hoor hem er nooit over dat ze het slecht doen.
Als je altijd rustig rijdt, wat de meeste Captur rijders doen denk ik dan maakt het misschien allemaal niet zoveel uit.
Ik weet ook niet of de prijzen heel veel verschillen. Ik bedoel tussen een Michelin en een andere band.
Bij de ANWB 2015 kwam de Michelin er uit als testwinnaar (205/55R16).
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.
Bestel zelf mijn banden altijd bij autobandenmarkt, scheelt fors met de dealer. Laat ze bij een garage in de buurt afleveren en ze eronder zetten. In jouw maat kosten ze daar € 123 per stuk. Ben je alleen nog kosten voor balanceren kwijt. Je hoeft je auto niet elke keer uit te lijnen wanneer je nieuwe banden eronder doet. Dit doe je alleen wanneer daar aanleiding tot toe is zoals scheef afgesleten. Je hebt overigens wel meerdere sites. Autobandenmarkt heeft een goede after sales, een keertje problemen gehad met een band en werd super opgelost.
Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk
Denk dus dat Oponeo een leuke aanbieding heeft, dan ben je niet veel duurder uit dan met een Conti of Goodyear.
Je zal alleen even in jouw regio moeten checken waar ze monteren. Of thuis laten bezorgen en er zelf mee naar een garage. Desnoods je Renault garage!
Heb ik de laaste keer ook gedaan. Set 17inch gekocht via Marktplaats en banden besteld in Duistland en bij de garage om de hoek voor 50euro er op laten draaien.
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.
Onderhandelen met je dealer over de prijs kan ook natuurlijk.
Zal het een tientje per wiel duur zijn, scheelt ook gedoe en gesjouw.
Betaal bij de mijne altijd een goed prijs en hanteer op deze wijze ook de geven en nemen gedachte.
Voor een goede klant loopt een (goede) dealer echt wel wat harder hoor!
PS; weer terug in het altijd mooie Zeeland Axel?
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat
Hartstikke bedankt voor de bruikbare tips! Ik kan ermee aan de slag. Eerst maar eens Huite volgen en handjeklap doen bij de dealer. Kijken wat het oplevert. Anders een van de uitgezochte bandenmannen die Axel onder elkaar heeft gezet. Dank daarvoor! Ik laat nog weten wat het geworden is.
Denk anders eens aan Michelin Cross Climate (dan wel 215x55 r17) of een Vredestein Quatrac (wel in 205x55 17). iets duurder maar meer tractie in de bossen:) en ben je ook van dat gewissel af.
Renault Captur Initiale Paris (Two-tone Blanc Nacré / Noir Etoilé QNC+GNE / Panoramisch glazen dak)
Michelin Cross Climate ben benieuwd naar de ervaringen.
Volgens Michelin (filmpjes op de site van Michelin) > Beter of gelijkwaardig aan de Michelin Energy Saver + en Alpin 5. Zeker beter dan de all season band (Goodyear Vector).
Grootste voordeel is dan dat je niet meer hoeft te wisselen. En geen tweede set hoeft op te slaan.
Mits straks in de juiste maat en dat hij goede referenties gaat krijgen zeker een optie als mijn zomer en winterbanden aan vervanging toe zijn. (of bij de volgende Captur )
Captur Phase 2 Intens 0,9Tce, Pack Easy Life, Pack Premium, zwarte Fastgame velg, luxe kentekens, afneembare trekhaak en haaievin. Afgeleverd 23-10-2017 en ingeleverd 06-08-2021 met net geen 40dkm.
Die 1,67% kan n.m.m. geen probleem zijn.
Zou die Cross Climates ook veel liever rijden dan die nare banden van Kumho.
Vooral op het Duitse Captur forum wordt daar flink op gefoeterd.
Ook in testen bungelt de gemiddelde Kumho meestal achteraan.
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat
I cm extra breedte is 0,5 cm extra aan de voor en achterzijde van het wiel.
Kan me niet voorstellen dat die extra ruimte er niet zou zijn.
Maar meten is weten natuurlijk!
En ja extra breedte is wat extra verbruik.
Rij nu met 235/40/18 op een benzine brommert met 190pk en een automaat en heb een verbruik van ruim 1 op 14.
Kortom, valt wel mee dat van die extra bandbreedte!
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat
Huite schreef:En met wind in de rug ga je dan zelfs sneller...
Die 1,67% kan n.m.m. geen probleem zijn.
Zou die Cross Climates ook veel liever rijden dan die nare banden van Kumho.
Vooral op het Duitse Captur forum wordt daar flink op gefoeterd.
Ook in testen bungelt de gemiddelde Kumho meestal achteraan.
Wat is het probleem van deze Kumho band als ik het vragen mag. Ik zou niet weten waar ik last van moet hebben.
Zo te horen heb jij géén problemen met de Kumho.
Des te beter uiteraard!
Op het Duitse forum is sprake van het snel en vreemd afslijten van deze banden op de Captur.
Geen idee waarom Kumho in zijn algemeenheid het niet zo goed doet in testen.
Concentreer mij bij dergelijke testen liever op producten die bovenaan staan.
Clio V TCe 130 EDC IP, Dethleffs Globebus T1 2,3 MJET met 9 traps automaat
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Vraagprijs: € 350
Nieuwe set Michelin e-primacy uit 2023 en maar 2
Km gereden. Sticker en strepen nog niet eens afgesleten….
Kunnen opgehaald worden in Wijchen en bij de garage om de hoek eventueel gemonteerd worden voor 10€ extra per band
Foto's:
Heeft er iemand al een bredere band gemonteerd op zijn r16
Banden maat 155 SR 14 TL (standaard) naar 175/70-14 welke de zelfde omtrek heeft maar breder loopvlak en vrees dat die achterraan tegen de wielkast rant zou kunnen komen tenzij er dit al...
Ben benieuwd wat de originele maat band is van mijn master camper.
Het betreft een Renault Master half integraal camper uit 2001.
2.8dci 114 pk motor.
Het is een 6 j velg met 215 breed banden.
Reserve wiel is 225 breed allen 16 inch.
Vind dat nogal...
Winterbanden met velgen en doppen,maat 205/55/16 en 6 en 7 mm profiel.Voor Renault Laguna 2.Merk Maxxis en Bridgestone.Vraagprijs 100.00 euro. IMG_20231111_163853.jpg IMG_20231111_163717.jpg IMG_20231111_163853.jpg
Voor meer info een berichtje...
Velgen en banden 18 inch voor Renault Espace 5 - 235/60R18.
2x Michelin Lattitude Tour HP
2x Hancook Dynapro HP2.
Met bandenspanningssensoren!
Banden zijn als nieuw!
Vraagprijs: €600