Batterij gezondheid meten

Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 44
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door GertjanVB »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Ik vind de grafiek over de tijd wel apart: 4 parallelle trends van een wat flauwer lopende lijn en twee sterk dalende lijnen. Vergelijkbare trends in tijd, maar verschillend in kilometrage. Heeft tijd impact op de batterij; "bederft" de batterij?
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 64
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door OlafH »

Ik maak het nog vreemder. Nieuwe meting: 23-4-2016 / 47.577 km / 93%

Er is dus een procent health bijgekomen bij mij!
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

landfort
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 148
Lid geworden op: 06 dec 2015 20:32
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door landfort »

27 jan 93% bij 11300km
06 mrt 93% bij 14500km
23 apr 91% bij 19000km :shock:
De Zoe (4/2014) geladen met zonnepanelen 8)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 57
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door HarmOtten »

Dat heb je goed gezien Gertjan. Ik denk dat tijd een grote rol speelt in de degradatie, en daarom heb ik ook die 2e grafiek gemaakt.
Zover mijn kennis over Lithium-ion batterijen klopt, kun je ze het beste niet lange tijd bij 100% SOC of bijna leeg, bij relatief hoge temperaturen bewaren. Aangezien de meeste Zoe's vaak opgeladen ergens geparkeerd staan, ook in de zomer, degraderen de batterijen dan ook. Het is niet voor niets dat Renault de werkelijke SOC beperkt tussen +/- 7 en 95%. Dit levert een aanzienlijke langere levensduur op.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Ad van der Meer
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 jul 2013 14:27
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Ad van der Meer »

@Harm
Mijn auto staat altijd buiten en laadt thuis met 11 kW. In het overzicht van Fastned zie ik dat ik dit jaar 220 kWh bij hen geladen heb, plus nog wat TNM voor 1 april.

In de rechtse grafiek mis ik mijn eerste datapuntje van augustus 2014, 30'000 km 97%

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

Harm slaat de spijker op zijn kop. De beste bewaar-conditie voor deze batterijen is 40% SOC. Hoewel het bot gezegd niet mijn probleem is, ben ik mij langzaamaan aan het aanwennen dat als ik zeker weet dat ik morgen maar weinig zal rijden, de auto niet oplaadt.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 64
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door OlafH »

Daar probeer ik ook rekening mee te houden, maar behalve in het weekend moet hij bijna elke avond vol zijn voor de volgende dag. Laden probeer ik zoveel mogelijk 22-43 kW te doen.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

Als je dan helemaal piet-lut wilt zijn start je het laden om een uur of vier (uitgaande van 11 kW op eigen terrein / timer). Pak je ook het nachtstroomtarief. Omdat ik op 3.7 kW laadt, start ik toch om 23:00. Als ik de SOC weet, zou ik pro rato later kunnen starten, maar dat komt nog.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 64
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door OlafH »

Ik gooi hem altijd vol bij een gratis 22 kw paal bij ons in de gemeente. Even de laatste mailtjes van de dag doen en vol naar huis.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

Daar kan niks tegenop ;-)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



aip
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 mei 2015 20:24
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door aip »

Vandaag 30k beurt gehad.
29429km
6560 kWh geladen, 5324kWh verbruikt door auto.
SOH 92%

Auto is van mei 2013.

Ik weet niet of ik t nou goed moet vinden of niet?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 15
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door PieterZoe »

Prima. Na 3 jaar nog SOH van 92% is prima. Gemiddeld verbruik van 18kwh/100km is redelijk ruig maar als je de airco regelmatig gebruikt in de zomer en in de winter zonder ECO rijdt dan is dit een prima score

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



aip
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 mei 2015 20:24
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door aip »

De eerste 2 jaar en 10-12k km is hij gebruikt door de importeur voor demo's etc. (Autoweek, die Zoe die niet kan laden ......). Dat zal niet de allerzuinigste periode zijn. Daarnaast is op de snelweg de eco-stand inderdaad meestal uit. Dan wil ze toch echt 105-110 rijden. Alleen hartje winter legt ze zich er bij neer.

Ik denk dat we volgens de boordcomputer op 17,1kWh/100km zitten.

De laadverliezen vind ik trouwens wel heel fors. Dat had ik minder verwacht, dan de ca. 20% nu.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 57
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door HarmOtten »

@aip,
Dank voor het doorgeven van je stand. Ik voeg het aan de grafieken toe.

Off topic: Je zegt "6560 kWh geladen, 5324kWh verbruikt door auto.". Als je hieruit het verlies berekent, levert dit 18,8% op. Volgens mij zitten hier dan zowel de laadverliezen als ook de ontlaadverliezen in. Laadverliezen worden dan voornamelijk veroorzaakt door de AC->DC converter (cameleon lader) en de warmteontwikkeling in de batterij. Maar ook bij het ontladen (tijdens het rijden) wordt de batterij warm, en gaat er wat verloren in vermogenselektronica. Maar het ligt er even aan waar het verbruikscijfer precies gemeten wordt. Ik schat de laadverliezen bij de Zoe meestal op 15%. Maar dit is ook erg afhankelijk met welk vermogen er geladen wordt. Bij hogere vermogens (22kW+) heb je een betere cos φ, en daardoor relatief minder laadverliezen. Het rendement van snelladers die 50kW DC leveren (die grote kasten) ligt dacht ik rond de 95% of hoger. Dus dat zijn veel efficiëntere AC->DC converters. Mag ook wel voor die prijs :wink:.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 64
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door OlafH »

Met alle kantekeningen van Zoe2go, durf ik inmiddels wel te stellen dat de laadverliezen rond de 5% liggen. Behalve met de omalader dan. Zal het weekend eens een grafiekje maken van de bevindingen tot nu toe.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



aip
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 mei 2015 20:24
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door aip »

@Harm

Wij laden sinds dat we m hebben eigenlijk standaard op 11kW thuis. Een enkele keer Fastned op 43kW, maar meer dan 5-6 keer per jaar gaat dat niet zijn. Dus daar zal misschien wat in zitten. Verder vermoed ik dat het eerste jaar ook niet helpt. Maar inderdaad, ik vond het ook veel, maar zo staat het echt op de print 'Weergave Accugarantiegegevens' die ik meekreeg (had ik om gevraagd, wilde het namelijk wel graag weten).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

VanAssen
lid
lid
Posts in topic: 12
Berichten: 476
Lid geworden op: 30 mei 2014 20:11
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door VanAssen »

Vandaag ook maar eens gemeten na iets meer dan 60000 km en de Zoe van oktober 2013.
Iets meer dan 93% (122/131), we zijn daar heel tevreden over. :thumb:

:? Deze week ook de factuur ontvangen van de opwaardering naar 25000 km /jaar. :?
Zoe Q210 Life 10-2013 met een eindstand van 84083 km op de klok op 1 mei 2017 en vanaf nu met een Zoe Q90 Life ZE40 05-2017 onderweg.
Inmiddels 3000 km op de klok

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



JanZoe
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 mar 2016 15:47
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door JanZoe »

Mijn Zoe van 13-3-2013 rijd ik sinds 29 dec 2015. Nu 9000 km gereden, teller staat op 51.000. Volgens CanZE is battery health gezakt van 93% naar 91%. Moeten we ongeveer 1% degradatie per 5000 km rekenen? Dan ben ik met 125.000 km aan een nieuwe accu toe (75%). Iemand vergelijkbare ervaringen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

@JanZoe: hoewel er nog geen "formule" is, de de consensus wel dat de snelheid van afname afneemt met de tijd en/of kilometers, met andere woorden, nee, het gaat meer worden dan 125.000.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Nivve
lid
lid
Posts in topic: 16
Berichten: 524
Lid geworden op: 27 nov 2014 14:27
Actief als: particulier
Locatie: Ter Aar

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Nivve »

Gisteren weer eens de computer gereset (stond al bijna 6k op, dus dat werd wel tijd:
132 km na een reset, dus zeg maar 100%. Dit is overigens bij 45000 km en 3 jaar en 3 maanden oud.

Lijkt me dat ik een goede accu heb meegekregen :think:
EV rijder sinds 2015
Zoe 2013 - Q210 ZE40
Fluence 2011

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 64
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door OlafH »

update van mijn in golfbewegingen afnemende accu gezondheid:

30.000 km: 97% (november 2015)
35.000 km: 95% (19-1-2016)
40.000 km: 94% (4-3-2016)
46.000 km: 92% (13-4-2016)
47.577 km: 93% (23-4-2016)
51.150 km: 91% (18-5-2016)
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

jdgh72
Lid
Lid
Posts in topic: 11
Berichten: 95
Lid geworden op: 13 jul 2014 12:45
Actief als: particulier
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door jdgh72 »

Gisteren eens gekeken. Auto is van 08-2014, 43.000 km, SOH: 90%

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MarcoZE
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 214
Lid geworden op: 05 jun 2013 14:14
Actief als: particulier
Locatie: Kesteren

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door MarcoZE »

Harm voor je grafiek weer een update. 90% bij 76.815 kilometer
Marco van Dijke Renault ZOE Intens Blanc Nacré Mei 2013

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RudyH
lid
lid
Posts in topic: 22
Berichten: 535
Lid geworden op: 14 apr 2015 23:01
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door RudyH »

bij mij was deze bij 25.000km 95% SOH. (3,7 kw laden)
Ben begonnen met 11 kw laden thuis en nu bij 28.800km is deze in een paar maanden heel snel gezakt naar 90 soh.

Auto is van 10-2013.
Rij elektrisch

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 57
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door HarmOtten »

Hierbij weer de laatste grafieken met alle data die jullie hebben aangeleverd:
Battery degradation 11.png
@MarcoZE, ik zie dat wij aardig gelijk lopen kwa kilometers.

@Sordone, als de trend bij jou batterij zich voortzet, ben je als een van de 1e aan de beurt voor een nieuwe. Ik vraag me af wat de SOH van jou Zoe was toen je 'm kocht. Kun je met CanZE zien dat er bepaalde cellen misschien een afwijkende spanning hebben? (niet gemeten bij 100% SOC, want dan zijn alle cellen net gebalanceerd).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 17
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Sordone »

Hi Harm. Ik heb in Juni 2015 een i907 gekocht en de SOH gemeten en die was toen 100%. Op 9-12-2015 was mijn 1e jaarbeurt bij 20246 km dus zou het toen rond de 8000 km zijn geweest (later zijn er wat meer km gemaakt). Enkele maanden daarna is de SOH telkens in procent stapjes omlaag gegaan. Ik heb vandaag net volgeladen maar zal vrijdag zo'n cellen plaatje maken. Is inderdaad iets om te checken wat ik bijna nooit doe als de batterij leeg is.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

In CanZE (voltage heatmap) zit een functie ingebouwd die een defecte cel er helder rood uit laat springen. Hiervoor wordt "het Nissan algoritme" gebruikt. Het is hiervoor noodzakelijk dat de batterij behoorlijk leeg is (uit mijn hoofd zeg ik < 30% SOC, kan ik nazoeken). Het wordt verder automatisch toegepast, je hoeft er niets voor te doen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 64
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door OlafH »

update van mijn afnemende accu gezondheid:

30.000 km: 97% (november 2015)
35.000 km: 95% (19-1-2016)
40.000 km: 94% (4-3-2016)
46.000 km: 92% (13-4-2016)
47.577 km: 93% (23-4-2016)
51.150 km: 91% (18-5-2016)
53.567 km: 90% (2-6-2016)
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 17
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Sordone »

Vandaag de heatmap scan gedaan en hier zijn de plaatjes. Wat me opvalt is dat 4 van de 12 Battery modules veel warmer worden als de andere. Althans dat denk ik als ik de groene streepjes zie. Maar of dat door het wamere weer zou komen weet ik niet. Zou wel een heel toevallige eenzijdige verwarming zijn. Zien anderen met Canze dit ook ?
Tijdens de cell voltage scan lichtte er 2 cellen op maar later verdwenen de rode cellen weer. Ik heb er 1 op 51 kunnen "vangen". Andere was meen ik op 53. Misschien moet ik nog dieper ontladen om dit blijvend te zien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

Je moet die "knalrode cellen" test doen met een batterij < 25% state of charge en die niet aan de lader hangt. Als er dan een consistent rood blijft is er echt wel een probleem.

Een enkele flits kun je met een gerust hart negeren.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 44
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door GertjanVB »

De 4 modules met afwijkende temperatuur heb ik op mijn reis naar Oostenrijk ook vaker waargenomen. De manier waarop de modules gekoeld worden is daar debet aan (denk ik), er zitten koelingsgaten/ventilatoren die op bepaalde modules meer effect hebben dan op anderen. Hoe groot zijn de temperatuurverschillen bij jou? Mijn soh is overigens 88% dus ook niet super.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 17
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Sordone »

Ben toch benieuwd waar het verschil van (4x) ruim 12 graden tussen groen en rood in het onderstaande plaatje vandaan komt.
Alle modules hebben dezelfde temperatuur in rust nl. 24 graden (de rode lijntjes). Wat is de groene lijn ? Zoe2goe kan je dat in de source zien ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 78
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door zoe2goe »

Bij mijn beste weten zijn de groene lijnen historische min/max en de rode "actual". Ik denk dat bij jou de minimums buiten de schaal liggen.

De actuals kun je vergelijken met de "Battery Temperatures" heatmap vanuit het hoofdscherm; de historie kun je resetten door in het settings scherm "Clear Cached Data" te kiezen. Ik hoor graag of dat klopt.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 17
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Sordone »

Hi Jeroen. Dank voor de tip. Het klopt inderdaad, clear cached data reset de groene lijntjes. Ik ga kijken wat er gebeurt met de temperatuur historie.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Casss
Donateur
Donateur
Posts in topic: 10
Berichten: 278
Lid geworden op: 02 jun 2014 22:08
Actief als: particulier

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door Casss »

Onze Zoe heeft inmiddels een batterij gezondheid van 113/131 = 86%.
Vanochtend eerst de banden flink hard opgepomt.(0,3 extra).
Daarna vandaag (mooie warme dag) met 96% accuvermogen op weg gegaan. Heen 77 km en op terugweg na 36 bij laadstation nog maar 10 km over. Dus in totaal 123 beschikbaar. Bijna de hele weg Eco gereden, heel even 115 km.
Ik heb het idee dat onze Zoe anderhalf jaar geleden (met dit weer) veel verder kwam. Ervaren jullie dat ook ? :fp:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 44
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Batterij gezondheid meten

Bericht door GertjanVB »

Onze ZOE heeft 88% soh, maar produceert de laatste tijd weer mooie actiradiussen (?!) van 150 km. Vandaag naar Arnhem (108km) met volle accu en 17km over bij aankomst na snelwegrit. Valt me niet tegen, maar gevoelsmatig lever ik wel wat in heb ik het idee.

[feestmodus]1000e post[/feestmodus]
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht